Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kovács Örs

Hogyan lehet maximális pontos a felelete a szóbeli történelem érettségin?

Szóbeli tételek és feleletek történelemből emelt és középszinten.

Kovács Örs 2025.06.20.
Zsivity Tímea

Bosznia-Hercegovina: intézményi válság és biztonsági kockázatok

Az EUFOR missziója leszögezte, hogy nem avatkozik bele a belpolitikai konfliktusokba.

Zsivity Tímea 2025.06.18.
Csepeli Réka

Francia jelentés az iszlamizmus beszivárgásáról

„A köztársasági eszme az iszlám fundamentalizmus fenyegető árnyékában.”

Csepeli Réka 2025.06.11.
Nyirkos Tamás

Hány istent bír el a politika?

Ragnar Bergem új kötete a monoteizmus és a politika összefüggéséről. Recenzió.

Nyirkos Tamás 2025.06.03.
Matuz János

A méret igenis számít! A szuverenitásban is

Drámai mértékben csökken az államok szuverenitása a XXI. században.

Matuz János 2025.06.03.
HORIZONTOK BLOG
Mitrovits Miklós
Mitrovits Miklós
tudományos főmunkatárs, NKE Közép-Európa Kutatóintézet
  • 2025.05.14.
  • 2025.05.14.

Ezer éve koronázták meg Vitéz Boleszlávot

Lengyelország Piast-öröksége és az állami szuverenitás kérdése 

A lengyel államiság kezdetét I. Mieszko fejedelemhez és a 966-ban felvett kereszténységhez köti a történeti hagyomány, ám az első lengyel királykoronázásra több évtizedet kellett várni. Pontosan ezer évvel ezelőtt, 1025-ben került korona a Piast-házból származó Vitéz Boleszláv fejedelem fejére. A millenniumi év pedig jó alkalmat nyújt arra, hogy a lengyel politikai elit újradefinálja a szuverenitás fogalmát.

Lengyelország idén ünnepli az első királykoronázást, vagyis a Lengyel Királyság de jure megalapítását. 1025-ben került ugyanis először királyi korona egy Piast-házból származó fejedelemre, Vitéz Boleszlávra. Az ünnepi aktusról azonban keveset tudunk. Egyetlen korabeli forrásunk sincs arra, hogy pontosan mikor és hol történt meg a koronázás. A hagyomány szerint a gnieznói székesegyházban tették Boleszláv fejére a királyi ékszert, azon a helyen, ahol 25 évvel korábban Adalbert püspököt III. Ottó német–római császár jelenlétében temették el. Valószínűbb azonban, hogy nem az 1018-ban leégett gnieznói, hanem az akkoriban az egész állam legpompásabb egyházi épületében, a poznani székesegyházban tette Hipolit érsek Boleszláv fejére a koronát. Nem tudjuk azt sem pontosan, hogy Boleszláv kért-e és kapott-e egyházi jóváhagyást a királyi címhez. Feltételezhetően kapott. Ahogy az sem világos, hogy Boleszláv tudatosan használta-e fel azt a történelmi pillanatot, ami II. Henrik császár halála (1024. július 13.) és utóda II. Konrád császárrá koronázása (1026. március 26.) között állt fenn. Feltételezhetően igen.

Anélkül, hogy felidéznénk Boleszláv összes életrajzírójának főbb megállapításait és tovább sajnálkoznánk a korabeli források hiányán, azt megállapíthatjuk, hogy Boleszláv királlyá koronázása szuverén fejedelmi döntés volt, amiért évtizedek óta küzdöttek a Piastok. A történelmi aktus értelme nem csupán abban keresendő, hogy Boleszláv a többi rend fölé akarta emelni a Piastokat, hiszen az már előtte is úgy volt, s nem is magyarázható csak a központi hatalom iránti vággyal, hiszen a fejedelem rendelkezett vele. A királyi korona az európai uralkodók közé emelte Boleszlávot, a cseh Přemysl-ház és a magyar Árpád-ház uralkodóihoz hasonlóan (jegyezzük meg itt: a Kijevi Ruszt irányító rurikidáknak ez nem sikerült, és ha nem is ez volt az egyetlen oka, de erősen közrejátszott abban, hogy a XIII. század közepén ez az állam megszűnt létezni, hogy litván, lengyel, majd végül orosz fennhatóság alá kerüljenek az ott élő keleti szlávok, a későbbi ukránok és belaruszok ősei).

Ebből a szempontból érthető, hogy most az ezredik évfordulón a Piast-örökség újra hangsúlyossá vált Lengyelországban. S ezúttal nem a későbbi Jagelló-örökséggel szembeállítva, ahogy az a XX. században többször megtörtént. Ennek a Piast–Jagelló vitának a lényege más volt. A Piast-örökség az első világháború előtt és alatt – amikor Lengyelország nem létezett – a nemzeti szuverenitás, az etnikai homogenitás és az állami függetlenség hangsúlyozását jelentette. Ez volt a Roman Dmowski vezette nemzeti demokraták vágya. Vele szemben állt a Jagelló-örökség, ami a regionális integrációt, a soknemzetiségű állam eszméjét, a diplomáciai és kulturális nyitottságot és a kompromisszumok keresését jelentette, természetesen erős biztonságpolitikai tartalommal megtöltve. Ezt az irányt képviselte a szocialista körből érkező Józef Piłsudski, aki a független Lengyelország szuverenitásának megtartását csak úgy tudta elképzelni, hogy a keleti szomszédokkal szövetségre lép akár (kon)föderáció formájában is és egyúttal kiszakítja őket az orosz politikai és kulturális körből.

A lengyel politikai gondolkodásban tehát a Piast-hagyomány inkább a konzervatív, nemzeti szuverenitást előtérbe helyező erők hivatkozási pontja volt, míg a Jagelló-örökségre gyakrabban hivatkoznak a liberálisabb, Európa-barát irányzatok, amelyek Lengyelországot mint regionális integrátor országot képzelték el.

Ehhez képest idén mintha a Piast-örökség újradefiniálása zajlana a szemünk előtt. Donald Tusk miniszterelnök (a konzervatív-liberális tábor vezető politikusa, aki évekig az Európai Tanácsot is vezette) a jelenlegi millennium alatt több beszédében is hangsúlyozta a Piast-örökséget mint Lengyelország történelmi identitásának egyik alapját. Természetesen nem a fentebb említett nemzeti-demokrata hagyomány szellemében.

Lengyelország 2004-es Európai Unióhoz való csatlakozása mérföldkövet jelentett az ország modern történetében. Az EU-tagság egyfelől lehetőséget teremtett a gazdasági fejlődésre, a politikai stabilitásra és a nemzetközi pozíció megerősítésére, másfelől azonban felvetette az állami szuverenitás és az uniós integráció közötti feszültség kérdését is. Minderről újabban Lengyelországban is élén vita folyik.

Jól tetten érhetők a történelmi hivatkozási pontok az ünnepségeken elhangzó beszédekben is. Andrzej Duda államfő, a konzervatív oldal képviselője gnieznói beszédében az abszolút értelemben vett szuverenitást hangsúlyozta. Szerinte az lenne az ideális állapot, amikor a Köztársaság minden területen teljesen önálló döntéseket hoz, nem tekint másokra és nem számol semmilyen korlátozással. Sőt, minden kísérlet annak korlátozására „történelmi hiba”, mert az erősek által a gyengék alávetését eredményezi. Az Európai Uniót egy csapdának láttatja, amely egy olyan mesterséges egység, amely elleplezi a leghatalmasabbak hegemóniáját a gyengébbek felett.

Ezzel szemben Donald Tusk miniszterelnök máshonnan közelített a szuverenitás kérdéséhez és ebben erőteljesen hivatkozott Vitéz Boleszláv királlyá koronázására. A Piast-örökség itt nem a Dmowski-féle értelmezésben jelenik meg, és nem a Jagelló-hagyománnyal állítja szembe, hanem a korábbi pogánysággal. Nekünk, magyaroknak nem véletlenül, azonnal eszünkbe jut István király és Koppány szembenállása és küzdelme. Mintha itt is valami hasonlóról lenne szó.

Vitéz Boleszláv kevésbé volt-e szuverén, mint a pogányok? – tette fel a kérdést a miniszterelnök. Az erős Lengyelország vízióját egy nagyobb közösséghez való tartozásban látja. Az állítja, hogy Vitéz Boleszláv és elődje, I. Mieszko a nyugati közösséghez tartozás nevében lemondtak a „szuverén” pogány vallásról és a hozzá kapcsolódó hagyományokról is. A koronázás pedig egyesítette a szuverenitást a közösséghez tartozással, vagyis a függetlenséget az önkorlátozással. Mert az igaz ugyan, hogy Vitéz Boleszlávnak, mint királynak, aki az európai közösséget választotta, bekötötte országát a császárság és a pápaság vezette függőségi hálózatba, míg a pogányoknak senkire és semmire nem kellett tekintettel lenniük, ugyanakkor a későbbi történelem megmutatta, hogy azok, akik túlságosan támaszkodtak teljes szuverenitásukra, mint a pogány poroszok, a történelem süllyesztőjében vesztek el – hangzott a konklúzió.

Ez a nemzeti narratíva azt feltételezi, hogy Lengyelország a modern kihívások közepette is ragaszkodhat szuverenitásához, ugyanakkor az európai integráció adta lehetőségeket is ki kell használni. E kettősség – a függetlenség megőrzése és a nemzetközi együttműködés keresése – a mai lengyel politikai gondolkodás egyik alapvető jellemzője.

Összességében elmondható, hogy a Piast-örökség nem csupán történelmi érték Lengyelország számára, hanem aktív, élő referencia a mai politikai öntudat és állami szuverenitás értelmezésében. Az Európai Unióhoz való tartozás ugyanakkor folyamatos kihívások elé állítja a lengyel államot: hogyan ötvözze történelmi hagyományait az európai integráció követelményeivel.

Ahogy Boleszláv koronázása egyszerre volt önállósodási gesztus a Német Római Birodalommal szemben és csatlakozás egy nemzetközi keresztény közösséghez (a latin kereszténységhez), úgy ma, az EU- és a NATO-tagként Lengyelország ismét egy nemzetközi rendszer részeként kívánja biztosítani szuverenitását: egyrészt megerősíti állami biztonságát (különösen Oroszország fenyegetése árnyékában), másrészt az európai közösség tagjaként igyekszik gazdasági és politikai súlyát növelni.

Nyitókép forrása: Wikipédia

Témakörök: Európa, király, Lengyelország, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT