Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Máthé Réka Zsuzsánna

Az USA a G7-ek élén vagy a G7-ek ellen?

A csúcstalálkozó programját három nagy átfogó téma köré szervezték.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.06.17.
Pató Viktória Lilla

Fémesen fényes?

Gondolatok az ukrán–amerikai nyersanyag-megállapodásról.

Pató Viktória Lilla 2025.05.14.
Czeczeli Vivien

Triffin dilemma 2.0

Bár cáfolható, a globális egyensúlytalanságok ezzel még nem szűntek meg.

Czeczeli Vivien 2025.05.12.
Máthé Réka Zsuzsánna

Javulni látszik Kína és az Európai Unió közötti kapcsolat

Napirendre kerülhetnek az átfogó beruházási megállapodásról szóló tárgyalások.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.05.06.
Sorbán Kinga

Nem mind arany, ami fénylik

Luxuscikkek az USA–Kína kereskedelmi háború új fejezetében.

Sorbán Kinga 2025.04.28.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2020.10.28.
  • 2020.10.28.

Versenyben a régióért

Az Egyesült Államok és a Kína között folyó világkereskedelmi és hatalmi vetélkedés egyik fontos mellékfrontjává vált az Európai Unió keleti fele. Mindkét nagyhatalom mozgósítja erőforrásait, hogy a térséget vonzáskörzetében tudja tartani. Az Európai Unió ebben a vetélkedésben csupán másodrangú szerepet tölt be, ám egyértelműen az Egyesült Államok mellett kötelezi el magát. Mindennek ellenére most Kína áll nyerésre.

A közép- és kelet-európai országok európai uniós csatlakozása sokak számára azzal az üzenettel bírt, hogy ez a sok hányattatást átélt térség végre geopolitikai és gazdasági szempontból is tartósan elköteleződhet a nyugat-európai országokkal, illetve észak-atlanti térséggel való közösség mellett. Közel tíz év kellett a csatlakozást követően ahhoz, hogy olyan új szereplő jelenjen meg a térségben, aki a régió politikusai számára vonzó ajánlatot, sőt, már-már kihívást tudjon megjeleníteni a hagyományosnak tekinthető orientációhoz képest.

A történet tulajdonképpen 2012 áprilisában kezdődött, amikor a lengyelországi hivatalos látogatáson tartózkodó Wen Jiabao, akkori kínai miniszterelnök Varsóban találkozott tizenhat közép- és kelet-európai ország – Bosznia-Hercegovina, Csehország, Észtország, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Macedónia, Magyarország, Montenegró, Románia, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia miniszterelnökeivel, valamint Albánia és Bulgária miniszterelnök-helyetteseivel. A résztvevők a találkozóról kiadott közlemény szerint üdvözölték Kína megújult szerepvállalását és egyetértettek abban, hogy a jövőben elmélyítik együttműködésüket kereskedelmi, beruházási és pénzügyi területeken.

A következő, 2013. őszi, Bukarestben megrendezett második csúcstalálkozó során az együttműködés már túl is lépett a protokolláris kereteken, és meghozta az első nagyberuházást, a Belgrád-Budapest vasút képében. Li Keqiang kínai miniszterelnök egyenesen az új Kína-Közép- és Kelet-Európa együttműködés fordulópontjának nevezte a vasútépítésről aláírt megállapodást. A sikeren felbuzdulva, a 2014-es, ezúttal Belgrádban megrendezett csúcstalálkozón a kínai miniszterelnök az együttműködés elmélyítésére már ötpontos javaslatot terjesztett elő. A kölcsönös előnyök jobb kihasználása révén új időszakot hirdetett a beruházási és pénzügyi együttműködésben. Másodikként a Budapest-Belgrád vasútvonal építésére és a pireuszi kikötő fejlesztésére alapozva új közlekedési folyosók fejlesztését célozza meg. Harmadik pontként jelölte meg az ipari együttműködés fejlesztését, negyedikként pedig javaslatot tett egy olyan finanszírozási rendszer kialakítására, amely pénzügyi keretet adna a tervezett fejlesztéseknek. Végül javasolta az országok közötti közvetlen, polgárok közötti, valamint a kulturális kapcsolatok fejlesztését.

A térségben aktívvá vált Kína hamarosan felkeltette az Egyesült Államok aggodalmát.  Így aztán, amerikai sugallatra 2015-ben Kolinda Grabar-Kitarović horvát és Andrzej Duda lengyel köztársasági elnökök javasolták a Három Tenger Kezdeményezés (3SI) életre hívását, amelynek alakuló találkozóján egy évvel később tizenkét ország – Ausztria, Bulgária, Csehország, Észtország, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia és Szlovénia – vettek részt. A kezdeményezés céljaként kezdetektől azt jelölték meg, hogy a Három Tenger Kezdeményezés ne riválisa, hanem kiegészítője legyen az Európai Uniónak.

Az új kezdeményezés előkészítésével párhuzamosan 2015 őszén ezúttal Kínában, Shuzou városában került sor a Kína és a közép- és kelet-európai országok közötti együttműködés immáron negyedik csúcstalálkozójára. A találkozón az együttműködés további mélyítése, és a legmagasabb szintű találkozók között működő szakértői és előkészítő jellegű munkacsoportok felállítása mellett döntöttek. Az együttműködés tehát egyre több területen a munka intézményesítése irányába indult el.

2016 már a régióért folytatott globális verseny éve. Augusztusban Dubrovnikban a Három Tenger Kezdeményezés, novemberben Rigában pedig a Kína – Közép- és Kelet-Európai Együttműködés – most már 16+1 néven – tartotta csúcstalálkozóját. Sajátos módon mind a két csúcstalálkozó megelégedett az addig elért eredmények és a résztvevők együttműködési készségének megerősítésével. A látszólagos eseménytelenség mögött mégis mindkét esetben fontos lépés állt: a 16+1 egyértelműen az európai uniós együttműködés egyfajta regionális alternatívája, míg a 3SI az Európai Uniót megerősítő, azt kiegészítő regionális platform irányába mozdult el.

A Három Tenger Kezdeményezés következő évi, varsói csúcsának fő szenzációja Donald Trump amerikai elnök részvétele volt. Talán az amerikai fél ezzel is jelezni akarta, hogy legalább olyan fontosságot tulajdonít az együttműködésnek, mint a kínai fél az általa kezdeményezett 16+1 együttműködésnek, amelynek csúcstalálkozóin rendszeresen megjelent a kínai miniszterelnök. Így történt ez a 2017-es budapesti csúcson is, amelyen a kínai támogatású együttműködés történelmi sikert könyvelhetett el: a tizenhat közép- és kelet-európai ország mellett megfigyelőként Ausztria, Belarusz, Görögország, Svájc és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) delegációi is részt vettek. Az együttműködés egyértelmű sikere, hogy a megfigyelők közül Görögország a 2019-es dubrovniki csúcson teljes jogú tagként csatlakozott a szervezethez.

Mindeközben a Három Tenger Kezdeményezés találkozóin egyre erősebbé vált az együttműködést támogatók közvetlen jelenléte. A 2018-as bukaresti és a 2019-es ljubljanai csúcstalálkozón egyaránt képviseltette magát Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság akkori elnöke és Rick Perry, az Egyesült Államok energiaügyi minisztere. Mellettük Németország a bukaresti csúcson külügyminiszteri, a ljubljanai találkozón pedig szövetségi elnöki szinten képviseltette magát.

A két együttműködés történetét egybevetve nyilvánvaló, hogy a kínaiak megjelenése a térségben újra nagymértékben felértékelte a régió jelentőségét hagyományos szövetségesei körében. A 16+1 – most már 17+1 – jól kihasználva a balkáni bővítés okozta frusztrációt, valamint a többi, már európai uniós tagállam csalódottságát jól kihasználva nyílt kihívást intézett a közép- és kelet-európai országok észak-atlanti orientációjához.

Erre a kihívásra adott válasz az Egyesült Államok és az Európai Unió által támogatott Három Tenger Kezdeményezés. A kínai kezdeményezéssel összehasonlítva azonban két területen szembeötlő a gyengesége. Egyrészt, ellentétben a 17+1 kezdeményezéssel, a 3SI kizárólag már európai uniós tagállamokat foglal magában, így nem járul hozzá a Balkán-félsziget országai euroatlanti elkötelezettségének erősítéséhez. Másrészt pedig, egyelőre úgy néz ki, hogy míg a 17+1 együttműködés lépésről-lépésre közelít a pragmatikus nemzetközi kooperációhoz, hatékonyan erősítve a térségbeli kínai jelenlétet, addig a 3SI megragadt az elnökök protokoll jellegű találkozóinak szintjén, és egyelőre nem is látni hogyan lépne tovább erről a szintről.

Mindent összevetve: Kína ma nyerésre áll a régióban. Különösen igaz ez az Európai Unióhoz még nem csatlakozott államok esetében, de nem sokkal jobb a helyzet a már európai uniós tagok esetében sem. Ha a Nyugat biztosnak akarja tudni ezen országok irányukba való elköteleződését, akkor lényegesen többet kell tenniük a Három Tenger Kezdeményezés jelenlegi aktivitásánál.

Témakörök: 16+1, 3SI, Három Tenger Kezdeményezés, Kelet-Európa, kereskedelem, Kína, Közép-Európa, USA
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT