Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2020.05.25.
  • 2020.05.25.

Visszatérésre készen

Az Európai Bizottság elnöke a múlt héten szerdán mutatta be az Európai Parlamentben a Bizottság gazdaságélénkítő csomagjának elemeit. Eurókötvényről nincs szó, ám a déli államok számára sikert jelenthet, hogy a jövőben fokozottan segítik a legsúlyosabb károkat szenvedett gazdaságok újjáépítését. Nyertesek lehetnek tehát a dél-európai országok, míg a vesztesek közé az előző Bizottság által kidolgozott többéves pénzügyi kerettervet, valamint a válság által kevésbé sújtott közép-európai országokat sorolhatjuk.

Ursula von der Leyen május 13-án, az Európai Parlament plenáris ülésén ismertette az Európai Bizottság által kidolgozott gazdaságélénkítő és -újjáépítő csomag részleteit. A helyszín két okból is adottnak volt tekinthető. Egyrészt a csomag egyik eleme a következő többéves pénzügyi keretterv, amelynek tervezetét az Európai Parlament már megtárgyalta. Az alapvető átalakításokhoz meg kell azonban szerezni a testület jóváhagyását, így idejekorán meg kell ismertetni a képviselőket a tervezett változtatásokkal. Másrészt von der Leyen az intézkedéssorozat demokratikus legitimációját is erősíteni kívánta azzal, hogy a nyilvánosság előtt itt ismertette először elképzeléseit.

A Bizottság által javasolt gazdasági élénkítő csomag alapvetően két elemből állna. Az egyik a többéves pénzügyi keret – azaz az Európai Unió hétéves költségvetés – tervezetének módosítása. Mellette azonban a Bizottság indítványa szerint létrejönne egy kifejezetten a gazdasági újjáépítést szolgáló pénzügyi eszköz is, amelynek a pénzügyi alapját olyan kölcsönök jelentenék, amelyeket a tagállamok garanciavállalásával és azok erejéig a Bizottság venne fel a tőkepiacokon. A tervet egy héttel később már a megvalósulás követte: május 18-án Angela Merkel német kancellár és Emmanuel Macron francia köztársasági elnök megállapodtak 500 milliárd eurónyi garanciavállalásban, amely a Bizottság számára jelentene meglehetősen nagy mozgásteret. A tervezet szerint a két forrásból rendelkezésre álló pénzek mindegyike európai uniós programokon keresztül jutna el a kedvezményezettekhez.

Az újjáépítésre szánt források elköltési mechanizmusa három pilléren fog nyugodni. Az első pillér a tagállamokat segíti majd. Ennek célja nemcsak az, hogy olyan programokat finanszírozzon, amelyek lehetővé teszik az adott tagállam gazdaságának újjáépítését, hanem egyben a Bizottság által a következő időszakra meghatározott elsőbbségi célok felé is orientálja a gazdaságokat.

A cél, hogy a jövő Európája klímasemleges, digitális és reziliens legyen. Ezeknek a céloknak a megvalósítását is segítené egyben az új újjáépítési csomag, amelynek ez az eleme az európai szemeszter mechanizmusába épülne be. Az első pillérben szereplő programok minden tagállam számára elérhetőek lesznek, függetlenül attól, hogy az adott ország tagja-e az eurozónának, vagy sem. Ugyanakkor von der Leyen egy kohéziós kiegészítő rendszert is javasol, ami azokat az országokat segítené, amelyek gazdaságát a legmélyebben sújtotta a járvány.

A csomag második pillére a magánbefektetéseket ösztönözné, elsősorban a mesterséges intelligencia és a megújuló energiák hasznosítása terén. Ennek keretében tovább erősítenék az InvestEU elnevezésű befektetésösztönző programot. Új elemként a további befektetések támogatására létrehoznák a Stratégiai Beruházási Eszközt (Strategic Investment Facility), míg a likviditás erősítése érdekében pedig egy új Fizetőképességi Eszközt (Solvency Instrument) vezetnének be.

Végül a harmadik pillér azokat az intézkedéseket tartalmazza, amelyek a koronavírus-járvány tanulságaira adnak közvetlen választ. Ennek keretében megerősítik azokat az európai uniós programokat, amelyekről a járvány kezelése során bebizonyosodott, hogy alapvető fontosságúak. Így több pénzre számíthat a jövőben az Európai Unió polgári védelmi és humanitárius segélyező tevékenységét összefogó RescEU program, vagy az Unió kutatás-fejlesztési programja, a Horizont Európa. A járvány következményeként szorosabbra fogják a szakpolitikai együttműködést az egészségügyi politika területén is, és a Bizottság indítványozza egy új, önálló, uniós szintű Egészségügyi Program megalkotását. Ugyancsak megerősítik az Európai Unión kívüli partnerekkel való együttműködést az újabb járványok megelőzése, illetve leküzdése érdekében. Ennek jegyében az eddigieknél is nagyobb figyelmet fognak kapni azok a programelemek, amelyek a szomszédságpolitika, a nemzetközi együttműködés és fejlesztéspolitika, valamint az előcsatlakozási alapokon belül az ilyen jellegű partnerséget erősítik.

Von der Leyen európai parlamenti beszéde azt mutatja, hogy a koronavírus-járvány által okozott gazdasági válság felszámolásának pénzügyi eszközeiről szóló vita a végéhez közeledik. Az Európai Unión belüli válságkezelés hagyományos receptje érvényesült: a dél-európai országok végül nem tudták kiharcolni a koronakötvény kibocsátását, ugyanakkor az északiak teljes ellenzése is elbukott. A megoldás nagyjából a német javaslat körül körvonalazódik. Jórészt a meglévő uniós struktúrák átalakításával segítik a tagállamokat, illetve – ugyancsak a német javaslatnak megfelelően – a tagállamok a befizetéseiken túl garanciavállalással segíthetik a Bizottságot újabb forrásokhoz.

A Bizottság mostani javaslata alaposan átrendezheti a következő – elvileg 2021. január elsején hatályba lépő – többéves pénzügyi kerettervet is. Amennyiben a járvány okozta károk elhárítása a kohéziós politika szempontjává is válik, akkor a dél-európai országok, annak ellenére, hogy az eurókötvény bevezetésére tette erőfeszítéseik kudarcot vallottak mégis az elkövetkező időszak nyertesei lehetnek. Ez viszont azt is jelenti, hogy a közép-európai országok – amelyeknek gazdasága és társadalma is sikeresebben állt ellen a koronavírus-járványnak – pozíció- és forrásvesztéssel kénytelenek szembesülni a jövőben.

Kép: Európai Bizottság 

Témakörök: Európai Bizottság, gazdaság, gazdaságélénkítés, gazdasági újjáépítés, gazdasági válság, koronavírus
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT