Akár 10 év is szükséges ahhoz, hogy az orosz gazdaság hatékonyságában és teljesítőképességében a háború előtti szintre vissza tudjon kapaszkodni.
Mára Oroszország – Iránt is megelőzve – „világvezető” lett a rá kiszabott szankciók tekintetében, ami számokban kifejezve több mint 5500 intézkedést jelent az országgal szemben. Összehasonlításképpen, míg az Irán elleni gazdasági szankciókat 10 év leforgása alatt hajtották végre, addig Oroszország ellen 10 nap alatt. A Sberbank vezetője beszédében kiemelte, hogy akár 10 év is szükséges ahhoz, hogy az orosz gazdaság hatékonyságában és teljesítőképességében az invázió előtti szintet tudja elérni. A szankciók gazdasági hatásai a következőkben nyilvánulnak meg: egyrészt az importok és az exportok több mint felét érintik; másrészt az infláció mértéke eléri a 16%-ot; harmadrészt az év végére a nemzeti kibocsátás 8-30% körüli mértékben esik vissza.
Az Orosz Föderáció Ipari és Kereskedelmi Minisztériuma által kiadott, valamint az orosz kormány által 2022. március 29-én elfogadott 506. számú rendelet figyelmen kívül hagyja a jogtulajdonosok azon tilalmát, hogy árukat exportáljanak az országba egy másik állam piacán történő eladás céljából. A párhuzamos import lehetővé teszi az orosz importőrök számára, hogy megkerüljék az Oroszországba irányuló áruforgalomra vonatkozó nyugati szankciókat azáltal, hogy harmadik országokból importálják azokat a jogtulajdonos engedélye nélkül. Az új törvény a jogtulajdonos engedélye nélküli árukat importáló orosz vállalatokat védi a polgári, közigazgatási és büntetőjogi felelősségtől. A kormány arra számít, hogy az új szabályozás, amely hatékonyan legalizálja bizonyos áruk párhuzamos importját Oroszországba, lehetővé teszi az oroszországi fogyasztói kereslet folyamatos kielégítését, valamint az importált áruk árának ésszerű szinten tartását.
Oroszország az Európai Unió által hozott olajszankciókat kétféleképpen kerüli meg annak érdekében, hogy mérsékelje a negatív gazdasági hatásokat: egyrészt más vevőket keres az orosz nyersolajra; másrészt csökkenti a kitermelést és ezzel párhuzamosan növeli az árakat. Az már szinte most valószínűsíthető, hogy az orosz nyersolajra Oroszországnak kettő potenciális vevője van: Kína és India. Ezen országok három hónap alatt 24 milliárd dollár értékben vásároltak orosz olajat valamint gázt. Míg Kína a május végéig tartó időszakban 18,9 milliárd dollár értékben, addig India 5,1 milliárd dollár értékben vásárolt. Leonid Fedun, a Lukoil orosz olajcég alelnöke úgy véli, hogy Oroszországnak 30%-kal szükséges csökkentenie az olajkitermelést annak érdekében, hogy feljebb tudja tolni az árakat ez által megakadályozható a hordók árengedményes eladása.
A 2022. március 31-én aláírt és hatályba lépő 172. számú, „a külföldi vevők orosz földgázszállítókkal szembeni kötelezettségei teljesítésének különleges eljárásáról” szóló rendelet értelmében, 2022. április 1-jétől az orosz gázért rubelben kell fizetni valamint egy új eljárásrendet hoz létre a gázszolgáltatás fizetésére vonatkozóan. A március 31-i rendelet a „gáz halmazállapotú földgáz szállításának fizetésére” vonatkozik. Az Európai Bizottság megerősítette, hogy az Európai Unió vállalatai hogyan fizethetnek az orosz gázért anélkül, hogy megsértenék az Oroszország elleni szankcióit. Több cég, köztük a szlovákok is beleegyeztek abba, hogy rubelben fizessenek Oroszországnak. A vásárlóknak két számlát kell létrehozniuk a GazpromBanknál, hogy megkönnyítsék a tranzakciót: egyet devizában, a másikat pedig rubelben. Az olasz Eni energiacsoport azonnal bejelentette, hogy rubelszámlát nyit a GazpromBanknál, a német RWE pedig azt közölte, hogy Oroszországban is nyitott számlát a gáz kifizetésére.
A Visa, a Master, a JCB és a PayPal megtagadta az orosz cégekkel való együttműködést. Ezen felül több orosz bankot is kitiltottak a SWIFT – rendszerből. A piacon azonban még mindig vannak olyan fizetési rendszerek, amelyek lehetővé teszik a nemzetközi tranzakciókat: a MIR (МИР) egy jól ismert orosz kártyarendszer, amely 2015 óta létezik, de kevés ország fogadja el köztük Törökország, Vietnam, Örményország, Üzbegisztán, Fehéroroszország valamint Kazahsztán. A 2008 óta működő kínai UnionPay fizetési rendszert 180 országban fogadják el. Egyes orosz bankok MIR – UnionPay kártyák kibocsátását szorgalmazzák. A MIR – kártyák kibocsátása a kínai UnionPay – en keresztül valósulna meg ezzel is megkerülve a szankciókat.
Miután a nemzetközi fizetési rendszerek sorra hagyták el Oroszországot, az oroszok személyre szabott nemzetközi bankkártyákat kezdtek igényelni a kazah és a környező bankoknál. Több tucat cég jelent meg az interneten azzal a céllal, hogy más országokban kínáljanak fel „hivatalos” szolgáltatást a kártyakibocsátáshoz. Ma az oroszok Minszkbe utaznak a „betéti kártya – turizmus” keretén belül, hogy Visa és MasterCard kártyákat szerezzenek be a fehérorosz bankoktól. Nem használhatják őket orosz platformokon és orosz boltokban, de fizetni tudnak majd a nemzetközi szolgáltatásokért, mint például az App Store vagy a Google Play előfizetéseiért. Az orosz bankok automatikusan kiadják a Visa és MasterCard kártyákat a MIR fizetési rendszeren keresztül.