Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Petri Bernadett

Üres székek politikája EP-módra: a magyar elnökség a tét

Precedens nélküli helyzetet teremt az EP.

Petri Bernadett 2023.05.25.
Molnár Attila Károly

Az angol fecske „töketlen” szárnyalása

Angol konzervatívok 2023-ban.

Molnár Attila Károly 2023.05.22.
Varga Csilla

Rések az európai demokráciákon?

Éves jelentés a demokratikus intézmények helyzetéről.

Varga Csilla 2023.05.11.
Navracsics Tibor

Menteni a menthetőt

Lehet a Brexit veszteségeit mérsékelni?

Navracsics Tibor 2023.02.23.
Tárnok Balázs

Brexit: közel az új megállapodás Észak-Írország ügyében

Igyekeznek a gyakorlati működés okozta a nehézségekre reagálni.

Tárnok Balázs 2023.02.20.
LUDECON BLOG
Kutasi Gábor
Kutasi Gábor
intézetvezető, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2020.09.02.
  • 2020.09.02.

Alkuról alkura túlélő EU

A minap az a megtiszteltetés ért, hogy részt vehettem a Magyar Közgazdasági Társaság által szervezett kerekasztalsorozat egyik beszélgetésén, igen illusztris körben, amelyet majd az idén elmaradó Vándorgyűlés helyett vetítenek és tesznek elérhetővé szeptember végén. A kiinduló felvetés az volt, hogy mit tudunk kiolvasni az Európai Tanács nyáron megkötött hétéves költségvetési alkujából és az EU válságkezeléséből az európai integráció jövőjére és versenyképességére nézve.

Anélkül, hogy e beszélgetés tartalmát előre elárulnám, gondoljuk végig a kérdést. Az Európai Unióra jellemző kormányközi tárgyalásos konszenzuskeresés, amelybe az Európai Parlament még további alkudozási köröket csatornáz be, a fajsúlyos kérdésekben rendszerint hosszas, évekig tartó vajúdást eredményez, mire abból valamilyen eredmény lesz. Gondolhatunk az egységes valuta elhatározása (Werner-terv), jogi kinyilvánítása (Maastrichti Szerződés) és tényleges bevezetése között eltelt évekre (évtizedekre), vagy a Lisszaboni Szerződésig vezető és közben az Alkotmányszerződés tervezetét elbuktató integrációmélyítésre, a Brexit-tárgyalások elhúzódására és így tovább. A 2020. júliusi költségvetési alkut megelőzően is hosszan és kilátástalanul folytak az egyezkedések, amelyekről már beszámoltunk több cikkünkben is, valamint részletes elemzést is közöltünk. A járvány első hullámának gazdasági „vérengzése” azonban mégis csak gyors kompromisszumra kényszerített az országokat. Továbbá arra is rászorította őket, hogy a költségvetési vita tisztuljon le alapvetően pénzügyi kérdéssé, elhalasztva az értékrendbeli nézeteltérések vitáját.

Ez utóbbi mondatban egyszerre fogalmazódik meg az, hogy igen, a kényszer szorításában az EU képes volt megfelelő és gyors választ adni a középtávú kihívásokra, ugyanakkor viszont nem sikerült megoldania alapvető feszültségeket és értelmezésbeli különbségeket jogállamról, támogatásról, szolidaritásról, hatékonyságról. És legfőképpen nem látunk tisztábban az integráció folytatásának jövőjét illetően, azaz szupranacionalizmus (föderalizmus) és a nemzetek Európája közötti elágazás tekintetében. A következő hét év költségvetésének része a kötvénykibocsátás, ami kifejezetten a föderális, a fiskális unióra utaló jelleg, és továbblépés az egységes valuta, monetáris unió, bankunió által már megkezdett pályán. Ugyanakkor a költségvetési alku része lett az országokra szabott összetétel és felhasználás, amely inkább a nemzeti hatásköröket erősíti. Egyrészt jelentős különbségek vannak országonként abban, hogy mekkora a kötvénykibocsátásból eredő kölcsön és a vissza nem térítendő támogatások aránya. (Lengyelország például 30-50 százalékkal több egy lakosra jutó forrást kap, mint más visegrádi ország, de a forrás több mint fele hitel, míg a többi ország esetében ez csupán 15-30% között mozog.) Másrészt a támogatások felhasználása kevésbé kötött az előző költségvetési időszakokhoz képest.

Az uniós szintű válságkezelés megoldottnak tekinthető – ha az Európai Parlament nem húzza keresztül az állam- és kormányfők számításait. Az integráció hosszú távú egyben tartása ügyében viszont csak remélhetjük, hogy továbbra is működni fog az eddig konszenzust teremtő képesség. (A Brexitet leszámítva, amely amúgy inkább egy népszavazási kezdeményezés eredménye, mint az uniós tárgyalásoké.)

Témakörök: Brexit, Európa Tanács, Európai Parlament, fiskális unió, föderalizmus, költségvetés, kötvénykibocsátás, Kutasi Gábor, Maastrichti Szerződés, Magyar Közgazdasági Társaság, válságkezelés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT