Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

Használt járművek? Csakis körforgásosan!

Ülésezett a héten az Európai Unió Környezetvédelmi Tanácsa.

Tóth Bettina 2025.06.20.
Navracsics Tibor

Hasad vagy erősödik?: A radikális baloldal válsága

A hétvégén megalakult pártszövetség szinte kettéhasította a radikális baloldal európai parlamenti frakcióját.

Navracsics Tibor 2025.06.19.
Dobos Gábor

Tényleg jó dolog a helyi autonómia?

A decentralizáció és az autonóm helyi kormányzás nem csupán elméleti ideál, hanem valódi eszköz.

Dobos Gábor 2025.06.18.
Zsivity Tímea

Bosznia-Hercegovina: intézményi válság és biztonsági kockázatok

Az EUFOR missziója leszögezte, hogy nem avatkozik bele a belpolitikai konfliktusokba.

Zsivity Tímea 2025.06.18.
Kutasi Gábor

Felkészültség a védelmi kiadások bővítésére

A védelem és a jólét közti feszültség nem elkerülhetetlen.

Kutasi Gábor 2025.06.17.
LUDECON BLOG
Kutasi Gábor
Kutasi Gábor
intézetvezető, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2025.05.30.
  • 2025.05.30.

Mozgástér és átpolitizáltság

Az EU következő költségvetési tervezése

Az Európai Unió a 2028–2034 közötti időszakra új többéves pénzügyi keretet (MFF) készít elő, amely meghatározza a kiadási prioritásokat és a költségvetés méretét. A döntéshozók összetett kihívásokkal néznek szembe, miközben megpróbálják összehangolni a tagállamok eltérő igényeit az EU-szintű célokkal.

Ha az Európai Bizottság nyilatkozataiból és politikai mozgásából indulunk ki, a következő MFF-nek egyszerre kell választ adnia a geopolitikai változásokra és a politikai kérdésekre, miközben konfliktusokat kénytelen generálni az eddigi társadalmi kedvezményezetekkel. Az ukrajnai háború és a globális instabilitás, valamint az illegális migráció megítélésben történő lassú fordulás következtében megnövekedő határvédelmi igény kikényszerítik a védelmi és biztonsági kiadásokat növekedését közösségi szinten is. Az EU kénytelen lesz fejleszteni katonai képességeit, és a Bizottság szándéka szerint Ukrajna finanszírozását is a jelenlegi közösségi költségvetéshez képes erőn felül vállalná. 

Kénytelen lesz az EU újragondolni a zöld és digitális átállás hatalmas beruházásokat igényét is. A klímacélok egyre csak halasztódnak, míg a digitalizáció terén súlyos versenyhátrányba került az EU. A klímasemlegesség elérése, a megújuló energiaforrásokba való befektetés és a digitális technológiák fejlesztése kulcsfontosságú a jövőbeli versenyképesség szempontjából. Mindeközben élesedni fog a NextGeneration program finanszírozására felvett adósság törlesztése, amely a jelenlegi költségvetés méretét tekintve a források 20%-át köti majd le.

Az Európai Unió Közös Agrárpolitikája (KAP) az EU költségvetésének 40% körüli részét teszi ki, és mint ilyen, számos költségvetési kihívással néz szembe. Az egyik legnagyobb probléma a KAP folyamatos finanszírozási igénye egy olyan időszakban, amikor az EU-nak más, sürgető prioritásai is vannak, mint például a zöld átmenet, a digitalizáció és a védelem. Ez feszültséget okoz a tagállamok között, hiszen nem mindegyik látja ugyanolyan mértékben indokoltnak a jelenlegi kiadási szinteket. Emellett a támogatások elosztásának méltányossága is visszatérő vitaforrás. A jelenlegi rendszer gyakran a nagybirtokoknak kedvez, miközben a kisebb gazdaságok és az induló agrárvállalkozások hátrányos helyzetbe kerülhetnek. Ez nemcsak a társadalmi igazságosság szempontjából vet fel kérdéseket, hanem a vidéki foglalkoztatás és a fenntartható gazdálkodás ösztönzését is nehezíti. A zöldítéshez kapcsolódó támogatásokhatékonysága is felmerül, hiszen a környezetbarát gazdálkodási módszerekre való átállás jelentős beruházást igényel, és a KAP-nak biztosítania kell, hogy ezek a források valóban célba érjenek és mérhető eredményeket hozzanak. Az EU bővítése is új költségvetési terheket jelenthet a KAP számára. Az új tagállamok beillesztésekor figyelembe kell venni agrárgazdaságuk sajátosságait és a támogatások harmonizációjának szükségességét, ami jelentős pénzügyi kiigazításokat igényelhet a jövőben.

Intézményi szempontból az Európai Bizottságnak és a delegáló tagállamoknak érdemes lesz végig gondolnia, hogy az EU költségvetési forrásait érdemes-e politikai fegyverként használni továbbra is. Szolgálja-e a kohéziót, a szolidaritást, a versenyképességet és az intézményi hatékonyságot a közösségi források politikai kondicionalitása, ráadásul olyan intézményi feltételek mögé rejtve (demokrácia, jogállam, antikorrupció), amely értékeket ezzel leértékelnek és lejáratnak? A kérdés nyitott mindkét irányba. A 2020-as évek lengyel és magyar esete bőven ad lehetőséget a kiértékelésre bármilyen szempontból.   

Bár a kiadási igények nőnek, a költségvetési források nem korlátlanok. Ezért meg kell vizsgálni, hol lehet megtakarításokat elérni. A KAP reformja és az adminisztratív költségek csökkentése potenciális megtakarítási lehetőségeket kínál. A reform lehetőséget teremthet a támogatások igazságosabb elosztására és a környezetbarát gazdálkodási gyakorlatok ösztönzésére. A bürokratikus akadályok csökkentése és az EU intézményeinek hatékonyabb működése szintén hozzájárulhat a költségvetési megtakarításokhoz. A jelenlegi MFF a bruttó nemzeti jövedelem (GNI) körülbelül 1%-a. A növekvő kihívások miatt azonban ez a szint valószínűleg nem lesz elegendő. A jövőbeli MFF méretéről heves viták várhatók. Egyes elemzők szerint a GNI 1,3–1,5%-ára lenne szükség, míg mások a jelenlegi szint óvatos növelését javasolják 1,1–1,3%-ra. A pontos összeg a tagállamok közötti politikai kompromisszumoktól függ. A gazdasági helyzet, a tagállamok közötti szolidaritás és az EU jövőbeli ambíciói mind befolyásolják majd a döntéshozatalt.

Nyitókép: European Parliament / Flickr

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, költségvetés, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT