Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Mitrovits Miklós

Ezer éve koronázták meg Vitéz Boleszlávot

Lengyelország Piast-öröksége és az állami szuverenitás kérdése.

Mitrovits Miklós 2025.05.14.
Mernyei Ákos Péter

Háborgó mélység

A lengyel alkotmánybíróság esete az uniós jog elsőbbségével.

Mernyei Ákos Péter 2025.03.19.
Kalas Vivien

Szigorodó migrációs politika Lengyelországban

Politikai fegyver a belarusz határon.

Kalas Vivien 2025.03.06.
Szűcs Petra

Hogyan hatott a Covid a munkaerőpiaci folyamatokra és az elbocsátások alakulására?  

Az üzleti szektor számos ága és iparág érintett volt. Elemzés.

Szűcs Petra 2024.09.06.
Navracsics Tibor

A régi-új szomszéd

Nehezebb időszakra kell számítani a magyar–lengyel viszonyban.

Navracsics Tibor 2023.12.14.
LUDECON BLOG
Marton Ádám
Marton Ádám
junior kutató, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2020.06.05.
  • 2020.06.05.

A lengyel válságkezelés pillérei

Lengyelországban 2020. március 4-én igazolták egészségügyi tesztek során az első koronavírus által érintett esetet. Az első korlátozó intézkedések bevezetésére gyorsan, már március 12-én sor került. A gazdasági leállást követő fokozatos újranyitás ugyanakkor április 20-án kezdődött meg. A korlátozó intézkedések feloldása négy szakaszban történt meg, amelynek utolsó, negyedik fázisának megkezdésére május 30-án került sor.

Június 3-ig a megbetegedések teljes esetszáma Lengyelországban meghaladta a 24 ezer főt, ugyanakkor az aktív esetek száma folyamatosan ingadozó tendenciát mutatva nem éri el a 12 ezret, s összesen 1102 haláleset történt. A halálozási ráta az országban április eleje óta folyamatos csökkenést mutat.

A lengyel kormányzat a COVID-19 járvány hatásainak kezelése érdekében öt pillére épülő gazdaságvédelmi válságkezelési pajzsot jelentett be március 19-én. Az öt pillér elemei: (1) a munkavállalók biztonságának biztosítása – 30 milliárd PLN; (2) a vállalkozások finanszírozása – 74,2 milliárd PLN; (3) egészségügyi intézkedések – 7,5 milliárd PLN; (4) a pénzügyi rendszer erősítése – 70,3 milliárd PLN, valamint (5) állami befektetési program – 30 milliárd PLN. Utóbbi pillér hivatott ellensúlyozni a válság okozta beruházás-visszaesés gazdasági hatásait. Ennek keretében az állam olyan területeken lép fel aktív szereplőként, mint a például az infrastruktúra, az energiaszektor átalakítása, a digitalizáció, a környezetvédelem, a biotechnológia és a gyógyszeripar.

A munkaerő-piaci intézkedések a munkajövedelemre vonatkozó és a társadalombiztosítási járulékfizetésekhez kapcsolódó támogatások formájában merültek fel. A március végén bejelentett intézkedések értelmében abban az esetben vehetők igénybe a foglalkoztatás társfinanszírozására vonatkozó támogatások, amennyiben az árbevétel csökkenése legalább 15% (a 2020. januárt követő két hónap összes értékesítési bevétele az előző év ugyanezen két hónapjához viszonyított arányában) vagy legalább 25% (az adott hónap teljes forgalmának aránya az előző hónaphoz viszonyítva 2020. január 1-je után). A támogatások mértékét tekintve a gazdasági leállás esetében a minimálbér 50%-ának megfelelő támogatásban részesülhet a vállalat, míg csökkentett munkaidő alkalmazása esetében (amelynek mértéke 20%-kal, de legfeljebb a felével csökkenthető) a munkavállaló fizetésének feléig kaphat támogatást (de az előző negyedévhez viszonyított átlagbér maximum 40%-áig). Emellett mindkét esetben három hónapig átvállalásra kerülnek a társadalombiztosítási hozzájárulási fizetések is. Továbbá három kategória alapján kiegészítő támogatás igénybevételére is van lehetőség.

A munkahelyek védelmét célzó intézkedések keretében azon egyéni vállalkozók és a 9 fő alatti foglalkoztatottal bíró mikrovállalkozások kaptak három hónapra teljes társadalombiztosítási hozzájárulás fizetési mentességet, akik jövedelme nem éri el az átlagbér 300%-át. Április elejétől a 49 fő alatti kisvállalkozások esetében az állam három hónap erejéig átvállalja a társadalombiztosítási hozzájárulás járulékfizetési kötelezettségének 50%-át. Azon polgári jogi szerződés formájában foglalkoztatottak és az egyéni vállalkozók számára, akik szerződésben álltak 2020. február 1-je előtt, 2000 PLN leállási támogatást igényelhetnek (abban az esetben, ha az előző hónaphoz képest a jövedelmük legalább 15%-kal csökkent, s az nem haladja meg a 2020-ra előrevetített átlagbér 300%-át). Ez további bővítésre került a legújabb intézkedések eredményeként. Emellett a negatív hatások kezelése érdekében a krízis által sújtott vállalatoknál rugalmasabbá tették a munkaidő-szabályozást, amely érinti a munkavállalók napi és heti pihenőidejét is.

A likviditás biztosítása és a forrásokhoz való könnyebb hozzájutás érdekében a kormányzat a BGK-val (Bank Gospodarstwa Krajowego) együttműködve a vállalkozások számára hitelgarancia programot és kamattámogatási intézkedéseket vezetett be, amelyek megkönnyítik a hitelfelvételt, és a hitel visszafizetésének biztosítását segítik elő. A Lengyel Fejlesztési Alap (Polski Fundusz Rozwoju) a vállalkozások pénzügyi likviditásának, illetve a munkahelyek megőrzésének érdekében 100 milliárd PLN összegben biztosít forrásokat a Pénzügyi Pajzs program keretében, amely 60 milliárd euró vissza nem térítendő támogatás formájában valósul meg. Az összeg megoszlása az alábbiak szerint alakul: 25 milliárd PLN a mikrovállalkozások (működési költségek finanszírozására), 50 milliárd PLN a kis- és középvállalkozások, míg 25 milliárd PLN a nagyvállalatok támogatására fordítható. A nagyvállalatok esetében a program keretei között három finanszírozási forma érhető el: likviditási finanszírozás, kedvezményes finanszírozás és beruházási finanszírozás. Továbbá a mikrovállalkozások számára 5000 PLN erejéig lehetőségük van kedvezményes hitelhez jutni a válságellenes pajzs elemeként. Emellett a kis- és középvállalkozások támogatására 400 millió PLN került elkülönítésre, amelynek keretében az egyes vállalkozások legfeljebb 6 év hiteltörlesztési futamidővel maximum 15000 PLN kedvezményes hitelhez juthatnak egészen az év végéig.

A lakossági ingatlan- és fogyasztási kölcsönök, valamint a vállalkozási kölcsönök esetében biztosítják azok visszafizetésének három hónappal történő elhalasztásának lehetőségét. Emellett a fogyasztási kölcsönöknél mérsékelték a hitelköltség mértékét is. A krízis következtében pénzügyi nehézségekbe ütköző vállalatok több időt kapnak a likviditási problémák elhárítására a csődeljárási határidő elhalasztásával.

A kulturális ágazat számára külön támogatási programot hoztak létre, amely magában foglalja a munkavállalók bérének állami fedezését, valamint különböző speciális támogatási programokat is, amelyek többek között például kiterjednek a művészeti tevékenységek digitális csatornákon történő bemutatásának ösztönzésére is. A vasúti szállítás terén mutatkozó bevételkiesések kompenzálására több részből álló támogatási programot hoztak létre, amelyek egyik eleme az állami költségvetésből (600 millió PLN) biztosít forrást, míg kiegészítő támogatási formájában a COVID-19 Megelőzési Alapból (900 millió PLN) is támogatáshoz juthat a vasúti ágazat. Az idegenforgalmi ágazat likviditási problémáinak enyhítése érdekében az elmaradt rendezvények utáni visszafizetési kötelezettség határidejét 180 napra emelték. A mezőgazdaságban dolgozó gazdálkodók és családtagjaik – amennyiben karanténba kerülnek vagy a kialakult járvánnyal kapcsolatosan hosszabb kórházi ellátásra szorulnak – a minimálbér 50%-ának megfelelő összegre számíthatnak.

A kiskereskedelmi adófizetés felfüggesztésre került a 2020. július-december közötti időszakra. Emellett a települések az üzleti célú tevékenységek folytatása során esedékes ingatlanadó befizetése esetében mentességet vezethetnek be, és meghosszabbíthatják a részletfizetési határidőt. További adózáshoz kapcsolódó intézkedés volt a számos esetben alkalmazott határidő-meghosszabbítás (például a pénzügyi beszámolás dátuma), valamint a hozzáadott érték adókulcsok új mátrixának bevezetését érintő elhalasztás is. Az év során elszenvedett veszteségek kezelése érdekében megteremtették a lehetőséget – bizonyos feltételek teljesülése esetén – a CIT és PIT adófizetők számára, hogy azok a 2019. évi működési bevételekből levonásra kerüljenek (abban az esetben, ha az idei évi bevételek nem érik el a 2019. évi bevételek 50%-át).

A Lengyel Nemzeti Bank március 17-én 50 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatot. Emellett intézkedései részeként a kötelező banki tartalékrátát 3,5%-ról 0,5%-ra mérsékelte. Ezt követően április 8-án az irányadó kamat további 50 bázispontos csökkentésre került sor. Továbbá a jegybank bejelentette, hogy folytatja a repo ügyleteket a bankszektor likviditásának fenntartása érdekében, valamint a másodlagos piacokon állampapírok és állam által garantált értékpapírok vásárlásába kezd. Emellett a május 28-i kamatdöntés további csökkentésre került sor, s így jelenleg az irányadó kamatláb 0,10%.

Témakörök: koronavírus, Lengyelország, munkahelyvédelem, válságkezelés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT