Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Biró Éva

Gondolatébresztő a Z generáció oktatásához

A változáshoz saját látásmódunk megváltoztatására van szükség.

Biró Éva 2024.04.18.
Badar Fanni

Rendészeti oktatás kreatív és interaktív módon? Lehetséges!

Beszámoló a Jövő képzési technológiái című konferenciáról.

Badar Fanni 2024.04.11.
Szabó Miklós István

A jó tanítás jellemzői

Az egyetemi oktatói szerepkör mint zsonglőrködés.

Szabó Miklós István 2024.03.19.
Ludovika.hu

„Most már megállunk egymással beszélgetni a folyosón…”

A közösségi tanulás egy új lehetősége az NKE oktatói számára.

Ludovika.hu 2024.02.07.
Petruska Ferenc

A mesterséges intelligenciával való kutatás hét csapdája

Csak tárgya, vagy immár eszköze is a kutatásnak az MI?

Petruska Ferenc 2024.01.24.
KREATIVITY BLOG
Paksi-Petró Csilla
Paksi-Petró Csilla
adjunktus, NKE ÁNTK Emberi Erőforrás Tanszék
  • 2024.03.14.
  • 2024.03.14.

Iskolapadból az irodába?

A fiatal pályakezdők kihívásainak támogatása coaching módszerrel

Mekkora előnnyel indul az a fiatal a munka világában, aki nagyfokú önismerettel, saját ereje és készségei felismerésével, tudatos önmenedzseléssel, én-prezentációval rendelkezik? Megbecsülhetetlen! Hogyan kezeljék sikeresen a pályakezdés előtt állók az esetleges kapunyitási pánikból és a szárnypróbálgatásokból eredő kihívásokat, kudarcokat, konfliktusokat? Jó lehetőség erre a sport világából származó coaching módszer, mely nagyjából „edzést” jelent. A „mentális személyi edző”-vel folytatott segítő, támogató beszélgetések célja a teljesítmény fokozása az egyéni erőforrásokra való tudatos építkezés által. Ahhoz, hogy a résztvevő közelebb kerüljön a céljaihoz, a változás beindulásához, egy egy-két alkalmas coaching is elég lehet. Az önmagunkról megszerzett ismeretek a tanulásban, a karrierépítésben, valamint a magánéletben egyaránt használhatók. Mikor érdemes tehát önfejlesztő támogató folyamatot keresni egyetemistaként?

A coaching egészséges emberek önfejlesztésének egyik méltán népszerű módszere. A coaching nem keverendő össze a tanácsadással, inkább szakszerűen felépített egyéni beszélgetések folyamata, ami igyekszik kimozdítani az ügyfelet a számára kellemetlen helyzetből vagy a fejlődést, az előrelépést, a magasabb teljesítményt, a kitűzött célok elérését támogatja. Akkor is érdemes élni vele, ha minden rendben van, de akkor is, ha konkrét problémával, elakadással nézünk szembe. Melyek ezek a tipikus élethelyzetek az egyetemistáknál? 

Túlterhelt vagyok, nincs időm semmire. Hogyan gazdálkodjak az időmmel?

Az egyetemi lét számos feladattal jár. Számos feladattal találkozik az, aki egyetemre megy: előadások, kötelező gyakorlatok, házi feladatok, beadandók, zh-k írása és a szóbeli/írásbeli vizsgák. Időnként annyira feltornyosulnak a feladatok, hogy muszáj jól priorizálni, kategorizálni a feladatokat, megtervezni a számodra legideálisabb tanulási metódust. Ehhez külső segítség kellhet, akivel összegyűjthetitek azokat a módszereket és eszközöket, amelyek segíthetnek.

Rengeteg a tanulnivaló, és ott a munka, a család, a barátok, a párkapcsolat. Hogyan teremtsek egyensúlyt a temérdek tennivalóm közepette?

Sokan már dolgoznak az egyetem mellett, akár párkapcsolatban is élnek, de időt kell szakítani a családra, meg jó lenne időnként kikapcsolódni is a hobbiban barátokkal. Ezeket sokszor nehéz összeegyeztetni, különösen vizsgaidőszakban, amely hetekig sokszor szüntelen tanulást igényel. Ha túlterheltnek érzed magad, nehezen birkózol meg a feladataiddal, netán halogatod őket, és már nem vagy motivált a tanulásban vagy egyenesen stresszes vagy, akkor ideje alaposan áttekinteni az életed fontos szeleteit.

Elégedetlen vagyok a tanulási eredményeimmel. Mi lehet a gond?

Ha túl sok időt vesz el a tanulás és alig van eredménye, esetleg híján vagy az önbizalomnak vagy túlzottan izgulsz és szorongsz a vizsgák során, ami rányomja a bélyeget a jegyeidre, akkor ne törődj bele ebbe! Külső támogatással felfedezheted, hogy hol vannak elakadásaid, azokra pedig azonnal működő megoldásokat lehet kidolgozni.

Mit csináljak az alapképzés végeztével? Kezdjek dolgozni? Vagy tanuljak tovább, de mit?

Előfordulhat, hogy bizonytalan vagy, merre tovább az alapdiplomával. Lehet, hogy menet közben változott az érdeklődési köröd, és mégsem azt szeretnéd csinálni, amit elkezdtél. Akkor válts szakot? Szerezz gyakorlatot, kezdj el dolgozni valahol, míg továbbtanulsz vagy koncentrálj még két évet csak a tanulásra? A számodra helyes út, továbbtanulási irányok megtalálása a coaching ülések során közvetlen eredményként jelenhet meg.

Mindjárt kezemben az alap- vagy mesterdiplomám. Most merre tovább?

Számos lehetőség előtt áll a frissdiplomás az egyetem elvégzése után. Kezdjek bele doktori képzésbe? Helyezkedjek el a közszolgálatban / magánszférában? Vállaljak munkát külföldön? Maradjak a (fő)városban vagy utazzak haza, hogy közel legyek a családomhoz? Esetleg indítsak egy vállalkozást? Megannyi izgalmas kérdés, aminek a megválaszolásához a karriertervezés legalább olyan jól jön, mint a család és barátok tanácsai.

Dolgozni szeretnék, de nem tudom, hogyan „adjam el magam” a munkaadóknak? 

A népszerű munkaadóknál többszörös lehet a túljelentkezés, ezért muszáj kitűnni a tömegből. Kell a jó személyes márka. A profi önéletrajz és motivációs levél alap, de mi a helyzet a közösségi médiás megjelenésekkel? És ott az állásinterjú, amin el kell adni magad. Tisztában kell lenned az erősségeiddel, és képesnek kell lenned ezt hatékonyan kommunikálni. Ez nem mindenkinek megy könnyen, de a dolog tanulható, gyakorolható.

Az előzőek csak néhány tipikus példát mutatnak arra, amivel az egyetemi tanulmányaik során gyakran szembetalálhatják magunkat a hallgatók. A coaching beszélgetések inspiráló hatására aktiválódhatnak az eddig kihasználatlan képességek: magabiztosabbá válás; új lendület a tanuláshoz, illetve a kudarcok és konfliktusok kezeléséhez; valamint kész cselekvési terv a tanulmányok sikeres befejezéséhez és az álláskereséshez.

Nyitókép forrása: Umnat Seebuaphan’s Images

Témakörök: coach, kreativitás, munka, tanulás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT