A népi babonák szerint, amikor péntek a hónap 13. napjára esik, az szerencsétlenséget okoz. Így gondolhatták ezt néhányan, akik arra vállalkoztak, hogy október 13-án egész napos oktatásmódszertani tréningen vesznek részt a TEK Tanszék szervezésében. Hogy tényleg balszerencsésnek gondolják-e majd magukat a program után, abban azért kételkednénk…
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Kreatív Tanulás Programja (KTP) számos újszerű, modern, szórakoztató és hasznos kezdeményezéssel dolgozik azon, hogy javítsa az egyetemi oktatást és növelje a hallgatói élményt.
A KTP csapatának lelkesedését, aktivitását és gyors reagálását mutatja, hogy minden felmerülő igényre igyekszik gyorsan és hatékonyan válaszolni. Sőt, megtiszteltetésnek tekintették a képzést tartók, hogy módszertani tudásukra igény jelentkezett. A képzést hárman tartották, a kezdeményező tanszékvezető Rémai Dániel, Hegedűs Judit, az RTK Magatartástudományi Tanszékének vezetője és Korpics Márta, a Kreatív Tanulás Iroda vezetője.
A képzési nap célja az volt, hogy megismertesse a TEK Tanszék munkájában részt vevő óraadókat az innovatív oktatási módszerekkel, a tanóratervezés kérdéseivel és a motiválás lehetséges módjaival. Ugyanakkor a teljes TEK állomány számára lehetőség volt részt venni a kurzuson, ha valaki úgy érezte, hogy az itt megszerezhető oktatásmódszertani ismereteket tudja kamatoztatni a munkájában, magánéletében.
Péntek reggel tizenkét lelkes résztvevő jelent meg a TEK Tanszéken, és rögtön meg is lepődhettek, hogy nem hagyományos, frontális képzési formába csöppentek, hanem egy tréning jellegű, csoportos és páros munkára épülő foglalkozáson vesznek majd részt. A foglalkozás keretében szóba került az oktatásmódszertanhoz, tanulásszervezéshez való viszony, a tanóratervezés, a motiválás, az „ideális tanóra” jellemzői, a rendőri kompetenciák és az azokat fejlesztő új típusú oktatási módszerek. Megismertek, valamint kipróbáltak olyan kreatív módszertani megoldásokat, amelyeket bármilyen téma esetén lehet alkalmazni a felsőoktatásban.
A tréning értékelése és a résztvevők visszajelzései alapján leginkább a prezentációs technikák, a tippek és trükkök megismerése volt az igazi motiváló erő, ami a tréningre csábította őket, de sajnos erre várniuk kell a tavaszi félévig. Izgalmas ellentét volt a csoporton belül, hogy a kollégák alapvetően frontális tanulásszervezéssel oktatnak, de érzékelik, hogy egyre nehezebb a diákokat lekötni és szükség van arra, hogy mind a frontális, mind az interaktív, páros vagy csoportos szeminárium-szervezés esetében kreatív és innovatív módszerekkel is dolgozzanak.
A magyar felsőoktatás elmúlt húsz évét folyamatos változások kísérték végig. Ennek oka egyrészt az európai felsőoktatási térség előírásainak való megfelelésben keresendő, másrészt pedig a globális technológiai kihívásokban. A globalizáció egyik legfontosabb tényezője, az információs-technológiai forradalom olyan kihívásokkal jelentkezett, amelyek hatással voltak a felsőoktatási intézményekben folyó munkára, az oktatók munkakörülményeire. A változás szükségességét a megváltozott tanulási igények és tanulási jellemzők, illetve a képzésekkel kapcsolatos elvárások is befolyásolták. Ez a változási folyamat azonban egy hosszabb időszak eredménye volt, amire ha nem is azonnali, de tervezett választ lehetett adni. Egy tanuló szervezet képes arra, hogy a rapid módon jelentkező és kikényszerített változást generáló helyzetekre pozitívan tekintsen, hiszen ebben nem csupán a feszültséget és a nehézséget, hanem a lehetőséget is meglátja. Az elmúlt évek demográfiai és főként infotechnológiai változásai hatással voltak a fiatalabb nemzedék tanulási szokásaira. De más igényekkel jelentkezik a munkaerőpiac is, ahova a szakmai tudás mellett a soft skillekre van leginkább szükség. A KTP célja, hogy támogassa az egyéni tanulási utakat és a közösségi tanulást, természetesen ez nem valósulhat meg az oktatók korábbi tanári szerepei alapján. A képzés összhangban a KTP céljaival és az oktatók részéről felmerülő igényekkel, kimozdította a megszokott, komfortos oktatói szerepekből a kollégákat, és meghívta őket egy más típusú élményre, amely a visszajelzések alapján – bár elsőre meghökkentő és kicsit kényelmetlen volt – mégis hatásosnak bizonyult.
Nyitókép forrása: Eluj, Pixabay