Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Hauser Zsuzsanna

Útban a felsőoktatás felé

Készségek, képességek a pedagóguspályán.

Hauser Zsuzsanna 2025.03.11.
Tiszttartó Márk

Cserkészet: múlt és jövő, hagyomány és innováció

A cserkészet már száz évvel ezelőtt is jó úton járt.

Tiszttartó Márk 2025.03.04.
Constantinovitsné Vladár Zsuzsa

Universitas helyett birkaiskola

Kell-e követnünk az amerikai elitegyetemeket?

Constantinovitsné Vladár Zsuzsa 2025.01.24.
Köő Artúr

Erdély és Románia „nagy egyesülése”

Gyulafehérvár, 1918. december 1. Erdély Romániához csatolását a párizsi békeszerződés szentesítette.

Köő Artúr 2024.12.01.
Berzeviczy Klára

„Emberségből példát…”

A jó tanár feladata nemcsak az oktatás és nevelés, hanem az is, hogy a lehetőségeinek megfelelően emberséges legyen.

Berzeviczy Klára 2024.11.28.
KREATIVITY BLOG
Ludovika.hu
Ludovika.hu
Az NKE tudományos platformja
  • Hegedűs Judit

    egyetemi docens, RTK Rendészeti Magatartástudományi Tanszék tanszékvezető

  • Korpics Márta Katalin

    egyetemi docens, Kreatív Tanulás Iroda irodavezető

  • Rémai Dániel

    r. őrnagy, tanszékvezetői feladatok ellátásával megbízott oktató

  • 2023.11.09.
  • 2023.11.09.

Kimozdulás a komfortzónából

A népi babonák szerint, amikor péntek a hónap 13. napjára esik, az szerencsétlenséget okoz. Így gondolhatták ezt néhányan, akik arra vállalkoztak, hogy október 13-án egész napos oktatásmódszertani tréningen vesznek részt a TEK Tanszék szervezésében. Hogy tényleg balszerencsésnek gondolják-e majd magukat a program után, abban azért kételkednénk…

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Kreatív Tanulás Programja (KTP) számos újszerű, modern, szórakoztató és hasznos kezdeményezéssel dolgozik azon, hogy javítsa az egyetemi oktatást és növelje a hallgatói élményt.

A KTP csapatának lelkesedését, aktivitását és gyors reagálását mutatja, hogy minden felmerülő igényre igyekszik gyorsan és hatékonyan válaszolni. Sőt, megtiszteltetésnek tekintették a képzést tartók, hogy módszertani tudásukra igény jelentkezett. A képzést hárman tartották, a kezdeményező tanszékvezető Rémai Dániel, Hegedűs Judit, az RTK Magatartástudományi Tanszékének vezetője és Korpics Márta, a Kreatív Tanulás Iroda vezetője.

A képzési nap célja az volt, hogy megismertesse a TEK Tanszék munkájában részt vevő óraadókat az innovatív oktatási módszerekkel, a tanóratervezés kérdéseivel és a motiválás lehetséges módjaival. Ugyanakkor a teljes TEK állomány számára lehetőség volt részt venni a kurzuson, ha valaki úgy érezte, hogy az itt megszerezhető oktatásmódszertani ismereteket tudja kamatoztatni a munkájában, magánéletében.

Péntek reggel tizenkét lelkes résztvevő jelent meg a TEK Tanszéken, és rögtön meg is lepődhettek, hogy nem hagyományos, frontális képzési formába csöppentek, hanem egy tréning jellegű, csoportos és páros munkára épülő foglalkozáson vesznek majd részt. A foglalkozás keretében szóba került az oktatásmódszertanhoz, tanulásszervezéshez való viszony, a tanóratervezés, a motiválás, az „ideális tanóra” jellemzői, a rendőri kompetenciák és az azokat fejlesztő új típusú oktatási módszerek. Megismertek, valamint kipróbáltak olyan kreatív módszertani megoldásokat, amelyeket bármilyen téma esetén lehet alkalmazni a felsőoktatásban.

A tréning értékelése és a résztvevők visszajelzései alapján leginkább a prezentációs technikák, a tippek és trükkök megismerése volt az igazi motiváló erő, ami a tréningre csábította őket, de sajnos erre várniuk kell a tavaszi félévig. Izgalmas ellentét volt a csoporton belül, hogy a kollégák alapvetően frontális tanulásszervezéssel oktatnak, de érzékelik, hogy egyre nehezebb a diákokat lekötni és szükség van arra, hogy mind a frontális, mind az interaktív, páros vagy csoportos szeminárium-szervezés esetében kreatív és innovatív módszerekkel is dolgozzanak.

A magyar felsőoktatás elmúlt húsz évét folyamatos változások kísérték végig. Ennek oka egyrészt az európai felsőoktatási térség előírásainak való megfelelésben keresendő, másrészt pedig a globális technológiai kihívásokban. A globalizáció egyik legfontosabb tényezője, az információs-technológiai forradalom olyan kihívásokkal jelentkezett, amelyek hatással voltak a felsőoktatási intézményekben folyó munkára, az oktatók munkakörülményeire. A változás szükségességét a megváltozott tanulási igények és tanulási jellemzők, illetve a képzésekkel kapcsolatos elvárások is befolyásolták. Ez a változási folyamat azonban egy hosszabb időszak eredménye volt, amire ha nem is azonnali, de tervezett választ lehetett adni. Egy tanuló szervezet képes arra, hogy a rapid módon jelentkező és kikényszerített változást generáló helyzetekre pozitívan tekintsen, hiszen ebben nem csupán a feszültséget és a nehézséget, hanem a lehetőséget is meglátja. Az elmúlt évek demográfiai és főként infotechnológiai változásai hatással voltak a fiatalabb nemzedék tanulási szokásaira. De más igényekkel jelentkezik a munkaerőpiac is, ahova a szakmai tudás mellett a soft skillekre van leginkább szükség. A KTP célja, hogy támogassa az egyéni tanulási utakat és a közösségi tanulást, természetesen ez nem valósulhat meg az oktatók korábbi tanári szerepei alapján. A képzés összhangban a KTP céljaival és az oktatók részéről felmerülő igényekkel, kimozdította a megszokott, komfortos oktatói szerepekből a kollégákat, és meghívta őket egy más típusú élményre, amely a visszajelzések alapján – bár elsőre meghökkentő és kicsit kényelmetlen volt – mégis hatásosnak bizonyult.

Nyitókép forrása: Eluj, Pixabay

Témakörök: képzés, kreativitás, módszertan, oktatás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT