Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pócza Kálmán

Piszkos kezek és keresztény politika

Mit kezdjünk az erkölcsi kompromisszumokkal egy tragikus világban?

Pócza Kálmán 2025.06.13.
Mernyei Ákos Péter

A költség(vetés) fogságában

A költségvetés-tervezés mindig izgalmas folyamat. Nagy politikai csaták várhatók.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.13.
Matuz János

Az EU szuverenitása is csökken a világban, a tagállamoké is az EU-n belül – akkor ez most lose-lose?

Együtt erősebbek, stabilabbak, hatékonyabbak stb. lesznek?

Matuz János 2025.06.12.
Csepeli Réka

Francia jelentés az iszlamizmus beszivárgásáról

„A köztársasági eszme az iszlám fundamentalizmus fenyegető árnyékában.”

Csepeli Réka 2025.06.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az euróövezet előnyei és hátrányai

Bolgár tüntetések az euró bevezetése ellen.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.06.10.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Zachar Péter Krisztián
Zachar Péter Krisztián
tanszékvezető egyetemi docens, NKE ÁNTK
  • 2024.10.09.
  • 2024.10.09.

A kormányzás nagymestere

150 éve született Bethlen István

Talán túlzónak tűnhet a kijelentés, de a tény, hogy ma még fennáll Európában az ezeréves magyar államiság, nem kis mértékben köszönhető Bethlen István politikusi teljesítményének és kormányzási művészetének. A modernkori magyar politikatörténet egyik legkiemelkedőbb személyiségének és érett vezetői karizmájának köszönhető, hogy az első világháború utáni összeomlásból sikerült felemelni az 1526 / 1541 óta első ízben független és szuverén magyar államot.

Bethlen István korának egyik, ha nem a legfelkészültebb államférfiaként egy klasszikus XIX. századi konzervatív-szabadelvű kormányzást igyekezett megvalósítani az első perctől kezdve. Széchenyi István gondolatiságát követve a lassú fejlődést és a szabadelvűség konzervatív korrektívumokkal történő kiegészítését tartotta elengedhetetlenül fontosnak. Tisza István meggyilkolását követően emelkedett a szürke eminenciás az első számú lehetséges vezető szerepébe; Erdélyből származó arisztokrataként, a megélt évek tapasztalatai alapján az első perctől elutasította a forradalmi változásokat. A konszolidáció híve volt mind bel-, mind külpolitikai téren. És az összeomlás utáni teljesítménye valójában az államstruktúra Szent István-féle kialakításához, IV. Béla országépítő munkájához vagy az április törvények nagyívűségéhez mérhető csak.

A belpolitikában nem csak arra volt képes, hogy a munkásságot képviselő, de diszkreditálódott Magyarországi Szociáldemokrata Pártot bevonja az állam működtetésébe, de megalkotta a konzervatív erők teljes integritását a Keresztény Nemzeti Egyesülés Pártjának és a Kisgazdapártnak az egyesítésével, valamint a fajvédők és a szélsőséges kommunisták illegalitásba szorításával. A lehanyatlott század utolsó nagy képviselőjeként a populista tömegválasztástól is óva intett, nem véletlenül ragaszkodott a választójog bizonyos szintű korlátozásához és a régi típusú nyílt szavazás fenntartásához egyes területeken – a demagóg politika meggátolása érdekében. A korszak egyik legfontosabb kérdését, a választójog kiterjesztését akkor látta értelmezhető felvetésnek, ha megvalósítható a magyar társadalom képzettségének növelése, minőségi felemelése. Így nem volt véletlen, hogy még a válságos években is folyamatosan és határozottan támogatta Klebelsberg Kuno kultuszminiszter elképzeléseit a kultúrfölény megteremtéséről.

Születésének évfordulóján érdemes emlékének adózva külpolitikai teljesítményét is méltatni: nem csak a bécsi emigrációban szerzett tapasztalatokat, de az Apponyi Albert gróf által vezetett magyar tárgyalódelegáció egyik főmegbízottjaként is megélte a nagyhatalmi tárgyalások mindennapjait a Trianon-palotában. E tapasztalatokkal is a háta mögött igyekezett Magyarország számára nemzetközi mozgásteret biztosítani és megfelelő diplomáciai semlegességet kivívni. Nemcsak a Népszövetségben kívánt az asztalnál ülni, hogy a békés revízió jogi lehetőségeit fel tudja térképezni, de az elsők között kezdeményezte az ideológiailag ellenséges és karanténba szorított Szovjetunióval való diplomáciai kapcsolatokat a gazdasági konszolidáció érdekében. A korszak belpolitikai viszonyainak is volt köszönhető, hogy ez az együttműködési terv még majd egy évtizedig a fiókban maradt. A nagy áttörést végül nem a folyamatosan épített brit kapcsolatok vagy a délszláv irányú törekvések hozták meg, hanem az 1927-ben megkötött olasz–magyar barátsági szerződés, amely ismét felhelyezte Magyarországot a nemzetközi kapcsolatok keszekusza térképére, és a Kisantant számára is egyértelművé tette a magyar jelenlétet a nagypolitikában.

Bethlen István vezetőként magasan felkészült, döntésképes menedzsernek bizonyult. Sok esetben váratlan lépésekkel lepte meg kortársait, így legitimista hagyományai és érzelmei dacára is reálpolitikusként szállt síkra IV. Károly visszatérésével szemben és a Habsburg-ház trónfosztása mellett. Rendkívüli erőfeszítéseket tett, amikor felkarolta Magyary Zoltán közigazgatási reformjait, illetve ha kellett, teljesen új szociális, közegészségügyi, biztosítási kezdeményezésekkel állt elő.

A nagypolitikában mértéktartás, megfontoltság, emberileg hallgatagság és visszafogottság jellemezték, melyhez elhivatottságtudat és egyfajta hagyományos arisztokratizmus is társult. Amikor e tulajdonságokra az egyre elkeserítőbb politikai körülmények között, az 1930-as években, úgy tűnt, hogy már nincs fogadókészség, visszalépve ismét a háttérből igyekezett támogatni szeretett hazája boldogulását. Életét, mint oly sok nagy előd, mártírként a hazájáért adta. A Magyarországra rontó szovjet csapatok egyik első célpontja volt, így azonnal elfogták, majd a Szovjetunióba hurcolták, ahol 1946. október 5-én a Butirszkaja börtön kórházában adta vissza lelkét teremtőjének.

Bethlen István a XX. század magyar óriásaként reménytelen, kilátástalan helyzetből emelte fel Magyarországot és politikusi attitűdje, vezetői képességei, államférfiúi előrelátása reményt adott egy független, erős, szuverén magyar állam megteremtésére. Nem adottságain és döntésein, hanem a nemzetközi kényszerpályákon múlott, hogy mindez akkor és ott nem sikerülhetett.

Nyitókép: Svájc, Genf, 1926; balról Barcza György, a külügyminisztérium politikai osztályának vezetője, gróf Bethlen István miniszterelnök, Walkó Lajos külügyminiszter. A felvétel a Népszövetség (Nemzetek Szövetsége) közgyűlése alkalmával készült. Forrás: Fortepan / Francia Nemzeti Könyvtár

Témakörök: évforduló, politika, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT