Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pató Viktória Lilla

Tudományos vészjelzés Európából

A Choose Europe és a kutatói kivándorlás dilemmája.

Pató Viktória Lilla 2025.06.04.
Markovics Milán Mór

Új pápa: konklávék árnyékában

Talán mindenki számára elfogadható kompromisszumokkal fogja kormányozni Szent Péter hajóját.

Markovics Milán Mór 2025.05.08.
Pató Viktória Lilla

Hogyan épít mesterséges intelligenciára az EU tudománypolitikája?

Az EU „ötödik szabadsága”.

Pató Viktória Lilla 2025.04.14.
Pató Viktória Lilla

Ideje cselekedni: kutatás a versenyképesség szolgálatában?

Az Európai Bizottság bemutatta a Versenyképességi Iránytűt.

Pató Viktória Lilla 2025.02.04.
Ujházi Lóránd

Béke és igazságosság

A Katolikus Püspöki Konferencia társadalmi szerepvállalása.

Ujházi Lóránd 2025.02.03.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Kis Norbert
Kis Norbert
egyetemi tanár, NKE
  • 2020.03.11.
  • 2020.03.11.

A világ első bloggere

A LudovikaBlog köszöntése

A webnapló történetét az 1980-as évektől datálják. A rövidebb véleményírások online közlése nem csupán a kommunikációt forradalmasította, de az irodalom történetének is új fejezetet nyitott. A LudovikaBlog a tudományos írást és a blog műfaját keresztezi. A bátor kezdeményezést méltatva játszunk most el a gondolattal, hogy a blog történetét évszázadokkal korábbra vezetjük vissza. Keressük azt a bloggert, aki a történelemben először jutott el napi véleményírásaival olvasók millióihoz. Azt az embert, aki naplószerű leveleivel megváltoztatta a világot, amelyben élt. Keressük a világ első bloggerét.

Az én választottam Francois-Marie Arouet, aki 1694-ben született.  Életében közel tizenötezer hosszabb-rövidebb levelet közölt az európai közvéleménnyel, azaz naponta legalább 1-2 véleményírása indult világgá, hogy aztán milliók olvassák. „A nagy könyvek kimentek a divatból” – mondta. Nem mellesleg 70 könyvet írt, és vitairatokat, pamfleteket is százával.

„Ő az egész 18. századot jellemzi” – írta róla Victor Hugo. „A modern Európa legnagyobb írója” – méltatta Lamartine. Goethe kicsit hosszabban jellemezte, eszerint „elmélyült, zseniális, ösztönös, nagy, közvetlen, tehetséges, kiváló, nemes lelkű, jellemes, fantáziadús, szellemes, okos, érzékeny, fogékony, ízléses, igazságszerető, becsületes, képzett, jó modorú, jó ízlésű, választékos, színes, termékeny, ötletes, lelkes, mágikus, vonzó, kecses, művelt, könnyed, élénk, csillogó, vakmerő, sziporkázó, gunyoros, gyöngés, finom, elmés, stílusos, csiszolt, harmonikus, korrekt, szabatos, elegáns, tökéletes.”

A világ első bloggere 84 éve alatt lerombolta a középkor roskatag épületét, bloggjaival küzdött a vakhit, a zsarnokság, a babonaság minden formája ellen. „Romboljátok le az ostoba szavalatokat, a nyomorúságos álokoskodásokat, a hazug történelmet, a megszámlálhatatlan képtelenséget, ne tűrjétek, hogy az eszes embereket leigázzák az esztelenek.” – írta. Eretneknek tartották, mert harcolt a katolikus egyház önkénye ellen, pedig keresztényebb volt a keresztényeknél. Nietzsche azt írta valahol, hogy az utolsó keresztény a kereszten halt meg. Elfeledkezett az első bloggerről.

Hősünk Istent a világmagyarázat hasznos elvének tekintette úgy, mint a fizika törvényeit. „Ha Isten nem volna, ki kellene találni” – írta. Istent a bennünk élő erkölcsi törvénynek, a világmindenség rendjének és célszerűségének tartotta. Nem a vallás ellen volt. Azt mondta, hogy „ha egy kis falura való ember van együtt, az csak úgy lehet jó, ha van vallása”. A babona és a tudatlanság bosszantotta, „minden század betegsége az ezekből kevert fanatizmus volt” – vallotta.

Már haldoklott, amikor így rendelkezett: „Úgy halok meg, hogy imádom Istent, szeretem barátaimat, nem gyűlölöm ellenségeimet és megvetem a babonát” (1778). Küzdött az ártatlanul elnyomottak és üldözöttek jogaiért. Hitt az írás erejében. „Szóval és tollal felvilágosodottabbá tehetjük az embert” – vallotta. Küzdött azok ellen „akik azt mondják, hogy úgy gondolkozz, ahogy én”. A türelem apostola volt. „Semmire sem vagyunk jók, ha csak magunknak vagyunk”, úgy bánt az írással, mint a karddal. Szakadatlanul dolgozott, mert vallotta: „a munka arra jó, hogy messze tartson tőlünk három nagy bajt: az unalmat, a bűnt, a szükséget”.

Hazájából, Franciaországból száműzték, bebörtönözték. „Veszedelmes, ha igazunk van olyan dolgokban, amelyekben tekintélyes embereknek nincs igazuk” – válaszolta. Könyveit az egyház máglyán elégette, „könyveim olyanok, mint a gesztenye, minél inkább sütik, annál kelendőbbek!” – mondta erre epésen a kortársai által „nevető filozófusnak” hívott fenomén.

A szellem emberei rajongtak érte, ezt gyakran nehezen viselte: „Isten óvjon meg a barátaimtól, az ellenségeimmel magam is elbánok!” – így tréfálkozott. Közben bloggjaiban ellenfeleivel keményen küzdött, de vallotta, hogy „egy szóval sem értek egyet abból, amit mond, de mindhalálig védem a jogát, hogy elmondhassa”.

Mindig optimizmusra bíztatott, mert „az aranykor még előttünk van” és „minden, ami van, szükségképpen a legjobb célt szolgálja”. Ateistának bélyegezték pedig nem volt az. „Ha nagy önhittség is azt hinni, hogy kitalálhatjuk: micsoda Ő és miért teremtett minden létezőt, az én szememben még nagyobb önhittség tagadni azt, hogy létezik…” – így vallott.

Kinevette az emberi hiúságot. Eszményítette a szabadságot „szabadnak lenni annyi, mint csak a törvénynek lenni alárendelve”. Bölcs volt az egyenlőség dolgában is: „az egyenlőség a legtermészetesebb és a legvalószínűtlenebb dolog a világon: természetes, amikor a jogokra van korlátozva, természetellenes, amikor javakat és hatalmat egy színvonalra akar állítani”.

Bírálta a monarchikus kormányformát, de még ez is lehet a legjobb, „feltéve, ha Marcus Aurelius az uralkodó”, de „ha a nép okoskodni kezd, minden el van veszve” – intett. Mindent tudott az államról és az intézményekről. Tudta, hogy ha az ember próbálja megváltoztatni az intézményeket anélkül, hogy az emberi természetet megváltoztatta volna, a változatlan természet hamarosan feltámasztja ezeket az intézményeket.

Ott állt a modern tudomány kútfőjénél, amely a kételkedésre épült. „A kétely nem valami kellemes állapot, de a bizonyosság nevetséges” – írta. Halálosan komolyan játszotta az életet: „ha bolondságot akarok elkövetni, abban senki sem gátolhat meg”.

A katolikus egyház végül megtagadta a temetését, de egy vidéki pap mégis eltemette, mondván: a szabályok nem érvényesek a lángelmékre.

Eszméire épült az európai felvilágosodás. A francia forradalom végül a Pantheonba vitte hamvait.

Sírkövén három szóra volt szükség: Itt nyugszik Voltaire.

Kívánom a LudovikaBlog bloggereinek, hogy legyenek hűek az első blogger szelleméhez, legyenek bölcsek, bátrak és optimisták.

Témakörök: blog, felvilágosodás, kommunikáció, tudomány, vallás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT