Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Bojnár Katinka

Elmúltál 18?

Hogyan óvhatók meg a gyerekek káros tartalmaktól?

Bojnár Katinka 2022.12.02.
Nyitrai Endre

Internet of Things, azaz a dolgok internete

Több milliárd eszköz összekapcsolhatósága.

Nyitrai Endre 2022.11.09.
Trencsényi Dániel

Otthoni problémából sikeres hallgatói innováció

Sikeres ötlet az elektromos tüzek korai detektálására.

Trencsényi Dániel 2022.09.19.
Nimsz Vivien

BiztonságtudatOSINT, avagy biztonságtudatosítás nyílt forrású információszerzéssel – I. rész

Hogyan kínáljuk fel ingyen saját adatainkat?

Nimsz Vivien 2022.06.27.
Nimsz Vivien

BiztonságtudatOSINT, avagy biztonságtudatosítás nyílt forrású információszerzéssel – II. rész

Mi látható rólunk az interneten?

Nimsz Vivien 2022.06.27.
ITKI BLOG
Pethő Marcell
Pethő Marcell
a Nemzetek Európája Karrierprogram végzett hallgatója
  • 2022.11.09.
  • 2022.11.09.

Miért akar minden techcég homokozóban játszani?

Avagy a Google Privacy Sandbox versenytorzító hatásai

A 21. században a digitális hirdetési piac mindannyiunk életének alapvető részét képezi, naponta számos alkalommal találkozunk a felhasználókat célzó, személyre szabott hirdetésekkel. Az emberekben egyre inkább megfogalmazódik az igény, hogy a techóriások az adataikat biztonságosan és átlátható módon kezeljék. Ebben a blogbejegyzésben szeretném érzékeltetni, hogy a közeljövőben kialakuló – a Google által megálmodott – harmadik féltől származó sütimentes világ jelentősen átalakítja a digitális hirdetési piac eddig ismert szabályozási környezetét.

A Privacy Sandbox megértéséhez szükséges dióhéjban ismertetni a jelenlegi digitális reklámpiacot uraló harmadik féltől származó sütik működését. Az internetes böngészők használat közben a felkeresett webhelyek után – néhány kivételtől eltekintve – harmadik féltől (azaz nem a felkeresett webhelytől, hanem máshonnan) származó sütiket juttatnak a felhasználó által használt elektronikus eszközre. Ezek a sütik kis kódrészletekként funkcionálnak, és nyomon követik a böngészési előzményeket, a begyűjtött adatokat pedig visszaküldik egy másik domainre. 

Az összegyűjtött adatok alapján a felhasználóról digitális profilt alkotnak, ami tartalmazza a felhasználó érdeklődési körét, az általa virtuális kosárba rakott dolgokat, az online térben kifejtett egyéb tevékenységeit. Ezek a digitális profilok adatközvetítőkhöz kerülnek – lehetővé téve, hogy a felhasználók célzott hirdetéseket kapjanak. Például, ha néhány napja rákeresett valaki egy ruhára vagy repülőjegyre, akkor azzal kapcsolatos hirdetéseket jelenítenek meg a felhasználó számára. 

Az online hirdetési piac közeljövőben történő reformja elkerülhetetlen, mert adatvédelmi szempontból nem biztonságos, rengeteg visszaélés történik. A rendszer több milliárd adatpontot tartalmaz mindannyiunk életéről, amelyekkel a nap minden másodpercében kereskednek. A Google 2021 elején bejelentette, hogy a harmadik féltől származó sütiket a Privacy Sandboxra szeretné lecserélni, amely lényegét tekintve egy javaslatcsomag az online hirdetések fejlesztésére a hirdetési ipar megsemmisítése nélkül. 

A Google terve az, hogy a hirdetések az emberek általános érdeklődésére irányuljanak, amely gyakorlati megvalósítását a Topics API elnevezésű mesterségesintelligencia-rendszer segíti. A gépi tanulási rendszer a felhasználók webes előzményeinek rendszerezésével az érdeklődési körüknek megfelelő csoportokba sorolja őket. A Google még nem határozta meg a csoportok kialakításának részleteit, de az biztos, hogy több ezer, hasonló érdeklődésű embert fog egy-egy csoport tartalmazni. Ezek a témakörök az emberek számára érthető neveket kapnak, pl. utazás, luxusautók, ruhák. 

A Topics API-t bevezető weboldalak csak a felhasználók érdeklődési körét gyűjtik össze és teszik elérhetővé a hirdetők és az AdTech vállalatok számára. Az előző példánál maradva, ha a Google mesterséges intelligenciája úgy látja, hogy a felhasználó érdeklődik a ruhák vagy a repülőjegyek iránt, akkor egy ruha vagy repülőjegy rajongó csoporthoz rendeli. Természetesen lehetőség van a témák kombinálására is. 

 A felmerülő adatvédelmi kockázatokon túl elengedhetetlen kitérni a Privacy Sandbox esetleges versenytorzító hatásaira. A kritikusok és a szabályozók szerint ez az innováció kockázatot jelenthet a kisebb reklámcégek számára, és árthat azoknak a weboldalaknak, amelyek árbevétele a hirdetésektől függ. A legtöbb ember számára a változás ugyan láthatatlan lesz, de a kulisszák mögött a Google azt tervezi, hogy a Chrome irányítja majd a hirdetési folyamatok jelentős részét.

A Privacy Sandbox jelenségnek a szakértők szerint létezik egy olyan olvasata, hogy a Google kezdeményezését a szabályozás növekvő spektruma motiválja, amelyet elsősorban az Európai Unió vezet a 2018-ban hatályba lépő GDPR rendelettel, a hamarosan megjelenő ePrivacy rendelettel, valamint a DMA és DSA rendelettervezetekkel. A francia adatvédelmi hatóság nemrégiben 150 millió EUR bírságot szabott ki a Google-ra a nyomkövető sütik jogellenes használata miatt. A Google ellen Írország és az Egyesült Királyság adatvédelmi hatóságai továbbra is vizsgálatot folytatnak a sütikkel kapcsolatos gyakorlatai miatt.

Az Egyesült Királyság Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóságának (továbbiakban CMA) 2021-ban kiadott – és azóta frissített – közleményében előzetes véleményt fogalmazott meg a Privacy Sandbox versenyre és a fogyasztókra gyakorolt hatásairól. A CMA szerint előfordulhat, hogy megfelelő szabályozási és felügyeleti környezet nélkül a Privacy Sandbox versenytorzító hatást váltana ki a hirdetési készlet és a hirdetési technológiai szolgáltatások piacán azáltal, hogy a harmadik felek számára korlátozza a felhasználók nyomon követésével kapcsolatos funkciókat, míg a Google számára továbbra is elérhetők maradnak ezek a funkciók. 

Abban a relációban is torzíthatja a versenyt, hogy a Google önpreferenciát alkalmazhat a saját hirdetési termékei és szolgáltatásai, valamint a tulajdonában lévő és az általa üzemeltetett hirdetési készletekkel kapcsolatban. A Google visszaélhet az erőfölényével abban az esetben, ha a Chrome webes felhasználóitól megtagadja a választási lehetőséget, hogy a személyes adataikat egyáltalán felhasználhatják-e, illetve hogyan használják fel a számukra történő célzott reklámozás és reklámkézbesítés céljából. Az eddigi bejelentések azt mutatták, hogy a Google eltökélt szándéka olyan változtatások végrehajtása, amelyek előnyösek a saját üzletágai számára, és korlátozzák a versenytársai által támasztott versenyt.

Az Európai Bizottság 2021. júniusában szintén átfogó vizsgálatot indított a Google adtech gyakorlatával kapcsolatban. Margrethe Vestager úgy nyilatkozott, kivizsgálják, a Google torzítja-e a versenyt azáltal, hogy harmadik felek számára korlátozza a felhasználói adatokhoz való hozzáférést hirdetési célokra a weboldalakon és alkalmazásokban, miközben ezeket az adatokat saját felhasználásra tartja fenn. A vizsgálat feladatmeghatározása kifejezetten utal a Privacy Sandboxra: „A Bizottság a vizsgálat részeként többek között a Google azon bejelentett terveit vizsgálja, hogy megtiltja a Chrome-ban a harmadik féltől származó sütik elhelyezését, és azokat a Privacy Sandbox eszközkészlettel helyettesíti, ideértve az online display-reklámok és az online display-reklámok közvetítésének piacára gyakorolt hatásokat is.”

A Privacy Sandboxszal kapcsolatban megfigyelhető, hogy az uniós jogalkotás képes hatást gyakorolni az innováció végleges formájára, azonban megvan annak az esélye, hogy a Google szinte behozhatatlan versenyelőnyt szerez az adtech piacon. Fontos észben tartani, hogy az online hirdetési szolgáltatások állnak a Google online bevételi forrásainak középpontjában. A Google célzott hirdetési célokra adatokat gyűjt, reklámfelületet értékesít és online hirdetésközvetítőként is tevékenykedik. A Google tehát az online display hirdetések ellátási láncának szinte minden szintjén jelen van.

Az ellátási láncban  mindenki számára alapvető fontosságú az egyenlő versenyfeltételek biztosítása, a tisztességes verseny pedig elengedhetetlen, hiszen az uniós polgárok mindennapi életét befolyásoló több milliárd eurós üzletágról beszélünk. A jelenlegi tervezet alapján a Google 2024-ben szeretné útjára indítani a Privacy Sandboxot, ezért a következő időszak nagy kérdése, hogy az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatósága az iparág többi meghatározó szereplőjével együtt milyen válaszokkal tud szolgálni, hogy a kisebb szereplők számára is biztosítva legyen a verseny a belső piacon.

Témakörök: internet, reklám, sandbox, süti, verseny
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT