Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Szalai Piroska

Gyermekszegénység: már a spanyolok is minket dicsérnek

A szegénység csökkentése minden közösség alapvető felelőssége.

Szalai Piroska 2023.09.26.
Pató Viktória Lilla

Az EU kapuőrré nyilvánított hat tech óriást

Így reagáltak a lépésre a digitális nagyhatalmak.

Pató Viktória Lilla 2023.09.11.
Petri Bernadett

Európai választások 2024: szerződésmódosítással kampányol az EP

Marad-e a külügyi vétő?

Petri Bernadett 2023.09.05.
Miszlivetz Áron

Elérhetőek-e a 2030-as bővítési célok?

Mi jelenthet kiutat a nyugat-balkáni országok számára

Miszlivetz Áron 2023.09.04.
Ződi Zsolt

A Collingridge dilemma működés közben

Hogyan szabályozhatunk valamit, amit nem is ismerünk?

Ződi Zsolt 2023.07.31.
ITKI BLOG
Ződi Zsolt
Ződi Zsolt
tudományos főmunkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2022.06.08.
  • 2022.06.08.

Fogyasztóvédelem után felhasználóvédelem?

Az EU néhány éve nagyon intenzíven igyekszik jogi keretek közé szorítani az internetes platformokat. A különböző típusú platformokra és a különböző felhasználói csoportokra vonatkozó szabályok mostanra elkezdtek összeállni egy saját belső logikával rendelkező európai „platformjoggá”, amelynek legfőbb mozgatórúgója a felhasználók védelme a „platform-hatalommal” szemben. 

Az Európai Unióban nagyon régóta napirenden van a „digitális gazdaság” és a „digitális egységes piac”, sőt a 2020-as évtizedet egyenesen „digitális évtizednek” keresztelte el a Bizottság. A 2010-es évek közepe óta ezen a narratíván belül önálló szabályozási problémává vált a platformok problémája. Ekkortól kezdve sorra születtek a politikai dokumentumok, majd az évtized vége felé az egyes ágazati szabályok, amelyek általában módosítások, kiegészítések formájában próbálták kezelni a platform-problémát. Ilyen volt az audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelv (AVMSD) és a szerzői jogi irányelv kiegészítése is. 

A már kifejezetten a platformokra szabott jogalkotás a 2019-es P2B rendelettel vette kezdetét. Ez a rendelet az online közvetítést végző (főként piactér és áruház jellegű) nagy platformokra vonatkozott, és fő célja az, hogy az ezeken tevékenykezdő, ezektől függő (főként kicsi) üzleti szolgáltatókat megvédje a platformok „önkényeskedésétől”. Olyan szabályokat találunk ebben a rendeletben, mint az, hogy a platform által kötött szerződésnek érthetőnek kell lennie, nem lehet egyoldalúan változtatni rajta és nem lehet „csak úgy” felmondani. Csupa olyan szabály, amelyet az európai fogyasztóvédelemből már jól ismerhetünk. 

De már ebben a rendeletben is vannak olyan rendelkezések, amelyeket kifejezetten a platformvilág ihletett, és később más szabályokban is visszaköszönnek. Ilyen a felhasználók digitális identitását megtestesítő felhasználói fiókok védelmére vonatkozó szabályozás. Ennek többféle eleme van, kezdve attól, hogy a szerződésben rögzíteni kell a fiók felfüggesztésének vagy megszüntetésének indokait, azon keresztül, hogy világos magyarázattal kell szolgálni, egészen odáig, hogy ezeknél a döntéseknél a felhasználó jogosult igénybe venni valamilyen panaszmechanizmust. A felhasználóvédelem egyik fontos eszköze a rangsorolást végző algoritmusok megmagyarázhatóságának előírása is. 

A felhasználóvédelem még karakteresebben jelenik meg az EU nemrégiben elfogadott digitális szolgáltatásokról szóló rendeletében is. (A hivatalos, végleges szöveget a jelen sorok írásakor még nem hirdették ki.) Itt háromféle szabály is védi a felhasználókat. 

Először is, részletes szabályok biztosítják a felhasználók védelmét a káros tartalmaktól. Ilyen szabályok a bejelentési mechanizmusra vonatkozó szabályok vagy a megbízható bejelentők rendszere, akik a jogellenes tartalmakat folyamatosan figyelik. 

A szabályok második csoportja a felhasználókat a platformok hatalmától védi, az azoknak való kiszolgáltatottságot igyekszik csökkenteni. Ezek a szabályok a felhasználói fiókok védelmére, a panaszok belső és külső kezelésére, a platform döntéseinek és egyes algoritmusainak a megmagyarázására (indokolására) írnak elő kötelezettségeket. 

Végül a szabályok harmadik csoportja nem az egyedi felhasználókat, hanem a felhasználók csoportjait, vagy a szélesebb társadalmat védik az „óriásplatformok” (very large online platforms, VLOP) hatalmától. Ilyen szabály például, amely a VLOP-ket rendszeres átláthatósági jelentések közzétételére, folyamatos kockázatértékelésre és kockázatcsökkentő intézkedésekre kötelezi. Szintén fontos a szabályok azon csoportja, amely az online hirdetések hátterét, elsősorban a hirdetők kilétének közlését, megfelelési vezető kinevezését, bizonyos adatoknak a Bizottság vagy a digitális szolgáltatási koordinátor részére való rendelkezésre bocsátását írja elő. 

A szabályok végrehajtását több hatóság is felügyelheti egy-egy országban, de mindenhol lesz egy, a DSA végrehajtásáért felelős központi hatóság, amelyet a rendelet digitális szolgáltatási koordinátornak hív. Nálunk ezt a szerepet valószínűleg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság fogja betölteni.

Témakörök: EU, felhasználóvédelem, fogyasztóvédelem, platformok
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT