Molnár Anita – Rab Árpád
A digitális kultúra kétségbevonhatatlanul közvetett segítséget nyújtott a pandémia helyzet kezelésében gazdasági, társadalmi, pszichológiai aspektusokban is. A közvetlen segítségnyújtásban azonban gyakorlatilag tehetetlennek bizonyult – ez azonban jó tanulság, kezdjünk el időben készülni a jövő megkönnyítésére.
A koronavírus-járvány miatti korlátozások idején a digitális kultúra eszközrendszere számos területen segített a hatások enyhítésén. Számos munkahely távmunkára átállva folytathatta több-kevesebb sikerrel működését, a távolléti (és nem táv-, és semmiképpen nem valódi e-learning) oktatás folyamatossá tette az iskolarendszerek működését, könnyű volt az információszerzés, a kapcsolattartás barátainkkal, szeretteinkkel. Mindezek az előnyök fontosnak bizonyulnak majd a későbbi járványok kezelésében is.
A széleskörű okostelefon-használat a fejlett országokban természetszerű ötletté tette ezen eszközök használatát közvetlen módon is a vírus terjedése elleni harcban, például a kontaktkeresésben, vagy a házi karantén felügyeletében. Az első lehetőség gyakorlatilag kudarcot vallott a lassú bevezetés, és a használat esetlegessége miatt szerte az egész világon. Ennek a tanulságait azonban felhasználhatjuk a vakcina megjelenése utáni időszak megkönnyítéséhez.
Az első hullám időszaka alatt jelentős figyelmet kapott az Európai Unióban és hazánkban is az okostelefon geolokációs vagy Bluetooth alapú automatikus kontakt-térképezése. Az irányelv letisztult és alapvetően mind technológiailag, mind szabályozásilag működőképes. Technológiai kihívás az, hogy ne merítse le túlságosan a telefont, illetve háttérben futva is aktívan gyűjthessen adatokat, ezt például a magyar változat iOs változata nem tudta megoldani, mert nem az Apple beépített környezetét használja. Szabályozási szempontból az adatok védelme és megosztása okozott kihívást, amit sikerült megoldani az adatok kiegészítő kulccsal gyűjtésével (az Európai Unió megközelítése https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/QANDA_20_869, illetve https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_670, adatvédelmi megoldás https://edps.europa.eu/data-protection/our-work/publications/techdispatch/techdispatch-12020-contact-tracing-mobile_en).
2020 májusában a magyar alkalmazás is megjelent, Vírusradar néven, Bluetooth alapokon követi a kapcsolatokat (ha valaki 20 percig a közelben volt, találkozásként rögzíti, és igazolt fertőzés esetén kontaktszemélynek azonosítja). Az iOS változata nem működött életszerűen, csak aktív képernyővel, futó alkalmazásként funkcionált a teszt verzió, valószínűleg ezért sem érhető el még, csak Androidos változat. Az alkalmazást eddig kb. 100.000-en töltötték le. Ez a szám országos, élő kontaktkereséshez sajnos ez a szám kevés. A Vírusradar az adatkezelési feladatokat jobban megoldotta, mint a technológiai kihívást. A Házi Karantén alkalmazás (HKR) az otthoni karanténba szorulók otthonlétének digitális ellenőrzését (SMS értesítés és visszajelzés) támogatja.
A második hullám alatt láthatjuk, hogy a kontaktkutatás, az otthoni karantén ellenőrzés nem életszerű, más területekre nehezedik a súly. Ha az előbb bemutatott megoldások gyorsabban kerültek volna kifejlesztésre, használatuk elterjedtté vált volna és eredményeik közel valós időben kerülnének elemzésre, talán segítséget nyújthatnának. Fontos tanulság ez egy következő lépés felé közeledve. Hamarosan megjelennek a különböző vakcinák, és egyre fontosabbak lesznek a vírusmentességet igazoló COVID útlevelek (talán a mostani állatkísérő útlevelekhez hasonlóan). Mivel ez a vírus már velünk marad, illetve a vakcinaoltások elterjedése a Földön hosszú idő lesz, ez mindig gazdaságilag, mind a társadalmi bizalom terén fontos szolgáltatás lesz.
Jelenleg a WHO ad ki ilyen igazolásokat, egyelőre papír alapon. Ez (nem csak a hamisíthatóság miatt) nyilvánvalóan nem fogja kielégíteni a fellépő mennyiségi, sebességi és bizalmi igényeket. Két út körvonalazódik, az egyik a digitális személyi okmányokhoz kapcsolódó digitális COVID útlevél, amelynek penetrációs korlátja maga a digitális személyi okmány lesz, vagy az okostelefonok bankkártya-wallet-smart ID megoldásait alkalmazó, jóval elterjedtebb platformú irány.
Az biztos, hogy már most el kell kezdeni fejleszteni, összekapcsolni az egészségügyi intézményekkel, bizalmat teremteni, és kiépíteni a nemzetközi elfogadási egyezményeket. Ez drasztikusan lecsökkentené a visszarendeződés időszakát.