Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Szűcs Petra

Hogyan hatott a Covid a munkaerőpiaci folyamatokra és az elbocsátások alakulására?  

Az üzleti szektor számos ága és iparág érintett volt. Elemzés.

Szűcs Petra 2024.09.06.
Kollai István

A technostruktúra halála

A technokrata értelmiségi réteg
elvesztette belső koherenciáját.

Kollai István 2021.09.28.
Navracsics Tibor

Ursula von der Leyen második beszéde az Európai Unió állapotáról

Melyik maszkot választja az Unió?

Navracsics Tibor 2021.09.16.
Navracsics Tibor

A koronavírus-járvány hatása a kormányzatokra

“Nem minden ország birtokolja még a sikeres válságkezelés receptjét.”

Navracsics Tibor 2021.09.02.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.10.14.
  • 2021.10.14.

Hogy áll a járvány utáni helyreállítás Európában?

Most már lassan második évét zárja a koronavírus-járvány miatti válságkezelés Európában. A vakcinák feltalálásával és a társadalmak átoltottságának növekedésével a védekezés súlypontja egyre inkább a következmények és károk felszámolására helyeződik át. Az európai gazdaságok újjáélesztésének és a versenyképesség erősítésének egyik fő eszköze a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz, amely a Next Generation EU központi elemeként 723,8 milliárd euró összegig nyújt támogatást és hiteleket a Bizottság által elfogadott nemzeti tervekkel rendelkező tagállamoknak.

2020 nyarán, az első hullám sokkjából ocsúdó Európai Unió állam- és kormányfői határozták meg a Bizottság tervezete alapján az uniós szintről érkező pénzügyi támogatások fő irányait. A hosszas viták után megszületett döntés az európai integráció történetének egyik meghatározó pontjává vált. Nemcsak az újjáépítési csomag volumene párját ritkító, hanem az is, hogy az Európai Bizottság a tagállamok felhatalmazása alapján, az ő terhükre vett fel hitelt, létrehozva ezzel az uniós közös államadósságot.

A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz által nyújtott támogatásokhoz, illetve hitelekhez a tagállamok által készített és a Bizottság által jóváhagyott nemzeti terveken keresztül lehet hozzáférni. Az eredeti határidő 2021. április 30. volt a tervek benyújtására, amit aztán a Bizottság értékelése, majd a Tanács jóváhagyása kellett volna, hogy kövessen, a benyújtástól számított három hónapon belül. Ez az eredeti elképzelés szerint azt is jelentette volna, hogy a Bizottság augusztus elsejétől kezdhette volna a tagállamoknak kifizetni az általuk igényelt összeg 13 százalékát egyfajta programindítási előlegként.

Bár kezdettől fogva sokan tartottak attól, hogy a késlekedés végül meghiúsítja azokat a reményeket, hogy az Európai Unió gyors és hatékony segítséget tud nyújtani a tagállamoknak, az eredetileg kitűzött július 31-i határidőre a tagállamok többsége, összesen tizenhat ország állt készen a támogatás befogadására a Bizottság és a Tanács értékelése alapján. Ausztria, Belgium, Dánia, Franciaország, Görögország, Lettország, Luxemburg, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország és Szlovákia nemzeti tervét július 13-án, Ciprus, Horvátország, Litvánia és Szlovénia terveit pedig július 28-án hagyta jóvá a Tanács a Bizottság értékelése alapján, megteremtve annak a lehetőségét, hogy ezek az országok hozzájussanak előlegként az összeg tizenhárom százalékához.

A tizenhat országhoz az ősz folyamán további három csatlakozott: szeptember nyolcadikán Csehország és Írország, október 5-én pedig Málta nemzeti tervét hagyta jóvá a Tanács. Ugyanezen a napon a Bizottság a Tanácsnak jóváhagyásra javasolta Észtország nemzeti tervét. Ezzel a gazdasági újjáépítési uniós forrásokhoz összesen tizenkilenc, illetve a tanácsi jóhagyást követően húsz ország férhet most már hozzá.

A még függő helyzetben lévő hét ország helyzete alapvetően három csoportba sorolható. A legegyszerűbb esetnek a Bizottság számára az első csoport számít, amelybe Finnország, Hollandia és Svédország tartozik. Finnország május 27-én, Svédország Írországgal együtt nyújtotta be május 31-én a Bizottsághoz jóváhagyásra nemzeti tervét. Hollandia mind a mai napig nem nyújtott be nemzeti tervet. Nem valószínű, hogy bármelyik ország is ezek közül problémás lenne a Bizottság számára. Az egyeztetések elhúzódása inkább csak az ügymenet lassú tempójának köszönhető.

A második csoportot Bulgária és Románia jelenti. Mind a két ország esetében belpolitikai tényezők is közrejátszanak a jóváhagyás elhúzódásában. Bulgária lassan már egy éve nem képes működőképes kormányt létrehozni, és immáron a harmadik választásra készülődnek egy éven belül. Romániában az éppen most összeomlott koalíció végét megelőző belpolitikai válságok bénították le a nemzeti terv kialakításának és elismertetésének folyamatát.

Lengyelország és Magyarország szerepel a harmadik csoportban. Dacára annak, hogy mind a két ország benyújtotta a nemzeti tervét, a Bizottság jóváhagyása még várat magára. Sajtóhírek szerint a Bizottság nem is nagyon titkolja, hogy a jóváhagyás elmaradása nem szakmai kifogásoknak, hanem elsősorban politikai okoknak köszönhető. Az évek óta húzódó jogállamisági és demokráciaviták, a tagállamok és az uniós intézmények – elsősorban az Európai Parlament – nyomása már nyárra világossá tették, hogy a lengyel és a magyar újjáépítési terv elfogadása nehézségekbe fog ütközni.

Az államok jelentős része egyelőre a támogatásokat kívánja igénybe venni. Eddig mindössze hét ország jelentette be, hogy a támogatások felvételén túl a hitelprogramban is részt kíván venni. A hétből három – Görögország, Olaszország és Románia – a teljes hitelösszeget fel kívánja venni, míg a többi négy – Ciprus, Lengyelország, Portugália és Szlovénia – a számukra rendelkezésre álló hitelösszeg 16 és 37 százalék közötti részét.

A koronavírus-járvány kitörésének második évfordulójához közeledve tehát látható, hogy az Európai Unió meg tudta szervezni a járvány okozta válságból kilábalás gazdasági-pénzügyi hátterét. A 2022-es év ennek megfelelően már egyértelműen a program végrehajtásának éve lehet. A tagállamok – felhasználva az uniós pénzügyi segítséget – hozzáláthatnak a nemzeti tervekben foglaltak végrehajtásához. Sürgeti is őket az idő, hiszen 2026. december 31-ig teljesen be kell fejezni az újjáépítési programot.

Kép forrása: New Europe

Témakörök: helyreállítás, járványkezelés, koronavírus
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT