Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Nyitrai Endre

Az infrakamera és a hőkamera

Milyen lehetőségeket hordoznak a kriminalisztikában?

Nyitrai Endre 2023.03.02.
Szappanyos Melinda

Mesterséges intelligencia és az Emberi Jogok Európai Bírósága

Több ez mint adatvédelem?

Szappanyos Melinda 2023.01.24.
Bányász Péter

Miért és hogyan használjuk az m-kormányzatot? 1. rész

Mobil technológiák közszolgáltatások nyújtására.

Bányász Péter 2023.01.09.
Koller Marco

Miért és hogyan használjuk az m-kormányzatot? 2. rész

Az m-kormányzat használatával kapcsolatos attitűdök.

Koller Marco 2023.01.09.
Ződi Zsolt

Ki felelős az önvezető autók baleseteiért?

Egyre több fékevesztett autóról hallani: mit mond a jog?

Ződi Zsolt 2022.12.01.
ITKI BLOG
Ződi Zsolt
Ződi Zsolt
tudományos főmunkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2020.04.13.
  • 2020.04.13.

A koronavírus és az internetes platformok

Az internetes platformok eddig is feltartóztathatatlannak tűntek, de a koronavírus-járvány, úgy tűnik, még jobban felgyorsította előretörésüket. Egyrészt a jelenlegi helyzet kezelése szinte lehetetlen lenne a platformok használata nélkül, másrészt olyan új alkalmazások is megjelentek, amelyeket kifejezetten a járványhelyzet megoldására fejlesztettek. Eközben azok a platformok, amelyek tényleges fizikai kontaktussal járó tranzakciókat közvetítenek (mint a szálláskiadás és a személyszállítás), ugyanúgy válságba kerültek, mint az iparágak, amelyekben tevékenykednek. A kép tehát elsőre vegyesnek tűnik, de összességében a platformok egészen biztosan az egyik nyertesei lesznek a jelenlegi járványnak, és a járvány a szabályozásukban is maradandó változásokat fog okozni.

A magyar köz- és felsőoktatás egyik napról a másikra kényszerült rá arra, hogy a távoli munkavégzés informatikai eszközeit használja. Az első felmérések szerint a legtöbbet használt alkalmazások a Google Classroom, és a Facebook Messenger-csoportok lettek, de elég sokan használják a Skype-ot, a YouTube-ra feltöltött videókat és a Microsoft Teamset is. A kisebb rendszerek közül is vannak népszerűek, mint a Kahoot vagy a Hashtag.school. A három nagy tech-gigász, a Facebook, a Google (Alphabet) és a Microsoft mindenesetre dörzsölheti a markát, és nemcsak az iskolai, hanem a tényleges érintkezések tiltása miatt megnövekedett használat okán is.

Nincs ez másképp a kiskereskedelemben sem. Az Amazont egyenesen „új vöröskeresztként” és egyfajta közszolgáltatást végzőként emlegetik, de lényegében minden – élelmiszert és kozmetikai terméket forgalmazó – online bolt forgalma kilőtt, és többen azt jósolják, hogy a forgalom átterelődése az online térbe tartós lesz, a járvány után is fennmarad.

A járvány nemcsak a hagyományos – fizikai kontaktussal járó – emberi érintkezéseket terelte online irányba, hanem már ilyen rövid idő alatt is új alkalmazások és technológiák megjelenését segítette elő. A kínai állam által fejlesztett „közvetlen kontaktus felderítő” szoftver segítségével megtudhatjuk, hogy voltunk-e olyan fizikai közelségben fertőzöttel, hogy veszélyeztetetté váltunk. Szingapúr egyenesen ingyenessé tette a közvetlen kontaktusokat felderítő technológiáját a fejlesztők számára az egész világon. A szingapúri (és feltehetően a kínai) technológia tárolja az összes, a telefon közelében levő bluetooth-jelet kibocsátó készülék adatait 21 napig. Amennyiben a telefon közelében megfordult bármely eszköz tulajdonosa fertőzötté válik, az illetékes hatóság üzenetet küld az eszköz környezetében megfordult többi eszköz tulajdonosának.

A teljes képhez ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy azok a platformok, amelyek olyan szolgáltatásokat közvetítenek, amik szoros fizikai kontaktussal járnak, most bajba kerültek. Az AirBnB friss tőke bevonását fontolgatja a masszív veszteségek miatt, az Uber a személyszállítási üzletágban 60-70%-os visszaesést szenvedett el. A „haknigazdaság” dolgozói nagy bajba kerültek.

Nem csoda, hogy ebben a helyzetben a platformok szabályozásával kapcsolatos kérdések is sokkal élesebben jelentkeznek. Az Uber például abban a hosszabb ideje folyó vitában, hogy vajon lehet-e őt munkajogi értelemben munkáltatónak tekinteni, maga szolgáltatott egy erős érvet az „igen” mellett: nemcsak a pozitív teszttel rendelkezőknek, hanem a karanténba helyezett egészséges sofőröknek is táppénzt fizet. A kép persze vegyes, de a tendencia egyértelmű: a fizikai munkát, szolgáltatásokat közvetítő platformok a hagyományos munkáltatói kötelezettségek egy részét kezdik átvenni, és ezt a folyamatot a járvány felgyorsította. (Nyilván más a helyzet a szállásadókkal, akik arról panaszkodnak, hogy az AirBnB egyedül hagyta őket, bár az AirBnB is bejelentett egy kompenzációs programot nemrég.)

Úgy tűnik, hatalmas változásoknak vagyunk a szemtanúi az adatvédelem területén is. A járvány, ahogy az említett nyomonkövető szoftverek példáján is látható, felülírta az adatvédelem (vagy angolszász területeken: a privacy) szabályait. Többen arra figyelmeztetnek, hogy a most feladott elvek és lazított gyakorlatok tartósan velünk maradhatnak a járvány elmúltával is. Mások szerint a GDPR nem jelent semmilyen akadályt a védekezésben, amit azért józan paraszti ésszel nehéz elfogadni, hiszen pl. a mobiltelefonok tömeges megfigyelése éppenséggel pont ilyen tiltott tevékenység. Mások szerint egészen biztos, hogy az európai adatvédelem egyébként is sokak által bírált rendszerére a járvány mindenképpen nagy hatással lesz.

A legfontosabb fejlemény azonban mégiscsak az, hogy a platformok – a közösségimédia-platformok, a speciális területeken tevékenykedő, virtuálisan is elérhető szolgáltatást nyújtó platformok (mint az e-learning, vagy tanácsadó-platformok) és a fizikai tranzakciók piactereként működő platformok nagy része is hirtelen felértékelődött, használatuk megnőtt, sőt, bizonyos területeken nélkülözhetetlenné váltak. Ez azt is jelenti, hogy a nekik való kitettségünk – és nemcsak a miénk, hanem a kormányzatok kitettsége is – a járvánnyal tovább nőtt. A járvány nem a legmegfelelőbb idő ennek a kitettségnek a csökkentésére, de a járvány elmúltával érdemes lesz az európai kormányzatoknak elgondolkodni azon, hogy egyrészt jól tették-e, hogy hagyták az amerikai tech-óriásokat ekkorára nőni, másrészt, hogy milyen új attidűdöt kellene felvenni a platformokkal kapcsolatban. Úgy tűnik ugyanis, hogy az egyoldalú bírságolás és büntetés nem fog tovább működni. Például nem kellene-e egy erős európai platformökoszisztémát kiépíteni, amely alkalmasint képes lehet a közösségi és kormányzat célok támogatására is?

Témakörök: adatvédelem, koronavírus, technológia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT