Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Ződi Zsolt

A zürichi kutatók esete az etikus Reddittel

Kutatási szabadság és etikus tudomány a mesterséges intelligencia korában.

Ződi Zsolt 2025.05.06.
Matuz János

Álmok kontra Realitás: 0:1

A digitális szuverenitás európai alternatívája.

Matuz János 2025.03.10.
Matuz János

A társadalomtudományok „technológia transzfere”

A tudományos kutatások és a szakpolitikák kapcsolata az Overton példáján keresztül.

Matuz János 2025.02.03.
Petruska Ferenc

Melyik nyelvi modellt válasszam?

Milyen benchmarkok alapján tudjuk kiválasztani a legjobb nyelvi modelleket?

Petruska Ferenc 2025.01.21.
Vadász Pál

VPN vagy nem VPN: az itt a kérdés

Mire jó és mennyire terjedt el a világon ez a technológia?

Vadász Pál 2024.12.13.
INNOVÁCIÓ & TECHNOLÓGIA BLOG
Kun László
Kun László
innovációs munkatárs, NKE Innovációs és Technológiai Iroda
  • 2022.06.28.
  • 2022.06.28.

A drónok piacának elemzése, a fejlesztési trendek bemutatása (1. rész)

A pilóta nélküli légi járművek (Unmanned Aerial Vehicles – UAV), közismertebben drónok alkalmazása az elmúlt évek egyik nagyon gyorsan fejlődő műszaki és gazdasági területe. A témakör a Nemzeti Közszolgálati Egyetem számára szintén lényeges a különböző egyetemi szakterületek érintettsége miatt.[1]

A drónok használatának terjedése, piacuk méretének növekedése és technológiai fejlesztésük gyors ütemben zajlik, ezért kiemelt figyelem irányult rájuk az elmúlt néhány évben. A drónokban rejlő felhasználási lehetőségek azonban szorosan összefüggenek képességeikkel, amit a szakirodalom közvetlenül összeköt az adott drón autonóm működésének szintjével. Eszerint minél inkább autonóm, önálló módon tud működni egy drón, a felhasználás földrajzi területe és módjai annál inkább kiszélesednek, csökken a helyhez kötöttség, nő az eszköz hatóköre.

A gépi autonómia egyik osztályozását az alábbi táblázat tartalmazza:[2]

Szint számaAutonómia leírása
1A gép nem segít, az ember csinál mindent.
2A gép több lehetőséget ajánl fel.
3A gép egy leszűkített listát ajánl fel.
4A gép egy lehetőséget javasol.
5A gép cselekszik, ha az ember jóváhagyja.
6Az automatikus végrehajtás előtt ad vétójogot az embernek.
7Cselekvés után mindenképpen tájékoztatja az embert.
8Cselekvés után, ha az ember kéri, kap tájékoztatást.
9Cselekvés után, ha a gép úgy gondolja, tájékoztatja az embert.
10A gép mindent önállóan csinál, az ember teljes kihagyása.

A fenti táblázatban szereplő szintek közül jelenleg az 5. vagy annál alacsonyabb szinteket láthatjuk, de ennek nem kizárólag technológiai, hanem jogi, szabályozási okai is vannak. A teljes autonómia eléréséhez szükséges a megfelelő jogszabályi környezet, ez elmondható minden autonóm eszköznél (talán legjobban ismert példa az önvezető autók esete, ahol az eltérő szabályozási környezet miatt különböző országokban különböző felhasználási módok, eltérő autonómiaszintek láthatóak).

A drónok és általában az autonóm járművek használatával kapcsolatos igények erősödése és használatuk terjedése következtében a jogszabályi és az egységes működési környezet kidolgozása már megkezdődött, például a drónok 2020 végén bekerültek a 1995. évi XCVII. számú, a légiközlekedésről szóló törvény szövegébe is. De az egységes jogszabályi, működtetési feltételrendszer kidolgozása várhatóan évekig el fog tartani.

A drónok gyors elterjedésének fontos oka, hogy felhasználásuk közvetlen gyakorlati előnyökkel jár, alkalmas az emberi munka kiváltására és kiterjesztésére akár a legnehezebb körülmények esetén is. A közvetlen, konkrét gyakorlati felhasználást jól mutatja, hogy melyek a drónok jelenlegi legfontosabb felhasználási területei:

  • Építőipar
  • Mezőgazdaság
  • Energetika
  • Szórakoztatási célú drónok (szórakoztatóipar, játék drónok stb.)
  • Bűnüldözés, rendfenntartás, katonai cél.

A felhasználási területek és az ezzel szorosan, ok-okozati összefüggésben lévő technológiai fejlődés következtében minden szakértői vélemény szerint a drónok piacának gyors bővülése várható a következő években. A kereskedelmi felhasználású drónpiac mérete 2021-ben 6,51 milliárd dollár volt, amely egyes becslések szerint 2029-re több mint hétszeresére, 47,38 milliárd dollár méretűre nőhet. Fontos megjegyezni, hogy ezek a piaci adatok a kereskedelmi célú felhasználásra vonatkoznak, egyébre (pl. határrendészet, katonai cél stb.) nem.

A katonai célú drónok piaca egyes szakértői becslések szerint 2020-ban 10,68 milliárd dollár volt. A piac méretét 2028-ra 26,12 milliárd dollárra becsülik, amely kb. 2,5-szeres növekedést jelent. Ez a növekedési ütem elmarad a kereskedelmi célú piac növekedésétől, de ez is jelentősnek nevezhető. A katonai és más biztonsági technológiák esetében a piaci méret növekedését alapjaiban határozzák meg az állami megrendelések, állami finanszírozású programok, ennek megfelelően ebben az esetben a piac növekedésének üteme várhatóan nagyobb kilengéseket mutat majd, mint a kereskedelmi célú felhasználásnál.

A becslések között természetesen vannak olyanok, amelyek ennél jóval nagyobb növekedést valószínűsítenek, létezik olyan elemzés, amely szerint 2032-re a teljes drónpiac 279 milliárd dollár lesz.

Jelenleg a drónok piaca Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában a legnagyobb méretű, ezen belül a legnagyobb piacok Ázsiában találhatók: Kína és Japán. A jelenlegi legnagyobb kereskedelmidrón-gyártó kínai cég. A szakértői becslések szerint ezek a piaci viszonyok a jövőben is hasonlóak maradnak.

Ilyen időtávban a különböző becslések közötti nagy eltérés teljes mértékben lehetséges az adott elemzés által figyelembe vett tényezők és a drónok újdonsága miatt. Összességében azonban megállapítható, hogy a piac néhány éven belül a többszörösére fog növekedni. A piaci méret gyors bővülésének következménye, hogy a dróntechnológiában egyre jelentősebb fejlesztői kapacitás jelenik meg, ami a technológia fejlődésének gyorsulását is valószínűsíti.

A cikk második részét ITT olvashatják.

Az elemzés a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott 2019-1.2.1-EGYETEMI-ÖKO-2019-00014 azonosítószámú, „Közszolgálati Technológia Transzfer Kezdeményezés (KTTK)” című projekt keretében készült.


[1] Pánya Nándor: A pilóta nélküli légi járművek vizsgálata autonómia szempontjából, Repüléstudományi közlemények, 2016 http://epa.oszk.hu/02600/02694/00070/pdf/EPA02694_rtk_2016_01_081-094.pdf

[2] Az 1995. évi XCVII. törvény a légiközlekedésről nem a drón, hanem a pilóta nélküli légijármű kifejezést használja, de itt az általánosan használt, közérthető drón kifejezés szerepel.

Fotók: pexels.com

Témakörök: Autonóm járművek, drón, dróntechnológia, gép, mezőgazdaság, szabályozás, technológia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT