Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tardi Roland

A mesterséges intelligencia jelenléte a német politikában

Az MI új korszakot nyitott a választási kampányokban.

Tardi Roland 2025.05.20.
Balogh Zsolt György

Jog és logika – III. rész

A fuzzy logika a klasszikus logika kiterjesztése.

Balogh Zsolt György 2025.05.13.
Ződi Zsolt

A zürichi kutatók esete az etikus Reddittel

Kutatási szabadság és etikus tudomány a mesterséges intelligencia korában.

Ződi Zsolt 2025.05.06.
Fehér András Tibor

Az MI-télről egy MI-tavaszban – II. rész

Okok a szakirodalom szerint.

Fehér András Tibor 2025.05.05.
Fehér András Tibor

Az MI-télről egy MI-tavaszban – I. rész

Miért torpant meg korábban az MI fejlődése?

Fehér András Tibor 2025.04.23.
CYBERBLOG
Bányász Péter
Bányász Péter
NKE Kiberbiztonsági Kutatóintézet
  • 2021.04.19.
  • 2021.04.19.

Autonóm járművek kiberbiztonsági kihívásai (1. rész)

Katona Gergő–Bányász Péter

Mára az önvezető járművek már nem csupán sci-fi filmekben megjelenő eszközök, hanem olyan termékek, amelyeket a mindennapokban is használhatunk. Elég csupán az M4-es metróra gondolni, amelynek a szerelvényei – kötött pályán – vezető nélkül közlekednek. Tervezetten három részes blogposzt sorozatunkban a nem kötött pályás járművek kiberbiztonsági kihívásaira fektetjük a hangsúlyt. A téma fontosságát egy szomorú aktualitás is illusztrálja, amely a poszt írásakor járta be a világsajtót: két személy életét vesztette 2021. április 19-én Houstonban egy önvezető járművel történt autóbalesetben.

A világon egyre nagyobb számban gyártanak olyan gépjárműveket, amelyek számos okos funkcióval segítik kényelmünket, védik életünket. Azonban ezen információs rendszerek ugyanúgy ki vannak téve a kibertérből érkező fenyegetéseknek, mint a hagyományosan használt informatikai eszközök. A sorozat első részében azt tisztázzuk, hogy milyen részekből épül fel az a rendszer, amelyre önvezető járműként hivatkozunk, az ezt követő részekben pedig a főbb rendszerelemek kockázatait vizsgáljuk meg.

Az autonóm járművek biztonsági szempontjainak vizsgálatához három kulcsfontosságú rendszerelemet azonosításthatunk:

Gépjárművezérlő rendszerek A legfontosabb egységek ebben a kategóriában az elektronikus vezérlőegységek (electronic control units, ECU). A ECU vezérli például a jármű motorjának elektronikáját, az automatikus sebességváltót, az ajtó, az ülés, az elektromos zár, a légzsák, a légkondicionáló rendszer és a fényvezérlés moduljait. Jellemzően a kis- és közepes méretű járművek körülbelül 50 ECU-t tartalmaznak és legalább 70-et tartalmaznak a luxusautók. Egyes csúcskategóriás járművek akár 80 ECU-val is rendelkeznek. A járműben lévő hálózat összeköti az ECU-kat és továbbítja az adatokat közöttük. Ez a hálózat magában foglalja többek között a vezérlőterületi hálózatot (controller area network, CAN), helyi összekötő hálózatot (local interconnect network, LIN), ethernetet.

Autonóm vezetési rendszerelemek Az autonóm vezetési rendszerek kulcsfontosságú elemei:

  • a rádióérzékelő és hatótávolság érzékelő (radio detection and range, RADAR), vagyis olyan érzékelőrendszer, amely rádióhullámok segítségével méri a cél távolságát, irányát, szögét és sebességét;
  • a fényérzékelő és távolságmérő (light detection and ranging, LIDAR) érzékelő, amely rövidebb hullámhosszú lézert használ, hogy nagyobb mérési pontosságot és jobb térbeli felbontást érjen el, mint a RADAR;
  • a videokamerák olvassák le a közlekedési lámpákat és a közúti jelzéseket, figyelik a gyalogosokat és az akadályokat;
  • a globális helymeghatározó rendszer (Global Positioning System, GPS), amely során a GPS-vevő három vagy több GPS-műholdról továbbított jeleket gyűjt össze, hogy meghatározza a vevő helyzetét;
  • a központi számítógép információt kap minden érzékelőtől, és kezeli a kormányzást, a gázpedált és a fékeket; a központi számítógépes szoftver értelmezi a szabályos vagy szabálytalan útviszonyokat;
  • az ultrahangos érzékelőkkel mérik a nagyon közeli tárgyak (például a közeli járművek) helyzetét.

V2X kommunikációs technológia Az autó és a külső terminál közötti hálózati kommunikációt V2X-nek nevezik. Ezen technológia jármű-jármű (vehicle-to-vehicle V2V), jármű-infrastruktúra (vehicle-to-infrastructure V2I) és jármű-hálózat kommunikációból áll. Ezen kommunikációs formákat a járművek ad-hoc hálózata (Vehicle ad-hoc networks VANET), illetve olyan technológiák, mint a műholdas rádió vagy Bluetooth biztosíthatja. A VANET dedikált rövid hatótávolságú kommunikációt használ, amely az IEEE 802.11p szabványon alapul, amely biztonságos vezeték nélküli hozzáférést biztosít a járművek környezetében. Az IEEE 1609 egy magasabb szintű követelmény rendszer, amely az IEEE 802.11p szabványon alapszik, és meghatározza a biztonságos V2V és V2I kommunikációhoz szükséges szabványokat, architektúrákat és felületeket. A VANET hálózat tartalmaz egy járműben elhelyezkedő fedélzeti egységet (on-borad unti, OBU), illetve egy infrastrukturális útszéli egységeket (road-side unit, RSU). A fedélzeti egység egy kommunikációs vezérlőegységből, útválasztó táblából és helyi dinamikus térképből áll. A kommunikációs vezérlő egység pedig a jármű belső rendszerei és környezete közötti kommunikációra szolgál. Az útválasztási tábla a szomszédos jármű információkat és időbélyegeket tárolja. A helyi dinamikus térkép olyan térkép alapú adatbázis, amely információkat tárol az útviszonyokról és a járművet körülvevő forgalomról.

Az RSU egy eszköz a V2I kommunikációhoz. Vezetékes / vezeték nélküli hálózaton keresztül kommunikál a helykiszolgálókkal, az összes jármű nyomon követésére és forgalmi információk továbbítására szolgál. Az RSU eszközök alapvető infrastrukturális eleme az intelligens közlekedés irányítási rendszereknek, mivel a központ a járművek nyomon követésén túl, számos a közlekedéssel kapcsolatos információt tud megosztani a járművekkel.

A folytatásban a három fő rendszerelemet fenyegető releváns támadásokat, kockázatokat ismertetjük, hogy egy komplexebb képet kapjuk az autonóm járművek kiberbiztonsági kihívásairól.

Források

Daniel S. Fowler, Madeline Cheah, Siraj Ahmed Shaikh, Jeremy Bryans: Towards a Testbed for Automotive Cybersecurity, IEEE International Conference on Software Testing, Verification and Validation (ICST), IEEE (2017) pp. 540–541.

Daniel S. Fowler, Jeremy Bryans, Madeline Cheah, Paul Wooderson, Siraj A. Shaikh: A Method for Constructing Automotive Cybersecurity Tests, a CAN Fuzz Testing Example Pages 1–8. IEEE 19th International Conference on Software Quality, Reliability and Security Companion (QRS-C), IEEE (2019)

Rida Khatoun, Sherali Zeadally: Smart cities: concepts, architectures, research opportunities Commun ACM, 59 (8) (2016), pp. 46-57

Yoshiyasu Takefuji: Connected Vehicle Security Vulnerabilities [Commentary] IEEE Technology and Society Magazine, 37 (1) (2018), pp. 15-18.

Témakörök: Autonóm járművek, kiberbiztonság, mesterséges intelligencia, Tesla
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT