Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Emmanuel Macron sorbonne-i beszéde elé

Üzenetének pontos tartalma egyelőre nem ismert.

Kalas Vivien 2024.04.24.
Pócza Kálmán

Nemzetállamok a társadalmi alkotmányosság korában

Mitől alkotmány egy alkotmány a XXI. században?

Pócza Kálmán 2024.02.28.
Gát Ákos Bence

1956-ra emlékezve

Nemzeti szuverenitás az Európai Unióban.

Gát Ákos Bence 2023.10.24.
Pató Viktória Lilla

Az új európai akkumulátorszabályok hatással lehetnek az EU stratégiai szuverenitására

Bárki kicserélheti majd telefonja akkumulátorát az EU-ban?

Pató Viktória Lilla 2023.08.21.
Navracsics Tibor

Válság vagy tisztázó vita? Kérdőjelek a stratégiai szuverenitás koncepciója körül

A koncepció 2013 óta szerepel az Európai Unió politikai szótárában.

Navracsics Tibor 2023.04.20.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Pongrácz Alex
Pongrácz Alex
adjunktus, NKE ÁNTK Kormányzástani és Közpolitikai Tanszék
  • 2020.11.11.
  • 2020.11.11.

A szomszéd fűje miért nem zöldebb?

Gondolatok a szuverenitás kizöldítéséről

„Egy állam alkotmányát az teszi valóban szilárddá és maradandóvá, ha (…) a természeti viszonyok és a törvények minden ponton összhangban állnak, s az utóbbiak úgyszólván csak biztosítják, kísérik, kiigazítják az előbbieket.” (Rousseau, 1978, 518.)

A szuverenitás a „felekezeti háborúkkal és gyilkos hatalmaskodásokkal” (Schmitt, 2010, 44.) tarkított történelmi szituációból való kilábalás és politikai rendteremtési kísérlet eredménytermékeként jelent meg az államelmélet fogalomkészletében; a szuverenitáselmélet klasszikus kimunkálói, Jean Bodin (Hat könyv a köztársaságról, 1576) és Thomas Hobbes (Leviatán, 1651) ugyanis a „forradalmi zavargások közepette” alapzatot kerestek „egy nyugalmat és biztonságot nyújtó állam felépítéséhez” (Koselleck, 2016, 22., 33.). A szuverenitás fogalmának tartalma időről időre jelentős változásokon, mondhatni, „ráncfelvarrásokon” esett át annak betudhatóan, hogy az állam fejlődésével kapcsolatban éppen milyen fejlemények kerültek előtérbe (Chronowski – Petrétei, 2020, [1]). A fejedelmi- és uralkodói szuverenitás Bodin és Hobbes által exponált tanait előbb a népszuverenitás tana, majd az államszuverenitás tétele váltotta fel, s az állam elleni küzdelem részeként az egyéni szuverenitás liberális/anarchista pozícióiból is erős támadás érte (Kelsen, 2003, 604.). S míg az 1648-ban konstituált, a vesztfáliai rendezésen alapuló nemzetközi rend tiszteletben tartotta a szuverenitás kis barlangjainak létezését – leszögezve, hogy a szerződő felek mindenféle külső beavatkozástól mentesen választhatják meg a saját belpolitikai struktúrájukat és vallási orientációjukat (Kissinger, 2015, 34.) –, a 20. század második felére, az emberi jogok nemzetközi védelmének elismerésével a kényszerítő erő alkalmazása (humanitárius beavatkozás) is elfogadottá vált a jogsértő államokkal szemben.

Úgy fest, hogy a 21. században az egyre fenyegetőbbé váló klíma- és ökológiai válság is szükségessé teszi/teheti az állami szuverenitás hagyományos felfogásának átértékelését, hiszen „a globális környezeti degradáció elleni nemzetközi küzdelem kihívást jelent az állami szuverenitás szempontjából” (Simon, 2017, 28.). A globális kihívásokkal szemben egyre inkább előtérbe kerülő nemzetközi környezetügyi lépések alapvetően formál(hat)ják az egyes államok környezetvédelmi tevékenységét, akár kollízióba is kerülve a természeti erőforrások felett gyakorolt állami szuverenitás alapelvével.  Az államok az 1970-es évektől egyre inkább nemzetközivé váló ökopolitikai fejlemények hatására ugyan nem kénytelenek szuverenitásvesztést elkönyvelni, de – ideális esetben – el kell fogadniuk a szuverenitás egyes összetevői (autonómia, irányítás, legitimáció) közötti átváltásokat (trade-off), és megbarátkozni a különböző „szuverenitási alkufolyamatokban” történő részvétel gondolatával. A szuverenitás tónusvesztésével szemben sokkal inkább arról van tehát szó, hogy a „szuverenitás normái” (Mitchell, 1998, 143.) – megint csak ideális esetben – egyre inkább fogékonyabbá válnak a környezeti értékek iránt (Litfin, 1997, 169.; Simon, 2017, 28-29.) A nemzetközi szervezetek egyre nagyobb szerepet játszanak az egyezmények kialakításában és ellenőrzésében, ami kétségkívül a szuverenitás egyes elemeinek (autonómia, kontroll) bizonyos fokú csökkenését eredményezi. (Litfin, 1997, 182.) Fontos ugyanakkor látnunk, hogy ekkor sem „abszurditásig emelt klímacélok” oktrojálásáról van szó, hanem arról, hogy az államok a már említett „szuverenitási alkufolyamatok során” bizonyos – akár a környezetvédelmi mozgalmak által felvetett – korlátozásokat vesznek tudomásul annak érdekében, hogy cserébe bizonyos előnyökhöz is jussanak. A „harmadik világ” fejlődőnek nevezett államaiban például a nemzetközi környezetjog „az állam kapacitásának növekedését segítheti elő”, és „a gyenge államok a kollektív cselekvésen keresztül erősíthetik a szuverenitásukat” (Litfin, 1997, 188.). Nagyon úgy fest, hogy egy globális konszenzus kialakítása nehéz, mégis elodázhatatlan feladat, amelyhez „nemcsak az országonként eltérő következmények megértése” szükséges, de a „fair play egy olyan nemzetközi gondolata is, amit a világ eddig nem ismert” (Berners-Lee, 2020, 238.).

Mindezzel együtt egy olyan koreográfia bekövetkezése sem zárható ki, amely az ökológiai kérdésekben akár végzetesen is alááshatja az államok szuverenitását, jobban mondva szuverén jogukat a természeti erőforrások kizsákmányolására. Az 1989-ben kelt Hágai Nyilatkozat a bilaterális megállapodások helyett egy globális léptékű egyezmény elfogadását célozta meg, s felvetette egy szankciók kiszabására akár a nemzetek közötti konszenzus nélkül is feljogosított nemzetközi környezeti intézet megalapításának szükségességét is. Lawrence Susskind szerint a környezetügyi diplomácia és általában véve a környezetpolitika deterritorializációs folyamata a kormányzás és a felügyelet új formáinak létrejöttét eredményezi. Kétségtelen, hogy a transznacionális környezeti problémák megoldására tett nemzetközi kísérletek átalakít(hat)ják a politika szuverenitásról alkotott képét (Simon, 2017, 29.; Tóth, 2020, 1.), még ha túlzásnak is tekinthető, hogy az NGO-k és más nem állami szereplők fokozódó jelentősége révén a globális ökopolitika terrénumában egy „új transznacionális politikai autoritás van kialakulóban” (Simon, 2017, 30.).

Ennél is tovább mennek azok az elméletek, amelyek azt vizsgálják, hogy lehetséges-e a természet ellen elkövetett bűnök nemzetközi közösség részéről történő elítélése. Robin Eckersley a természet széleskörű, hosszútávú és súlyos károkat okozó, szándékos pusztítása esetén akár a katonai intervenció lehetőségével is számol (Eckersley, 2007). Hozzá hasonlóan Tóth Lilla is újraértelmezné a be nem avatkozás elvét, így már nemcsak az emberi jogok védelme érdekében legitimálná a szuverenitást alapjaiban sértő  intervenció lehetőségét – ám Eckersley-vel ellentétben ő kizárja a katonai típusú beavatkozást. A környezeti védelem felelősségének elvén Tóth egy jelenleg embrionális formában létező normát ért, „mely szerint az államnak felelőssége megvédeni a területén található környezetet, a többi államnak pedig felelőssége vele szolidaritást vállalni. Ha az állam nem képes, vagy nem akarja megvédeni a természetet, a többi államnak kötelessége segíteni ebben.” (Tóth, 2020, 5.) Hipotézise szerint egy olyan új nemzetközi norma van tehát születőben, amely a környezeti védelem felelősségét hangsúlyozva az állami szuverenitást megkérdőjelező módszereket igyekszik legitimálni (Tóth, 2020, 43.). Ez végső soron a „szuverenitás zöldülését” segíti elő, és új sztenderdeket állít fel az államokkal szemben, végső soron kikényszerítve, hogy az állam a környezetvédelmi tevékenysége során figyelemmel legyen a nemzetközi közösség érdekeire is (Tóth, 2020, 44-45.). Tóth az amazonasi esőerdőben immáron visszatérően pusztító erdőtüzek kapcsán hosszan elemzi a 2019-es Bolsonaro-Macron csörtét, amely ugyan nem feleltethető meg a „környezeti védelem felelőssége” névre keresztelt jelenségnek, ám sokat elárul napjaink politikájáról. A brazil fél ugyanis a vitában azt az álláspontot képviselte, hogy francia kollégája kétségbe vonja Brazília szuverenitását az Amazonas felett – ami azt bizonyítja, hogy „a szuverenitás hagyományos értelmezése és az abból eredő bizalmatlanság a kooperációval szemben” továbbra is a gyakorlati politika integráns részét képezi, s megakadályozza a globális együttműködés további elmélyítését (Tóth, 2020, 47.).

Akárhogy is alakul a jövőre nézve a „szuverenitás kizöldítésének” projektje, mindenképpen reményteli volna, ha felhagynánk a korlátlan fejlődésbe és gazdasági növekedésbe vetett hit, valamint a természet „legyőzésének” hajszolásával, hiszen „az ember mégis függő viszonyban marad, mert a természet mindennek ellenére, őt magát, teremtményét körülfonja. (…) A természet elleni harc reménytelen” (Spengler, 1936, 39.).

Felhasznált irodalom:
Berners-Lee, Mike: Nincs B bolygó. Kézikönyv a sorsdöntő évekhez. Ford.: Tarcsay Tibor. Pallas Athéné Könyvkiadó Kft., Budapest, 2020.
Chronowski Nóra – Petrétei József: Szuverenitás. In Jakab András et al.: Internetes jogtudományi enciklopédia. Elérhető: http://real.mtak.hu/115767/1/szuverenits.pdf (2020).
Eckersley, Robyn: Ecological Intervention: Prospects and Limit. In Ethics & International Affairs. Vol. 21., No. 3. (2007), 293-316.
Kelsen, Hans: A szuverenitás tüneménye. Ford.: Rimler János, Faluhelyi Ferenc. In Takács Péter (szerk.): Államtan. Írások a XX. századi általános államtudomány köréből. Szent István Társulat, Budapest, 2003, 603-614.
Kissinger, Henry: Világrend. Ford.: Kállai Tibor, Pataki Éva. Antall József Tudásközpont, Budapest, 2015.
Koselleck, Reinhart: Kritika és valóság. Tanulmány a polgári világ patogeneziséről. Ford.: Boros Gábor. Atlantisz, Budapest, 2016.
Litfin, Karen T.: Sovereignty in World Ecopolitics. In Mershon International Studies Review, Vol. 41., No. 2., 167-204.
Mitchell, Ronald B.: Forms of Discourse, Norms of Sovereignty: Interests, Science, and Morality in the Regulation of Whaling. In Litfin, Karen D. (ed.): The Greening of Sovereignty in World Politics. MIT Press, Cambridge, MA – London, 1998, 141-172.
Rousseau, Jean-Jacques: Értekezések és filozófiai levelek. Ford.: Kis János. Magyar Helikon, Budapest, 1978.
Schmitt, Carl: Ex captivitate salus. Egy német fogoly vallomásai 1945/47-ből. Ford.: Techet Péter. Attraktor, Máriabesnyő – Gödöllő, 2010.
Spengler, Oswald: Ember és gép. Egy új életfilozófia vázlata. Danubia Könyvkiadó, Budapest, 1936.
Simon Szabolcs: Globális kihívások – makro-regionális válaszok. A Duna-térség erőforrás-hatékony fejlesztése. Doktori értekezés. Győr, 2017.
Tóth Lilla: A környezeti védelem felelőssége. Környezetvédelem és szolidaritás az anarchikus nemzetközi rendszerben. In ELTE POL-IR Working Paper Series, 2020/8. Elérhető: https://polir.elte.hu/dstore/document/3426/SP8_T%C3%B3th%20Lilla.pdf.

Témakörök: államelmélet, szuverenitás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT