Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Szikora Tamás

A tartalommoderálás megítélése

Eltérő szemlélet Európában és az Atlanti-óceán túlpartján.

Szikora Tamás 2024.08.02.
Veszelszki Ágnes

Kidfluenszerek

A kamera uralta gyerekkor.

Veszelszki Ágnes 2024.06.20.
Veszelszki Ágnes

Csak rajongók?

Mit „tanítanak” az erotikus és pornóinfluencerek?

Veszelszki Ágnes 2024.01.15.
Vadász Pál

Jogszerű-e az OSINT?

Ami mindenki számára elérhető, az bizonyos határok között fel is dolgozható.

Vadász Pál 2023.08.24.
Gyekiczky Tamás

A személyes adatokkal történő fizetés

Új magánjogi szabályok az európai és a német magánjogban.

Gyekiczky Tamás 2023.05.02.
ITKI BLOG
Pünkösty András
Pünkösty András
tudományos munkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2020.10.22.
  • 2020.10.22.

A magyar társadalom egyes adatvédelemi attitűdjei

A hazai lakosság körében az adatvédelem fontosságának tudatosulása nagyban kötődik az Európai Unió általános adatvédelmi rendeletének (GDPR) hatályba lépéséhez és annak 2018. május 25-től való kötelező alkalmazásához. Amint a NAIH elnöke a 2019. évi beszámolójában megjegyzi, továbbra is nagyon sok a teendő a szakmai közönség irányába megalapozott ismeretek átadása, valamint a lakosság tudatosságának kialakítása tekintetében. Jelen blogbejegyzés az ITKI 2019-es Bizalom, tudatosság, veszélyérzet az interneten című reprezentatív felmérésének adatvédelmi eredményeiből szemlézik.

Adatvezérelt társadalom?

Az adatok jelentőségét nehéz túlbecsülni a mai társadalmunkban. Az adatok nagy mennyiségben való gyűjtése és kezelése átalakítja a gazdaságot, befolyásolja a döntéseinket, személyes kapcsolatainkra és demokrácia felfogásunkra is hatással van. A gazdaságban az adatokhoz való hozzáférés a versenyképesség kulcsa. A technológiai óriásvállalatok (GAFA, azaz a Google, Apple, Facebook, Amazon) az online piacok sajátosságait kiaknázva a legjelentősebb magánvállalkozásokká váltak az elmúlt évtizedben. E cégek szerepe megkerülhetetlen a nyilvánosság alakításában, piaci befolyásuk messze megelőzi a médiavállalkozásokét. Végső soron, amit ma mesterséges intelligenciának nevezünk az is nagy adathalmazok alapján történő programozott (algoritmusos) döntéshozatal, ahol az algoritmus képes az öntanulásra – így az előre kijelölt, mind összetettebb feladatok keretein belül –, gyorsan és hatékonyan hoznak döntést. Mindezen folyamatoknak ugyanaz a kulcsa: az adat.

A személyes adatok védelme 

Nem minden adat védendő személyes adat. Sőt, a nem személyes ipari és nyilvános adatokhoz való hozzáférés biztosítása az európai adatstratégia célja, így segítve a vállalkozások versenyképességét. Az adatvédelem lényege az, hogy a természetes személyek személyes adatai védelemben részesüljenek azok kezelése során, ami alapvető jog. A GDPR megfogalmazásában személyes adatnak minősül az azonosított vagy azonosítható természetes személyre vonatkozó bármely információ. Ebben az értelemben azonosíthatónak számít egy adat alapján a természetes személy, aki közvetlen vagy közvetett módon, különösen valamely azonosító, például név, szám, helymeghatározó adat, online azonosító vagy a természetes személy testi, fiziológiai, genetikai, szellemi, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára vonatkozó egy vagy több tényező alapján azonosítható. Így a személyes adat fogalma nagyon tág kört ölel föl.

Az adatok biztonságával kapcsolatos érzet

A megkérdezettek válaszai alapján a magyar lakosság a személyes adatait leginkább az orvosi rendelőben (58,9%), valamint a számlavezető bankjánál érzi teljes biztonságban (53%). Ez a teljes biztonságérzet viszonylag magas az önkormányzatoknál (44,5%), illetve az állami szerveknél (38,4%) is. A legalacsonyabb a meg nem nevezett „internetes hirdetési portálon” tárolt adat vonatkozásában a teljes biztonságérzet (3,3%), amely szintet alig haladja meg a Facebook-on (4%), valamint a Google-nél (5,1%), illetve egyéb online szolgáltatást nyújtó cégnél a (6,9%) tárolt adatok esetében. A telekommunikációs cégeknél is korlátozott azok száma, akik teljes bizalmi szintet mutattak (28,5%), de a saját számítógépen (16,6%), vagy okostelefon operációs rendszerében (13,5%) tárolt adatok felől sem teljesen nyugodtak a magyarok. Érdekes, hogy 41,5% százalék válaszolt úgy, hogy a Facebooknál egyáltalán nem érzi biztonságban az adatait, míg ugyanez az érték Google-nél csak 36,1%, amely tükrözheti a vállalat az adatkezelés vonatozásában a nagyobb átláthatóság elérésére tett erőfeszítéseit.

A tudatosság alacsony szintje

A magyar lakosság 71,4%-a semmilyen módon nem képezi magát annak érdekében, hogy felkészült legyen az online világ kihívásaival szemben. A fennmaradó 28,2% közül is legnagyobb arányban a barátok, ismerősök segítségét veszik igénybe (52,6%), míg a magukat képzők csupán 20,6%-a vesz részt valamilyen tanfolyamon és 15%-a fordul szakértőhöz. A legtöbben saját bevallásuk szerint szakmai anyagok, szakcikkek elolvasásával igyekeznek magukat felvértezni (47%).

A tudatosság korlátozott mértékét jelzi az is, hogy a válaszadók 46,9%-a soha nem állított a Facebookon az adatvédelmi beállításain, például azzal kapcsolatban, hogy ki láthatja a posztjait. A válaszadók életkor szerinti eloszlásából az rajzolódik ki, hogy a fiatalabb korosztály jóval tudatosabb az idősebbeknél. A 18-29 éves korosztály 70,4%-a, a 30-39 éves korosztály 65,3%-a, a 40-49 éves korosztály 50,7%-a, az 50-59 éves korosztály 40,4%-a, míg a 60 éven felüli korosztály 38,1%-a állított korábban az adatvédelmi beállításain. Ez a korosztály szerinti eltérés ugyanakkor nem jelentkezik ennyire szignifikánsan a Facebook használatát illetően, minthogy a 18-29 évesek 72,5%-a, a 30-39 évesek 66,7%-a, a negyvenes korosztály 56,0%-a, az ötven évesek 55,3%-a, míg a hatvanon túliak 49,8%-a használja napi szinten a platformot. 

Ellentmondásos hozzáállás az adatok érzékenységének megélése és azok biztonságának garantálása kapcsán

Arra a kérdésre, amely arra kereste a választ, hogy egy nagyon vonzó ingyenes szolgáltatás felkínálása esetében milyen személyes adatokat adnának meg magukról a felhasználók az igénybe vétel érdekében, a legtöbb adatfajta esetében a döntő többség elutasító álláspontot fogalmazott meg, amelyből az rajzolódik ki, hogy a lakosság általában véve igen érzékeny az adataira. Bár az életkort viszonylag sokan (77,80%) megadnák egy vonzó, ingyenes szolgáltatásért cserébe, az utazással kapcsolatos adatokat már csak 27,3% míg az egészségre vonatkozó információt 25,6% adná meg és minden más megkérdezett adattípust ennél nagyobb arányban tartanának vissza a megkérdezettek (lásd a diagramot).

Ezekkel szemben a lakosság nagy rendszerességgel (58,9% napi szinten) használ olyan platformot, ahol egyáltalán nem érzi biztonságban az adatait (41,8%), mégis jelentős számban elmulasztja kezelni az adatvédelmi beállításokat (46,9%) és közben ad meg feltehetően olyan adatokat, amelyeket nem is szándékozik (lásd például a mobileszköz helymeghatározási adatai versus utazási adatok visszatartásának szándéka 68,7%). Mindezek alapján egyet kell értenünk az adatvédelmi hatóság elnökével, hogy hátra van még a tudás átadása a szélesebb közösség felé. Már csak az a kérdés fogalmazódik meg bennem, hogy mindez kinek lenne a feladata?

Témakörök: adatvédelem, digitális tudatosság, GDPR, közösségi média
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT