Mit „tanítanak” az erotikus és pornóinfluencerek?
1. Az OnlyFans a magyar sajtóban
Imádják az OnlyFansen azt a fiatal nőt (10 ezernél is több OnlyFans feliratkozóval rendelkezik), akinek az egyik melle kétszer nagyobb a másiknál. Korábban felajánlottak neki egy korrekciós műtétet, ám a hírek szerint a fiatal lány elfogadta önmagát, „azóta pedig nyitott egy OnlyFans fiókot is, ahová mindenféle pikáns fotót tölt fel követőinek, a siker pedig nem maradt el”.[1]
Nem nővérkedik többé, inkább 18 pluszos tartalmaival keres pénzt a 40 éves nagymama. 20 éven át dolgozott nővérként, de most ötször több pénzt keres. A 40 éves Jessika Rains 20 éven át dolgozott nővérként kórházakban, közben pedig négy gyereket nevelt fel. Most már nagymama is, és a munkáját is otthagyta: inkább az OnlyFansen keres pénzt a 18 pluszos fotóival, videóival. Azt mondja, két legyet üt le így egy csapásra, mert a két unokájára most több ideje van, többet tud rájuk vigyázni.[2]
Elbocsátották az iskolájából – nem helyénvaló fotók közzététele miatt – azt az Indiana állambeli tanárnőt, aki egyedül neveli ikergyermekeit, és az OnlyFans oldalon próbálta kiegészíteni a jövedelmét. A fotókat egy blogger kapcsolta össze a nő elérhetőségével, és küldte el az iskola vezetőségének is. A tanár azt állította, hogy valóban eladott képeket magáról, de soha nem pornózott.[3]
Így szólt három hír 2022–2023-ból az erotikus és pornó jellegű tartalmairól elhíresült OnlyFans oldalról a magyar online sajtóból. E sajtóbeszámolók alapján úgy tűnhet, hogy a meztelen, erotikus fotók és videók közzététele a társadalmi megítélés szempontjából rizikós, ám izgalmas, érdekes, kiemelkedő népszerűséget lehetővé tévő, ezáltal jelentős anyagi hasznot hozó tevékenység, amely akár „karrier- és kitörési lehetőséget” is jelenthet azoknak, akik (időlegesen) anyagi nehézségekkel küzdenek.
2. Az influencerek
A közösségi médiában sokak által követett (mikro)celebritások véleményformálóként (opinion leader) is működnek – ami pedig anyagi haszonnal is járhat számukra: a marketingesek egyre gyakrabban keresnek meg online véleményvezéreket, hogy anyagi támogatásért vagy termék(minták)ért szubtilis vagy nyíltabb módon hivatkozzanak egy-egy árucikkre, szolgáltatásra (influencer marketing). Az influencerek olyan sajátos, különleges viszony kialakítására képesek a közönségükkel, amelynek elérésére a márkáknak nincsen lehetőségük a hagyományos hirdetési eszközökkel. Az influencerek rendszerint magas követő/követett számaránnyal rendelkeznek, vagyis sok (számukra ismeretlen) ember kapcsolódik követőként az oldalukhoz, míg ők viszonylag kis számú felhasználót követnek.
Az intimitás és autenticitás – legalábbis annak látszata – a közösségi médiabeli, különösen az instagramos siker egyik titka.[4] Az influencerek úgy kommunikálnak a követőikkel, mintha barátok lennének: személyes pillanatokat osztanak meg, betekintést adnak az életükbe („a kulisszák mögé”) – vagy ezt az érzést adják a rajongóknak. Alice Marwick[5]szerint az ún. stratégiai intimitás révén az influencerek könnyebben el tudják érni közönségüket, és még nagyobb népszerűségre tudnak szert tenni.
Az influencerek között domináns a nők szerepe.[6] Ők azok, akik meghatározzák, hogy a hétköznapi felhasználók milyen kulturális mintákat követnek,[7] például a termékmegjelenítések posztokba integrálásával vagy akár a (női) test megjelenítésének sztenderddé váló mintáival.
3. A mediatizált szex- és erotikus tartalmak változása
Az utóbbi bő két évtizedben a pornóiparban (is) bekövetkezett gazdasági, technológiai és társadalmi változások radikálisan átalakították a pornószínészek munkáját.[8] Többek között a kalóztartalmak (online) elterjedése, a közösségimédia-platformok megjelenése és további technológiai változások miatt a hagyományos stúdiórendszer szerepe egyre inkább csökken a pornóiparban. A pornószínészeknek a megélhetésük érdekében alkalmazkodniuk kellett a változásokhoz. Az előadók ma már sokkal inkább vállalkozóként, Pezzutto[9] kifejezésével pornóvállalkozóként (porntrepreneurs) gondolkodnak, akik a közösségi médiát használják arra, hogy alaposan kidolgozott személyes márkát építve, erotikus és szexuális szolgáltatások széles skáláját kínálva jövedelemre tegyenek szert.[10] Az OnlyFanshez hasonló monetizált platformokból származó bevétel sok előadó számára meghaladja a stúdióban gyártott pornóból származó jövedelmet.[11]
Míg a Pornhub elsődlegesen az elkészült (szerkesztett, megvágott) videók közzétételére szolgál, addig a „camming” angol kifejezés élő, interaktív, videostreamelt, gyakran szexuális tartalmú előadásokra vonatkozik. A szexmunkának ez a formája az elmúlt években robbanásszerű növekedésnek indult: a becslések szerint a camming ma a teljes pornóipar 20%-át teszi ki, nagyjából 2 milliárd dolláros forgalommal.[12] A camming jelenleg a szexipar egyik leggyorsabban növekvő ágazata, azt is mondják róla, hogy „a pornóipar motorja”[13]. 2016-os adatok szerint a webkamerás szexszolgáltatást nyújtó oldalakat globálisan az internetfelhasználók 5%-a látogatja naponta, a legismertebb oldalakat havonta 30 millió látogató keresi fel.[14] Ezek az adatok az elmúlt években a korábbi tendenciák alapján feltehetőleg csak növekedtek.
A webkamerás pornóműsorok minősége és stílusa igen széles skálán mozog, de általában egy vagy több szereplő lép interakcióba egy távoli közönséggel hang, videó és szöveg kombinációjával. A közönség egyetlen személytől akár több ezer nézőig is terjedhet – az előadó népszerűségétől és attól függően, hogy a show nyilvános vagy pedig zártkörű-e. A webkamerás modellek a nyilvános cam-show-k mellett privát szolgáltatásokat is nyújtanak az ügyfeleiknek.[15]
A hagyományos pornófilmek és videóközvetítők egyik ellenségét, a kalózkodást a webkamerázás élő jellege lehetetlenné teszi.[16] Természetesen készíthető és terjeszthető felvétel az ún. cam-show-król is, ám a felvétel révén az interaktivitás elvész. Az élő kamerás előadás követése mellett személyre szabott klipeket is lehet rendelni a modellektől. Ezeket egyfajta luxuscikként forgalmazzák: a „testre szabott pornó” vásárlói gyakran több száz, esetenként több ezer dollárt fizetnek azért, hogy közvetlenül kapcsolatba léphessenek egy modellel, és filmen megvalósíthassák valamely fantáziájukat.
4. Virtuális pornográfia: az OnlyFans oldal és influencerei
Az OnlyFans előfizetés alapú, prémium tartalmat fizetés ellenében kínáló közösségimédia-oldal. A felületet 2016-ban alapította Londonban Timothy Stokely brit techvállalkozó, éppen akkor, amikor a szexkereskedelemre vonatkozó amerikai szabályozás szigorítása miatt számos, felnőtt tartalmat gyártó szexmunkás kiszorult a számukra korábban platformot jelentő Instagram, Patreon és Tumblr oldalakról. Így lett számukra „digitális menedék” az OnlyFans oldal. Az OnlyFans viszonylag enyhén szabályozza a tartalmakat, így lehetővé teszi azt, hogy a tartalomgyártók pikáns, erotikus, sőt akár kifejezetten explicit szexuális tartalmakat is el tudjanak juttatni a fizetőfal mögött a havidíjas feliratkozóikhoz.[17] Az oldal – más hasonló szolgáltatók 40 százalékos vagy afölötti részesedésével szemben – 20%-os jutalékot szed be a tartalomgyártóktól: ez az árazási stratégia is hozzájárulhatott az oldal jelentős népszerűségéhez.[18] Emellett a platform tényleges erőfeszítéseket tesz a tartalom és az azokat előállítók biztonsága érdekében, a kalózkodás és a visszaélések ellen (például ha valaki képernyőfelvételt akar készíteni egy tartalomról, az oldal elsötétül[19]).
A koronavírus-járvány kezdetekor az influencer-központú felnőtt tartalompiacokon, többek között az OnlyFans oldalon jelentős forgalomnövekedés volt megfigyelhető: 2020 tavaszán 75%-kal növekedett az OnlyFans tartalomgyártóinak a száma, naponta nagyjából 150 ezer új fiókot nyitottak.[20] A járvány miatt számos szexmunkás elvesztette eredeti bevételi forrását, emellett a járvány okozta gazdasági visszaesés miatt egyre több – korábban nem ott tevékenykedő – influencer tért át az online szexmunkára. 2020-tól kezdve az OnlyFans oldal a mainstream része lett: például az oldal neve Beyonce Savage Remix zeneszámában szövegszerűen is megjelent („On that Demon Time, she might start an OnlyFans”[21]). 2022 nyarán már 150 millió előfizető volt jelen az OnlyFans oldalon, és nagyjából 1,5 millió alkotó készítette az ún. NSFW (azaz not safe for work, vagyis munkahelyen nem nézendő), pornográf tartalmakat.[22] Hozzá kell azonban tenni, hogy nem csak erotikus és pornótartalmak szerepelnek az OnlyFans felületén: többek között tetoválásról, főzésről, művészetről, inspirációs beszédekről, szépségápolásról, gamingről készült videók, komédiaszkeccsek, zenés tartalmak is közönségre találtak az oldalon, bár a legnagyobb részt valóban a szexuális tartalom teszi ki.[23]
Bár bizonyos szempontból az online szexmunka biztonságosabbnak tekinthető, mint az offline megfelelője (hiszen az online közeg miatt csökken a fizikai és szexuális erőszak, illetve a szexuális úton terjedő betegségek lehetősége), ám ez a tevékenység más veszélyeket hoz magával. Az online zaklatás offline követéssé (stalking) válhat, és akár az oldalon, akár a való életben nehéz azt megakadályozni, hogy a zaklató kapcsolatba lépjen az adott személlyel.
A való életbeli stigmával (IRL stigma) is számolni kell: a munkáltatók arcfelismerő szoftverek segítségével összekapcsolhatják az álnéven dolgozó szexmunkásokat a hivatalos nevükkel, és etikai, illetve munkajogi eljárásokat indíthatnak ellenük[24] (például ez megtörtént egy 24 éves Honda-alkalmazottal: miután a kollégái tudomást szereztek az OnlyFans-oldaláról, közösen nézték azt a munkahelyen, majd zaklatni kezdték a nőt; végül a vezetőség a nő elbocsátása mellett döntött[25]). E stigma miatt szól az a figyelmeztetés, hogy meg kell gondolni, mielőtt valaki ilyen, első ránézésre könnyű keresetkiegészítésnek tűnő tevékenységre adja a fejét, hiszen az ember legjobb barátai és a legádázabb ellenségei is meg fogják tudni, hogy pornózott valaha[26].
Az oldalon való fel- és kitűnéshez szükség van minél extrémebb külsőre, illetve sajátos szexuális vagy egyéb tárgyú vállalásokra. Ez utóbbival tett szert kiemelkedő követői bázisra, és került néhány héten belül a top 0,4%-nyi tartalomalkotó közé 2022-ben egy 23 éves francia nő, aki – a platformon egyedülálló ötletként – az élete minden fontos vagy kevésbé fontos döntését (például mit egyen ebédre, feltegye-e a bevételét a kaszinóban, szakítson-e a barátjával) az OnlyFans-feliratkozóira bízta, azzal az indoklással, hogy így a követői kontrollálják az életét (Live with Laurie[27]). A kérdéseket a Telegram felületén teszi közzé, és az eredményeket az OnlyFans oldalán mutatja meg. A szavazós kísérlet eredményeképpen elhagyta a barátját, és kilépett a gyakornoki állásából is – de nem bánja, és egyelőre nem is kívánja visszavenni a kontrollt az élete felett. A sikere titkát a hitelességre és egyediségre vezeti vissza: arra, hogy minden követőjét megismeri, és nem csoportként, hanem egyénként kezeli őket. Most már nem is enged feliratkozni a csatornájára új előfizetőket, ezáltal még exkluzívabbá teszi a részvétel lehetőségét.[28]
A minimális előfizetési díj havonta 4,99 dollár, a maximális 49,99 dollár, de a tartalomgyártók kiegészíthetik fizetett privát üzenetekkel, személyre szabott vagy interaktív tartalommal a bevételüket. Az akár dollármilliós összeget is elérő topbevételre szert tevő tartalomgyártók szerint ez az eredmény csak heti hét nap munkával tartható fenn, és az oldallal való foglalkozást nem lehet csupán „mellékesként” végezni. Egyedi, bár sajtóhírként megjelent az az eset, miszerint Bella Thorne színésznő, énekesnő, modell egy nap alatt egymillió dollárt keresett az OnlyFans oldalon. Az (egyébként rövid életűnek bizonyult) OnlyFans-regisztrációját a 24 milliónál is több követővel rendelkező Instagram-oldalán jelentette be, így tudott szert tenni a rekordbevételre. Ha összesítve nézzük a kereseteket, akkor a felső 1% keresi meg az összbevétel 33%-át és a felső 10% pedig az összbevétel 73%-át.[29] 145 dollárnál is kevesebbet keresnek az átlagos, kevés követővel rendelkező tartalomalkotók az oldalon: az átlagos kereset az extrém magas és a minimális bevételeket is figyelembe véve 180 dollár havonta (borravaló nélkül).[30]
5. Veszélyek: az erotikus influencerpiac érintettjei
Az internet és az okostelefonok elterjedése előtt a pornográf tartalmakhoz főként újságokban, magazinokban videókban lehetett hozzáférni – az üzletben történő személyes megvásárlás, kölcsönzés vagy postai rendelés útján, viszonylag ellenőrzött körülmények között.[31] Ezzel szemben ma a kutatások[32] szerint már hét-nyolc éves gyerekek is néznek online pornót, jóval az általános iskolai szexuális nevelés előtt. Hétéves gyerekek is hozzáférnek az internethez felnőtt engedélye vagy felügyelete nélkül; a 9–10 éves gyermekek fele aktívan és önállóan használja az online technológiát, és a serdülőkorba lépve ez az arány 92%-ra nő.[33] A gyerekek, serdülők sok esetben tájékozottabbak a digitális világban, mint a szüleik és tanáraik, és a szülők nem mindig tudják, hogy gyermekeik mit néznek, milyen tartalmakkal találkoznak az online közegben.[34]
Az online pornográfiával való korai, azaz 18 éves kor alatti találkozás egyértelműen növekedett.[35] A fiúk korábban találkoznak először az online pornográfiával, mint a lányok, és nagyobb arányban is fogyasztják azt (egy vizsgálat szerint a tinédzser fiúk 59%-a, míg a lányok 25%-a keresett aktívan pornót online), illetve akarják utánozni az online pornóban látottakat.[36] A felmérés szerint a fiúkra volt inkább jellemző, hogy bevallásuk szerint a pornográfiából valós ismereteket szereztek a kapcsolatokról és a biztonságos szexről.[37] A megkérdezett 11–16 éves fiúk fele úgy gondolta, hogy az általuk megtekintett pornográf anyagok valósághűek.[38] Az online pornóval való korai találkozás hosszabb távú következményei még nem teljesen ismertek, de abban a kutatók egyetértenek, hogy kritikus hatással lehet a gyerekek szexuális szocializációjára, illetve korai szexualizációjára.[39] Bár az OnlyFans oldalra csak – az életkorukat hivatalos igazolvánnyal bizonyító – 18 év feletti személyek regisztrálhatnak, ám az online pornográfiával általában véve, a közösségi felületek OnlyFans-fiókokra mutató oldalaival, illetve a mainstream média OnlyFans-tudósításaival a gyerekek is találkozhatnak.
Szisztematikus médiatartalom-kereséssel is nyilvánvalóvá válik, hogy az OnlyFans és a hasonló oldalak mainstream médiában történő megjelenése alapján a felnőtt tartalmakat közvetítő platformokról olyan képet kap a felszínesebben tájékozódó olvasó, hogy:
- könnyű pénzkeresetet jelentenek, könnyedén, megerőltetés nélkül meg lehet belőlük gazdagodni;
- nem veszélyesek, mint az offline szexmunka;
- a fő veszélyt csupán a stigmatizáció jelentheti, de azért is kárpótol a mesés, álomszerű vagyon, amelyre a fiatal vagy valamilyen fizikai adottságuk miatt feltűnő nők szert tettek.
A mainstream online médiában megjelenő képpel szemben a pornóinfluenceri aktivitás valójában:
- nehéz, lelkileg és fizikailag is megterhelő online tevékenység, amely a követői bázis felépítése és fenntartása miatt heti hétnapos elfoglaltságot jelent, és egy-két kivételtől eltekintve csupán az eredetileg is nagy ismertséggel bíró személyek tudnak kiemelkedően magas jövedelemre szert tenni;
- az online szexmunkásokat is érinti a cyberbullying, a zaklatás, az online, sőt offline stalking jelensége;
- a stigmatizáció valós veszély, amely az adott személy teljes egzisztenciáját ellehetetlenítheti, családi-baráti-munkatársi kapcsolatait tönkreteheti.
Források
Abidin, Crystal 2016: Aren’t These Just Young, Rich Women Doing Vain Things Online? Influencer Selfies as Subversive Frivolity. Social Media + Society, April-June 2016, 1–17. https://www.doi.org/10.1177/2056305116641342
Bazsó, Dávid 2022: Imádják az OnlyFansen a fiatal lányt, akinek az egyik melle nagyobb a másiknál. Index, 2022. szeptember 5.
Bernstein, Jacob 2019: How OnlyFans Changed Sex Work Forever. The New York Times, 2019. február 9.
Davis, Angela – Carrotte, Elise – Hellard, Margaret – Temple-Smith, Meredith – Lim, Megan 2017: Pornography as a source of education about sex and sexuality among a sample of 15-29 year old Australians. The Journal of Sexual Medicine, 14, 5, supplement 4, E272. https://www.doi.org/10.1016/j.jsxm.2017.04.685
Dawson, Kate – Gabhainn, Saoirse Nic – MacNeela, Pádraig 2020: Toward a Model of Porn Literacy: Core Concepts, Rationales, and Approaches. The Journal of Sex Research, 57, 1, 1–15. https://www.doi.org/10.1080/00224499.2018.1556238
Doornwaard, Suzan M. – van den Eijnden, Regina J. J. M. – Baams, Laura – Vanwesenbeeck, Ine – ter Bogt, Tom F. M. 2016: Lower Psychological Well-Being and Excessive Sexual Interest Predict Symptoms of Compulsive Use of Sexually Explicit Internet Material Among Adolescent Boys. Journal of Youth and Adolescence, 45, 1, 73–84. https://doi.org/10.1007/s10964-015-0326-9
Downs, Claire 2020: OnlyFans, Influencers, and the Politics of Selling Nudes During a Pandemic. Elle, 2020. május 14.
Drenten, Jenna – Gurrieri, Lauren – Meagen, Tyler 2020: Sexualized labour in digital culture: Instagram influencers, porn chic and the monetization of attention. Gender Work Organ, 27, 41–66. https://doi.org/10.1111/gwao.12354
Drolet, Gabrielle 2020: The Year Sex Work Comes Home. The New York Times, 2020. április 20.
Ford, Jeffrey J. – Durtschi, Jared A. – Franklin, Darrell L. 2012: Structural therapy with a couple battling pornography addiction. American Journal of Family Therapy, 40, 4, 336–348. https://doi.org/10.1080/01926187.2012.685003
Harper, Cody – Hodgins, David C. 2016: Examining correlates of problematic internet pornography use among university students. Journal of Behavioural Addictions, 5, 2, 179–191. https://www.doi.org/10.1556/2006.5.2016.022
Henry, Madeline V. – Farvid, Panteá 2017: „Always hot, always live”: computer-mediated sex work in the era of camming. Women’s Studies Journal, 31, 2, 113–118.
Hollands, Thomas 2020: The Economics of OnlyFans. XSRUS, 2020. április 24.
Hutchings, Naomi 2017: Porn literacy: Raising sexually intelligent young people. The Journal of Sexual Medicine, 4, 5, suppl. 4, E292. https://www.doi.org/10.1016/j.jsxm.2017.04.405
Lee, Alex 2020: Coronavirus is bad news for Big Porn but great news for OnlyFans. Wired, 2020. május 4.
Lowry, Rachel 2016: Photographing the Business of Online Intimacy. Time, 2016. június 10.
Lykousas, Nikolaos – Casino, Fran – Patsakis, Constantinos 2020: Inside the X-Rated World of „Premium” Social Media Accounts. In SocInfo 2020. Lecture Notes in Computer Science. Springer, Cham, 12467, 181–191. https://doi.org/10.1007/978-3-030-60975-7_14
Martellozzo, Elena – Monagham, Andy – Adler, Joanna R. – Davidson, Julia – Leyva, Rodolfo –Horvath, Miranda A. H. 2017: „…I wasn’t sure it was normal to watch it…” A quantitative and qualitative examination of the impact of online pornography on the values, attitudes, beliefs and behaviours of children and young people. Middlesex University, the Children’s Commissioner & the NSPCC.
Marwick, Alice 2015a: „You May Know Me from YouTube”: (Micro‐)Celebrity in Social Media”. In Marshall, P. David – Redmond, Sean (eds.) A Companion to Celebrity. Chichester, Wiley Blackwell, 353−371. https://www.doi.org/10.1002/9781118475089.ch18
Marwick, Alice E. 2015b: Instafame: Luxury selfies in the attention economy. Public Culture, 27, 137–160.
Massey, Jake 2022: OnlyFans model who lets followers make ‘every life decision’ is considering stopping new subscribers. Ladbible, 2022. november 1.
McGuinness, Regina 2019: Impact of early exposure to online pornography on problematic pornography use and sexual consent attitudes. Thesis in Psychology. Dublin Business School.
Patella-Rey, PJ 2021: Sex cam modeling: labor, intimacy, and prosumer porn. PhD disszertáció, kézirat. University of Maryland. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.21571.53282
Pezzutto, Sophie 2019: From Porn Performer to Porntropreneur: Online Entrepreneurship, Social Media Branding, and Selfhood in Contemporary Trans Pornography. About Gender: International Journal of Gender Studies, 8, 16, 30−60. https://www.doi.org/10.15167/2279-5057/AG2019.8.16.1106
Senft, Theresa M. 2008: Camgirls: Celebrity and community in the age of social networks. New York, NY, Peter Lang.
Simon, Felix M. 2019: The Politics of Digital Intimacy. Medium, 2019. augusztus 10.
Steadman, Otillia 2020: Her Colleagues Watched Her OnlyFans Account At Work. When Bosses Found Out, They Fired Her. BuzzFeed News, 2020. április 25.
W1 = sz. n. Kirúgták a tanárnőt, aki az OnlyFans-on próbálta kiegészíteni a jövedelmét. 24.hu, 2022. szeptember 24.
W2 = Alex: Genres You Can Find On OnlyFans. OnlyFans Blog, 2022. szeptember 9.
W3 = Alex: Talking Tattoos With Sydney Dyer. OnlyFans Blog, 2020. május 29.
W5 = https://24.hu/szorakozas/2023/12/02/nover-modell-nagymama-onlyfans-jessika-rains/
W6 = Ultimate Guide to Onlyfans.
Wei, Lim How 2022: 10 OnlyFans Statistics You Need to Know in 2022. Follow Chain, 2022. augusztus 20.
[1] Bazsó 2022a.
[2] W5.
[3] W1.
[4] Simon 2019.
[5] Marwick 2015a, 2015b.
[6] Abidin 2016.
[7] Drenten et al. 2020.
[8] Pezzutto 2019, 31.
[9] Pezzutto 2019, 42.
[10] Pezzutto 2019, 30.
[11] Bernstein 2019.
[12] Patella-Rey 2021, 1.
[13] Alec Helmy, az XBIZ kiadója, 2016, idézi: Patella-Rey 2021, 10.
[14] Lowry 2016.
[15] Patella-Rey 2021, 12; Henry–Farvid 2017.
[16] Patella-Rey 2021, 10.
[17] Downs 2020.
[18] Downs 2020.
[19] W6.
[20] Downs 2020; Lykousas et al. 2020; Drolet 2020; Lee 2020.
[21] Downs 2020.
[22] Wei 2022.
[23] W2, W3.
[24] Downs 2020.
[25] Steadman 2020.
[26] Steadman 2020.
[27] Massey 2022.
[28] Massey 2022.
[29] Hollands 2020.
[30] Hollands 2020; Wei 2022.
[31] Ford et al. 2012.
[32] Összefoglalásuk: McGuinness 2019.
[33] Mascheroni–Cuman 2014.
[34] Dawson et al. 2020.
[35] Davis et al. 2017; Martellozzo et al. 2017; Doornwaard et al. 2016.
[36] Martellozzo et al. 2017; Davis et al. 2017; Harper–Hodgins, 2016; McGuinness 2019.
[37] Martellozzo et al. 2017.
[38] Martellozzo et al. 2017.
[39] Dawson et al. 2020; Hutchings 2017.
A blogbejegyzés a Veszelszki Ágnes – Aczél Petra: Erotikus és pornóinfluenszerek, különös tekintettel az OnlyFans portálra. Századvég 2023/2: 171–198. című tanulmány eredményei alapján készült.
Nyitókép forrása: Wikipédia