Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Magazin: Aula
Picture of Bíró Brigitta
Bíró Brigitta
újságíró
  • 2020.09.22.
  • 2020.09.22.
Magazin / Aula

Ami nem öl meg, az megerősít?

Minden krízis után egy kicsit tapasztaltabbak, okosabbak leszünk, felkészülünk a következőre – gondoljuk logikusan. De hogyan működik ez a világválságok esetén, lehetséges felvértezni magunkat valami olyan ellen, amit nem is ismerünk? Összefoglalónk egy Európa jövőjéről szóló szakmai eseményről.

Minden nézőpont kérdése – értékelte az Európai Unió 2010-es évekbeli válságkezelését Soós Eszter Petronella, a Franciapolitika.com Franciaország-szakértője a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóintézet által múlt hét csütörtökön szervezett, Változó hatalmi viszonyok a 2020-as években – Európa című online kerekasztal-beszélgetésen. A szakértő álláspontját a brexit példáján keresztül bemutatva rámutatott, hogy míg egyesek szerint az Egyesült Királyság kilépése rövid távon gyengíti az Unió integrációját, mások úgy vélekednek, hogy a politikai unió mélyülését akadályozó tagállam került ki az EU-ból. Sok kritika éri a migrációs válság kezelését, de ennek kapcsán például a Frontex megerősítése, a koronavírusra adott válaszban pedig a közös adósságvállalás értelmezhető sikernek.

Részleges megoldások

Az EU biztonság- és szomszédságpolitikáját tekintve Etl Alex, az NKE EJKK Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének munkatársa jóval pesszimistább, szerinte európai szinten nincsen stratégia a válságok kezelésére, inkább csak ad hoc jellegű kezdeményezések, amelyek idővel feledésbe merülnek majd. Meglátása szerint egy-egy válsággóc helyi kezelése főként belpolitikai érdekből történik, amennyiben pedig mégis sikerül elérni ezen túlmutató uniós álláspontot, az olyan technikai kérdésekre szűkül le, mint pénzügyi, vagy kereskedelmi szankciók bevezetése. Az EU inkább részleges megoldásokra képes, egy-egy következmény enyhítésére, így például az EU-török megállapodás révén, illetve a balkáni országok határvédelmének megerősítése nyomán csökkenteni tudta a kelet-mediterrán migrációs útvonal átjárhatóságát.

Deák András, az NKE EJKK Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének munkatársa szerint gazdasági szempontból vizsgálva a COVID válságot eddig az EU ugyanúgy reagált, mint 2008-ban: pénzt nyomtatott. Közgazdaságtanilag mindez nem tudjuk hova vezet, eddig nem lett magas infláció. Viszont ezt a lépést nem egy határozott, egyetértő döntés mentén tette az Unió, hanem egy kényszerhelyzetben az Európai Központi Bank vezetője indult el egy irányba, amire több tagország szerint nem volt mandátuma. Nincs nagy új projekt, ami a gazdasági válságkezelést menedzselné, hanem lépésről lépésre sodródunk a történetben.

Csiki Varga Tamás, szintén az NKE EJKK Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének munkatársa, viszont arra emlékeztetett, hogy az EU-t nem válságkezelésre találták ki, így aztán ez nem is lehetne elvárható az intézménytől. Emellett a jelenlegi köztes integrációs állapot nem is teszi lehetővé, hogy hatékonyan reagáljon egy-egy válságra. A COVID válság hatásai még nem láthatóak, azonban a politikai és gazdasági következményekben egyfajta töréspontra számít a szakértő. Álláspontja szerint a következő 10 évben lesz egy olyan pont, amikor az integrálódni kívánók csoportja tovább fog mélyülni. Ez nem jelenti azt, hogy fel fog bomlani az Unió, hanem bizonyos kompetenciákban egy szűkebb kör fog dönteni és együttműködni.

Kétpólusú Európa

A szakértők egyetértettek abban, hogy napjainkban a francia-német tandem határozza meg az EU integrációs, illetve stratégiai irányát. A hatékonyabb külpolitikai döntéshozatal, úgy tűnik, a két „vezető” ország közös érdeke, azonban a gyakorlatban lehetnek ellentétek az eltérő vízióik, stratégiai kultúrájuk miatt. Csiki Varga Tamás szerint a franciák a jövőben „a képes és hajlandó államok csoportjával” akarnak majd együttműködni, míg a németek a legtöbb tagállamot igyekeznének a fedélzetre hozni. Szintén különbség, hogy a franciák proaktívabb külpolitikai hagyománnyal rendelkeznek, megengedőbben viszonyulnak a katonai erő használatához. Németeknél ez a mai napig tabu téma, csak és kizárólag utolsó eszközként jöhet számításba egy-egy válság esetén – mutatott rá Etl Alex.

Az olyan politikai felvetésekre, minthogy „tíz év múlva Lengyelország lesz Európa új Németországa”, „Európa ma Közép-Európában épül, a magyarok, a szlovákok, a csehek és a lengyelek építik” Csiki Varga Tamás megjegyezte: ugyan tagadhatatlan, hogy volt tíz jó éve Kelet-Közép Európának, de a gazdasági erőviszonyok nem változtak meg, nem szabad elfeledni, ki milyen szintről indult. Az, hogy Kelet-Közép-Európa lesz az európai integráció motorja gazdasági értelemben, összemosódik azon magyar és lengyel várakozásokkal, hogy Európában elit csere lesz, amelynek értékei és módszerei közelebb állnak majd némely kelet-közép-európai állam érdekeihez. De egyáltalán nem biztos, hogy ha nem Angela Merkel lesz a német kancellár, jobb helyzetben lesznek az államok. Sok olyan ügy van, amiben hallatjuk a hangunkat, de kevés az olyan ügy van, amelyet a németekkel szemben uniós szinten keresztül lehetne verni. Kötöttségeink és függőségeink erősebbek, mint a lehetőségeink.

A térség államai, különösen Magyarország globalizáltsága, gazdasági nyitottsága 80-85 százalék körüli. Arra játszani, hogy azzal kerülünk pozícióba, ha az európai nagyoknak rossz lesz, elég rizikós felvetés. Amennyiben például Németország autóipara valamilyen oknál fogva megáll, biztos, hogy áttételesen a szlovák és a magyar gazdaság érzi meg legelőször. Soós Eszter arra hívta fel a figyelmet, hogy a COVID válság kikezdheti egyes államok politikai legitimitását, ezért Kelet-Közép-Európa jövőbeli relatív helyzete nagyban függ a hullámok kezelésétől.

Témakörök: Csiki Varga Tamás, Deák András, Etl Alex, EU, koronavírus, NKE, Soós Eszter Petronella, világválság
ÖT PERC EURÓPA BLOG

Az Európai Unió 2020-ban II. – Oktatáspolitika

A digitális oktatás gyors változásáról.

LUDECON BLOG

Forgatókönyvek a kilábalás ábécéjéből

A múltbeli tapasztalatok bár alapjául szolgálhatnak a jövőt érintő következtetések megfogalmazásának, a hasonlóságok ellenére mégsem vonható teljes párhuzam. Korábbi járványhelyzetek alapján végzett kutatások kimutatták, a potenciális kibocsátásra kifejtett hatások viszonylag

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Kormányközibb lett az Európai Unió

Miközben mindenki a koronavírus-járvány következményeinek kezelésére figyel, az Európai Unió – nem utolsósorban szintén a járványnak köszönhetően – érezhetően elmozdult a kormányköziség irányába. A kérdés csak az, hogy átmeneti jelenségről

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT