Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tardi Roland

A mesterséges intelligencia jelenléte a német politikában

Az MI új korszakot nyitott a választási kampányokban.

Tardi Roland 2025.05.20.
Kalas Vivien

Németország választ

A kisebb támogatottsággal rendelkező pártok könnyebben tudnak mandátumot szerezni.

Kalas Vivien 2025.02.20.
Ződi Zsolt

Mi történik a Facebooknál?

A január 7-i Zuckerberg-bejelentés elemzése.

Ződi Zsolt 2025.01.10.
Csepeli Réka

A francia–német tengely fokozatos gyengülése az Európai Unión belül

Ki állhat majd az elengedhetetlen reformhadjárat élére?

Csepeli Réka 2024.09.19.
Kőbányai Dénes

Németország: az orosz gázfüggőség vége

Norvégia vette át Oroszország helyét.

Kőbányai Dénes 2024.05.17.
ITKI BLOG
Pünkösty András
Pünkösty András
tudományos munkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2020.08.04.
  • 2020.08.04.

A Német Szövetségi Legfelsőbb Bíróság döntött: a Facebook visszaél a gazdasági erőfölényével

Adatvédelmi és versenyjogi szakmai körökben egyaránt nagy várakozás előzte meg a német legfelsőbb bírói fórum döntését a Facebook-ügyben. Az ITKI blogjának olvasói számára ismert lehet: a német versenyhivatal elmarasztalta a Facebookot, mivel úgy ítélte meg, hogy adatkezelési gyakorlata során visszaél a gazdasági erőfölényével. Az ügy szakmai berkekben nem váltott ki egyöntetű elismerést. Voltak, akik üdvözölték, hogy végre van egy aktív hatóság, amely nem vonakodik fellépni a mindent átszövő közösségi platformmal szemben, míg mások kétségbe vonták, hogy adatvédelmi jogsértést versenyjogi alapon megfelelően lehetne kezelni. A felülvizsgálati eljárás során elsőfokon eljáró düsseldorfi bírói fórum az utóbbiak táborát erősítette, és – kétségbe vonva a döntés jogszerűségét – felfüggesztette annak végrehajtását. A Német Szövetségi Legfelsőbb Bíróság (BGH) június 23-án nyilvánosságra hozott döntése azonban megnyitotta az utat a végrehajtás előtt. Tette mindezt rendkívül elegáns versenyjogi érveléssel.

Bár korábban ehelyütt már foglalkoztunk vele, érdemes röviden felidézni a Bundeskartellamt döntésének lényegét. A bonni székhelyű hatóság azt kifogásolta, hogy a Facebook megsérti a GDPR rendelkezéseit és visszaél az erőfölényével, amikor a felhasználóknak arra korlátozódik az adataik kezelésével kapcsolatos döntési szabadsága, hogy vagy elfogadják a Facebook adatkezelési gyakorlatát vagy elhagyják a platformot. A Facebook adatkezelésének lényege, hogy nem csupán a platformon önként megosztott adatokat rögzíti, hanem más, a Facebook által üzemeltetett szolgáltatásokról (Instagram, WhatsApp) és minden olyan egyéb internetes oldalról és applikációból/készülékből is gyűjti a felhasználók adatait, amely a Facebookkal kapcsolatban áll. Ez lehet akár a bármely adott oldalon elérhető „Like”, „Megosztás” lehetőség használata (amelynek felhasználó általi használata nem szükséges az adatáramláshoz); vagy akár oly módon, hogy az oldal üzemeltetője használja a Facebook üzleti szolgáltatását (Facebook Business Tools), amelyen keresztül többek között mérni lehet a Facebookon végzett marketingkampány sikerét.

Az ilyen kiterjedt adatgyűjtés nyomán a Facebook képes „szuperprofilokat” felállítani, amelyek segítségével a hirdetéseket igen pontosan juttathatja célba. A német versenyhivatal eltiltotta a Facebookot attól, hogy a „külső” forrásból származó adatokat összekösse a felhasználók profiljaival.  

Rupprecht Podszun professzor értékelése szerint a Bundeskartellamt határozata mögött meghúzódó érvelés így foglalható össze:

általános adatvédelmi rendelet (GDPR) megsértése = erőfölénnyel visszaélés tilalmának megsértése, ha a piaci erőfölény megalapozott.

Ez azonban több problémát is felvet. A legszembetűnőbb ezek közül, hogy milyen versenyjogi kárelmélet érhető tetten az ügy kapcsán, illetve van-e joghatósága a versenyhivatalnak az adatvédelmi rezsimet illetően? A felülvizsgálati eljárásban első fokon eljárt düsseldorfi bíróság erős szavakkal illette a versenyhivatali döntést és ideiglenes intézkedést hozott arra vonatkozólag, hogy fel kell függeszteni annak végrehajtását. Nem voltak tehát kedvezőek az előjelek a szövetségi bíróság – még szintén rövidített eljárásban megszületett – döntése előtt, amellyel most végrehajthatóvá válik a Bundeskartellamt határozata. A jelenleg csupán egy sajtóközleményből megismerhető BGH-verdikt egyszerre emeli új szintre az adatok jelentőségének versenyjogi megítélését és hozza helyzetbe a fogyasztót az erőfölényes helyzetek értékelésénél.

A Legfelsőbb Bíróság döntését méltató blogbejegyzésében Podszun professzor „pazarnak” nevezte az a mögött meghúzódó érvelést. Meglátása szerint a szövetségi bíróság egyszerre kerülte el az adatvédelmi jogba való belekeveredés útvesztőjét és alapozta meg a versenyjogi kárelméletet. Utóbbinak lényege a fogyasztó döntési szabadságának sérülése. A bíróság szerint nem az a döntő – amint azt a versenyhivatal hangsúlyozta –, hogy a Facebook egyéni felhasználók adatait hogyan gyűjti a platformon kívül, illetve hogy az összeegyeztethető-e GDPR-ral. A bíróság szerint a kulcsmomentum a felhasználási feltételek visszaélésszerűsége tekintetében az, hogy azok megfosztják a felhasználókat bármilyen arra vonatkozó döntési lehetőségtől, hogy

  • a közösségi hálót olyan személyre szabott módon kívánják használni, amely biztosítja a felhasználói élmény érdekében a Facebook számára a szinte korlátlan hozzáférést a Facebookon kívüli internethasználati tevékenységből fakadó jellemzőkhöz;
  • vagy megelégednek a személyre szabás olyan szintjével, amely az általuk a platformon megosztott adatokon alapul.

A BGH a középpontba tehát a felhasználó döntési szabadságát, a személyes autonómiát, illetve az információs önrendelkezési jogot állítja. Hangsúlyozza, hogy a választási lehetőség hiánya (lock-in hatás), amely kizsákmányolja felhasználókat a Facebook domináns helyzete miatt, versenyjogilag is releváns, mivel a verseny nem képes ellátni kontrollfunkcióját a piacon. A Bundeskartellamt vizsgálata szerint a felhasználók jelentős része kevesebb személyes adatot osztana meg a Facebookkal, és ha a közösségi hálózatok piacán működne a verseny, akkor ennek az opciónak elérhetőnek kellene lennie azon felhasználók számára, akiknek az átadott adatmennyiség a döntésükben meghatározó. (A BGH döntése egyúttal megkönnyíti az erőfölénnyel való visszaélés kimondását kétoldalú piacok estén.)

Rupprecht Poszdun gyorsértékelésében rámutat, hogy a versenyjogban a szuverenitás/autonómia hangsúlyozása egyáltalán nem újkeletű, hiszen a vállalkozások versenytársaktól független döntése elengedhetetlen a működő piaci versenyhez. Ez jelenti azt a versenynyomást, amely társadalmi hasznai miatt a versenyhatóságok őrködnek a verseny érvényesülése felett. A keresleti oldalra, a fogyasztók autonómiájára kevesebb figyelem jutott eddig az erőfölényes ügyekben, bár a szakirodalom tárgyalja és nem is áll messze az ordoliberális iskola hagyományaitól.

Tanulságos eredményekkel szolgált az ITKI országos reprezentatív kutatása a magyar lakosság elvi döntési autonómiájának szintjéről, hasonló élethelyzetben. Arra kérdésre, hogy „ha felkínálnának önnek egy nagyon vonzó ingyenes szolgáltatást, melyik adatát adná meg a következők közül az igénybevétel érdekében?” a döntő többség elutasító álláspontot fogalmazott meg. Különösen szembeötlő, hogy az ábrán jelzett egyes adattípusok átadása egyenként elutasító álláspontot váltott ki a többségből egy hipotetikus „vonzó ingyenes szolgáltatás” esetében, ugyanakkor ezeknél mérhetetlenül több adatot kezel a Facebook. Elég csupán az applikációk helymeghatározási adataira gondolni, vagy arra az ellentmondásra, hogy hányan adakoztak már Facebookon bankkártyás fizetéssel.

Ha felkínálnának önnek egy nagyon vonzó ingyenes szolgáltatást, melyik adatát adná meg a következők közül az igénybevétel érdekében?

Mi következik a Bundesgerichsthof döntéséből?

A közösségi hálózatok piacán feltehetően nem túl sok. Bár a kiterjedt adatgyűjtés a Facebook üzleti modelljének a lényegét érinti és a német versenyhivatal döntésének végrehajtásával a platform lehetősége a „szuperprofilok” kialakítására csökken, az eddig gyűjtött és összekötött adatok, illetve a hálózati hatás miatt aligha válnak támadhatóvá a platform piaci pozíciói. (Ebben nem kis szerepet játszik a célzott felvásárlások ún. „killer acquisition”-ök gyakorlata is.)

Elméleti síkon viszont annál több! A fogyasztó döntési autonómiájának kérdését fent érintettem, de talán ennél is jelentősebb, hogy a BGH érvényre juttatja az adatvagyon versenyjogi szempontból történő újraértékelésének kényszerét. Immár az Európai Bizottságnak is az a hivatalos álláspontja, hogy a versenyjog jelenlegi gyakorlata nem képes lépést tartani az adatvezérelt gazdaság és a technológiai fejlődés kihívásával, ezért azt adaptálni kell a mai, platformalapú gazdaság körülményeire. De amíg ez a folyamat megvalósul – és mi minden változott a digitalizációban, amióta a versenyhivatal 2016-ban elindította a konkrét vizsgálatot! –, a döntés arra is ráirányíthatja figyelmünket, hogy milyen fontos a digitális tudatosság kialakítása és annak megértése, hogy hogyan hat személyes és társadalmi viszonyainkra ez az életünket egyre jobban átszövő új valóság.


Felhasznált irodalom:
PODSZUN, Rupprecht, Digital Ecosystems, Decision-Making, Competition and Consumers – On the Value of Autonomy for Competition (March 19, 2019).
TÓTH  Tihamér:  Az  ordoliberálisiskola  palackpostája – a  piacgazdaság eszméje  egykor  és  ma;  Acta  Universitatis  Szegediensis,  Acta  Iuridica  et Politica LXXIII, 58., Ruszoly József Emlékkönyve Szeged 2010.

Témakörök: Bundeskartellamt, Facebook, GDPR, Legfelsőbb Bíróság, Németország, Rupprecht Poszdun
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT