Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Constantinovitsné Vladár Zsuzsa

Első akadémiai nyelvtanunk (1846)

A nemzetállam kialakulásával párhuzamosan a nyelv szerepe átalakult és felértékelődött.

Constantinovitsné Vladár Zsuzsa 2025.09.10.
Hamar Pál

Testnevelés és egészségfejlesztés

„Legjobb, ha előrebocsátjuk: a tanterv nem csodaszer…”

Hamar Pál 2025.08.27.
Szőllősy László

A számok magukért beszélnek

Éghajlati adatok elemzése a tanórán.

Szőllősy László 2025.08.21.
Nagy Dóra

A nyelvész Vörösmartyról

Nem szabad megfeledkeznünk tekintélyes nyelvtudományi tevékenységéről.

Nagy Dóra 2025.08.13.
Gósy Mária

A beszéd illúziója: a hasbeszélés

Léteznek a szokásostól eltérő beszédmódok, amelyek megismerése érdekes lehet.

Gósy Mária 2025.07.16.
TANÁRI SZOBA BLOG
Picture of Halbritter András
Halbritter András
biológus, egyetemi docens
  • 2025.09.17.
  • 2025.09.17.

A „T-vitamin”

Hogyan hat a természet a gyermekekre?

Ha iskolára, óvodára gondolunk, többségünk épületet lát maga előtt csoportszobákkal vagy tantermekkel, falakkal és tetővel. Az iskola első írásos említése egy ókori kínai jóslócsonton olvasható: „Jó, ha a gyerekek iskolába járnak? Hazaútjukon esni fog az eső?” A rövid szöveg az útjuk közbeni megázástól féltette a gyermekeket, nem az iskolai tartózkodásuk alattitól – tehát feltehetően fedett épületben működött ez a legalább 3000 évvel ezelőtti iskola.

A tanuláshoz nyilvánvalóan előnyös a viszonylag kényelmes, zavaró hatásoktól védett beltér, a nevelés történetét tanulmányozva mégis újra meg újra felmerül a szabad terek használata, lelki szemeinkkel láthatjuk Comeniustól Montessorin át korunk sok neveléskutatójáig az udvarra mutató ujjakat. A napsütés ritkítja a kórokozókat, és hozzájárul a D-vitamin képződéséhez – ezek közismert tények. De önmagukban nem indokolják, hogy iskolák több mint 170 országból csatlakoztak az idei „Ki a tanteremből nap” figyelemfelhívó kezdeményezéshez, miszerint május 8-án, majd november 6-án legalább egy tanórát a szabadban tartsanak. Fel kell tenni a kérdést: hogyan segítheti a szabad levegő, a zöld környezet az oktató-nevelő munkát, illetve hogyan járulhat hozzá a gyermekek egészségéhez?

Ha a gyermek nem tölt elegendő időt a természetben, nem csak lemarad valami jóról, de árthat is neki. A természetben töltött idő ilyen módon hasonló szerepet játszik, mint a vitaminok. E jelenség hatásmechanizmusairól is egyre többet tudunk. A pszichológus Kaplan-házaspár 1989-ben publikálta figyelem-helyreállítási elméletét. Eszerint az agynak a figyelem fenntartásáért felelős rendszere, miután elfárad, természeti ingerkörnyezetben gyorsabban regenerálódik. Az iskola gyakorlatára lefordítva: ha az óraközi szünetet egy zöld, természeti környezetben tölti a gyermek (egy ilyen iskolai udvaron), a következő órán jobban oda tud figyelni. Ha kisgyermekkortól engedjük hatni a természetet, csökken a figyelemzavar és az allergiás megbetegedések kialakulásának esélye. Óvodáskorban kiemelendő, hogy a szabadban töltött idő hatására fejlődnek az érzékelési, ingerfeldolgozási képességek, összerendeződik a mozgás, erősödik a természet iránti érzelmi kötődés, ami nélkül a későbbi, felnőttkori környezettudatosság nehezen alakulhat ki. Iskoláskorban a tananyag tovább megmarad, jobb olvasási, írási, matematikai készségek és általában jobb osztályzatok várhatók. A természeti környezet a személyiség fejlődésére is hat: jobb vezetői, kommunikációs, problémamegoldási és térbeli készségekhez vezet. A természetben végzett irányítatlan szabad játék, felfedezés a kreativitás legjobb ösztönzője. Háromszáznál több híresen kreatív amerikai feltaláló, művész önéletrajzának elemzése során alig találtak közöttük olyat, akinek gyermekkorában a természeti játék ne lett volna jellemző időtöltés: lombsátor építése, ebihalak horgászása, indiánosdi az erdőben… A zöld környezet ugyanakkor stresszoldó, mentálhigiénés hatású: többek között hatékonyan csökkenti a – koncentrációt és a memóriába rögzítést is nagyban gátló, a tartós stresszel járó – kortizol (hidrokortizon) hormonszintjét. Ezek után nem meglepő, hogy az amerikai Richard Louv a természethiányt rendellenességként írja le (nature deficit disorder), amely pszichés zavarokhoz vezet, különböző betegségek kockázatát növeli, hasonlóan például a dohányzáshoz. A szabadtéri oktatás azért is népszerű, azért is tartanak ki mellette bölcsődei gondozóktól a tanárokig minden korosztály nevelői, mert saját szemükkel látják annak eredményeit. 

A szabadtéri oktatásnak természetesen vannak kihívásai: nehezebb irányítani a folyamatokat, és nem is olyan egyszerű megtervezni, melyik matematika- vagy irodalomórai témát vihetjük ki az iskolaudvarra, és a pedagógustól is általában több elő- és utómunkát követel. A gyermekek, sokszor a kollégák is nehezebben fogadják el, hogy kinn nemcsak játszani, de feladatokkal dolgozni is lehet.

Szerencsére a szabadtéri tanulásszervezési módszerek már megjelentek a pedagógusképzésekben és -továbbképzésekben. Európai összehasonlításban a magyar óvodák, iskolák kevéssé szűkölködnek zöldfelületekben, emellett számtalan program kínál útmutatót és lehetőséget kinti tevékenységekre. A kirándulások, terepi gyakorlatok, tanulmányi séták mellett erdei iskolák sora várja óvodai, iskolai csoportok jelentkezését. A hazai óvodák, iskolák egytizedében művelnek kertet. A Zöld Óvoda, Ökoiskola címek elnyeréséhez is szükségesek a kinti tevékenységek. A Kárpát-medence legnagyobb fenntarthatóságra nevelési programja, a Fenntarthatósági Témahét is kiemelten ösztönzi a szabadtéri programokat, például a Kert-kóstolgató pályázat keretében. De a „természet rendszeres adagolása” nemcsak az intézmények, hanem a szülők, nagyszülők feladata is. 

Peres Sándor A beszéd- és értelemgyakorlatokról vezérkönyv gyanánt című könyvében (1888; ma a Módszertani kézikönyv a környezetismeret tanításához címet kaphatná) olvashatjuk (gyors internetes keresés után): „A szabadban jobb tanítója van a gyermeknek, mint mi: – a természet és önmaga. Éppen azért bűn, hogy a szabadba oly ritkán, talán sohasem vezetjük tanítványainkat.” 

Itt van tehát egy olyan ügy, amiért pedagógusok, szülők és nagyszülők evezhetnek egy irányba: ki a szabadba! Bónuszként a természet előnyös hatásait a felnőttek magukon is észrevehetik.

Nyitókép: James Wheeler / Flickr

Témakörök: tanár, tanítás, természet
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT