Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Szikora Tamás

Veszít-e egyáltalán a Facebook a politikai reklámok megszüntetésével?

A politikai hirdetések megszüntetésével a Meta reklámbevételeinek valamivel több, mint 0,1 százalékáról mond le.

Szikora Tamás 2025.10.02.
Mernyei Ákos Péter

Indonéz textilt Európának az uniós autóiparért cserébe?

Révbe érni látszik az Európai Unió és Indonézia közötti kereskedelmi megállapodás.

Mernyei Ákos Péter 2025.10.01.
Máthé Réka Zsuzsánna

Kenyértörés: közös agrárpolitika vagy uniós védelmi ipar legyen?

Az EU kiemelten fektetne a védelmi iparba, miközben az agrárpolitikára egyre kevesebb támogatás jut.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.09.30.
Csepeli Réka

A bevándorlás kérdése mint politikai fegyver

Francia népszavazás-indítvány a bevándorlásról.

Csepeli Réka 2025.09.29.
Navracsics Tibor

Elhagyva az eredeti küldetést

A Brexit nem önreflexióra, hanem az ambíciók növelésére ösztönözte az európai belpolitika szereplőit.

Navracsics Tibor 2025.09.25.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Tóth Bettina
Tóth Bettina
munkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.06.20.
  • 2025.06.20.

Használt járművek? Csakis körforgásosan!

A héten ülésezett az Európai Unió Környezetvédelmi Tanácsa, amely formációban többek között állást foglaltak a használt gépjárművek körforgásban tartó szabályairól.

A lengyel elnökség vezetése alatt második alkalommal ülésezett a Környezetvédelmi Tanács Luxemburgban június 17-én, amelynek keretében fontos döntések születtek a járművek életciklusának végét érintő kezeléséről. A Tanács elfogadta az elhasználódott járművekről szóló rendelethez (ELV) kapcsolódó álláspontját, amely követelményeket határoz meg annak biztosítására, hogy az új járműveket úgy tervezzék meg, hogy azok újrafelhasználását, újrafeldolgozását és hasznosítását egyaránt támogassák, mindezt segítve egy elektronikus nyomonkövetési rendszerrel (digitális körforgásos jármű útlevél). A legfőbb eleme a tanácsi álláspontnak, hogy kibővítették az érintettek körét, ugyanis immár a nehéz teherautók, motorkerékpárok, quadok és speciális célú járművek (tűzoltó‑ és mentőautók, mobil daruk) is a szabályozás hatálya alá eshetnek. Ugyanakkor a járműgyártók terheinek csökkentése érdekében a Tanács azt javasolja, hogy a körforgásos stratégiát ne típusonként, hanem kategóriánként (személygépkocsik, kisteherautók stb.) határozzák meg. 

A minimum újrahasznosított műanyag tartalomra vonatkozóan háromlépcsős megközelítést határoznának meg, amelyben a célkitűzések hat év után 15%-ról nyolc év után 20%-ra emelkednek, és végül csak tíz év után érik el a 25%-os újrahasznosított tartalomra vonatkozó követelményt. Ez egy enyhítést jelentene a 2023-as, Bizottság által előterjesztett szabályozáshoz képest, ugyanis akkor kötelező célként javasolta, hogy az új autókba hat éven belül legalább 25%-ban újrahasznosított műanyagot építsenek be.

Ugyanakkor lennének kivételek, például az Európai Bizottság ideiglenes mentességet adhat alapanyaghiány vagy jelentős árváltozás esetén, később pedig további anyagokra (acél, alumínium, kritikus nyersanyagok) is bevezethet kötelező célokat. 

Ehhez kapcsolódik szorosan a kiterjesztett gyártói felelősség rendszerének (EPR) összehangolása az ELV-rendelettel, amely a gyártót kötelezi és teszi felelőssé a termék életútjának végén bekövetkező hulladékkezelésért. A javaslat szerint – ami szigorúbb a bizottsági álláspontnál – az EPR keretében a gyártóknak az elhasznált jármű kezelésének teljes költségét (gyűjtés, elszállítás, kezelés) kell viselniük, arányosan a piaci részesedésük szerint. A teherautók és motorkerékpárok esetében az EPR-díjnak a teljes kezelési lánc költségeit fedeznie kell majd, nem csak a begyűjtés és ártalmatlanítás költségeit. A harmadik országbeli járműgyártók esetében pedig az újrahasznosítási költségeket annak a gyártónak kell fedeznie, akin keresztül az első forgalomba hozatal zajlik az EU piacán.

Ez az ülés kulcsfontosságú előrelépés volt az ELV-rendelet terén, ugyanakkor szakértői csoportok továbbra is felhívják a figyelmet néhány hiányosságra, mint például a technikai bizonytalanságok vagy éppen a járművek méretének csökkentése és a tartósság biztosításának hiánya. Mindezen megjegyzések valóban megfontolandók a további, Európai Parlamenttel közös egyeztetéseken, mindazonáltal üdvözlendő, hogy a 2025 első felében látható EU-s jogszabály enyhítések ellenére ezen a területen meglehetősen felelős javaslatok születtek, lévén az egyik legnagyobb iparágról van szó.

Nyitókép forrása: freepik.com

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, körforgás, környezetvédelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT