Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kis Norbert

Ki a gyüttment? Avagy a helyi önazonosság zsákbamacskája

Az önkormányzatok csendesen elkezdték alkalmazni a helyi önazonosság védelméről szóló törvény kínálta ún. jogvédelmi eszközöket.

Kis Norbert 2025.07.28.
Szikora Tamás

Vajon megilleti-e a csetbotokat a szólásszabadság alapjoga?

A technológiai vívmányok komoly kihívások elé állítják a társadalomtudománnyal foglalkozó kutatókat.

Szikora Tamás 2025.07.21.
Petruska Ferenc

A multimodális rendszerek kockázatai háborúban

Kétélű fegyver, hiszen nemcsak biztonságot és védelmet nyújt, hanem veszélyeket hordoz.

Petruska Ferenc 2025.07.15.
Sorbán Kinga

Az életkor-ellenőrzés esete a szólásszabadsággal az Egyesült Államokban

A Paxton-ügy elmozdulást jelent a korábbi ítélkezési gyakorlathoz képest.

Sorbán Kinga 2025.07.14.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
PÁK BLOG
Picture of Dobos Gábor
Dobos Gábor
tudományos főmunkatárs, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2024.10.29.
  • 2024.10.29.

Önkormányzategyesítési reformok térben és időben

RECENZIÓ – Miért hajtanak végre önkormányzategyesítési reformokat adott helyeken és adott időben, míg máshol és máskor nem? Erre keresi a választ António Tavares új monográfiája.

Az önkormányzategyesítési folyamatokat hagyományosan szokás a jóléti állam megerősödésével magyarázni. Az ún. reformelmélet szerint a jóléti funkciók körének kiszélesedése nyomás alá helyezte a központi kormányzatokat, amelyek erre a közszolgáltatások decentralizációjával reagáltak. Ahhoz azonban, hogy a helyi önkormányzatok át tudják venni ezeket a feladatokat, megfelelő méretű egységekre volt szükség – az önkormányzategyesítési reformok éppen ennek a „megfelelő” méretnek a kialakítására tett kísérletek. Ezek a folyamatok elsősorban azokban a politikai rendszerekben zajlottak le, amelyekben az önkormányzatok főként a szolgáltatásnyújtás helyi ügynökeként funkcionáltak (például Norvégiában vagy Németországban), míg azokban a rendszerekben, amelyben az önkormányzatok politikai identitása volt a hangsúlyos (például Görögországban vagy Franciaországban), nem találkozhatunk ilyen reformokkal. A szerző szerint ez a magyarázat azonban túlságosan leegyszerűsítő és hiányos. Már csak azért sem képes ez a teória magyarázni minden ilyen jellegű területi reformot, mert számos átalakítás a jóléti állam erősödésének 1945‒1973 közé tett időszakán kívül esik. A reformelmélet továbbá figyelmen kívül hagy számos olyan kritikus eseményt (’critical juncture’), amelyek hatással voltak az önkormányzati rendszerek és az összevonások alakulására (például: urbanizáció, demográfiai változások). A monográfia célkitűzése, hogy az összehasonlító történelmi elemzés módszerével feltárja a reformok kiindulópontjait, hosszú távú folyamatait és esetleges mintázatait. A rövid távú, partikuláris kontextus helyett így az időben elnyúlva ható tényezők vizsgálatára, valamint a reformok térbeli jellemzőinek elemzésére fókuszál.

A könyv legfigyelemreméltóbb része a második fejezet, amely egyfajta szakirodalmi összefoglaló / értékelő az önkormányzategyesítő reformok hatásairól. Az egyesítések alapkérdése minden esetben az, hogy vajon a kisebb vagy a nagyobb struktúrák-e a jobbak. Erre a kérdésre viszont többféle válasz adható a körülmények és az érvényesíteni kívánt szempontok szerint. Egészen kicsi közösségekben például valószínűleg jelentős kapacitásnövekedést eredményez a reform, a szolgáltatási színvonal és a gazdasági fejlettség is ugrásszerűen nőhet, ha korábban egyáltalán nem voltak biztosítva ezek feltételei. Ugyanakkor egy adott közösségméret felett egy egyesítési reform nem érheti el ugyanezt a hatást.

Tavares sorra veszi azokat a gazdasági, irányítási és demokratikus teljesítményhez kapcsolódó szempontokat, amelyek alapján értékelni szokás az önkormányzategyesítéseket. A gazdasági szempontok között elsőként a méretgazdaságosság kérdésével foglalkozik, amely az egyesítési törekvések legalapvetőbb indoka szokott lenni. Leegyszerűsítve: azáltal, hogy a szolgálatásokat nagyobb egységekbe szervezzük át, spórolni tudunk a költségeken. A szerző empirikus kutatások eredményei alapján erősen árnyalja ezt, a közigazgatásban oly gyakran előkerülő toposzt. Habár arról nagyjából közmegegyezés van, hogy az önkormányzatok adminisztratív költségei valóban csökkenni szoktak az egyesítés nyomán, ez a tendencia más területeken nem egyértelműen detektálható. Sőt, finn, dán és német egyesítési reformok tapasztalatai azt mutatják, hogy egyes közszolgálatások (például: kultúra, közlekedés, oktatás, idősgondozás) esetében az összevonás egyenesen növelte a kiadásokat. A szakirodalom alapján úgy tűnik, hogy a mérethatékonyság hatása a munkaintenzív közszolgáltatásoknál jelentkezik kevésbé. Érdemes továbbá megjegyezni, hogy az átalakításnak magának is vannak költségei, amik időlegesen akár az adminisztratív költségeket is megnövelhetik.

A negatív hatások között említendő a közös keret problémája (common pool effect): számos kutatás mutatott rá, hogy az összevonást megelőzően az érintett önkormányzatokban rendszerint megnő a költekezési kedv, mivel minden érintett fél azzal számol, hogy az adott önkormányzat területén végrehajtott fejlesztéseket hosszabb távon úgyis a közös költségvetésből, azaz a másik fél / felek forrásainak igénybevételével fogják finanszírozni. Éppen ezért fontos kérdés, hogy egy egyesítési reform milyen gyorsan zajlik le, és létezik-e esetleg valamilyen megállapodás, amely ezt a potyautas-magatartást szabályozza / tiltja. Az irodalom alapján egyébként úgy tűnik, hogy az egyesülő egységek közül általában inkább a kisebbek hajlamosabbak túlköltekezésre, mint a nagyobbak.

A gazdasági fejlettség szempontjából elméletileg érvelhetünk amellett, hogy az egyesülés mindenkinek jó, mivel a nagyobb önkormányzatok hatékonyabban képesek iskolázott és szakképzett munkaerőt, illetve nagyobb/több magánbefektetőt az önkormányzat területére vonzani. A gyakorlat ugyanakkor azt mutatja, hogy az egyesítések korántsem egyformán hatnak az önkormányzat-részek gazdasági fejlettségére, japán és német példák alapján például a nagyobb egyesülő fél gyakran bekebelezi a kisebbet, és perifériára szorítja a közszolgálatatások terén.

Az irányítási szempontok között szokás említeni a rendszer kapacitásának, a közszolgálatások minőségének és a pénzügyi hatékonyságnak a kérdését. A kutatások alapján a legtöbb, amit az önkormányzatok kapacitás-változásáról elmondhatunk, hogy az egyesítés nem hat kifejezetten negatívan a kapacitásra, ugyanakkor egyértelműen nem is növeli azt. Különösen igaz ez a kelet-közép-európai régió országaira, ahol alapvetően kapacitáshiánytól szenvednek az önkormányzatok, amin érdemben képtelen változtatni egy egyesítési reform. A szolgálatások minőségénél a korábban már bemutatott egyenlőtlen elosztás problémáját kell kiemelni, bár arra is találunk példát, hogy egyes esetekben bizonyos szolgálatatások minősége javul a reform hatására (Svájcban például az építésügy, szennyvíz és a munkanélküliség kezelésének területein). Azt azonban távolról sem állíthatjuk, hogy az egyesítések általában véve javítják a közszolgálatatások minőségét. A pénzügyi teljesítményre ugyanakkor nem hat negatívan az egyesítés, dán példa alapján a szerző amellett érvel, hogy rövid távon ugyan megnőhet az önkormányzatok adósságállománya, hosszabb távon viszont a fiskális mutatók javulást mutatnak. Az egyesítések kapcsán így az egyetlen negatív pénzügyi hatásként a korábban tárgyalt közös keret hatást (azaz az egyesítés előtti túlköltekezést) említhetjük.

A politikai és demokratikus teljesítmény kérdése eltérően néz ki, ha a kínálat vagy a kereslet felől közelítünk. A kínálat oldaláról kiindulva amellett érvelhetünk, hogy a kisebb önkormányzatokban alacsonyabb a demokratikus kapacitás: mivel kisebb a kínálat, a politikai szereplők kvalitásai is gyengébbek lehetnek, a politikai pártok is kevésbé képesek megjelenni, mindezek eredményeként pedig politikai monopóliumok alakulhatnak ki, kisebb teret engedve a pluralizmusnak. Keresleti oldalról nézve ugyanakkor a kisebb méret kisebb távolságot jelent képviselő és képviselt között, amely növeli a politikai hatékonyság-érzetet. Ennek egyik jele, hogy kisebb közösségekben rendszerint nagyobb a részvételi arány a választásokon. Ennek megfelelően, az egyetlen hatás, amellyel kapcsolatban a különböző országok vonatkozó empirikus kutatásai egy irányba mutatnak, hogy az egyesítési reformok negatív hatással vannak a választási részvételre. Az összevont, tehát nagyobb településeken az állampolgárok kevésbé tudnak informáltak lenni, kevésbé kötődnek a politikusokhoz és kisebb a politikai hatékonyság-érzetük. Az alacsony választási részvétel továbbá gyakran egyfajta reakció is egy kényszerű egyesítésre.

A helyi demokrácia minőségének kérdése kapcsán újra megjelenik a centrum–periféria probléma: az egyesítést követően az állampolgárok kevésbé elégedettek a közszolgáltatások minőségével, de azzal is, ahogyan az önkormányzat a problémáikkal foglalkozik – különösen igaz ez a kisebb, azaz perifériára kerülő egyesülő felek esetében. Az egyesítések fontos következménye (skandináv és angol példák alapján) a közösség pártpolitikai jellegének, azaz az országos pártok reprezentációjának erősödése is. Az egyesítési reformok végül értelemszerűen befolyásolják a helyi identitást is: egy finn önkormányzatokkal foglalkozó tanulmány egyenesen régióépítő folyamatként írja le az egyesítési reformokat, amelyek során az állampolgárok helyi kötődése gyengül. Más kutatások ugyanakkor arra a következtetésre jutnak, hogy az egyesítés nem befolyásolja érdemben a helyi identitást.

A szakirodalmat áttekintve láthatjuk, hogy az egyes szempontok leginkább „egyrészt–másrészt” értelmezést kaphatnak, kevés konkluzív eredményt mutathatunk fel. Tavares is arra a következtetésre jut, hogy a rövid távú hatásokra koncentráló, egy-egy esetre fókuszáló (és így összehasonlításra kevéssé alkalmas) kutatásokkal nem lehet mintázatokat azonosítani, ezért a korábban említett idő és tér tényezőit is be kell venni a vizsgálatba. Ennek megfelelően az összehasonlító történelmi elemzés módszeréhez nyúl, ennek kutatási stratégiáit alkalmazva igyekszik trendeket azonosítani. Eseményközpontú megközelítésben feltárja az egyesítési reformban érintett önkormányzatok múltját, azt a folyamatot, amely a változáshoz vezetett (illetve magát az átalakítást). Ezután a hosszú távú folyamatokra koncentrálva periódusokra, kritikus pontokra (’critical juncture’) fókuszál, ciklusokat, trendeket és mintázatokat azonosít. Végül makrooksági elemzéssel rövid (például: pénzügyi nyomás, politikai lehetőség) és hosszú távú (urbanizáció, decentralizáció, a jóléti állam megerősödése) folyamatok hatásait vizsgálja.

A monográfia empirikus részét adó három fejezetben ezeknek a stratégiáknak az alkalmazásával térben és időben elhatárolja az egyesítési reformok hullámait (korai adoptálók a XVIII‒XIX. században; északi országok a XIX. század közepén; közép-európai országok a XIX. század közepén; kései csatlakozók a XIX‒XX. században). A svéd esetet mint a jóléti állam előretörésének mintapéldáját használva azonosítja a vizsgálandó tényezőket, amelyeket aztán az egyes országokon és országcsoportokon átívelően vizsgál. Az elemzése legfőbb újdonságát éppen az adja, hogy nem az egyes országokra (esetekre) koncentrál, hanem a különböző folyamatokra (mint például az urbanizáció), és ezek mintázatait tárja fel az egyes esetek kontextusában.

A választott módszerből adódóan persze egyáltalán nem meglepő a monográfia végkövetkeztetése, hogy a tér és idő kombinációja fontos tényezője az önkormányzategyesítési reformok vizsgálatának, a múlt (az előzmények) feltárása pedig elengedhetetlen a folyamatok megértéséhez. Habár a jóléti állam elmélete képes magyarázni bizonyos eseteket (elsősorban a nyugat-európai egyesítési reformokat az 1945‒1973-as időszakban), az átalakítások jóval komplexebb folyamatok, amelyeket a jóléti állam előretörése mellett befolyásol a decentralizáció, az urbanizáció és a gazdasági növekedés is.

António Tavares: Municipal Amalgamation Reforms. Theory, Methods and Evaluation. Palgrave Macmillan, London, 2024.

Nyitókép: Debrecen, forrás: Istvan / Flickr

Témakörök: jog, önkormányzat, recenzió
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT