Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Szikora Tamás

Veszít-e egyáltalán a Facebook a politikai reklámok megszüntetésével?

A politikai hirdetések megszüntetésével a Meta reklámbevételeinek valamivel több, mint 0,1 százalékáról mond le.

Szikora Tamás 2025.10.02.
Mernyei Ákos Péter

Indonéz textilt Európának az uniós autóiparért cserébe?

Révbe érni látszik az Európai Unió és Indonézia közötti kereskedelmi megállapodás.

Mernyei Ákos Péter 2025.10.01.
Máthé Réka Zsuzsánna

Kenyértörés: közös agrárpolitika vagy uniós védelmi ipar legyen?

Az EU kiemelten fektetne a védelmi iparba, miközben az agrárpolitikára egyre kevesebb támogatás jut.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.09.30.
Csepeli Réka

A bevándorlás kérdése mint politikai fegyver

Francia népszavazás-indítvány a bevándorlásról.

Csepeli Réka 2025.09.29.
Navracsics Tibor

Elhagyva az eredeti küldetést

A Brexit nem önreflexióra, hanem az ambíciók növelésére ösztönözte az európai belpolitika szereplőit.

Navracsics Tibor 2025.09.25.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Kalas Vivien
Kalas Vivien
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2024.10.09.
  • 2024.10.09.

Választói magatartás a 2024-es EP-választáson

Az Eurobarométer legújabb felmérése a legutóbbi európai parlamenti választáson való részvétel, illetve távolmaradás mögött húzódó okokat igyekszik feltárni.

Az európai parlamenti képviselőket 1979 óta választják közvetlenül a polgárok. A választáson való részvételi arány tíz évvel ezelőttig, 2014-ig folyamatosan csökkenő tendenciát mutatott, majd 2019-ben, huszonöt esztendő után ismét ötven százalék fölé emelkedett azon polgárok aránya, akik részt vettek a voksoláson. A legutolsó, idei választáson tovább növekedett azoknak a száma, akik úgy döntöttek, hogy az urnákhoz járulva fejezik ki akaratukat az Európai Unió jövőjét illetően. Az Eurobarométer legújabb, októberi felmérése arra kereste a választ, hogy mi motiválta a polgárokat a választáson való részvételre, illetve milyen megfontolások mentén szavaztak egyik vagy másik pártra. A felmérésben résztvevők többsége – hetvenhat százalékuk – minden alkalommal élt eddig állampolgári jogával, míg közel egyötödük – tizenhét százalékuk – a voksolást megelőző hónapokban, hetekben döntött a szavazás mellett. Magyarország esetében az utóbbiak aránya öt százalékponttal volt több mint az uniós átlag.

Az európai válaszadókat a legnagyobb arányban – negyvenkét százalék – az emelkedő árak, a megélhetés növekvő költségei motiválták a részvételre, de a gazdasági helyzet, illetve a világpolitikai folyamatok szintén olyan tényezőknek bizonyultak, amelyek ösztönözték a polgárokat arra, hogy beleszóljanak az Európai Parlament következő öt évének összetételébe. A legkevésbé meghatározó területeket a digitalizációs folyamatok, a nemi egyenlőség, valamint a lakhatás kérdései jelentették a voksolás mellett való döntés szempontjából. Magyarországon hasonlóképpen a magas infláció volt az, ami a leginkább foglalkoztatta a polgárokat, a részvétel motivációit illetően a legkevésbé jelentékeny ügyek közé azonban hazánkban a nemi egyenlőség és a lakhatás mellett a bűnözés tartozott.

A választáson való távolmaradás okaként az uniós polgárok legnagyobb arányban a politikusokban való alapvető bizalmatlanságot – huszonegy százalék –, a politika iránti érdektelenséget – húsz százalék –, illetve a szavazás általi érdemi hatásgyakorlás hiányát – tizenhét százalék – nevezték meg. A magyar vélemények szinte azonosak voltak az uniós átlaggal, ám Magyarországon nagyobb arányban voltak a távolmaradók közömbösek a politikai folyamatok iránt – harminckét százalék –, továbbá ugyancsak többen jelölték meg okként a politikai vezetők iránti bizalmatlanságot – huszonöt százalék.

A pártválasztás tekintetében az Európai Unióban a válaszadóknak csupán negyvenegy százaléka mondta azt, hogy döntésében a korábbi voksolásokon tanúsított magatartása játszott szerepet, ennél fontosabb volt számukra az adott politikai szervezet által képviselt álláspont a nemzeti – negyvenkét százalék –, illetve az európai ügyeket – negyvenhét százalék – illetően. Magyarországon ehhez képest a korábbi pártszimpátia – negyven százalék –, valamint a polgárok számára fontos kérdésekben vallott nézőpont – negyvenegy százalék – volt a meghatározó egyik vagy másik párt támogatásánál.

A választópolgárok motivációinak feltárása és megértése elengedhetetlen ahhoz, hogy tovább lehessen növelni a részvételi arányt az európai parlamenti választásokon, ezzel erősítve az intézmény és az Európai Unió demokratikus legitimitását. Az Eurobarométer felmérése jó kiindulópontként szolgálhat, ám mind a kutatóknak, mind a politikusoknak sok dolguk van még ezen a téren 2029-ig.

Nyitókép forrása: depositphotos.com

Témakörök: Európai Unió, politika, választás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT