Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Nagy Dóra

A nyelvész Vörösmartyról

Nem szabad megfeledkeznünk tekintélyes nyelvtudományi tevékenységéről.

Nagy Dóra 2025.08.13.
Rab Árpád

A humanoid robotok jelenlegi piaci és technológiai trendjei

A humanoid robotok gyors ütemben terjednek a szolgáltatóiparban, az iparban és a mindennapi élet különböző területein.

Rab Árpád 2025.08.12.
Kutasi Gábor

Hiteltámogatás és lakásárak

A kormányzat kamattámogatott hitelt, s albérlet-támogatást vezet be. Még be sem indultak a programok, de már megjelentek az ingatlanár-várakozások.

Kutasi Gábor 2025.08.05.
Bedők Péter

Mezővárosból modern regionális központ: a Festeticsek korának öröksége Csáktornyán

A Zrínyiek városának története 1791-től napjainkig. Új kötet.

Bedők Péter 2025.08.04.
Petruska Ferenc

Mesterséges intelligencia ügynökök kontra chatbotok

Melyiket milyen munkafázisban érdemes használni?

Petruska Ferenc 2025.07.28.
VALLÁS ÉS TÁRSADALOM BLOG
Picture of Darabos Ádám
Darabos Ádám
tudományos munkatárs, NKE EJKK Vallás és Társadalom Kutatóintézet
  • 2024.08.28.
  • 2024.08.28.

Keresztény és antiszemita?

Haller István keresztény politikája

Haller István A keresztény politika című műve keresztény ihletésű és antiszemita. Mindezzel rámutat a Horthy-korszak keresztény nemzeti politikájának egy feszítő problémájára. 

A kereszténység és az antiszemitizmus napjainkban – elvi szinten – összeférhetetlen. Aki keresztény, az nem lehet antiszemita, s aki antiszemita, az nem lehet keresztény – gondoljuk. Természetesen a történeti valóság sokszor nem vette (és veszi) figyelembe e alapvetéseket, s voltak (és vannak) keresztények, keresztény elveket vallók vagy magukat kereszténynek tekintők, akik antiszemiták. E feszültség – a XX. század első felében sok más politikushoz hasonlóan – felmerül Haller István (1880–1964), újságíró és szerkesztő, keresztényszocialista politikus esetében is, aki miniszterként készítette elő és terjesztette a nemzetgyűlés elé a numerus clausust (1920: XXV. tc). Bár a kérdést Haller részletesen magyarázza az 1926-os Harc a numerus clausus körül[1] című írásában, a korszak keresztény politikai gondolkodásának egyik aspektusába jobb bepillantást kaphatunk a politikus rövid életrajzán túl A keresztény politika[2] című művének – elfogadás, helyeslés és ítélkezés nélküli, tárgyilagos – áttekintésével.

Haller István: A keresztény politika

Haller István a XX. század első felének meghatározó keresztény politikusa volt. Négy év után a szatmári papnevelő intézetből kilépve – és két évig jogot és bölcsészetet hallgatva –, lett 1905-ben rövid ideig az Igaz Szó keresztényszocialista lap főszerkesztője, majd főmunkatársa.[3] Ezután az Új Lap című napilap szerkesztője, 1908-tól tíz évig a Katolikus Népszövetség főtitkára és röpiratainak szerkesztője, 1910-től 1918-ig országgyűlési képviselő. A kommün általi üldözöttsége után a keresztényszocialista pártok és szakszervezetek egyik szervezője, a Friedrich-kormányban propagandaügyi miniszter, majd a Huszár-, Simonyi-Semadam- és a Teleki-kormányokban 1919. november 24-től 1920. december 16-ig vallás- és közoktatásügyi miniszter. A magyar keresztény politikai pártokat szinte „végigjárta:” többek között a Katolikus Néppárt, majd, a Giesswein Sándor által fémjelzett Országos Keresztényszocialista Párt (1907–1918) és a Keresztény Szociális Gazdasági Párt (1919) tagja; a Keresztény Nemzeti Egyesülés Pártjának többszöri szakadása után, illetve az újraszervezését követően az Országos Keresztényszocialista Pártnak (1923–1926) is elnöke. 1922-től 1931-ig országgyűlési képviselő, a Népakarat főszerkesztője, majd az Apostol Nyomda vezetője. 1945-ös – politikai rendőrség általi – letartoztatásakor textilkereskedőként dolgozott[4].

Haller tehát nemcsak szervező politikus, hanem író-gondolkodó is volt; több könyvet írt, amelyből A keresztény politika – a korszakban oly sok vezető politikus által írt – programadó mű. Felvázolja a válságot és annak okait, majd reformprogramot hirdet Magyarország felemelkedéséhez. Haller kiindulópontja, hogy az elmúlt száz év liberális politikai rendszere képtelen a kor politikai, társadalmi-szociális, gazdasági, kulturális és erkölcsi problémáit orvosolni, bár eszméiben szép és a történelmi feladatát ellátta (pl. a szabadság kiteljesedése és az általa nyert lendület bizonyos fokig szükséges), épp gyakorlati megvalósulása vezetett a krízishez. A liberalizmus hibásan apellál az ember jó természetére, a kapitalizmussal együtt mozgó erőként pedig az erősebb – gyengék feletti – győzelmét vallja, s érvényesíti is azt az állami be nem avatkozás elvével. A kárvallottak száma sok, az előnyt szerzőké kevés; Magyarországon előbbi közé tartozik a magyar nemzet gerincét adó magyar birtokos középosztály és a munkásosztály, utóbbiba a zsidóság, ami a vezető gazdasági és kulturális erővé vált Magyarországon – írja a keresztényszocialista politikus.

Haller történeti és statisztikai alapon igyekszik alátámasztani a zsidóság térfoglalását a társadalmi élet valamennyi szegletében. A rosszindulatúnak tekinthető kiszólásoktól („Galíciából özönlő segédcsapatok”[5]) és bevett antiszemita frázisoktól (pl. háttérből irányító zsidók, az ország gazdasági élete fölött diszponáló 8–10 zsidó[6]) sem mentes írás szinte teljes mértékben antagonisztikus ellentétbe állítja a magyarságot a zsidósággal. Az asszimiláció eddigi sikereivel szkeptikus Haller elegendőnek csak azt tartaná, ha nyelvi vagy társadalmi asszimiláción túl erkölcsileg és hazafias módon is asszimilálódna a zsidóság.

„Ez azonban nem sikerülhet mindaddig, amíg a zsidóság szociális és kulturális helyzete nem lesz nagyjából ugyanaz, mint a befogadó népé. A keresztény politika feladata ezt szolgálni kettős irányban: a keresztény lakosságnak a zsidóság által elfoglalt pályára való erősebb ránevelésével, hogy így a monopolisztikus területeken versenyt támasszon neki, másrészt azzal, hogy a munkamegosztást és foglalkozásbeli tagozódást törvényes intézkedésekkel is elősegíti és kikényszeríti”[7].

Röviden, Haller megvédi a korábban általa javasolt numerus clausust. Az antiszemita szó jelentése természetesen vitatott, de Haller e művében számos antiszemita vonás található: nem gyalázza a zsidóságot, de rendkívül sértő, ellenséges retorikát alkalmaz; nem kíván gyűlöletet kelteni, de a zsidókat érintő diszkriminatív intézkedésekkel védené a magyarságot; nem erőszakos vagy azt pártoló, de előítéletes és kirekesztő.

Miképpen keresztény eközben Haller programja? Keresztény abban a tekintetben, hogy a bibliából származó tanításból igyekszik szociális tanítást leszűrni, s a keresztény történelmi múlt eredményeiből és államférfiúi példaképeit követve (pl. Széchenyi és Eötvös keresztény politikájából) kíván inspirációt meríteni, kiegészítve a modern keresztény (leginkább katolikus) társadalmi tanítással. Röviden, keresztény abban a tekintetben, hogy keresztény lélek és szellem győzelmét akarja érvényesíteni egyéni és társadalmi-intézményi szinten. Ez nem csak elvi kérdés Haller szerint, hanem gyakorlati is, hiszen (csak) ez képes a (magyar) szociális, kulturális és erkölcsi problémákat megoldani.

Haller meglátásai a keresztény politika karakterét és a konkrét teendőket illetően egy sajátos ideológiai egyveleget eredményeznek. Keresztényszocialista abban a tekintetben, hogy szociálisan érzékeny, különös tekintetben az alsóbb osztályok, így a munkásság felé. Meglátása szerint az eddigi tiltó és büntető politika helyett, új – állami beavatkozáson alapuló – szociális rendszert kell kiépíteni, valamint több önálló egzisztenciát kell teremteni („nem a milliárdok a nemzet erőssége, hanem az anyagilag szilárd lábon álló milliók”)[8]. Keresztény-nemzeti is Haller javaslata: Magyarország virágzása – többek között – a magyar középosztály (újra)felemelkedésével, a kultúra „visszamagyarosításával” és a munkások magyar hazafiságának támogatásával valósulhat meg („Az új Magyarország annál többet fog érni, minél magyarabb lesz, a szó legnemesebb értelmében”[9]). Emellett keresztény-konzervatív, hiszen a nemzeti jelleg megtartása miatt – Haller szerint – konzervatív a keresztény politika. Ez nemcsak a múlt és a hagyományok megőrzése miatt fontos, hanem az átmenetben is, amelyet csakis organikusan, az értékeket konzerválva képzel el Haller („Ily értelemben hozzátartozik a konzervatív vonás a keresztény politika jellegéhez. Megbecsüli a múltat, de fontosabbnak tartja a jelent és legfontosabbnak a jövőt.”)[10] Végül, érdekes módon – és ezáltal sok magyar keresztény politikust megelőzve – Haller kereszténydemokrata elveket is vall. A kereszténységet a demokrácia legősibb formájának tarja, általános választójogot, komoly parlamentarizmust és közigazgatási autonómiát vár el, az egész nép részvételével és annak javára fordításával. Összegezve, ahogyan Haller is írja, a keresztény politika „[k]eresztény, szociális, demokratikus és nemzeti. Erre a négy pillérre van támasztva a kupolája.”[11] A kérdés az, hogy az effajta pilléreken álló kupolát mennyire nyomja össze az antiszemitizmus rá nehezedő súlya. Magyarul, mennyire lehet egy politika keresztény, ami antiszemita.

Irodalomjegyzék

[1] Haller István (1926) Harc a numerus clausus körül, Szerzői kiadás. 

[2] Haller István (1926) A keresztény politika. Apostol Nyomda, Budapest

[3] Klestenitz Tibor (2022) Az Igaz Szó – egy keresztényszocialista hetilap útkeresése a munkássághoz, Múltunk 2022/4. 111-141.

[4] Magyar Katolikus Lexikon. Haller István

[5] Haller (1926) A keresztény politika. 18. 

[6] Haller (1926) A keresztény politika. 33. 

[7] Haller (1926) A keresztény politika. 102. 

[8] Haller (1926) A keresztény politika. 106. 

[9] Haller (1926) A keresztény politika. 89. 

[10] Haller (1926) A keresztény politika. 92. 

[11] Haller (1926) A keresztény politika. 92.

Nyitókép: a  Huszár-kormány, forrás: Vasárnapi Ujság 1919/32, Wikipédia

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT