Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Biró Éva

Gondolatébresztő a Z generáció oktatásához

A változáshoz saját látásmódunk megváltoztatására van szükség.

Biró Éva 2024.04.18.
Korpics Márta Katalin

Kreatív ábécé

Könyvajánló a felsőoktatás színesebbé, interaktívabbá tételéért.

Korpics Márta Katalin 2024.04.15.
Szabó Miklós István

A jó tanítás jellemzői

Az egyetemi oktatói szerepkör mint zsonglőrködés.

Szabó Miklós István 2024.03.19.
Rémai Dániel

Vizualizáljunk adatot!

Az adatok közérthető, fogyasztható formában történő megjelenítésének kulcsa.

Rémai Dániel 2024.03.04.
Ludovika.hu

„Most már megállunk egymással beszélgetni a folyosón…”

A közösségi tanulás egy új lehetősége az NKE oktatói számára.

Ludovika.hu 2024.02.07.
KREATIVITY BLOG
Korpics Márta Katalin
Korpics Márta Katalin
egyetemi docens, Kreatív Tanulás Iroda irodavezető
  • 2023.11.02.
  • 2023.11.02.

Jó gyakorlatok az NKE oktatási gyakorlatában

„A jó gyakorlat olyan innovatív folyamat, módszer, cselekvés és eszközhasználat együttese, amely az intézményi gyakorlatban és működésben megtapasztalható, több évig sikeresen és hatékonyan alkalmazott, kipróbált, ezért eredményesen adaptálható, fenntartható, fejleszthető, dokumentálható. A jó gyakorlat tehát adott szakmai kritériumoknak megfelelő innováció, oktatási, pedagógiai, szervezetfejlesztési gyakorlat, amely az intézmény szakmai és menedzsmentet érintő fejlesztőmunkáját az egyéni fejlesztési szintig pozitívan befolyásolja. Az átvett innováció a továbbiakban a felhasználók által is elismert referenciaként képes működni. Tehát a jó gyakorlat keresésének és implementációjának a lényege a sikeres adaptáció, a saját intézményi működésbe való beépítés.” (Kerekes – Simon – Szép, 2011)

Az NKE-n három éve működő Kreatív Tanulás Program (KTP) egyik feladata a fentiek értelmében az egyetemi jó gyakorlatok összegyűjtése és megosztása az egyetemi oktatókkal. Teszi ezt annak érdekében, hogy a kollégák által kipróbált új és innovatív megoldásokból mindenki tanulhasson, illetve lehetőséget adjunk egymásnak arra, hogy az oktatás és oktatásmódszertan területén is megtapasztalhassuk az „együttműködő egyetem” szlogen mögött rejlő összetartozást, egységet. A KTP több alkalommal is lehetőséget biztosított az összegyűjtött jó gyakorlatok megosztására. Egyrészt a legjobbnak ítélt jó gyakorlatokat azonos szempontok szerinti rendszerben közzétesszük a KTP honlapján. A másik, ennél interaktívabb és talán biztosabb módszer a megosztásra, hogy a KTP konferenciákat követő workshopokon ezek a jó gyakorlatokat be is mutatják a kollégák. 

A KTP IV. konferenciája után három jó gyakorlat megosztására került sor workshopok formájában. A KTP kiemelt feladatának tartja a jól hasznosítható, gyakorlati módszerek átadását is, melyre a konferencia délutáni szekciójában megszervezett összesen három, egyenként másfél órás workshop teremtett lehetőséget. A szervezők a workshopok által betekintést kívántak nyújtani a XXI. századi, hatékony tanítást – tanulást támogató jó gyakorlatokba. Vezetés- és szervezéselmélet: jó gyakorlatok a Kreatív Tanulás Program keretében címmel Kovács István r. őrgy., az RTK Rendészeti Vezetéstudományi Tanszék adjunktusa az alap- és mesterképzésben részt vevő hallgatóknak tartott szemináriumi foglalkozások KTP-ba illeszkedő metódusát szemléltette. A Kahoot használatát Horváth Attila, az ÁNTK Alkotmányjogi és Összehasonlító Közjogi Tanszék egyetemi docense mutatta be az érdeklődőknek. A Válságstáb – Krízishelyzetben hozott döntések modellezése című workshop oktatója és a módszer kidolgozója Kelemen Miklós egyetemi docens volt az ÁNTK Állam- és Jogtörténeti Tanszékéről. A gyakorlat és annak prezentációja a kreatív tanulás előmozdítása érdekében született meg.

Kovács István r. őrgy. a Vezetés- és szervezéselmélet: jó gyakorlatok a Kreatív Tanulási Program keretében című workshopon a rendészeti vezetés és szervezés elméleti alapjaira és gyakorlati alkalmazására összpontosított, továbbá betekintést kínált a hatékony rendészeti vezetés és szervezés elméletébe, valamint azoknak a jó gyakorlatoknak a bemutatásába, amelyek gyakorlatiasan, kreatív tanulási módszerekkel segíthetik a hallgatókat a témakör hatékonyabb megértésében és alkalmazásában. A workshopon a hallgatóság megismerhette a vonatkozó tantárgyak tartalmát, a vezetési stílusokat és stratégiákat a rendészeti szférában, valamint szóba kerültek a nélkülözhetetlen vezetői kompetenciák és készségek. Az elméleti megalapozás után a Rendészeti Vezetéstudományi Tanszék munkatársa bemutatta az alkalmazott kreatív tanulási módszereket, amelyeket a hatékonyabb működés érdekében kínált megosztásra. A program második felében olyan interaktív esettanulmányok következtek a rendészeti vezetés és irányítás területéről, amelyeknek átbeszélése segítette a témák megértését. A workshop összehozta a résztvevőket, lehetőséget teremtett a tudás és tapasztalatcserére, valamint ötleteket kínált a hallgatóságnak arra, hogy hatékonyabb vezetőkké váljanak a rendészeti területen. A Rendészeti Vezetéstudományi Tanszék jó gyakorlata valóban élvezetesebbé és interaktívabbá teheti a tanulási folyamatot a hallgatók számára.

A Kahoot! számonkérést, tudásellenőrzést lehetővé tevő eszközét Horváth Attila egyetemi docens mutatta be. A résztvevők megismerhették a Kahoot! tool felhasználási lehetőségeit, kipróbálhatták a gyakorlatban a teszt, illetve hallgatói vélemény gyűjtés alkalmazását, valamint részletesen bemutatásra került ezek összeállításának technikája, továbbá példákat is láthattak különböző variációkra. A Kahoot! a hallgatók körében kifejezetten népszerű módszer, elősegíti a hallgatók bevonódását, aktivizálását az órai munkába. „A Kahoot! egy online tesztkészítő felület, amelyhez tartozik egy letölthető alkalmazás is. Az alkalmazás lehetőséget ad feladatsorok, úgynevezett „kahoot-ok” összeállítására, valamint ezek játékos megválaszolására. Az alkalmazás nagy előnye, hogy ingyenes, a feladatsor megoldható okostelefonról, tabletről és laptopról is, valamint lehetőséget ad csoportmunkára is. Tanulók is regisztrálhatnak, de a teszt megoldásának ez nem feltétele.” (Kovács–Námesztovszki 2021, 101.)

A Válságstáb – Krízishelyzetben hozott döntések modellezése worskhop nagyon jó arányban tartalmazta a frontális és interaktív elemeket, ezáltal valóban jó gyakorlatot mutatott arra, hogy hogyan lehet egyetemi oktatásban a kitűzött kompetenciákat (tudás, képesség, attitűd) együttesen fejleszteni. A workshop időszerű kérdésfeltevéssel indított, amely során azt járta körül, hogy hogy lehet tartósan lekötni annak a generációnak a figyelmét, akik tartalomfogyasztására a változatos, gyors tartalmak preferálása a jellemző. Hogy lehet érdekes, izgalmas órákat tartani azoknak a fiataloknak, akik szocializációjában erősen megjelent az internet. Az, hogy ez főként a szórakozásban és a szabadidő eltöltésében jelenik meg, még nem teszi könnyebbé a helyzetet. A jó gyakorlatát megosztó oktató először megosztotta a résztvevőkkel a problémára vonatkozó elméleti keretet, majd kérdéseket fogalmazott meg, amelyre válaszokat is várt a résztvevőktől. Az első problémafelvetés a megváltozott tartalomfogyasztásból indult ki és az elméleti és gyakorlati oktatás arányát, a gyakorlati készségfejlesztés lehetőségét firtatta a kérdések által. A kérdésre természetesen az oktató is hozott válaszokat, két jó gyakorlatot osztott meg a résztvevőkkel. Az első jó gyakorlat a filmes részletek mint mikrotartalmak használata a tanóraszervezésben, a másik pedig a jelenlegi workshop témájául szolgáló döntési helyzetek szimulációs lehetőségeit járta körül. A résztvevők örömmel kapcsolódtak be a beszélgetésbe és osztották meg saját ötletekeit, gyakorlataikat és tapasztalataikat, ezzel is modellezve a konstruktivista tanulás helyzetét, Kelemen Miklós pedig profi módon váltogatta oktatói szerepeit, hol előadóként, hol vitapartnerként, hol moderátorként nyilvánulva meg.

Felhasznált irodalom

Kerekes Gábor – Simon István – Szép Lilla (szerk.): Nemzetközi és hazai bevált gyakorlatok a minőségfejlesztésben.Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, 2011. 

Kovács Cintia – Námesztovszki Zsolt: Egyszerű megoldások a távoktatás idején. Autonomy and Responsibility Journal of Educational Sciences, 2021, 6 (1-4), 97–102.

Nyitókép forrása: bongkarn thanyakij, Pexels

Témakörök: jó gyakorlat, kreatív, workshop
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT