Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Kálmán

Síron túli párbeszéd Nicolás Gómez Dávilával

Egy dél-amerikai reakciós gondolkodó aforizmái.

Tóth Kálmán 2023.10.19.
Hörcher Ferenc

Az modern áfium ellen való orvosság

Beszélgetést kell folytatnunk a múlttal.

Hörcher Ferenc 2022.07.11.
Vasas Géza

A liberalizmusnak vége

Részletek Kozma Miklós kiadatlan naplóiból.

Vasas Géza 2021.09.14.
Kovács Eszter

Liberális partikularizmus

Hogyan helyezhetjük el Montesquieu-t a liberális gondolkodás történetében, habár nem hitt az univerzális politikai elvekben? – teszi fel a kérdést Keegan Callanan. Keegan Callanan könyve

Kovács Eszter 2021.03.25.
Tóth Kálmán

Sérelmi ideológia helyett vissza a liberalizmushoz?

A pár évvel ezelőtti sérelemtanulmányok-botrány főhősei, Helen Pluckrose és James Lindsay új könyvvel jelentkeztek, amelyben a progresszív ideológián alapuló politikai aktivizmus eredetét és a belőle fakadó veszélyeket

Tóth Kálmán 2020.09.29.
PÁK BLOG
Picture of Kovács Eszter
Kovács Eszter
tudományos segédmunkatárs, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2020.05.07.
  • 2020.05.07.

Az állam védelmező és korlátozó arca – Pierre Manent gondolatai a járványról

Pierre Manent az École des Hautes Études en Sciences Sociales professzor emeritusa. Raymond Aron egykori tanítványaként és tanársegédeként az 1980-as évektől kezdve a liberalizmus klasszikusaival, a liberalizmus és a modernitás kérdésével foglalkozott. Figyelme a későbbiekben emellett a kollektivitás, valamint a vallás társadalmi-politikai szerepének kérdése felé fordult. Gondolkodásában határozottan megkülönbözteti a liberalizmust az individualizmustól. Legfrissebb könyve, La loi naturelle et les droits de l’homme (2018), angolul is olvasható (Natural Law and Human Rights, 2020). A járványról és a szükséghelyzetről a Le Figaro felkérésére adott interjút.

Forrás: The Imaginative Conservative

Eugénie Bastié újságírónő azon kérdésére, hogy a jelenlegi válság az állam és elsősorban a nemzetállam megerősödését hozza-e magával, Manent a helyzet értelmezését megfordító választ ad: az állam jelenlegi intézkedéseivel a kellemetlen oldalát mutatta meg lakosainak. Kiemeli, hogy Franciaországban a szükségállapot kihirdetését a kijárási korlátozás gyors, kényszerítő, rendőri felügyelettel kísért bevezetése követte, ez viszont kontrasztban állt a lassú és átgondolatlan egészségügyi intézkedésekkel (nevezetesen a maszkok, védőfelszerelések beszerzése, az előkészületek és kezelések kérdésében). Bár az emberek március közepe óta otthonukat csak engedéllyel vagy indoklással hagyhatják el, az országhatár fogalmának rehabilitálása még mindig kerülendő kérdés a közbeszédben. Tehát az állam inkább korlátozó, mintsem védelmező arcát mutatta meg.

Ami a nemzetet illeti, az két generáció óta idejétmúlt, félretett fogalommá vált, lemondtunk a nemzeti függetlenség gondolatáról, a nemzet csupán a világszintű cserekapcsolatokban volt egyféle fellazult kötelék. A népek most döbbentek rá, hogy másoktól függenek. Ezt a függőséget azonban maguk hagyták kialakulni, és a válság után kivérezve még nehezebb lesz visszakapaszkodni az önállóság felé vezető úton.

Azzal kapcsolatban, hogy a szakértelem győzelmeként vagy, éppen ellenkezőleg, tiszta „politikaként” értelmezendő-e az, hogy a politikai döntéshozók a tudomány tekintélye mögé bújnak, mert ha a tudomány nem védené őket, már nem felelnének meg a közvéleménynek, Manent a következőképp foglal állást. Tisztelhetjük orvosainkat és tudósainkat, és a filozófus szerint ez a baljós hangulatú tavasz egyik megnyugtató tényezője. Azonban egyrészt a tudománypolitika is politika, másrészt a politikusok hoznak döntést a tudományos paraméterek ismeretében, ami azt jelenti – és ez semmiképp sem derűs hír –, hogy a politika a tudományokat is uralja.

Az EU szerepével kapcsolatban Manent szkeptikus álláspontot fogalmaz meg. Az EU és tagállamai is gyengék, a kohéziót pedig nehéz lenne erősíteni: az EU vagy abban a formában marad meg, amilyen most, vagy meggyengül és a szétesés felé halad. Manent véleménye szerint Németország helyzete stabil, nem kell új egyensúlyt keresnie, és ezért nem is reagál a francia köztársasági elnök közös cselekvési terv kezdeményezéseire. A nemzetek pedig saját maguk felé fordulnak, saját kollektív jellemvonásaikat fedezik fel. Azonban Manent szerint ez a nemzeti „magunkra találás” csak akkor lesz jótékony hatású, ha egyben gyengeségeinket is felismerjük.

Arra a kérdésre, hogy nem meglepő-e, hogy a liberális demokrácia ilyen engedelmesen elfogadta a szabadságjogok felülírását, tehát az egyéni jogok mégsem állnak az élet megőrzése előtt, Manent nemleges választ ad: valójában a jelen helyzetben sincs szó a jogok filozófiájának feladásáról. A történéseket inkább a következőképp értelmezi: bár senki nem vonja kétségbe, hogy szükséghelyzetről van szó, az emberek élete és egészsége tulajdonképpen állandóan kockázatnak van kitéve, nem csupán most. A változás szükséghelyzetben tehát nem minőségi, hanem mennyiségi. Jelenleg elsődleges jogként az emberélet védelmére tekintenek, és az államnak ezt kell biztosítania. Azonban az állami védelemben Manent nem a társadalmi és közösségi védelmet látja, mert a közösségi élet napjainkra fellazult, felbomlott, és egy összpontosított állami cselekvési tervben nincsenek egymással versengő közösségi szándékok és célok, ami azt jelenti, hogy a demokrácián és a liberalizmuson észrevétlenül átléptünk. Vagyis az individuális jogok és a jogokat biztosító állam polarizálódása során az egymással konkuráló kollektív célok, tervek elsorvadtak, s az ezek kiváltotta viták üdvös kora is letűnt. Manent szerint azonban a vírus nem a liberalizmus alapjait rengette meg, hanem a liberális globalizációét. A liberalizmus a békés versengésre épül, ezáltal szerveződik a közös élet, s ez a társadalmi, morális, intellektuális és vallási hatások szabad áramlását jelenti. Azonban egy fontos kitétellel: a liberalizmusnak mindig is nemzeti keretei voltak, mert itt is voltak szervező kategóriák.

A fellazulás a társadalom megosztott állapotában is látható: a gazdag rétegekben a vagyon és a vagyon hozamának felhalmozása, a szegény rétegekben a megkülönböztetés nélkül járó segélyek vezettek oda, hogy egyes közintézmények, közjavak, közös értékek szerepe csökkent, majd elsikkadt. Ezek azonban pontosan nemzeti szinten tarthatók fenn, és válság esetén nagy szükség lenne rájuk.

Pierre Manent egy rendelkezésről elmarasztalóan beszél: a járványban elhunytak temetésének elmaradása nemcsak fájdalmas, hanem véleménye szerint nem is jár igazi megelőző szereppel. Egy-egy elhunyt közeli hozzátartozói a szükséges óvintézkedések mellett vállalhatták volna a végtisztesség megadásának kockázatát. A temetés elmaradása fájdalmas a társadalom számára is, hiszen halottjaink végső nyugvóhelyükre kísérése nemcsak rokoni, baráti kötelesség, hanem társadalmi intézmény is. Manent arra is figyelmeztet, hogy a kijárási indokok listáján szerepelnek a házi kedvencek igényei, ám nem szerepel az, hogy valaki hitbeli okokból hagyná el otthonát. Ezzel a vallást mintegy a társadalmi igényeken kívüli magánszférába helyezték. Ezek Manent szerint azért elgondolkodtató tünetek, mert a politikai döntéshozóknak saját maguknak kell látniuk, ha rendeleteik megsértenek egy-egy hagyományt, érzést, intézményt.

Témakörök: liberalizmus, modernitás, Pierre Manent, szemle
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT