Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Dobos Gábor

A függetlenek „csendes forradalma”

A demokrácia hanyatlása vagy demokratikus innováció?

Dobos Gábor 2025.04.22.
Máthé Réka Zsuzsánna

A németországi választások gazdasági tétje

Németországnak strukturális reformokra van szüksége.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.02.24.
Kalas Vivien

Németország választ

A kisebb támogatottsággal rendelkező pártok könnyebben tudnak mandátumot szerezni.

Kalas Vivien 2025.02.20.
Petruska Ferenc

Melyik nyelvi modellt válasszam?

Milyen benchmarkok alapján tudjuk kiválasztani a legjobb nyelvi modelleket?

Petruska Ferenc 2025.01.21.
Vadász Pál

VPN vagy nem VPN: az itt a kérdés

Mire jó és mennyire terjedt el a világon ez a technológia?

Vadász Pál 2024.12.13.
FRONTIER BLOG
Mándi Tibor
Mándi Tibor
egyetemi docens, Eötvös József Kutatóközpont ösztöndíjas
  • 2023.01.16.
  • 2023.01.16.

Elhúzódó patthelyzet? – 1. rész

A 2022-es félidős választások tanulságai és következményei 

Bár az amerikai félidős – szövetségi kongresszusi, illetve különféle tagállami – választásokra már több, mint két hónapja került sor, a választások következményei még az új év, 2023 elején is szolgáltak meglepetésekkel.

Az eredmények túlnyomó része persze már hetek óta ismert: a szövetségi Kongresszus képviselőházában (melyet a sajátos amerikai hatalommegosztási rendszerben kétévente teljes egészében újraválasztanak) a korábbi szűk demokrata párti többséget azzal szinte hajszálpontosan megegyező szűk republikánus többség (222:213) váltotta. A Szenátusban (melynek kétévente körülbelül egyharmada kerül újraválasztásra) a demokraták megőrizték minimális többségüket, bár ez az eredmény a választások napja után is többször módosult: először a georgiai kétfordulós választás (az amerikai választási rendszer további komplikáló tényezője, hogy az egyes tagállamok részletszabályai eltérhetnek egymástól) második fordulója után úgy tűnt, hogy a demokraták eggyel még növelni is tudják szenátusi helyeik számát, ám néhány héttel később Kyrsten Sinema arizonai szenátor bejelentette, hogy elhagyja a pártot és függetlenként folytatja tevékenységét, ami a demokrata frakció létszámát visszavitte a választások előtti 50-re, pusztán a hivatalban levő alelnök ilyenkor döntő szavazatával biztosítva számukra a többséget a 100 fős Szenátusban.

Az új (az ország történetében 118.) Kongresszus 2023. január 3-án kezdte (volna) meg működését, ám, az amerikai politika bel- és külföldi követőinek nem kis megrökönyödésére, a Képviselőház már mindjárt alkotmányosan előírt első feladatának teljesítésénél, ami az új házelnök megválasztása lett volna, nem várt nehézségekbe ütközött. A nagyhatalmú (az elnöki utódlási rangsorban közvetlenül az alelnök után következő) házelnöki poszt várományosa, az előző Kongresszusban az akkor kisebbségben levő Republikánus Párt frakcióvezetői posztját betöltő Kevin McCarthy kaliforniai képviselő ugyanis sem az első, sem az azt követő további 13 szavazási forduló során nem tudta megszerezni az érvényesen leadott szavazatok többségét. Egészen szombat hajnalig kellett várni arra, hogy McCarthy a 15. szavazási forduló után diadalmasan magasba emelhesse a házelnöki hatalmat jelképező kalapácsot. Arra, hogy a Képviselőháznak ne sikerüljön már az első szavazáskor elnököt választania, legutóbb száz éve, 1923-ban volt példa – arra, hogy ez 15 fordulót vagy többet igényeljen (nem túl biztató módon) 1859-ben, közvetlenül a polgárháború kitörése előtt.

Mindennek oka a Republikánus Párt jobbszárnyán helyet foglaló mintegy 20 ultrakonzervatív képviselő „lázadása” volt, akik több jelentős engedményhez kötötték az új házelnök támogatását. A főáramú sajtóban megjelenő értékelések többsége szerint olyan, általában Donald Trump elkötelezett hívei közé tartozó képviselőkről van szó, akiket (a volt elnökhöz hasonlóan) elsősorban saját népszerűségük, illetve médiabeli láthatóságuk növelése motivált, konzervatív kommentátorok azonban rámutatnak arra, hogy a lázadók követeléseinek legalább egy része hozzájárulhat a Képviselőház működésének átláthatóbbá tételéhez (a törvényjavaslatok megvitatására szánt idő növelése, a „salátatörvények” mellőzése), illetve a konzervatívok számára fontos fiskális fegyelem helyreállításához (adóemelések megnehezítése, költségvetés egyensúlyba hozása). A jobboldalnak tett engedmények, melyek magukban foglalják a házelnök leváltásának megkönnyítését is, azonban komoly konfliktusokat vetítenek előre, nemcsak a Republikánus Párton belül, hanem a megosztott kormányzat különböző ágai (a Képviselőház és a továbbra is demokrata többségű Szenátus, illetve a Fehér Ház) között is. Ezeknek az amerikai bel-, illetve a világpolitikára való potenciális kihatásaira később még visszatérünk.

Az előbbi epizód, illetve a tágabb értelemben vett választási eredmények azonban több szempontból is jól jellemzik az amerikai belpolitika jelenlegi helyzetét: a két nagy párt közötti fej-fej melletti versenyt, amelyben egyik sem tud tartós, meggyőző fölényre szert tenni; a pártok erőteljes belső megosztottságát; és az általános bizonytalanságot, kiszámíthatatlanságot és gyakori döntésképtelenséget, ami az előbbiekből következik. Az amerikai politikatörténetet az államalapítástól a múlt század végéig hagyományosan egymást követő „pártrendszerek” sorozataként szokták leírni, amelyeket rendszerint egy széles választói koalíció által támogatott többségi párt dominanciája jellemzett, az egyes pártrendszerek közötti átmentet pedig az ún. „kritikus választások” jelentették. A legutóbbi ilyen, egyértelműen kritikus választásnak minősülő választás Franklin D. Roosevelt 1932-es elnökké választása volt, mely a „New Deal”-koalíció és vele a Demokrata Párt dominanciájának kezdetét jelentette. A roosevelti pártrendszer végét egyesek Ronald Reagan 1980-as (jelentős mértékben korábbi demokrata szavazóknak, az ún. „Reagan-demokraták”-nak köszönhető) elnökké választásához, mások az 1994-es kongresszusi választásokhoz kötik, amikor a Republikánus Párt 40 év után először szerzett többséget a Képviselőházban. A múlt század vége óta a pártok felváltva gyakorolják a hatalmat, mind a Fehér Házban, mind a Kongresszusban, miközben az elemzők és pártstratégák újabb és újabb elméleteket dolgoznak ki egyik vagy másik párt domináns pozícióba kerüléséről.

Talán a leghíresebb ilyen elmélet John B. Judis és Ruy Teixeira elmélete volt 2002-es könyvükben a „kialakulóban levő demokrata többségről”, melynek összetevőit a különböző faji és etnikai kisebbségekhez tartozó (elsősorban afro-amerikai és latino) szavazók, a fiatalok, a nők és a diplomás választók alkották volna, mely választói csoportok aránya folyamatosan nőtt az össznépességen belül, és döntő többségükben a Demokrata Pártra szavaztak (ez nagyrészt azóta is igaz). Míg Barack Obama 2008-as, illetve 2012-es választási sikere úgy tűnt, alátámasztja a tézis érvényességét, Donald Trump 2016-os megválasztása (illetve már korábban a 2010-es kongresszusi választások, melyek a republikánusok jelentős előretörését hozták) cáfolni látszottak azt. A legfontosabb választói trend, amivel a 2000-es évek elején kevesen számoltak, a New Deal-koalíció óta a demokraták bázisának fontos részét képező fehér, munkásosztálybeli választók eltávolodása volt a párttól, amely Donald Trump megválasztásakor került reflektorfénybe. Az utóbbi időben ehhez csatlakozott a kisebbségi szavazók (kisebb mértékben a feketék, nagyobb mértékben a hispanók) csökkenő mértékű elköteleződése a Demokrata Párt mellett. A főáramú sajtóban kialakult képet alapul véve talán meglepő módon, de Trump idején a republikánusoknak különösen az utóbbi csoportból jelentős számú szavazót sikerült elhódítani a demokratáktól. Miközben azonban az említett változások elegendőnek bizonyultak ahhoz, hogy megakadályozzák egy tartós demokrata többség kialakulását, ahhoz egyelőre nem, hogy hasonló republikánus többséget hozzanak létre. A republikánus stratégák számára a legnagyobb aggodalmat a „millenniumi” generáció fiatal választói jelentik, akik – korábbi trendekkel ellentétben – úgy tűnik, az idő előrehaladtával sem válnak konzervatívvá, azaz hosszabb távon is a Demokrata Párt szavazótáborát erősíthetik.

A 2022-es választások eredményei jól példázzák nem csak a hosszabb ideje kiegyenlített politikai erőviszonyokat, de az amerikai belpolitika korábban említett kiszámíthatatlanságát is. A félidős választások hagyományosan a hivatalban levő elnök pártjának visszaesését hozzák, többek között azért, mert az előző elnökválasztáson ellenzékbe szorult párt támogatói rendszerint motiváltabbak a részvételre, így adva hangot elégedetlenségüknek. Ezt a történelmi trendet 2022-ben tovább kellett volna, hogy erősítse Joe Biden kivételesen alacsony népszerűsége, illetve az Egyesült Államokban is jelentősen megnövekedett infláció miatti, a gazdasági helyzettel való elégedetlenség. Közvetlenül a választások előtt nemcsak közismert jobboldali médiaszemélyiségek, de több a demokratákhoz közel álló forrás is a pártban uralkodó pánikhangulatról írt, illetve a republikánusok elsöprő győzelmét jósolta. A bevezetőben jelzett szoros választási eredmény, illetve a várt „vörös hullám” elmaradása így alaposan meglepte a megfigyelők többségét. A választások óta eltelt időben végzett elemzések azt mutatják, hogy a Republikánus Párt fölényére vonatkozó előrejelzések nem voltak feltétlenül tévesek: a republikánusok országos szinten valóban több szavazatot szereztek, mint a demokraták, nagyjából összhangban a közvéleménykutatási adatokkal. Az eredményekben megmutatkozó eltérés fő oka alighanem az amerikai politikának abban a sajátosságában keresendő, amelyre a választások előtti elemzésében Magyarics Tamás már felhívta a figyelmet: a helyi politikai viszonyok meghatározó szerepében.

A bejegyzés második részét erre találja.

Témakörök: Amerikai Egyesült Államok, elemzés, képviselőház, kongresszus, Szenátus, választás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT