Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
Taraczközi Anna

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

Taraczközi Anna 2025.07.18.
MESSZELÁTÓ BLOG
Picture of Malustyik Brigitta
Malustyik Brigitta
munkatárs, NKE Stratégiai Tanulmányok Intézete
  • 2021.02.03.
  • 2021.02.03.

Nincs többé segélyturizmus az Egyesült Királyságban

A Brexitről szóló népszavazás okozta sokkot, majd a kilépési tárgyalások kalandos fordulatait követően sokak szívéről nagy kő gördült le, amikor az utolsó pillanatban, „a karácsonyfa alatt” megszületett az egyezség az Egyesült Királyság és az Európai Unió jövőbeli kapcsolatrendszeréről. Bár méltán keltettek nagy érdeklődést a legkritikusabb tárgyalási pontok, például a kereskedelem vagy a halászat ügye, a szigetországba történő bevándorlás kérdésében is sok változást hozott 2021. január 1.

Az uniós egységes belső piac egyik alapszabadsága a személyek szabad mozgása, amely lehetővé teszi, hogy az uniós polgárok más tagállam területén munkát vállaljanak, tanulmányokat folytassanak és letelepedjenek anélkül, hogy állampolgárságuk miatt bármilyen hátrányos megkülönböztetés érné őket. Az egyenlő bánásmód elve nemcsak a munkavállalásra és az azzal kapcsolatos közvetlen körülményekre vonatkozik, hanem a fogadó ország szociális ellátórendszeréhez való hozzáféréséhez is. A szociális biztonsági rendszerek koordinációjára vonatkozó szabályok értelmében ugyanis az uniós polgárok ugyanolyan feltételekkel részesülhetnek a fogadó ország által nyújtott szociális ellátásokból, mint az adott állam polgárai.

 2021. január 1-től azonban már nem olyan könnyű uniós polgárként hozzáférni a brit szociális ellátórendszerhez, hiszen a Brexit következtében a személyek szabad mozgásának megszűnésével a szociális biztonsági koordináció szabályai sem alkalmazhatóak tovább. Ez utóbbit nyilván nem is bánja annyira a szigetország, hiszen pont erről szólt a Brexitet szorgalmazók egyik legfőbb érve. Tudjuk, hogy az EU gazdaságilag fejlettebb nyugati és északi tagjai – köztük a Brexit előtt az Egyesült Királyság is – gyakran érvelnek azzal, hogy a Közép- és Dél-Európából érkező uniós polgárok költözését az országukban elérhető magasabb összegű segélyek és jobb színvonalú szociális szolgáltatások motiválják, nem pedig a munkavállalás. Különösen erősen jelentkezett ez az érv a román és a bolgár EU-csatlakozás kapcsán. 

Ezzel kampányolt a Konzervatív Párt is az elmúlt években, a brit választópolgárok jelentős része pedig elhitte, hogy az olcsó keleti munkaerő az ő bérszínvonalát vagy állását veszélyezteti, habár ezt semmiféle tudományos vizsgálat vagy statisztikai adat nem támasztotta alá. A stratégia mégis bevált: a Konzervatív Párt nemcsak a 2015. évi parlamenti választást nyerte meg, de a Brexit népszavazást megelőző, EU-val folytatott tárgyalások során is jelentős eredményeket ért el David Cameron az uniós polgárok brit szociális ellátórendszerhez való hozzáférésének korlátozása terén. Ez azért volt különösen fontos, mert az EU valójában mindig is elutasította a segélyturizmus létjogosultságát, de az uniós tárgyalók igyekeztek kompromisszumra jutni a britek EU-ban maradásának reményében.

A kilépési tárgyalások során – dacára a kérdés brit belpolitikában játszott szerepének, de igazodva annak tényleges fontosságához a brit gazdaság szempontjából – messze nem a személyek szabad mozgása és ezzel összefüggésben álló szociális biztonsági jogosultságok voltak a legkritikusabb pontok. Ennek az is volt az oka, hogy a kérdésben kölcsönös érdekek álltak fenn: London is védeni kívánta az EU más tagállamaiban élő brit polgárok és családtagjaik jogait. Emiatt – habár az elmúlt években és főleg a Brexit-kampányban a szociális segélyturizmus kiemelt szerepet játszott – a Brexit-megállapodás a 2020. december 31-ig az Egyesült Királyságba költözött uniós polgárok számára garantálja a szerzett jogaikat.

Más a helyzet a 2021. január 1. után az Egyesült Királyságba érkező uniós polgárok esetében: őket pontalapú bevándorlási rendszer várja, amely a képességeket és a tehetséget helyezi előtérbe, és teljes mértékben figyelmen kívül hagyja, hogy valaki az EU-ból vagy harmadik országból érkezik. Az angol nyelvtudás minden tanulmányi- és munkavállalási célú vízum esetében előírt követelmény, továbbá ez utóbbinál a legtöbb esetben az igénylés feltétele, hogy a kérelmező a szakképesítésének megfelelő állásajánlattal rendelkezzen.

 A fentiek tekintetében talán nem túlzás azt állítani, hogy a britek elérték, amit névleg akartak: az uniós bevándorlás esetleges hátrányait kizárva, annak minden előnyét élvezni tudják.  A szakképzett munkaerő iránti vendégszeretet továbbra is szinte határtalan, azonban a „segélyturisták” jobban teszik, ha otthon maradnak. A jövőre nézve az viszont gazdasági és szociális szempontból is kérdéses, hogy az olcsó munkaerő bevándorlásának korlátozása valóban pozitív hatással lesz-e a brit munkaerő-piac alakulására.

Témakörök: bevándorlás, Brexit, Egyesült Királyság, Európai Unió
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT