Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kriskó Edina

Jóllét és kapcsolódás

A szociális és érzelmi tanulás jelentősége.

Kriskó Edina 2025.11.13.
Navracsics Tibor

Két többség az Európai Parlamentben

Ma a megszokottnál több frakció alkotja az Európai Parlamentet.

Navracsics Tibor 2025.11.13.
Zahorán Csaba

A csehek németjei – mindenki tanulsága

Több, mint háromnegyed évszázaddal a második világháború vége és harminckét évvel az 1989-es „bársonyos forradalom” után, 2021 őszén komoly szimbolikus üzenettel is bíró eseményre került

Zahorán Csaba 2025.11.12.
Pellet Philippe

Krisztus társadalmi királysága

A Quas primas enciklika újraolvasása száz év múltán.

Pellet Philippe 2025.11.12.
Kemény Bertalan

Digitális tudásbázis a migrációs igazgatásban

Miért elkerülhetetlen az ügyfelek érdemi támogatása?

Kemény Bertalan 2025.11.12.
Ludovika Podcast
Picture of Ludovika.hu
Ludovika.hu
Az NKE tudományos platformja
  • 2023.12.04.
  • 2023.12.04.

Új benzinkutak, új autók, új logikák

Az uniós tagállamok döntése értelmében 2035 után nem lehet majd belső égésű motorral működő új autókat értékesíteni. Eközben egyes szakvélemények szerint az elektromos autók nemcsak drágábbak, de környezetszennyezőbbek is, mint a benzinesek. Mai adásunkban Rab Árpáddal, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Információs Társadalom Kutatóintézetének tudományos főmunkatársával arra keressük a választ, melyik lehet a legolcsóbb és leginkább környezettudatos energiaforrás.

Az említett szabály egyes – jellemzően kisebb – autógyártókra nem vonatkozik, ennek alapján a belső égésű motorral működő új autók tömeggyártása tűnik csak el, ám több kis gyártó marad. Ami a szintetikus üzemanyagot illeti, előállításának technológiája már száz éve létezik, ám jó tudni, hogy az csak akkor számít környezetbarátnak, ha zöld energiával állítják elő. Az elektromos autókkal pedig a szakértő szerint az a gond, hogy azokkal nem szűnik meg a környezetszennyezés, csak a gyártás másik fázisára tolódik. A jövőkutatás szempontjából, rendszerben gondolkodva az látszik, hogy újfajta ellátási láncot kellene létrehozni, amelyet új benzinkutak, új autók, új logikák jellemeznek.

Meddig működtethető a jelenlegi modell? Melyik megoldás éli túl az átalakulást? Megmaradnak-e a benzines autók? Ki fog szintetikus üzemanyagot tankolni? Uralkodóvá válnak-e az elektromos járművek? Netán mindegyik egyszerre jelen lesz életünkben?

Azért fejlesztjük a technológiákat, hogy választási szabadságunk legyen – állítja szakértőnk. A cél, hogy dönthessünk – akár nap, mint nap – arról, hogy a közösségi közlekedést, a saját autót, vagy a home office-t választjuk. Bizonyos értelemben jó hír, hogy még mindig sok a „kényelmi puffer”, azaz van bőven lemondási lehetőség a közlekedési szokásainkban: pazarlunk, helyette tudhatnánk úgy élni, hogy még csak a luxuselemekről mondunk le.

Sokkal jobb üzlet kicsit okosabban viselkedni már most, mint nem változtatni – mert utóbbi esetben néhány éven belül már egyáltalán nem autózhatunk. Akkor majd a piac lép közbe: olyan drága lesz a benzin, hogy csak kevesen tehetik meg, hogy azt tankoljanak. Nem mindegy azonban, hogy kudarcként és kényszerként éljük meg a lemondást, vagy az egy intellektuális viselkedés és döntés eredménye lesz.

Ehhez edukációra is szükség van: a gyártókat vagy a társadalmat lenne célszerű a jelenleginél jobban tájékoztatni? Mindez kiderül a Ludovika Podcast mai adásában. 

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT