Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Műhely
Zahorán Csaba
Zahorán Csaba
történész, NKE Közép-Európa Kutatóintézet
  • 2021.12.22.
  • 2021.12.22.
Magazin / Műhely

Rossz válaszok kényelmetlen kérdésekre

Gondolatok Románia „nemlétező” identitáspolitikája kapcsán.

Néhány héttel ezelőtt viszonylag nagy hullámokat vert a román nyilvánosságban, hogy az erdélyi Bálványos Intézet közzétette egyik legújabb közvéleménykutatásának az eredményeit. Pedig a még nyáron lebonyolított, a romániai magyarok identitására koncentráló reprezentatív felmérés nem szolgált különösképpen megrázó eredményekkel, és – néhány kivételtől eltekintve – tulajdonképpen már évek óta észlelhető trendekről számolt be. Ami az újdonságokat – a „nemzeti identitás struktúrájában bekövetkezett változásokat” – illeti, a kutatást végző Kiss Tamás és Toró Tibor azt emelték ki, hogy megnőtt az állampolgárság jelentősége a nemzeti önmeghatározásban, a haza és a szülőföld tekintetében Románia „eltűnt” mint az identitás referenciája, Erdély mellett pedig fontosabbak lettek a kisebb régiók (pl. a Székelyföld vagy a Partium) és a települések. Továbbá csökkent a tájékozottság a magyarországi politikával kapcsolatban, és stagnál az ottani országgyűlési választásokon való részvételi hajlandóság is. 

Nemzeti pánik

Noha a két elismert szakértő sem tálalta szenzációként a felmérést, a román sajtó mégis felkapta a hírt. Az Adevărul cikke például „budapesti manipulációt” emlegetett, már a címben is hangsúlyozva, hogy egy „vitatott felmérés” szerint „az erdélyi magyaroknak mindössze 10%-a tartja a hazájának Romániát”. Az országos napilapban megjelent írás szerzője a 2022-ben esedékes magyarországi választások kontextusában értelmezte a közvéleménykutatást, kiemelve a már említett megállapítást, hogy az erdélyi magyarok elsősorban Erdélyt és nem Romániát tekinti hazájuknak, amit a kisebb területi egységek (Székelyföld, Partium stb.) egészítenek ki. Továbbá azokat az adatokat is fontosnak tartotta ismertetni, hogy az erdélyi magyarok többsége már folyamodott a magyar állampolgárságért, az állampolgársággal rendelkezők közel fele tervezi, hogy részt vesz a magyarországi választásokon, nagyobb részük pedig a Fideszre szavazna. Ugyancsak jelzésértékűnek tekintette, hogy a válaszadókat jobban érdekli az erdélyi magyar és a magyarországi politika, mint a romániai. Román szociológusok és nemzetbiztonsági szakemberek is megszólaltak a felmérés kapcsán, akik szerint az államnak reagálnia kellene, mivel az eredményeknek nemzetbiztonsági vonatkozásaik is lehetnek. 

November második felében azonban egy ennél érdekesebb elemzés is megjelent a Bálványos Intézet közvéleménykutatásáról, szerzője pedig a Román Akadémia egyik kutatóintézetének keretében működő, LARICS nevezetű („Információs hadviselést elemző és stratégiai kommunikációs laboratórium”) geopolitikai-stratégiai műhely szakértője. Szerinte a román sajtóban kibontakozott „nemzeti pániknak” nem sok értelme van, hiszen a felmérés már ismert jelenségekre irányította rá a figyelmet. Vagyis köztudott, hogy az erdélyi magyarok magyar identitással rendelkeznek, kötődnek Magyarországhoz, a román (politikai) nemzethez való tartozás – amely csökkenő tendenciát mutat a 2000-es évek óta – pedig messze nem jellemez minden romániai magyart. Az utóbbi fejleményt azzal magyarázza az elemző, hogy Magyarország nemcsak, hogy kihasználta a Romániával szembeni európai integrációs előnyét (az EU-hoz már 2004-ben csatlakozott, míg Románia csak 2007-ben), hanem azzal is, hogy a 2000-es évek közepétől hangsúlyosabbá váltak Budapest identitáspolitikai törekvései is. Románia pedig mindezt azóta sem kezelte megfelelő módon.

A felmérésnek azonban – fogalmaz a szerző – geopolitikai és stratégiai tétje is van, függetlenül a kutatók személyétől. Mégpedig az, hogy míg Magyarország aktív és egyre erőteljesebb identitáspolitikát folytat, Romániának nincs ilyen projektje, és kifejezetten passzív a budapesti kezdeményezések vonatkozásában. Ugyanakkor az a tény, hogy a román állam túlságosan is magára hagyja a magyarok által lakott erdélyi vidékeket, nem teszi elfogadhatóvá, hogy ott Magyarország oktatási, gazdasági és szimbolikus szempontból egyaránt szabad kezet kapjon. Mint ahogy az orosz beavatkozás is elfogadhatatlan a posztszovjet térségben, a kínai pedig a kínaiak által lakott kelet-ázsiai régiókban – von párhuzamot az elemző. A román hatóságok felelőtlen struccpolitikája azonban felgyorsította a „magyar nemzetiségű román állampolgárok” Magyarországhoz való kapcsolódását, miközben a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) a Fidesz romániai fiókjává alakult, vagyis a román pártok RMDSZ-el kötött koalíciói egyúttal a Fidesszel való szövetkezést is jelentik(!).

Marosvásárhely központja, 2004 (A szerző fotója)

Az „úgynevezett Székelyföld”

Budapest erdélyi törekvéseibe illeszkedik a szakértő szerint az is, ahogy a felmérésben a „Székelyföld” (az eredetiben: „Ținutul secuiesc”) kifejezést használják, holott a román törvények nem ismernek ilyen vidéket (ținut), az „nem létezik mint romániai közigazgatási-területi egység”, és nincs alkotmányos, törvényi vagy akár történelmi (sic!) alapja sem. „A kérdőív itt egyértelműen a magyar propaganda eszköze lesz”, szögezi le a szerző, felidézve, hogy az elnevezés használata magyarországi hivatalos iratokban is bevettnek számít (amit Bukarest ugyancsak szó nélkül hagy). Pedig az „úgynevezett Székelyföld” egy olyan „absztrakció”, „tartalom nélküli forma” – áll az elemzésben –, amelyhez, Budapest minden erőfeszítése ellenére, még a régió népessége sem kötődik, és az RMDSZ egyes vezetői is inkább csak kapcsolatépítésre használják az európai szeparatista körökkel. Ebben a megközelítésben tehát az ismertetett közvéleménykutatás elsősorban az „Erdély mint »a magyarok hazája«”-reprezentáció építését szolgálja. Noha az RMDSZ és Magyarország továbbra is használni fogja a nem igazán sikeres Székelyföld-projektet, a magyar manipulációk célja ennél jóval sokrétűbb, ahogy azt a LARICS kutatói már többször is kimutatták. Budapest ugyanis nem klasszikus „területszerzésre” törekszik, hanem egyfajta „társ-szuverenitás” kiépítésére Erdélyben, Magyarország masszív de facto jelenléte pedig majd de iure is érezteti a hatását.

Budapest erdélyi „mesterkedései”

Nincs szükség mélyebb vizsgálatra ahhoz, hogy lássuk, a Bálványos Intézet felmérésének „nemzetstratégiai” kritikájával a LARICS egyszerre több síkon is folytatja „információs” – természetesen szigorúan önvédelmi – harcát Románia vélt és valós ellenfeleivel. Az egyik síkot a román belpolitika jelenti, ugyanis az elemzés november 22-i publikálásának napjaiban véglegesítették az új kormánykoalíciót, amelynek az RMDSZ is a tagja lett; az RMDSZ-t a Fidesz romániai fiókjának nevező utalás elég egyértelmű – negatív – jelzés ebben a tekintetben. A Fidesz által kormányzott Magyarország nem túl kedvező nyugati megítélése pedig már át is vezet a román külpolitikai érdekekhez. Bár a szerző megjegyzi, hogy Magyarország nem tartozik Oroszország vagy Kína súlycsoportjába, Budapest határon túli magyarokkal kapcsolatos politikáját mégis ennek a két – az USA és szövetségesei riválisainak számító – nagyhatalomnak az érdekérvényesítéséhez hasonlítja. Ugyanakkor Románia már jó ideje a NATO és az USA elkötelezett, szilárd délkelet-európai partnereként lép fel, román elemzők pedig időnként megkérdőjelezik más szövetségesek – például épp Magyarország – megbízhatóságát (látványos Oroszország- vagy újabban Kína-barátságára mutogatva). Végül az erdélyi magyarok Magyarországhoz való kötődésének erősödése, Budapest erdélyi „mesterkedései”, valamint a székelyföldi regionális identitásépítés felidézése abba a diskurzusba illeszkedik, amely segít napirenden tartani a magyar fenyegetést. Magyarország és a „Budapest által manipulált erdélyi magyarok” ugyanis gyakorlatilag Trianon óta a román politika egyik megbízható, bármikor elővehető ellenségképének számítanak.

Identitáspolitika

A LARICS szakértőjének írása leginkább abból a szempontból tanulságos, hogy miközben „leleplezi” az – elképzelt vagy pótcselekvésként túldimenzionált – magyar veszélyt, egyúttal segít megérteni azt a nemzetépítő gondolkodást is, amelynek a terméke. Még akkor is, ha nem a román kormány hivatalos véleményéről, hanem csupán egy kutatóintézetből származó szövegről van szó. Egyrészt a már említett, látszólag önkritikus megállapítás, hogy Magyarországhoz képest Romániának nincs tudatos identitáspolitikája, azt sugallja, hogy Bukarestnek is ki kellene alakítania, majd érvényesítenie kellene egy saját hasonló projektet. Ez a kijelentés azért érdekes, mert Románia igazából rendelkezik identitáspolitikával, amelyet többé-kevésbé alkalmaz is. A két román fejedelemség egyesítése a 19. század második felében, majd a modern román állam kiépítése és a függetlenség kiharcolása, a román(nak tartott) területek egyesítése az első világháború végén, végül pedig az új tartományok egységesítésére és népességük integrációjára irányuló – napjainkban is beazonosítható – törekvések mind ennek a szerző által hiányolt identitáspolitikának a megnyilvánulásai.

Természetesen azt nem egy egyenes vonalú, zavartalan folyamatként kell elképzelni, hanem olyanként, amit a különféle román politikai, világnézeti és gazdasági körök és érdekcsoportok dinamikája határoz meg. Az eredmény mindenesetre látványos – főleg ahhoz képest, hogy állítólag nincs is ilyen. Az első világháború végén egyesített, eltérő hagyományokkal rendelkező, multietnikus régiók egységesítése azóta is zajlik, sokszor nem éppen finom módszerekkel. A regáti – még pontosabban bukaresti – nemzetépítési hagyomány és politikai kultúra diadala Románia egész területén, illetve a lakosság etnikai heterogenitásának nagymértékű csökkenése (lásd Lucian Boia Románia elrománosodása című könyvét) is ezt mutatja (a román centralizált nemzetállam bűvöletében élők legnagyobb örömére és az állampolgári román nemzet híveinek bánatára).

A 20. század elején beállított, a második világháború alatt csúcsra járatott, de utána is erőteljesen ható nemzetiesítő-homogenizáló mechanizmusok ugyan az utóbbi évtizedekben sok szempontból tompultak, ám minden finomítás ellenére továbbra is érvényesülnek. Romániából mára gyakorlatilag eltűntek a zsidók és a németek, a kisebb közösségek asszimilációja előrehaladott állapotban van, a romák politikai önszerveződése nem számottevő, és már a magyarok sem jelentenek tényleges nemzetbiztonsági kockázatot. Bár a székelyföldi magyar tömböt nem sikerült megbontani, az erdélyi városok és a nyugati határvidék már román többségűnek vagy vegyes lakosságúnak számít, a románság dominanciája tehát biztosított. A román elitek mindmáig eredményesen hárítottak el minden olyan – például autonómiára irányuló – törekvést, amelyek veszélyeztették volna az ország alkotmányban is rögzített „egységes nemzetállami” jellegét. És noha Besszarábia (a Moldovai Köztársaság) „visszatérésére” nem került sor a Szovjetunió felbomlása után, Bukarest erről sem mondott le. A geopolitikai helyzet kényességére, valamint a román–moldovai szétfejlődésre való tekintettel azonban csak óvatosan, Kisinyov európai uniós integrációjába csomagolva folytatja a Pruton túli román nemzetépítést. Mindennek tükrében talán nem túlzás román identitáspolitikáról beszélni, mégha az nem is mindig következetes vagy látványos. 

Társszuverenitás

A szerző ezzel kapcsolatos hiányérzete tehát akkor sem állja meg a helyét, ha az csak az utóbbi időszakra vonatkozik. Viszont az is elképzelhető, hogy a fentebb érintőlegesen vázolt román nemzet- és államépítést az elemző – nem egy román politikushoz és értelmiségihez hasonlóan – annyira magától értetődőnek és természetesnek tekinti, hogy azt nem is nevezi identitáspolitikának (vagy identitás-projektnek). Azt ugyanis ennél sokkal határozottabbnak és erőteljesebbnek képzelné el. A kérdés már csak az, hogy akkor pontosan mit is takarna ez a projekt? Az 1989 előtti – vagy legalább a két világháború közötti – román nemzetállam-építés eszmei és gyakorlati rehabilitálását? Ideértve az RMDSZ politikai elszigetelését, netán kiiktatását? Továbbá tömeges választási visszaéléseket, cenzúrát és sajtópereket, a romániai magyarok jogainak szűkítését, illetve a Magyarországgal ápolt kapcsolataik esetleges korlátozását? Folyamatos államközi konfliktusokat Magyarországgal? A Moldovai Köztársaság szuverenitásának még nyíltabb megkérdőjelezését?

Noha a szakértő erre már nem tér ki, írásának – csakúgy, mint a LARICS műhelyéből kikerülő szövegek jó részének – egyszerre nacionalista-etatista, szuverenista és atlantista szellemisége mégis mintha ebbe az irányba mutatna. Például amikor Dan Dungaciu, a műhely egyik meghatározó elemzője„az Erdély fölötti társszuverenitás megszerzésének” rémképével riogat, akkor tulajdonképpen az erdélyi román kizárólagosságot félti. Ebben a megközelítésben az EU belső határainak megszűnését „kihasználó” magyar–magyar kapcsolatépítés (vagy transzszuverén nemzetépítés) és az egyes romániai állampolgárok sajátos – nem román vagy regionális – identitásának kinyilvánítása és megélése valódi kihívást – sőt, fenyegetést – jelent. Hiszen keresztezi a román nemzetállam-építés doktrínáját. Ezt azonban már új, a korábbinál korszerűbb nyelven kell megfogalmazni (ennek egyik terminus technicusa a „társ-szuverenizálás”), ahogy arra Bakk Miklós is rámutatott egyik írásában.

Reflexek

A LARICS újabb elemzését tehát elsősorban ebben a kontextusban érdemes értelmezni. Szerzőjének felvetései ugyan kifejezhetik azt az őszinte vágyat, hogy valósuljon meg a teljes román nyelvű népesség, valamint a romániai társadalom nemzeti alapú integrációja (más szóval Moldova Romániához csatolása és a nem románok asszimilálása), de motiválhatta őket a felelősség hárításának szándéka is. Az – így vagy úgy, de továbbra is „Erdélyt akaró” – magyarok ugyanis jóval egyszerűbb választ jelentenek a romániai magyarság integrációjára vonatkozó kérdésekre – amelyek „a másik” helyett a többségi társadalom és a román állam felelősségét is firtatnák.

Pedig vannak, akik ezektől a kérdésektől nem félnek annyira. A már hivatkozott Lucian Boia és mások mellett nemrég Sabina Fati is foglalkozott a romániai magyarok „hazájának” kérdésével. A LARICS elemzőjének válasza, amely lényegében Budapest és az erdélyi magyar vezetők érdekeire vezeti vissza az erdélyi magyarok romániai beilleszkedési zavarait, azonban kísértetiesen emlékeztet arra, ahogy 1918 előtt a magyar nacionalisták értékelték az erdélyi román törekvéseket, szinte minden mögött a dákoromán eszmét és Bukarest – egyébként kétségkívül létező – irredentizmusát sejtve. Az ilyen reflexszerű és nem túl eredeti válaszok helyett azonban talán érdemes lenne végre – mégpedig önámítás nélkül – megvizsgálni, hogy a mindenkori román elitek tulajdonképpen mit is kínáltak 1918. december elseje után az erdélyi magyaroknak? És mit tettek meg ténylegesen is annak érdekében, hogy a Romániához került magyarok is otthonosan érezzék magukat az új politikai keretek között?

Nyitókép: Buszmegálló Csíkszereda közelében (2013). A szerző fotója.

Témakörök: Erdély, közvéleménykutatás, nemzetiségek, Románia, Székelyföld
ÖT PERC EURÓPA BLOG

Március 15-e Romániában

A március 15-ei rendezvény volt az első, amelyet tavaly lemondtunk, és a tömeges ünneplés helyett arra bátorítottuk az embereket, hogy inkább otthon, lélekben vagy nagyon szűk körben ünnepeljenek. Azóta az

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Románia Országos Helyreállítási Terve

A román kormány folyamatosan tárgyal az Európai Bizottsággal.

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Elindult Románia legnagyobb egészségügyi programja

Új kórházak, laborok rehabilitációs központok építését finanszírozzák.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT