Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Könyvtár
Sallai Zsófia
Sallai Zsófia
irodavezető, NKE Kommunikációs és Program Igazgatóság
  • 2025.05.13.
  • 2025.05.13.
Magazin / Könyvtár

Miképpen találjunk értékvezérelt megoldásokat nehéz időkben?

A Fenntartható katolikus iskolák: A katolikus egyházi intézmények fenntarthatóságának kérdései a múltban című új kötet arra hív, hogy újragondoljuk az oktatás, a közösség és a felelősségvállalás fogalmait egy gyorsan változó világban.

2024-ben a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Eötvös József Kutatóközpont Vallás- és Társadalom Kutatóintézete, valamint a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Szent II. János Pál Pápa Kutatóközpontja közös konferenciát rendezett, amelyen az előadók a katolikus oktatási intézmények múltját és jelenét egyaránt vizsgálták, különös figyelmet szentelve azok fenntarthatóságának. A konferencia előadásai most könyv formájában is elérhetővé váltak Fenntartható katolikus iskolák: A katolikus egyházi intézmények fenntarthatóságának kérdései a múltban címmel, Ujházi Lóránd és Balla János szerkesztésében, a L’Harmattan Kiadó gondozásában. A kötetet kerekasztal-beszélgetésen mutatták be az NKE John Lukacs Társalgójában május 12-én.

A múlt és jelen tanulságai

A könyv a katolikus iskolák történetét és fenntarthatóságát elemzi, különös hangsúlyt fektetve arra, hogyan kezelték az erőforrásokat a tanító szerzetesrendek, például a jezsuiták és piaristák, a Habsburg Birodalomban és Magyarországon. A kötet multidiszciplináris megközelítést alkalmaz: jogi, iskola- és gazdaságtörténeti perspektívákon keresztül mutatja be, hogyan működtek ezek az intézmények multikulturális és vallásközi környezetben. A történelmi kihívások – mint az üldöztetések, pénzügyi nehézségek vagy kulturális változások – ellenére a katolikus iskolák képesek voltak alkalmazkodni, és fenntartható megoldásokat találni. A könyv arra is rávilágít, hogy a múlt gyakorlatai, például az erőforrásgazdálkodás vagy a közösségépítés, ma is relevánsak lehetnek. A szerzők célja, hogy a történelmi példák inspirálják a mai oktatási rendszert, különösen a fenntarthatóság és az értékközpontú nevelés területén.

Gyakorlati relevancia

A kötet bemutatóján Balla János, a könyv egyik szerkesztője vezette a beszélgetést, amelyben neves szakértők osztották meg gondolataikat. Hatos Pál történész, az NKE Közép-Európa Kutatóintézet vezetője a történelmi kontextus fontosságát hangsúlyozta, míg Németh Gábor atya, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia titkára a keresztény értékek szerepéről beszélt. Barcsák Marianna, a Katolikus Pedagógiai Intézet igazgatója a jelen pedagógiai kihívásaira reflektált. A szerkesztőtárs, Ujházi Lóránd, az NKE Vallás és Társadalom Kutatóintézetének vezetője, valamint Koltai András szakmai lektor és Vincze Péter nyelvi lektor kulcsszerepet játszottak a kötet létrejöttében, amit Balla János külön kiemelt. A beszélgetés során a résztvevők a könyv tudományos jelentőségét és gyakorlati relevanciáját egyaránt méltatták, hangsúlyozva, hogy a katolikus oktatás múltja és jelene szorosan összekapcsolódik.

Katolikus értékek és pedagógiai kihívások

Barcsák Marianna a könyvbemutatón kiemelte, hogy a kötet történeti elemzései a mai pedagógiai kérdésekre is válaszokat kínálnak. Például az anyagi fenntarthatóság problémája, amely a múltban is kihívást jelentett, ma is aktuális, különösen az egyház által nemrég átvett iskolák esetében. A katolikus iskolák szellemiségét és közösségépítő szerepét méltatta, hangsúlyozva, hogy ezek az intézmények különleges értékrendet közvetítenek, amit a Katolikus Pedagógiai Intézet irattárának dokumentumai is alátámasztanak. A mesterséges intelligencia (MI) oktatási alkalmazásáról szólva Barcsák Marianna megjegyezte, hogy a Katolikus Pedagógiai Intézet workshopokat szervez az MI használatáról, de a gyermekvédelem területén komoly kihívásokkal szembesülnek. A digitális függőség és az alapkészségek elsajátításának nehézségei már az egészen fiatal korosztályt is érintik, ami új pedagógiai stratégiák kidolgozását teszi szükségessé.

Keresztény értékek és fenntartható fejlődés

Németh Gábor atya a keresztény értékek, például a lemondás, megosztás és áldozatvállalás fontosságát hangsúlyozta a fenntarthatóság szempontjából. Ferenc pápa teremtésvédelmi szemléletére hivatkozva kiemelte, hogy a környezetvédelem keresztény keretben szentté teszi a világi értékeket. A béke kérdéséről szólva rámutatott, hogy az igazságos béke nem csupán a háború hiányát jelenti, hanem gazdasági és társadalmi egyenlőséget is igényel, amit Ferenc pápa a Laudato si enciklikában is kifejt. Németh szerint az egyháznak és a katolikus iskoláknak felelősségük, hogy ezekre a globális kihívásokra válaszoljanak, és az oktatásban is közvetítsék a béke, méltányosság és fenntarthatóság értékeit. A könyv e tekintetben is inspiráló, hiszen a múlt példái megmutatják, hogyan lehet értékvezérelt megoldásokat találni nehéz időkben.

Felelősségvállalás a múltban és ma

Hatos Pál a kötet történeti anyagát méltatva a felelősségvállalás jelentőségét emelte ki. Példaként említette az Esterházy család iskolaalapítási tevékenységét, amely hosszú távú társadalmi hasznot hozott, noha az alapítók nem élvezték annak gyümölcseit. A jezsuiták és piaristák gazdasági stratégiáiról szóló tanulmányok rámutatnak, hogy a történelmi felelősségvállalás ma is iránymutató lehet. Hatos szerint a fenntarthatóság kulcsa a fogyasztás következményeinek átértékelése, hiszen a modern társadalomban a haszon gyakran azonnali, míg a következmények később jelentkeznek. A béke oktatásáról szólva Ferenc pápa álláspontját idézte, miszerint a béke az egyetlen igazságos megoldás, és az egyháznak kockázatot vállalva kell kiállnia ezért, különösen a mai geopolitikai feszültségek, például az orosz-ukrán konfliktus kontextusában.

Mesterséges intelligencia és az egyház szerepe

A mesterséges intelligencia (MI) mint modern kihívás szintén szóba került. Hatos Pál szerint az MI forradalmasítja az oktatást, hiszen a hagyományos tudásátadás elavul, amikor már egy ötéves gyerek is képes adatokat előállítani. Ferenc pápa és XIV. Leó pápa is felhívta a figyelmet az MI etikai és biztonsági dimenzióira. Hatos hangsúlyozta, hogy az egyháznak kockázatos, de szükséges igazságokat kell megfogalmaznia az MI és a digitális függőség kapcsán, hogy megőrizze az emberi méltóságot. Németh Gábor atya szerint az egyház feladata, hogy Krisztus szellemében válaszoljon ezekre a kihívásokra, összekapcsolva a technológiai fejlődést a keresztény értékekkel. A könyv e téren is gondolatébresztő, hiszen a múlt alkalmazkodási stratégiái iránymutatást nyújthatnak a technológiai forradalom kezeléséhez.

Egyház és állam együttműködése

A beszélgetés során az egyház és az állam kapcsolatáról is szó esett. Barcsák Marianna kiemelte, hogy a két rendszer mindig hatással volt egymásra, és még nehéz időkben is találtak együttműködési formát. Példaként említette a 2000-es években létrehozott szolidaritási alapot, amely a katolikus kollégiumok és művészeti iskolák megmentését szolgálta. A katolikus iskolák fenntartói autonómiája lehetővé teszi, hogy rugalmasan reagáljanak az állam által kínált lehetőségekre, ugyanakkor a különböző fenntartók eltérő megközelítései kihívásokat is jelentenek. A könyv történelmi példái, például a jezsuiták vagyonának állami oktatásra fordítása, azt mutatják, hogy az egyház és az állam együttműködése évszázadokon át kulcsfontosságú volt az oktatási rendszerek fejlődésében.

Inspiráció a jövőhöz

A Fenntartható katolikus iskolák kötet és a konferencia szellemében a résztvevők a téma további kutatására és a fenntarthatóság kérdésének mélyebb vizsgálatára ösztönöznek. A könyv nemcsak a történészek és pedagógusok számára nyújt értékes betekintést, hanem minden érdeklődőt arra inspirál, hogy a múlt tanulságait a jelen kihívásainak megoldására alkalmazza. A katolikus oktatás szerepe ma is jelentős, hiszen a keresztény értékek és a fenntarthatóság iránti elkötelezettség olyan válaszokat kínál, amelyek a globális problémák kezelésében is iránymutatóak lehetnek. A kötet arra hív, hogy újragondoljuk az oktatás, a közösség és a felelősségvállalás fogalmait egy gyorsan változó világban.

Témakörök: iskola, katolikus egyház, könyvbemutató, oktatás
KREATIVITY BLOG

Kimozdulás a komfortzónából

Egyre nehezebb frontális tanítással lekötni a hallgatókat. Lehet másképp?

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Az európai oktatás jövője

Ahogyan azt a civilek látják

Könyvtár

A történelem képlékeny pillanatai

Könyv arról, milyen lesz az új világunk.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT