Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Magazin: Előadó
Picture of Sarnyai Tibor
Sarnyai Tibor
újságíró
  • 2025.04.07.
  • 2025.04.07.
Magazin / Előadó

A természet letét, nem tulajdon

„Mi a természet ma?” címmel szervezett tudományos konferenciát a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Eötvös József Kutatóközpont (EJKK) Molnár Tamás Kutatóintézete (MTKI), ahol a meghívott előadók arra kerestek a választ, hogyan alkothatunk meg egy olyan társadalmi rendet, amely illeszkedik a természeti és a kozmikus egészhez.

A résztvevőket szervezőként Pető Zoltán, az NKE EJKK MTKI kutatója köszöntötte – kiemelve, hogy a természet filozófiai, gyakorlati és történeti megközelítésének témája örök probléma, így mindig aktuális. A programot ismertetve Lovász Ádám filozófus ehhez hozzátette, a konferencián a lehető legszélesebb megközelítéssel kívánják bemutatni a természet tudományos fogalmát, illetve hozzájárulni az erről való nyitott párbeszédhez.

Scruton és a természet

A természet megőrzésének alapját az adhatja, ha belátjuk, hogy nem a tulajdonunk – emelte ki Hörcher Ferenc, az NKE EJKK Politika- és Államelméleti Kutatóintézet (PÁK) intézetvezetője a „Stewardship, Piety, Oikophilia” – Roger Scruton konzervatív ökológiája című előadásában. Elmondta, bár Scruton jól ismerte a nagyvárosi életet, ám ebből kilépve az angol vidéket választotta 1993-ban. Több könyvében is beszámolt a vidéki letelepedés, az élet és gazdálkodás folyamatáról. Még az angol vidéki élet emblematikus jelenségéről, a rókavadászatról is írt. A természetről vallott gondolatait a Zöld filozófia című kötetében foglalta össze. Scruton szerint az angol környezetvédelem hátországát azok adják, akik a természet haszonélvezői, például a horgászok, vadászok. Ők hívták fel a figyelmet, hogy a természet véges forrás, ezért igényli a gondoskodást. Utóbbi egyben angol jogi fogalom is, hiszen bizonyos tulajdonokra csak a gondnoklás révén tud az ember figyelmet fordítani. Ez lenne a természethez való viszony alapja is, hiszen az nem a tulajdonunk, csak a gondnokságunk alatt áll. A fogalom alátámasztásához Scruton jogi eseteket és korábbi törvényeket is idézett, mint például a Rylands kontra Fletcher ügy (1865), a Pride of Derby ügy (1952) vagy az 1875-ös Public Health Act. Scruton arra is rámutatott, hogy a bírói döntések jobban tükrözik a felelősségvállalást, mint maguk a törvények – hiszen sokszor a helyi hatóságok a legnagyobb szennyezők. Hozzátette, a természet védelmében érdekelt további szereplő a piac és az állam lehetne, ám Scruton szerint egyik sem nyújt megfelelő védelmet, az előbbi nem tudja szabályozni a résztvevőket a magas költségek miatt, az utóbbi pedig maga is károsítja a természetet. Scruton kiemeli, hogy a természetet őseinktől kapjuk, hogy aztán továbbadhassuk, azaz csak letétbe kerül hozzánk. A gondnokolás így egyben közvetítés is. Scruton Passmore, ausztrál filozófust idézi: a hatalmi viszonyt kell átalakítani annak érdekében, hogy ne csak kizsákmányoljuk a természetet. A természet nem egy eszköz, hiszen önértékkel is bír. Scruton T.S. Eliotot is idézi, miszerint a múlt a lehetőségek tárháza volt, számos választással, amelyből egyet választottunk. A jelen azonban szintén ilyen lehetőség a jövő nemzedék számára. A múltba tekintés tehát nem nosztalgia, hanem a jelen iránt érzett felelősség és a lehetőségek számbavétele. Scruton bevezeti az ökofília fogalmát is, amin a természet szeretetén belül az adott hely szeretetét érti. A természet gondnoklása így nem csak a nemzedékek iránti, de a helyért érzett különös felelősség is. Vigyáznunk kell arra, hogy ahol élünk, ott a természet élő örökségként működjék. Az otthon iránti elfogultság egyfelől a szépséghez, másfelől a természet megszenteltségéhez kötődik. Scruton szerint tehát a természet megőrzésének alapját az adja, ha belátjuk, hogy nem a tulajdonunk. A kötődésünk egy időbeli láncszem, ami egyetlen konkrét adott helyhez keletkeztet felelősséget. A hely szeretete azonban olyan jelenség, amely a globális problémák kezelésére is az egyetlen reményünket adja.

Mit gondol a gondoskodásról a természetjog?

A természetjog képes árnyalni a gondoskodás fogalmáról kialakult tudományos képet – hangsúlyozta a Gondoskodás az emberi természetben című előadásában Fröhlich Johanna, az NKE EJKK PÁK tudományos főmunkatársa. Előadásában számos kérdést tett fel, mint például: van-e koherens filozófiai fogalma a gondoskodásnak. Ha nincs, érdemes-e megépíteni? Hogyan van jelen e fogalom a természetjogban? Mit ad ez hozzá a jobb megértéshez? Hogyan befolyásolja a jogi kötelezettséget a gondoskodásra (például a családpolitika, a gyermekvédelem, a szociálpolitika, a bioetika területén)? Mi van azokkal, akik gondoskodnak, akik elvégzik a gondoskodást? Mint előadásában elmondta, a gondoskodás kapcsán ma kirajzolódik egy emberkép, illetve az állam ehhez kapcsolódó feladatai. A fogalom mai vezető értelmezése feltételezi az autonómiát, azaz csak önkéntes alapon történhet. Másképp fogalmazva: munka, amelyért bért kell adni. Ez azonban a fogalom elanyagiasítását jelenti, ráadásul így kimaradnak belőle az emberi kapcsolatok. De valóban nincs többről szó? A természetjog képes árnyalni ezt a képet, hiszen azt kutatja, hogy mi jó a közt alkotó egyes embernek és milyen lenne az ideális közösség. Szintén lényeges kutatási elem a jog mint cselekvési indok a kortárs természetjogban, azaz az egyéni felelősség és a morál szerepe egy gondoskodási cselekedetben, ami azt összekötheti a közösségi értékekkel, illetve az egyén kiteljesedésével is. A természetjog abban is segít, hogy érzékenyebben viszonyul a jog és a kötelezettség megértéséhez. A gondoskodásról ez alapján nem lehet úgy beszélni, hogy ne említsük meg a mögötte álló emberi viszonyokat. Így az nem csupán biológiai cselekvés, hiszen a gondoskodásban a családot, a közösséget érintő aspektusai is vannak.

Ellentmondások a zöldmozgalomban

A zöldmozgalom kortárs jelenségének ellentmondását elemezte Molnár Attila Károly, az NKE EJKK MTKI intézetvezetője A természet fogalma és a posztmodern című előadásában. Emlékeztetett, a természet először a XVIII–XIX. században lett politikai fogalom, ami aztán a XX. század végén tért vissza. A kortárs zöldmozgalom azonban két ellentétes fogalmat használ a természet leírására. Az első egy tudományos világképre épül, a második pedig a konstruktivizmus, majd a dekonstrukció posztmodern filozófiájára, mely szerint nemcsak a természettel, hanem elsősorban az emberi viszonyokkal van gond. Az ilyen filozófiai felszabadító mozgalmak számára a természet főként korlát, mert azt nem az ember alkotta. A zöldmozgalmak érvelésében egyszerre van jelen a tudományos természetkép (a tényszerű adatok és természeti törvények vannak, tőlünk függetlenek, azaz nem konstrukciók) és a posztmodern, utóbbi elsősorban a kiváltságokról beszél, amiben a tudomány is csak egy uralmi helyzet. E megközelítés szerint ugyanis nincs objektív valóság, csak együtt létező valóságok vannak, s hogy melyik érvényes, azt a hatalmi helyzet alakítja ki. A mozgalom fontos vonulata az önmegalkotás és a világ átalakítása, amit a természet korábbi fogalma szerintük megakadályoz. Ha azonban a természetet is csak egy akadályozó hatalmi konstrukciónak tekintjük, akkor miért érdemes megvédeni? Lehet-e megvédeni csupán azzal, ha újraalkotjuk a fogalmat? Molnár Attila Károly hozzátette, hogy már Platón is kiemelte a filozófust a többi ember közül a tudása alapján, e kiválasztottság tudata a modern mozgalmakra szintén jellemző. A modern zöldmozgalmaknak kétfajta mozgósítási stratégiája van, az egyik a posztmodern természetfogalom, amiből az következik, hogy a fogalom újraalkotása révén az ember felszabadulhat biológiai korlátjai alól. A másik a posztmodern gondolatokat teljesen félresöprő alarmizmus: ha nem teszünk valamit, akkor itt a világvége.

A tudományos eszmecserén még közel tíz hazai kutató mutatta be az e témában folytatott vizsgálódásának eredményét a nap folyamán.

Nyitókép forrása: Wikipedia

Témakörök: filozófia, konferencia, természet
Könyvtár

Hozzájárulás a „Harmadik Felvilágosodáshoz”

„Nem habozok magamat reakciósnak nevezni.”

VALLÁS ÉS TÁRSADALOM BLOG

Konferencia XVI. Benedek pápáról

XVI. Benedek pápa tanítását történeti, filozófiai és teológiai perspektívából vizsgálják.

Előadó

Őszinte válasz az összeomlásra

Válságban a társadalmak, változtatni kell! Konferencia.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT