Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Előadó
Kovács Lilla
Kovács Lilla
főszerkesztő
  • 2024.11.20.
  • 2024.11.20.
Magazin / Előadó

Együttműködés vagy széttartás?

A nemzetközi gazdasági szervezetek kihívásai a XXI. században – Legitimáció, hatékonyság és fragmentáció – e címmel került sor arra a konferenciára, amelyet az ÁNTK-n működő Nemzetközi Szervezetek Kutatóműhely rendezett abból a célból, hogy összegzést adjon a nemzetközi gazdasági szervezeteket érintő főbb kihívásokról.

Zalai Csaba, a kutatóműhely vezetője a témaválasztás kapcsán elmondta: Magyarország kis, nyitott piacgazdaság, ezért nagyon fontos számunkra az export-import, a beruházások, a jól működő gazdasági rendszer, a nemzetközi szervezetek pedig az ehhez kapcsolódó kereteket tartják fenn. Azonban olykor egymással átfedő feladataik vannak, és előfordul, hogy új feladatokat találnak, ezek legitimációs kérdéseket vetnek fel. Az utóbbi években a geopolitikai történések okán e szervezetek megítélése is változott. Minderről fontos beszélni, ezért kerül sor e rendezvényre.

Függőség és szuverenitás

A szakmai fórum vendégeit Varga Réka, az ÁNTK dékánja köszöntötte, aki elsőként a kutatóműhely életre hívásáról szólt. Arra a kérdésre keresik a választ, hogy a nemzetközi szervezetek által létrehozott ellenőrző mechanizmusok miképpen működnek ma, betöltik-e a korábban megjelölt funkciót, és működésük milyen hatással van az egyes államokra. A júniusi kick-off megbeszélésen elsőként e mechanizmusokat vették számba. A mai esemény apropója a Bretton Woods-i rendszer nyolcvanadik évfordulója. Az elmúlt évben olyan gazdasági folyamatok mentek végbe, amelyek végén globális válságok jelentek meg. Ezek rávilágítottak az említett, szervezeti feladatok közti átfedésekre: a nemzetközi pénzügyi kérdésekkel például egy tucat szervezet foglalkozik, a klímaváltozással kéttucat. A jelentéstételi kötelezettségek pedig nagyon sok feladatot rónak az államokra – mutatott rá Varga Réka.

A felvezető előadásban Szőcs Gábor, a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára azt fejtette ki, miképpen kapcsolódik össze a nemzetközi gazdasági függőség és a szuverenitás kérdése. Hazánk gazdasági beágyazottsága jelentős; a kis országok számára különösen fontos a komparatív előnyök kihasználása, ugyanakkor érzékenyebbek is a globális trendekre, a háborúk és a szankciók következményeire. A magyar gazdaság fejlődésére legnagyobb hatással a nemzetközi szervezetek közül az OECD, az EU és az IMF van. Az OECD nem kötelez gazdaságpolitikai lépésekre, de az országjelentéseknek fontos szerepük van egyebek mellett a fenntarthatósági kérdések tekintetében. Az EU ajánlásai túlmutatnak a gazdasági kérdéseken, s a költségvetési témák mellett társadalompolitikai témákra is hatással vannak – jelezte Szőcs Gábor. „A versenyképességünk szempontjából elengedhetetlen az együttműködés a nemzetközi szervezetekkel, ám kiívást jelent megtalálni az egyensúlyt a függőség és a nemzeti érdekek között” – vélte a helyettes államtitkár.

Három pillér

Balogh László miniszteri tanácsadó, korábbi nagykövet és helyettes államtitkár (Pénzügyminisztérium) az IMF működését mutatta be. A Nemzetközi Valutaalap tevékenységének három pillére a fizetési mérleg helyreállítása érdekében történő hitelnyújtás, az adózási, reform előkészítési és egyéb témákban zajló technikai segítségnyújtás, valamint a Multilaterális Surveillance gazdaságpolitikai és monetáris kérdésekben. Utóbbi tevékenység globálisan, regionálisan és tagállami szinten egyaránt történik, ennek keretében a szervezet nyomon követi a nemzetközi pénzügyi rendszert és a tagállamok szakpolitikáit. Az IMF történetének egyik fordulópontja a délkelet-ázsiai pénzügyi válság volt 1997-98-ban, amely némi szervezeti önkritika nyomán a graduális prudens tőkeműveleti liberalizációhoz vezetett. Később már a szervezet megszüntetése került napirendre, amikor kitört a nagy pénzügyi válság 2008-ban, és hirtelen ismét szükség lett az IMF segítségére, például hazánk esetében is. Politikai behatások alapvetően nem jellemzőek a szervezet működésére, csak szakpolitikai tudásának felajánlása.

Zászlóshajó

Turóczy László tanácsadó, korábbi nagykövet és helyettes államtitkár (Pénzügyminisztérium) a OECD-ről tartott előadásában elsőként azt emelte ki, hogy a ma már egyre bővülő szervezet nevében az együttműködés szó nagyon hangsúlyos. Az OECD célja a fenntartható fejlődés segítése elemzési szakpolitikai tanácsadás, monitoring folyamat és normaalkotás (soft szabályok) által. Jóllehet az egyéni szabadságjogok szerepelnek az alkotmányában, de gazdasági szervezetről van szó – emelte ki az előadó. A szervezet zászlóshajóját az Economics Surveys jelentik, e jelentések elkészítésére külön szakbizottságot hoztak létre a tagországok közgazdász szakértői. E fórumnak formális mandátuma van, célja a tagországok gazdasági teljesítményének erősítése, a nemzeti szakpolitikák minőségének javítása, egymás példáinak jobb megismerése. Ajánlásról van szó, azaz nem kapcsolódik szankció az országjelentésekhez, és politikai agenda sem.

 Szankciók megjelenése

Gottfried Péter, a Monetáris Tanács tagja, korábbi nagykövet és helyettes államtitkár (Magyar Nemzeti Bank) az EU-ról szóló előadásában úgy fogalmazott: a 2008-as világválság után vált megkerülhetetlenné az a törekvés, hogy megelőzzék a válságjelenségek megjelenését egy szoros gazdasági koordináció révén. Az európai szemeszter, az uniós gazdaság- és szociálpolitikák koordinálásának éves kerete ezen indíttatásból jött létre. A költségvetési mellett immár makrogazdasági felügyeletet is gyakorol a szervezet, ennek célja az egyensúlyi zavarok minél korábbi detektálása. A Covid alatt aztán fontosabb volt a válságkezelés, mint a szabályok betartatása, ezért felfüggesztették a makroökonómiai egyensúlyra vonatkozó szabályokat, a pandémia elmúltával pedig nem az eredetit, hanem egy felülvizsgált verziót vezettek be. Ennek értelmében már nemcsak a numerikus szabályok és a gazdaságpolitikai elemek váltak a rendszer részévé, hanem a szankciós mechanizmus is megjelent. A nemes cél ellenére új dilemmák és feszültségek jelentek meg például abból fakadóan, hogy a gazdaságpolitika eredményességéért a demokratikusan megválasztott kormányok felelnek, ám eközben a felügyeleti rendszer mind nagyobb nyomást gyakorol. A másik új elem, hogy van szándék és törekvés arra, hogy újabb és újabb szakpolitikák kerüljenek a koordináció körébe, miközben a tagállami kompetenciák pontosan meghatározottak. A kapcsolódó szerződés módosítására tett kísérletek a holland és a francia népszavazáson elbuktak. Elindult egy „lopakodó” szerződésmódosítás – jegyezte meg Gottfried Péter. „Összességében az látszik, hogy az unió eddig minden válságot túlélt, ugyanakkor világgazdasági szerepének csökkentését és versenyképességének növelését eddig nem sikerült elérni” – tette hozzá.

Hatékonyság

A Zalai Csaba által moderált kerekasztal-beszélgetésben arról esett szó, gondot okozhat-e a hatékonyságban az, ha nemcsak gazdaságpolitikai szempontok jelennek meg az ajánlásokban.

Balogh László szerint a monitoring rendszer gazdaságpolitikai jellege vész el: az európai szemeszter országjelentésének csak negyede szól a témáról. A gazdaságpolitikai koordináció helyett inkább a Bizottság által képviselt dogmák kényszerítése került előtérbe – állapította meg. Gottfried Péter azt emelte ki, hogy a jogállamiság vizsgálatával önmagában nincs gond, inkább az a probléma, hogy a hetes cikkely kapcsán készített, többszáz oldalas jogi magyarázatokat nem vették figyelembe, azokról nem sikerült vitát indítani az unióban. Turóczy László pedig úgy vélte, az említett téma a gazdasági felügyelet szempontjából marginális. Korábban egy országtanulmányban az igazságszolgáltatás témaköre egy bekezdésben megjelent ugyan, de korrigálták azt a tényszerűség érdekében.

A szakmai fórum második blokkjában Kutasi Gábor docens, az NKE ÁNTK Közgazdaságtani és Nemzetközi Gazdaságtani Tanszékének vezetője, Lédig Zoltán, a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kara Földtudományok Doktori Iskolájának kutatója és Ugrósdy Márton, a Miniszterelnöki Kabinetiroda helyettes államtitkára, a Miniszterelnök Politikai Igazgatójának irodavezetője cseréltek eszmét a nemzetközi gazdasági szervezetek előtt álló kihívásokról Csaba Tamás, az NKE ÁNTK Nemzetközi Jogi Tanszékének docense moderálásával.

Nyitókép: depositphotos.com

Témakörök: EU, gazdaságpolitika, IMF, konferencia, makrogazdaság, OECD
Műhely

Hogyan alkalmazkodjunk a nemzetköziesedéshez?

Konferencia a tudomány magyar nyelvű művelésének lehetőségéről.

LUDECON BLOG

Munkaerőpiaci Covid-hatások

Markáns és permanens gazdasági következményekkel kell számolni.

Előadó

Van-e még szabad akarat?

Online konferencia a mesterséges intelligencia jogi hátteréről.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT