Hamarosan újabb uniós költségvetési ciklus indul, de még nincs döntés a többéves pénzügyi keretről és vitatott, hogy milyen megoldásokkal kapcsolják a kifizetéseket a jogállamisági feltételekhez. Nyakunkon a január, így az új 20121-2027-es programozási időszak pályázatai szinte biztosan csúsznak majd. Mire számíthatunk? Nyikos Györgyit, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közpénzügyi Tanszékének vezetőjét kérdeztük.
Hogyan érinti a pályázókat, ha bevezetik a jogállamisági kritériumrendszert?
A jogállamisági feltételrendszer a tagállamra vonatkozik. Az uniós forrásokat az Európai Bizottság utólag, számlák alapján téríti meg a magyar államnak. Tehát ha a program végrehajtása megindul, az előleg kifizetése tagállami forrásokból kezdődik. Természetesen az gondot jelent, ha nem indulhatnak meg a programok vagy a már megindult programnál hosszabb távra fagyasztaná be az Európai Unió a források lehívását, például valamilyen jogállamisági vagy más előfeltétel nem teljesítése miatt.
Mire gondol pontosan?
Az eredeti javaslat alapján amennyiben egy tagállam megsérti a jogállamisági feltételrendszert, nem is hívhat majd le forrásokat, folyamatban lévő lehívásokat pedig hosszú távra befagyaszthatja az Európai Unió. A jogállamiság mellett azonban horizontális előfeltételeknek is meg kell felelni, amelyek kohéziós forrásokhoz kapcsolódnak. Ilyenek például a közbeszerzés rendszerrel, az állami támogatási rendszerrel szemben támasztott elvárások, valamint az alapjogok és az ENSZ fogyatékos ügyi chartájának figyelembevétele. Az Európai Bizottság folyamatosan figyelemmel kíséri, hogy a tagállamok szabályai és intézményeinek működése összhangban van-e az előbb felsorolt feltételekkel.
A források lehívása eddig is komoly feltételrendszerhez kötött volt…
Igen, de a jogállamisági feltételrendszer túlnyúlna ezen. Jelenleg is az EU forrásokat meghatározott fejlesztési célok elérése érdekében hatékonyan, eredményesen és szabályosan kell felhasználni. Illetve létezik a makrokondicionalitás szabálya is, miszerint a tagállamoknak fiskális szabályokat is be kell tartani, hogy forrásokhoz jussanak. Emellett az előzetes (ex-ante) feltételek szerint a harmonizált szabályozáson túl megfelelő stratégiai dokumentumokkal, tervekkel kell rendelkezniük a tagállamoknak, hogy a fejlesztési forrásokat adott területre megkapják és a projekteket végrehajthassák. Ezek a feltételek viszont mind a felhasználható források végrehajtásához kapcsolódnak, míg a jogállamisági kritériumrendszer az ország teljes intézményrendszerének megfelelő működését vizsgálná.
Ehhez képest mennyiben különbözik a német elnökségi javaslat?
Az Európai Bizottság, illetve az Európai Parlament az EU források felhasználását az EU alapvető értékeinek figyelembevételéhez feltételhez kötné. A dilemma az, hogyan lehetne objektív a jogállamiság feltételeinek és azok teljesülésének megállapítása illetve a jogsértés esetén lefolytatott eljárás. Az Európai Tanács – ahol a magyar és a lengyel álláspont is megjelent – véleménye az uniós büdzsé védelmére koncentrált. A Tanács német elnökségének kompromisszumos javaslata közelebb áll a jelenleg hatályban lévő feltételességi szempontokhoz, tehát a kifejezetten források felhasználásához kapcsolódó feltételeket vizsgálná, amelyet azonban az Európai Parlament nem fogad el.
Mire érdemes figyelni a következő időszakban?
A trialógus egyeztetés keretében – ahol a Tanács nevében az elnökség a Parlamenttel tárgyal, amely párbeszédben a Bizottság is részt vesz – alakítanak ki a szereplők kompromisszumos megoldást, amit azonban meg kell szavazni a Tanácsnak és a Parlamentnek. A többéves pénzügyi keret (Multiannual Financial Framework – MFF) elfogadásához a Tanácsban egyhangúság, illetve parlamenti jóváhagyás is szükséges. Itt szükséges hozzátenni, hogy ugyanez a helyzet a koronavírus hatásait mérséklő új forráscsomaggal, az RRF-fel (Recovery and Resilience Facility). Megoldásra azonban szükség van. A következő két hónap mindenképp izgalmas lesz, elfogadott MFF és elfogadott felhasználási szabályok is kellenek ahhoz, hogy be lehessen nyújtani a programokat, amikre forrásokat hívhatunk le. Az biztos, hogy késedelem lesz az új időszak programjainak indulásában, végrehajtásában és forrásainak lehívásában,.
Ön lát szakmai megalapozottságot a jogállamisági kritériumokban?
Az, hogy hatékonyan, szabályosan és eredményesen kell felhasználni az uniós forrásokat, eddig is a rendszer sajátossága volt. Az is érvényben volt, hogy leállítják a finanszírozást, ha a Bizottság problémát észlel az uniós források felhasználásakor. Az új, jogállamisági kritériumrendszer keretében nemcsak az EU által finanszírozott programok végrehajtását – azaz az EU-tól kapott pénz hatékony, eredményes és szabályos felhasználását – vizsgálnák, hanem az unió alapszerződésének második pontjában szereplő összes alapvető érték betartását, egy egész ország és intézményrendszereinek működését. Olyan objektív feltételrendszerre, ellenőrzési mechanizmusra és végrehajtási folyamatra lenne szükség, ami nem vitatható és nem ad teret politikailag szubjektív megoldásoknak.