Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Magazin: Aula
Picture of Sallai Zsófia
Sallai Zsófia
irodavezető, NKE Kommunikációs és Program Igazgatóság
  • 2025.08.19.
  • 2025.08.19.
Magazin / Aula

Szívvel a hazáért

A globalizáció korában, amikor a nemzeti identitást gyakran háttérbe szorítják a nemzetközi trendek és a globális kultúra uniformizáló hatásai, a hazafias nevelés fontossága soha nem volt ennyire hangsúlyos. Az oktatás nemcsak tudást közvetít, hanem a nemzeti közösség összetartozását, történelmi gyökereit és kulturális értékeit is ápolja, fenntartva ezzel egy nemzet szellemi és erkölcsi egységét. A hazafias nevelés nem pusztán nosztalgia vagy hagyományőrzés, hanem olyan eszköz, amely lehetővé teszi, hogy egy nemzet megőrizze önazonosságát, miközben helytáll a modern világ kihívásaival szemben.

A magyarság szellemi alapkövei

A hazafias nevelés Magyarországon évszázadok óta szerves része a közoktatásnak, és célja mindig is az volt, hogy a fiatal generációkat a nemzeti közösség iránti elkötelezettségre és a magyarság értékeinek megőrzésére nevelje. A XIX. században, a nemzeti öntudat ébredésének időszakában az oktatás célja az volt, hogy vallásos, erkölcsös, ugyanakkor öntudatosan hazafias polgárokat neveljen, akik képesek a gyakorlati életben helytállni és a nemzeti ügyeket szolgálni. Eötvös József, a modern magyar közoktatás megalapozója, már az 1848-as forradalom idején felismerte, hogy a művelt és hazafias polgárok nélkül nem létezhet erős nemzet. Az 1868-as népoktatási törvénnyel kötelezővé tette az alapfokú oktatást a 6–12 éves korosztály számára, és létrehozta az állam által felügyelt tankerületeket. Emellett nagy hangsúlyt fektetett a tanárképzés fejlesztésére, 1870-ben megalapítva a Középiskolai Tanárképző Intézetet, hogy a pedagógusok hitelesen közvetítsék a nemzeti értékeket. Eötvös munkássága a magyar oktatás alapjait rakta le, amely a nemzeti identitás és a polgári értékek egységére épült.

A nemzeti újjászületés eszköze

A trianoni békeszerződést követő nehéz időszakban, az 1920-as években Klebelsberg Kunó kultuszminisztersége hozott új lendületet a hazafias nevelés terén. Klebelsberg felismerte, hogy a nemzeti öntudat erősítése kulcsfontosságú a magyarság szellemi és kulturális újjáépítéséhez. Példátlan iskolaépítési programot indított, amelynek köszönhetően három év alatt 5000 tanterem és tanítólakás épült, hogy a műveltség és a hazaszeretet a legkisebb falvakba is eljusson. Az analfabetizmus elleni küzdelem és a népoktatás kiterjesztése a nemzeti egység zálogává vált. Klebelsberg hitt abban, hogy a magyar történelem és irodalom tanítása büszkeséget ébreszt a diákokban, amely a kulturális öntudat és a nemzeti összetartozás érzését erősíti a területvesztések és a háborús traumák után.

Szellemi honvédelem

A két világháború közötti időszakban, Hóman Bálint és Teleki Pál minisztersége idején a hazafias nevelés még hangsúlyosabbá vált. Hóman a nyolcosztályos népiskola bevezetésével és a magyar történelemre, valamint irodalomra helyezett tantervi fókusszal a nemzeti egységet szolgálta, válaszul a kor külső fenyegetéseire. Teleki a szellemi honvédelem élharcosaként a magyarság történelmi küldetéstudatát erősítette, hogy a fiatalok ellenálljanak az idegen ideológiák csábításának. Mindketten úgy vélték, a hazafias nevelés nemcsak oktatási kérdés, hanem a nemzet túlélésének és szellemi függetlenségének eszköze is.

A nemzeti öntudat diadala: a kommunizmus és a rendszerváltoztatás kihívásai

A XX. század második felében a kommunista oktatáspolitika a szocialista ideológia előtérbe helyezésére törekedett, ám a nemzeti öntudat teljes elfojtása nem sikerült. A rendszerváltoztatás után, 1989-től a közoktatás újra a demokratikus és humanista értékeket, valamint a nemzeti identitás erősítését helyzet előtérbe. Az 1995-ös Nemzeti Alaptanterv bevezetése is ezt a szellemiséget mutatta, hangsúlyozva a magyar történelem, irodalom és kultúra tanításának fontosságát.

Nemeskürty István öröksége és a modern tanárképzés

E hagyományba illeszkedik Nemeskürty István (1925–2015), akinek munkássága a magyarság nemzettudatának felélesztésére irányult. Irodalom- és filmtörténészként, egyetemi tanárként Nemeskürty a magyar történelem és kultúra egységét közvetítette, inspirálva a nemzet közösségi szellemét. Filmjei és írásai a hit és a kultúra egységét közvetítették. A XXI. században a globalizáció és a digitális világ új kihívásokat állít a nemzeti identitás megőrzése elé. Ebben a kontextusban a hazafias nevelés nem a bezárkózást jelenti, hanem egy öntudatos nyitottságot, amely lehetővé teszi, hogy a magyarság megőrizze kulturális gyökereit, miközben helytáll a globális világban, úgy ahogyan ezt Nemeskürty István is gondolta. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem által 2024-ben alapított Nemeskürty István Tanárképző Kar e szellemiség folytatója, hiszen célja, hogy olyan pedagógusokat képezzen, akik modern tudással és időtálló értékekkel vértezik fel a diákokat, hogy azok a magyarság iránti elkötelezettséggel és a világra való nyitottsággal lépjenek a jövőbe.

Mi történik, ha elmarad a hazafias nevelés?

A globalizációval járó kulturális egységesítés fenyegetést is jelent. Ha egy nemzet oktatási rendszere elhanyagolja a hazafias nevelést, az komoly kockázatokat hordoz. A nemzeti identitás hiánya vagy gyengülése alááshatja a társadalom egységét, csökkentve az összetartozás érzését. Egy olyan világban, ahol a globalizáció és a digitális kultúra uniformizáló hatásai túlsúlyban vannak, a nemzeti gyökerek elhanyagolása a kulturális önazonosság elvesztéséhez vezethet. A hazafias nevelés hiánya esetén a fiatalok kevésbé értékelik anyanyelvüket és kulturális örökségüket, ami a nemzeti identitás fokozatos elhalványulásához vezethet.

A jövő záloga: a hazafias nevelés szerepe a XXI. században

A hazafias nevelés jövője a modern oktatási rendszerekben abban rejlik, hogy képes egyensúlyt teremteni a nemzeti értékek ápolása és a globális világra való nyitottság között. A Nemeskürty István Tanárképző Kar példája azt mutatja, hogy a pedagógusképzés kulcsszerepet játszik ebben a folyamatban. Az olyan pedagógusok, akik kellő mélységben ismerik a magyar történelmet, irodalmat és kulturális hagyományokat, képesek arra, hogy a diákokat a nemzeti büszkeség és a magyar nemzettudat szellemében neveljék, miközben felkészítik őket a XXI. század globális kihívásaira.

A hazafias nevelés nem azt jelenti, hogy elutasítjuk a nemzetközi együttműködést vagy a más kultúrák iránti nyitottságot. Éppen ellenkezőleg: egy erős nemzeti identitás lehetővé teszi, hogy a magyarság magabiztosan vegyen részt a globális párbeszédben, miközben megőrzi sajátos értékeit. A magyar történelem, irodalom és kultúra tanítása olyan alapot nyújt, amelyre a fiatalok építhetik jövőjüket, miközben büszkék maradnak magyarságukra.

Felhasznált irodalom

Pukánszky Béla – Németh András: Neveléstörténet

Nyitókép: depositphotos.com

Témakörök: haza, nevelés, oktatás
TANÁRI SZOBA BLOG

Minőségi képzés: igen! Megkülönböztetés: nem!

Várunk minden tehetséges, a köz szolgálatára vállalkozó fiatalt.

TANÁRI SZOBA BLOG

Hűha, nyelvtan!

Mi baj van ma a nyelvtannal a középiskolában?

KREATIVITY BLOG

Helyzetkép a Lorántffy Zsuzsanna Mentorprogramról

A mentorok heti rendszerességgel 41 gyermeket mentorálnak.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT