Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Aula
Sarnyai Tibor
Sarnyai Tibor
újságíró
  • 2024.03.12.
  • 2024.03.12.
Magazin / Aula

„Az MI nem pótolja a tudást, ám lerövidíti az ismeretek átadásának útját”

Kiemelkedő szerepet kaphat a mesterséges intelligencia (MI) az egyetemi kutatások és az oktatás területén mind a hallgatói, mind az oktatói oldalon. A témát Petruska Ferenc alezredessel, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Honvédelmi Jogi és Igazgatási Tanszékének tanszékvezetőjével jártuk körbe.

A tanulásról sokaknak az olvasás, rosszabb esetben a biflázás jut eszébe, egyelőre még aligha a mesterséges intelligencia. Lehet a nagy nyelvi modelleket (mesterségesintelligencia-rendszer, amely a szöveget érti, megírja és lefordítja – a szerk.) a tanulás során is használni?

A nagy nyelvi modellek, mint a GPT 3.5, GPT-4, LIaMA, Cohere, Claude, PaLM, Bing vagy legújabban a Gemini és a Mistral AI mind lehetőségeket kínálnak a tanulás során. A személyes tapasztalatom az, hogy e modellek egyre gyakrabban előkerülő eszközök – használatukra magam is biztatom a hallgatókat, miközben igyekszem a csapdák elkerülését, valamint a helyes használatot is átadni számukra. A nagy nyelvi modellek ugyanis képesek segíteni az egyetemi hallgatóknak a szakmai szövegek megértésében, összefoglalások készítésében, valamint az új információk megtanulásában.

A hallgatók például beszélgethetnek (csetelhetnek) a nagy nyelvi modellekkel, hogy jobban megértsék a nehezen érthető összefüggéseket, vagy épp azért, hogy segítséget kapjanak a szakkifejezések megértésében.

Ezenkívül a nagy nyelvi modellek képesek szemantikus kereséseket végrehajtani, ami lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy releváns információkat találjanak a témájukhoz még akkor is, ha nem ismerik a pontos kulcsszavakat. A nagy nyelvi modellek nemcsak a szöveges anyagok tanulásában segíthetnek, hanem a beszélt nyelv tanulásában is. Bizonyos modellek (Voice Chatbox, Zerobot, Quickchat AI, Herotalk stb.) képesek beszélgetéseket folytatni a felhasználókkal, ami lehetővé teszi például a nyelvvizsgára készülők számára, hogy gyakorolják a beszédet és a hallás utáni megértést. Ezenkívül a nagy nyelvi modellek egy egyszerű prompttal (egy rövid utasítással vagy kérdéssel, amelyet az ember az MI-rendszernek ad – a szerk.) vagy akár önállóan is képesek adaptálni magukat a felhasználó felkészültségi szintjéhez és szükségleteihez, ami ingyenesen és kényelmesen lehetővé teszi a személyre szabott tanulást.

Petruska Ferenc alezredes,
az NKE HHK Honvédelmi Jogi és Igazgatási Tanszékének tanszékvezetője

Képes, és ha igen, miként tud segíteni a hallgatóknak és a kutatónak a szakirodalmak feldolgozásában az MI?

A nagy nyelvi modellek képesek automatizálni a szakirodalom-kutatást, például a releváns cikkek azonosításával, azok összefoglalásával, valamint a kulcsszavak és a kapcsolódó témák azonosításával. Mesterséges intelligenciával támogatott kutatási platformok széles palettája segít minket. A Quillbot, Consensus, Perplexity és SciSpace mindegyike képes hosszú szövegek összefüggéseit érzékelve a kért struktúrában és sorrendben (hivatkozások száma, megjelenés dátuma stb.) szakirodalmat keresni számunkra.

A kutatók és a hallgatók így időt takaríthatnak meg, és hatékonyabban tudják feldolgozni a szakirodalmat.

De a nagy nyelvi modellek képesek segíteni a kutatónak a szakirodalom elemzésében is. Például képesek azonosítani a szövegben lévő mintákat, összefüggéseket, valamint a szerző által használt érvelési stratégiákat. Természetesen ezek az MI által támogatott platformok erre is alkalmasak, különösen angol nyelven, de a nagy nyelvi modellek olyan gyorsan fejlődnek, hogy promptjainkkal megoldhatjuk ezt a feladatot is. Az utóbbi hónapokban megjelent a Google Gemini AI és egy francia úttörő, a Mistral AI szintén kiválóan alkalmazható erre a célra. Ezenkívül a nagy nyelvi modellek képesek segíteni a kutatónak a szöveg értelmezésében, például a szövegkörnyezet elemzésével vagy a szövegben lévő kulcsszavak azonosításával.

A tanulás mellett fontos terület az akadémiai szférában a tudásátadás, elsősorban a tanulmányírás. Ezen a területen mit kínálnak a nagy nyelvi modellek?

A nagy nyelvi modellek elképesztő hatékonysággal képesek segíteni a tanulmányírásban is. Képesek például segíteni a szerzőnek a témakör kiválasztásában, az összefoglalások elkészítésében, valamint a kutatási kérdések meghatározásában. Ezenkívül képesek segíteni a szöveg szerkezetének kialakításában, például a bevezető, a következtetés, valamint a fejezetek és alfejezetek meghatározásában.

A nagy nyelvi modellek emellett segíthetnek a szöveg stílusának javításában is.

Például képesek javaslatokat tenni a mondatok átalakítására, a szóválaszték és nyelvhelyesség javítására, valamint a szöveg olvashatóságának növelésére. Képesek segíteni a hivatkozások kezelésében is, például a hivatkozások automatikus beszúrásával, valamint a hivatkozások ellenőrzésével. Ráadásul ezek az alkalmazások egymással kompatibilisek, így egymás adatait tökéletesen használják.

Az akadémiai szféra egyik kényes területe a plágium, ahol rejthet veszélyeket is a mesterséges intelligencia. Az MI-keresők segíthetnek abban, hogy elkerüljük a mások munkáján való élősködést?

A nagy nyelvi modellek képesek segíteni a plágium megelőzésében is. Az MI-keresők képesek például összehasonlítani a szöveget más szövegekkel, majd azonosítani a hasonlóságokat, valamint a lehetséges forrásokat. A klasszikus plágiumkeresők csak a szövegazonosságokat fedezik fel, az MI-plágiumkeresők a hasonló jelentésű kifejezéseket, szinonimákat is meglátják. Ezenkívül az MI-keresők képesek felismerni a szöveget módosító vagy generáló MI jellegzetességeit (érzelemmentes stílus, formális szöveg, többszörös jelzős szerkezetek, terjengő mondatok stb.) is, ami lehetővé teszi a plágium azonosítását még akkor is, ha a szöveget nem másolták le közvetlenül. Ez angol nyelű szövegeken kiválóan működik, a magyar szövegeknél csak a nagyobb szövegtömböknél fedezik fel a MI munkáját. Az MI-keresők segíthetnek a hallgatóknak és a kutatóknak abban is, hogy jobban megértsék a plágium fogalmát, valamint azt, hogyan kerülhetők el a plágium vádjai. Sokan nem tudják, hogy az MI-t nem illetik meg a szerzői jogok, a magyar jogrendszerben ugyanis csak természetes személyeknek vannak szerzői jogai. Például az MI-keresők képesek javaslatokat tenni a hivatkozások helyes használatára, valamint a szöveg átdolgozására a plágium elkerülése érdekében. Az MI-keresők segíthetnek a hallgatóknak és a kutatóknak abban is, hogy megértsék a szerzői jogok fontosságát, valamint azt, hogyan lehet jogszerűen felhasználni mások munkáját. A plágium megelőzésében a hallgatók és a kutatók számára is fontos a tudatos MI-használat.

A hallgatóknak és a kutatóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy az MI nem helyettesítheti a saját tudást és az önálló gondolkodást, valamint, hogy az MI által generált szövegeket nem lehet tudományos munkákban használni anélkül, hogy megfelelően átdolgoznák, bővítenék és hivatkoznának rá. A generált szöveg csak kiindulópont, a teljes és közvetlen szöveggenerálás pedig súlyos hiba.

A felsőoktatási intézményeknek szintén fontos szerepe van a plágium megelőzésében. Tisztában kell lenniük ugyanis azzal, hogy az MI lehetőséget kínál a plágiumra, ha más szerzők szövegeit emeli be a generált szövegbe, ezért fontos, hogy megfelelő szabályzatot vezessenek be az MI használatára. Emellett a felsőoktatási intézményeknek fontos, hogy oktassák a hallgatókat és a kutatókat a tudományos integritás fontosságáról, valamint a plágium elkerülésének módszereiről.

Összességében elmondható, hogy az MI által támogatott tudományos platformok és a nagy nyelvi modellek lehetőségeket kínálnak a tanulásban, a kutatásban, a tanulmány-, szakdolgozat- és disszertációírásban, valamint a plágium megelőzésében.

Az MI segítségével a hallgatók és a kutatók hatékonyabban tudják feldolgozni a szakirodalmat, jobban megérthetik a tanult anyagot, valamint jobb minőségű tanulmányokat tudnak írni. Az MI nem pótolja a szakmai tudást, de könnyebbé teszi annak megszerzését – és éppen ez a szerepe az akadémiai szférában. Emellett segítségükkel a hallgatók és a kutatók jobban meg tudják védeni saját munkájukat a plágium ellen. Az MI és a nagy nyelvi modellek használatának sikeressége azonban attól függ, hogy a hallgatók és a kutatók etikusan és tudatosan használják ezeket az eszközöket, valamint attól, hogy a felsőoktatási intézmények megfelelő MI- és plágiumszabályzatot vezetnek-e be ezen technológiák használatára.

A nyitókép készítője: Mohamed Hassan / PxHere

Témakörök: kutatás, mesterséges intelligencia, plágium, támogatás, tanulás
ÖT PERC EURÓPA BLOG

Új javaslatok születtek a digitális piac felelősségi szabályainak korszerűsítésére

Körforgásos MI-felelősség.

ITKI BLOG

A nagy nyelvi modellek sebezhetőségei

Vannak gyenge pontjai a mesterséges intelligenciának?

Aula

„Először nehéz megtölteni az üres papírlapot”

Út a Pro Scientia Aranyéremig.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT