Ferenc pápa 2023-as újévi üzenete a békéről a mesterséges intelligencia (MI) témájára fókuszál, és számos kérdést vet fel a technológia fejlődésének etikai és társadalmi vonatkozásairól. A pápa elismeri a tudomány és a technológia fejlődésének pozitív hatásait, de rámutat a technológia árnyoldalára is. A pápa üzenete fontos kérdéseket vet fel a mesterséges intelligencia jövőjéről, és arra hívja fel a figyelmet, hogy a technológia fejlődését az emberi értékek és a közjó szolgálatába kell állítani.
Ferenc pápa 2023-as újévi üzenete[1] a békéről a mesterséges intelligencia témájára fókuszál, és nem csak vallási, hanem szélesebb körű társadalmi és etikai diskurzust is elindított. Ferenc pápa elkötelezettséget mi sem mutatja jobban, hogy részt vesz a G7-ek mesterséges intelligenciáról szóló 2024 júniusi ülésén[2]. A pápa elismeri a tudomány és a technológia fejlődésének pozitív hatásait, amelyek enyhítették az emberiség szenvedését és javították az életminőséget. Ugyanakkor rámutat a technológia árnyoldalára is: a túlzott kontroll lehetősége, a társadalmi egyenlőtlenségek fokozódása és a fegyverkezési verseny új dimenziója. A pápa szerint a mesterséges intelligencia nem önmagában jó vagy rossz, hanem attól függ, hogyan használjuk. A technológia ígéretes lehetőségeket rejt magában, például a munkafolyamatok hatékonyabbá tételét, az oktatás és a kultúra fejlesztését, valamint a szegénység és az egyenlőtlenségek csökkentését.[3]Azonban a pápa figyelmeztet a mesterséges intelligencia lehetséges negatív következményeire is, mint például a munkahelyek elvesztése, a társadalmi igazságtalanságok fokozódása, az adatvédelmi problémák, a dezinformáció terjedése és az autonóm fegyverrendszerek veszélyei[1].
Ferenc pápa hangsúlyozza az etikai szempontok fontosságát a mesterséges intelligencia fejlesztésében és alkalmazásában. Úgy véli, hogy a technológia fejlődését az emberi méltóság, a szolidaritás, az igazságosság és a béke értékei kell, hogy vezéreljék. A pápa nemzetközi összefogást sürget a mesterséges intelligencia szabályozására, és kötelező érvényű nemzetközi szerződés megkötését javasolja. A pápa üzenete szerint a mesterséges intelligencia nem helyettesítheti az emberi döntéshozatalt és felelősségvállalást. Az embernek meg kell őriznie a technológia feletti ellenőrzést, és biztosítania kell, hogy az a közjó szolgálatában álljon. A technológia fejlődésével párhuzamosan szükség van az oktatás és a tudatosság növelésére, hogy az emberek kritikusan tudják értékelni a mesterséges intelligencia hatásait, és aktívan részt vehessenek a technológia jövőjének alakításában[4],[5],[6]. Ferenc pápa üzenete fontos kérdéseket vet fel a mesterséges intelligencia jövőjéről, és arra hívja fel a figyelmet, hogy a technológia fejlődését az emberi értékek és a közjó szolgálatába kell állítani. A pápa üzenete egyben egy lehetőség a párbeszéd és a közös gondolkodás elindítására a mesterséges intelligencia társadalmi és etikai vonatkozásairól. A gyorsan fejlődő tudományos és technológiai eredmények fantasztikusak, és automatikusan elfogadottá válnak a modern társadalmakban, amelyek új dolgokra, gyors eredményekre és azonnali kielégülésre vágyakoznak. Ilyen légkörben gyakran kevés idő marad arra, hogy megvizsgáljuk a kibontakozó technológiai innovációk előnyeit és hátrányait, mielőtt azok általánossá válnak – jóval vagy rosszul. És a gyorsan fejlődő világa a mesterséges intelligenciának kiváló példa erre[7],[8].
„A szabadságot és a békés egymás mellett élést az emberek önzése, önérdeke, haszonlesése, és hatalomvágya fenyegeti. Ilyenkor meg nyitott szemmel kell járnunk és a technológia-tudományos kutatást a béke és a közösségi jólétre kell irányítani, és az egyéni és közösségi fejlődés szolgálatába kell állítani” – írja a pápa. „Etikai szempontokat kellene figyelembe venni már a kutatás kezdetétől, és az etikai szempontoknak kellene érvényesülniük a kísérleti, tervezési, gyártási, forgalmazási és marketing fázisokon keresztül. Ez az etikus tervezés megközelítése, és oktatási intézményeknek és döntéshozóknak van lényeges szerepük benne” – írja a pápa. Azonban, amikor az etikai szempontokat figyelmen kívül hagyják, veszélybe sodorjuk az igazságot. Egy komoly példa, amelyet Ferenc pápa megemlít: az álhírek. Az MI ugyanis olyan fejletté válik, hogy egyre nehezebb megkülönböztetni a valódi híreket az álhírektől[7].
A pápa figyelmét nem kerülték el az autonóm fegyverrendszerek sem, amelyek lényegét is az MI adja. „Napjainkban, amikor ránézünk a körülöttünk lévő világra, nem kerülhetjük el a komoly etikai kérdéseket a fegyverzetekkel kapcsolatban. A távirányítású rendszerekkel végrehajtott katonai műveletek lecsökkentették azt az érzést, amit azok a fegyverrendszerek okoztak, és a felelősség terhét a használatukért, ami még hidegebb és elidegenedettebb hozzáállást eredményezett a háború óriási tragédiájához. […] A kutatás az úgynevezett halálos autonóm fegyverrendszerek területén, beleértve a mesterséges intelligencia felfegyverzését, komoly etikai aggodalomra ad okot. Az autonóm fegyverrendszerek soha nem lehetnek erkölcsileg felelős személyek” – írja a pápa[9]. Amikor a fegyverrendszerek egyre autonómabbá válnak, valószínűvé válik, hogy olyan pontig fejlődnek, ahol az emberek elveszíthetik a részleges vagy akár a teljes ellenőrzést felettük. A „War Games” című, 1983-as film realisztikusan borzongató forgatókönyvet mutat be arról, hogyan veszíthetik el az emberek számítógépes ellenőrzést egy nukleáris fegyverrendszer felett[7].
Ferenc pápa üzenete szerint az MI nem helyettesítheti az emberi döntéshozatalt és nem zárja ki felelősségvállalást. Az embernek meg kell őriznie a technológia feletti ellenőrzést, és biztosítania kell, hogy az a közjó szolgálatában álljon. A technológia fejlődésével párhuzamosan szükség van az oktatás és a tudatosság növelésére, hogy az emberek kritikusan tudják értékelni az MI hatásait, és aktívan részt vehessenek a technológia jövőjének alakításában. „Ha az MI-t az emberi fejlődés előmozdítására használnánk, az lényeges fejlődéssel járna a mezőgazdaságban, az oktatásban és a kultúrában, emelhetne az egész nemzetek és népek életszínvonalán, és elősegíthetné az emberi testvériséget és a társadalmi barátságot. Végül is az, hogy milyen módon használjuk fel az MI-t a legkisebb testvéreinket, a sebezhetőket és a legnagyobb szükségben lévőket, lesz a valódi mérce az emberiességünknek” – írja a pápa[7].
Felhasznált irodalom
[1] Ferenc pápa, „LVII World Day of Peace 2024 – Artificial Intelligence and Peace”. Elérés: 2024. május 20. [Online].
[2] Jakab F., „Ferenc pápa részt vesz a G7-ek mesterséges intelligenciáról szóló júniusi ülésén”, Magyar Kurír. Elérés: 2024. május 1. [Online].
[3] „Mi az a mesterséges intelligencia és mire használják? | Témák | Európai Parlament”. Elérés: 2024. május 1. [Online].
[4] „Etikai iránymutatások oktatók számára a mesterséges intelligencia (MI) és az adatok oktatási és tanulási célú felhasználásáról – Európai Unió”. Elérés: 2024. május 1. [Online].
[5] R. F. Kizilcec, „To Advance AI Use in Education, Focus on Understanding Educators”, Int J Artif Intell Educ, köt. 34, sz. 1, o. 12–19, márc. 2024, doi: 10.1007/s40593-023-00351-4.
[6] A. V. Rezaev és N. D. Tregubova, „The Possibility and Necessity of the Human-Centered AI in Legal Theory and Practice”, JDTL, köt. 1, sz. 2, o. 564–580, jún. 2023, doi: 10.21202/jdtl.2023.24.
[7] Z. Lisa, „In World Peace Day message, Pope warns of risks of AI for peace – Vatican News”. Elérés: 2024. május 20. [Online].
[8] M. Tony, „Reflections on Pope Francis’ 2024 World Day of Peace Message — Pace e Bene Nonviolence Service”, PACE E BENE NONVIOLENCE SERVICE. Elérés: 2024. május 20. [Online].
[9] V. Vincze, „The Legality of the Use of Lethal Autonomous Weapon Systems in the Conduct of Hostilities”, ELTE, Budapest, 2019. [Online].
Nyitókép forrása: azur/catholicnews.org.uk/Flickr