Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Zsivity Tímea

Srebrenica: a múlt árnyéka, a jelen felelőssége

„Jobb a közeli jó szomszéd, mint a távoli testvér”.

Zsivity Tímea 2025.07.14.
Zsivity Tímea

Migrációs tesztlabor a Nyugat-Balkánon?

Új típusú migrációkezelési modell körvonalazódik Európa peremén.

Zsivity Tímea 2025.06.25.
Zsivity Tímea

Bosznia-Hercegovina: intézményi válság és biztonsági kockázatok

Az EUFOR missziója leszögezte, hogy nem avatkozik bele a belpolitikai konfliktusokba.

Zsivity Tímea 2025.06.18.
Zsivity Tímea

Belgrád–Pristina párbeszéd a növekvő belpolitikai feszültségek árnyékában

Kulcsfontosságú lenne a régió stabilitása és biztonsága.

Zsivity Tímea 2025.04.23.
Zsivity Tímea

Kelet csábítása, Nyugat ígérete: Montenegró válaszúton

„Ulcinj nem eladó!”

Zsivity Tímea 2025.04.16.
VALLÁS ÉS TÁRSADALOM BLOG
Boér Zoltán
Boér Zoltán
doktorandusz, kutató, NKE EJKK Vallás és Társadalom Kutatóintézet
  • 2022.02.21.
  • 2022.02.21.

Dayton emberöltő távolságból

A daytoni megállapodás után több mint negyedszázaddal a Balkán továbbra is puskaporos hordó, megoldatlan probléma.

Bosznia-Hercegovina világok metszéspontja, civilizációs törésvonal, ahol az egykori – római (katolikus horvátok), bizánci (ortodox szerbek) és oszmán (muzulmán bosnyákok) – nagybirodalmak vallási határvonalai keresztezik egymást. A terület 1463-ban oszmán uralom alá került, Boszniából török tartomány, szandzsák lett. A városokban élő szlávokat áttérítették az iszlámra, ám ugyanezt a vidéki parasztság esetében nem hajtották végre, szükség volt adófizető népességre, így a földművelésből élők megtarthatták keresztény vallásukat.

Az 1991–1995 között zajló délszláv átalakulás, válság, majd háború kiélezte az etnikai-vallási ellentéteteket. Jugoszlávia felbomlása során a boszniai muzulmánok sajátos helyzetbe kerültek: alkotmányos létük és Bosznia-Hercegovina egységének garanciáit sokáig a délszláv államalakulat fenntartásában látták. A szerbek és horvátok ugyanakkor az anyaországhoz való csatlakozást tartották kívánatosnak. A helyi politikai élet újjászervezése és a többpártrendszer kialakulása etnikai alapon történt, a bosnyákok pártja a Muzulmán Demokratikus Akciópárt (Stranka Demokratske Akcije – SDA); a horvátoké a Horvát Demokrata Közösség (Hrvatska Demokratska Zajednica – HDZ); míg a szerbeké a Szerb Demokrata Párt (Srpska Demokratska Stranka – SDS) lett. Mindhárom nemzeti pártnak eltérő nézetei voltak úgy Bosznia-Hercegovina, mind Jugoszlávia jövőjéről. Az 1990 novemberében megtartott első szabad választásokon a három párt az etnikai viszonyoknak megfelelő eredményt ért el, SDA: 34%, SDS: 30%, HDZ: 18%. 1992. február 29. – március 1. között a függetlenség kikiáltásának kérdésében népszavazást tartottak, melyet a szerbek bojkottáltak, így a szavazók 99,4%-a, azaz a lakosság 64%-a Jugoszláviából való kiválást támogatta. Válaszul 1992. március 27-én a szerbek kikiáltották saját államukat. 1992. április 1-jén Bijeljina községben érte először támadás a nem szerb etnikumú lakosságot. Két nappal később a szerbek ellenőrzése alá került Banja Luka, május 2-án pedig megkezdődött a háromfrontos háború. A bosnyákok egyszerre harcoltak a szerbek, és 1994 tavaszáig a horvátok ellen. A horvátok a szerbek ellen viseltek harcot a válság végéig. A háború alatt több nemzetközi rendezési és békéltetési terv készült, a nemzetközi közösség abban konszenzusra jutott, hogy az ország feldarabolása, és ezzel egy új kis területű muzulmán európai állam megalakulása nem kívánatos.

A boszniai vérontás áldozatainak pontos számát nehéz meghatározni, a becslések szerint mintegy 215 ezer fő hunyt el, ebből 160 ezer bosnyák, 30 ezer horvát, 25 ezer szerb. A lakosság több mint fele, 2,2 millió fő hagyta el otthonát és volt kénytelen máshol letelepedni. Ebből kb. 1,2 millió távozott külföldre, 1 millió ember maradt belső menekültként. [1] A háború lezárására 1995. november 1–21. között az egyesült államokbeli Ohió állam Dayton városában található légibázison, többnapos vita után jutottak a felek. A kényszerítő diplomácia eredményét 1995. december 14-én Párizsban írták alá. Az egyezmény alapján Bosznia-Hercegovina nemzetközileg elismert határai között, egyetlen államként maradt fenn. Az ország két nagyobb entitásra oszlik: területének 51%-át kitevő, főleg bosnyákok és horvátok lakta 26 100 km² nagyságú Bosznia-Hercegovina Föderációra, (Federacija Bosne i Hercegovine – FBiH) és a többségében szerbek lakta 25 000 km²-nyi Boszniai Szerb Köztársaságra (Republika Srpska – RS). Különleges státuszban van a 490 km² nagyságú Brčko Körzet. 

Bosznia-Hercegovina etnikai arányai 1991-ben és 2013-ban. [2]

Szarajevó fővárosként speciális státuszt kapott, egyesített, nyílt város maradt. A megállapodás értelmében a külföldi erőket ki kellett vonni, az ENSZ-csapatokat NATO-parancsnokság alatt álló a 60 000 fős békefenntartó (Implementation Force – IFOR) erő váltotta fel, mely a szerb csapatok kivonását, a meghatározott területi cserék lebonyolítását ellenőrizte. Jelenleg az Európa Tanács felügyelete alatt az EUFOR látja el a békefenntartó feladatokat. A megállapodás rendelkezett a háborús bűnösök felelősségre vonásáról, és közéletből való kitiltásukról. A menekülteknek lehetővé tették a visszatérést lakóhelyükre, a háborús bűnökkel vádolt személyeket kizárták a politikai életből. A szemben álló felek által megkötött szerződést „tanúként hitelesítette” az Európai Unió különmegbízottja által, Franciaország, Németország, Oroszország, Nagy Britannia, és az Amerikai Egyesült Államok. A szerződés melléklete az ország alkotmánya, így annak bárminemű módosításához nem elegendő a parlament minősített többsége, a szerződést ratifikáló államok jóváhagyására van szükség, de facto lehetetlen.

FBiH tíz kantonból áll, melyek széles jogkörrel rendelkeznek, saját kormányuk, parlamentjük, rendőrségük van. A kantonok kisebb közigazgatási egységekre, općinákra (község) oszlanak, ezekből 85 van. RS de facto fővárosa Banja Luka, a terület hét régióra oszlik, 65 községgel. 

A vallási és etnikai hovatartozás szorosan összefügg a „három államalkotó nemzet – három vallás” rendezőelvvel. Az ország háromtagú elnökségben egy-egy bosnyák, szerb és horvát tag vesz részt a rotációs elv alapján. A két entitásnak saját alkotmánya, zászlaja, kormánya és minisztériumai vannak. Minden egyes kantonnak külön minisztériumai vannak, még a kisebb hivatalokat is etnikai kvóták szerint osztják el, emiatt hatalmas az államigazgatás, de kiváló melegágya a korrupciónak, valamint az etnikai-politikai hálózatok működtetésének is. A demokrácia kiépülését nehezíti, hogy szavazati és választhatósági joggal csak a három nemzetiség tagjai rendelkeznek, a választásokon csak a „saját” nemzetiségük jelöltjeire szavazhatnak. Bosznia-Hercegovina lakossága 2013-as adatok[3] alapján 3,8 millió fő, az etnikai és vallási hovatartozásra vonatkozó statisztikai adatok jellemzően együtt mozognak: bosnyák, muzulmán: 51%; horvát, katolikus:15%, szerb, ortodox: 31%. Tendencia a bosnyákok természetes népességnövekedése, míg az ortodox szerb és katolikus horvát etnikum esetében csökkenő lélekszám és a társadalom elöregedése figyelhető meg. 

A háború utáni bosnyák lakosság körében a vallásosság erősödése, illetve annak külső jegyekben sokkal erőteljesebb megjelenése figyelhető meg, ami a bosnyák nemzettudat és önmeghatározás megerősödésének fontos kísérője. A legnagyobb boszniai vallási szervezet az Iszlám Közösség, amely az európai iszlámot megtestesítő szervezetnek tekinti magát.  A térségre nehezedő migrációs nyomás növekedésével ismét felerősödtek a radikális iszlámmal kapcsolatos félelmek is, amelyek komoly kihívások elé állítják a bosnyák előjelű politikai pártokat. Szaúd-Arábia és Törökország befolyása folyamatosan erősödik. Rijád a vallási kapcsolatokon keresztül fokozza érdekérvényesítő képességét, Ankara gazdasági vonalon erősíti befolyását, kihasználva a boszniai muzulmánok iszlám hitének törökkori kötődését. A bosznia-hercegovinai ortodoxokat a Szerb Pravoszláv Egyház fogja össze, amelynek működése az ország teljes területére kiterjed, de legaktívabb RS-ben. A szerb identitás központi intézményrendszere az évszázadok során hagyományosan a szerb ortodox egyház volt. Ezen felül erőteljesen jelen van az orosz befolyás is, amelynek egyik jeles példája az RS-ben létrehozott orosz-szerb vallási kulturális központ. A legnagyobb arányú csökkenés (több mint 25%) a horvátságnál következett be, amelynek fő oka az elvándorlás, főként az anyaország irányába, így a katolikusok száma folyamatosan apad. 

A daytoni egyezmény legitimizálta az etnikai tisztogatások során elért helyzetet, a fegyveres erőszakkal elkövetett lakosságcseréket. A nemzetközi közösség bábáskodása mellett létrehozott mesterséges államalakulatot továbbra is feszítik a nemzeti és vallási ellentétek. A szerb föderáció területein elenyésző a bosnyákok száma, a bosnyák–horvát föderáció területén pedig alig maradtak szerbek. A szerbek elszakadási vágyai rendszeresen napirendre kerülnek, felborzolva ezzel a nemzetközi közvéleményt, legutóbb 2021 év végén. Kifejező és pontos helyzetleírás adott Könczöl Ferenc, a Magyar Honvédség 12. Arrabona légvédelmi rakétaezred parancsnoka az MH EUFOR 23. váltás kiküldetés előtti beszédében: „A nemzetközi összefogás által elért eredmények ugyan biztatók, azonban nem dőlhetünk hátra, hiszen bár közhelyszerű, de igaz, hogy a felszín alatt továbbra is ott szunnyad a parázs.” [4]

Források

[1] Bíró László: Bosznia-Hercegovina, In: Kardos – Simándi (szerk.): Európai politikai rendszerek, Osiris, Budapest 2004, p. 95.
[2] Bosznia-Hercegovina etnikai arányai 1991-ben és 2013-ban, letöltés ideje: 2022. február 18.
[3] Bosznia-Hercegovina Statisztikai Hivatala, 2013-as népszámlálási adatok, letöltés ideje: 2022. február 18.
[4] A Magyar Honvédség hivatalos YouTube csatornája, letöltés ideje: 2022. február 18.

Témakörök: Balkán, biztonságpolitika, dayton, EUFOR, IFOR
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT