Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pásztor Enikő Judit

Óvoda–iskola átmenet: a 45 perc mögött rejlő lehetőség

A jövő óvodája azé, aki érti, hogy a változás nem kényszer, hanem a szakmai-módszertani szabadság legnemesebb formája.

Pásztor Enikő Judit 2025.12.03.
Varga Andrea

Gondolatok a beszédfejlesztésről

A szépolvasó-szépkiejtési versenyek margójára.

Varga Andrea 2025.04.01.
Gruber László

Honnan kezdődik az idő?

Mikor és milyen okból jelölték ki elődeink a „kezdő időpontot”?

Gruber László 2025.03.25.
TANÁRI SZOBA BLOG
Picture of Szakos Enikő
Szakos Enikő
oktatáskutató, stratégiai osztályvezető
  • 2025.12.16.
  • 2025.12.16.

Jó gyakorlatok, elégedett pedagógusok – a továbbképzések bizonyítottak

A továbbképzés szükségességét ma már senki nem vitatja. Bármilyen hivatásban dolgozunk, közös tapasztalat, hogy a szakmai megújuláshoz elengedhetetlen az élethosszig tartó tanulás.

Magyarországon ennek több hivatás esetében is intézményesített, nagy múltra visszatekintő hagyománya van. A Mérnöktovábbképző Intézet ötlete már 1914-ben felvetődött, majd 1939-ben meg is valósult; az Orvostovábbképző Intézet 1955-ben nyitotta meg kapuit. A pedagógusok rendszerszintű továbbképzése később, a 20. század végén indult el, ami jól mutatja, hogy a szakma professzionalizálódása is fokozatosan, későbbi időszakban teljesedett ki.

Miközben nemzetközileg szinte általános a konszenzus, hogy a pedagógusok továbbképzése elengedhetetlen, nálunk 2025-ben mégis erős viták kísérik a rendszer megújítását. Pedig a cél világos: fontos az olyan tartalmakat átadni a pedagógusok számára, amelyek valóban támogatják őket a mindennapi nevelő-oktató munkában, továbbá olyan képzéseket kínálni, amelyek illeszkednek az intézmények stratégiájához és a pedagógusok szakmai útjához. A tartalmi megújító képzések ezért a tantárgyi, tudományterületi ismeretek frissítésére szolgálnak, míg a választható képzések a módszertani eszköztár, a digitális kompetenciák vagy a kommunikációs és szociális készségek fejlődését támogatják. Ez a kétpillérű rendszer nemzetközi viszonylatban is bevett gyakorlat.

A tartalmi megújító képzéseket – annak érdekében, hogy a legnaprakészebb, a legszükségesebb elemeket tartalmazzák – többnyire újonnan kerültek kidolgozásra: köznevelési tapasztalattal rendelkező pedagógusok fejlesztették az aktuális Nemzeti alaptanterv szerint. A jelenléti képzések mellett sok az online végezhető kurzus is, melyeket saját időbeosztás szerint, otthonról végezhetnek el a tanárok az ország bármely pontján. E tantárgyakhoz köthető, “frissítő” tanfolyamok fejlesztéséhez és szervezéséhez kapcsolódó feladatokat a Nemzeti Közszolgálati Egyetem látja el, hiszen a közigazgatási továbbképzésekben évek óta több ezer ember továbbképzését szervezik gördülékenyen és sikeresen.

A személyes jelenlétet igénylő továbbképzések egészen más élményt nyújtanak a pedagógusok számára: lehetőséget biztosítanak a találkozásokra, az együttműködésre és a csapatépítésre. Annak érdekében, hogy mindenki a lakóhelyéhez közel eső helyen tudjon részt venni az alkalmakon, számos más egyetemmel és partnerintézménnyel közösen, helyi szakemberek bevonásával zajlik az oktatás. Az NKE palettáján ezeken kívül olyan kurzusok is megtalálhatók, amelyek szorosan kapcsolódnak az egyes tantárgyakhoz, és már korábban is nagyon népszerűek voltak. Ilyen például az országos Fizikatanári ankét, a Sakkpalotaprogram vagy a parlamentarizmus történetét az Országházban bemutató képzés. Mindez azt mutatja, hogy az NKE nem elszigetelten, hanem sok szereplőt bevonva, a korábbi jó gyakorlatokra építő módon működik.

Mi több, a megvalósult képzések alapján látható, hogy sikeresen! Eddig már közel 13 000 pedagógus vett részt vagy jelentkezett valamelyik tanfolyamra, nagy számban közülük a személyes jelenléti képzésekre. A résztvevők az óvodapedagógustól a középiskolai tanárig minden területen találtak releváns témákat, és a gyakorlati fókuszú képzéseket kifejezetten hasznosnak ítélték. A visszajelzések különösen beszédesek: a válaszadók 97%-a ajánlaná a tanfolyamot valamelyik kollégájának. A pedagógustársadalomban talán ez az egyik legfontosabb mutató: a kollégák csak olyan képzést ajánlanak egymásnak, amelyről úgy érzik, valóban segített nekik.

A továbbképzések körüli kritikák és hosszan tartó viták között érdemes emlékeztetni magunkat arra, hogy ezek a folyamatok nem önmagukért vannak. A jól megválasztott, szakmailag felépített képzés – ahogy Paul Perron is hangsúlyozta – a pedagógus önbizalmának, szakmai szerepfelfogásának és autonómiájának megerősítését is szolgálja. A továbbképzés tehát nem „pluszfeladat”, hanem olyan folyamat, amely a pedagógust mindennapi munkájában teszi magabiztosabbá és tudatosabbá, és ennek eredményeképpen a gyermekek tanulási élményét is gazdagítja.

Témakörök: pedagógus, továbbképzés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT