Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Rada Roberta

Előregyártott elemek a nyelvben

Az újra és újra visszatérő, több szóból álló nyelvi egységek.

Rada Roberta 2025.10.15.
Mernyei Ákos Péter

Újrakovácsolni az európai acélipart

Az Európai Bizottság héphaisztoszi szerepben.

Mernyei Ákos Péter 2025.10.15.
Máté András

Fináczy Ernő élete

A magyar neveléstudomány egyik legnagyobb alakja.

Máté András 2025.10.14.
Nyirkos Tamás

A történelem értelme és értelmetlensége

A középkori történelem tanulmányozása ma is használható eszközöket kínál az állam és az egyház, a politika és a vallás viszonyának megértéséhez.

Nyirkos Tamás 2025.10.13.
Bajnok Andrea

Játékból jártasság: hogyan fejleszthetők a jövő kompetenciái?

Milyennek látjuk az oktatás jövőjét?

Bajnok Andrea 2025.10.13.
TANÁRI SZOBA BLOG
Picture of Máté András
Máté András
megbízott kutató
  • 2025.10.17.
  • 2025.10.17.

Fináczy Ernő pedagógiai hitvallása

A magyar pedagógiatörténet fontos szereplője Fináczy Ernő (1860–1935), aki hosszú évtizedeken keresztül tanított egyetemen pedagógiatörténetet és neveléselméletet, de munkássága kiterjed középiskolai tanárságától kezdve, különböző oktatáspolitikai szerepeken át, a pedagógiai témájú irodalmak írásáig. Ezeken belül legfontosabb pedagógiai művei (a többkötetes neveléstörténeti könyvein túl) az 1930-as években megjelent Didaktika és Elméleti pedagógia, mindkettőt korábbi diákjai adták ki Fináczy ugyanilyen témájú egyetemi előadásainak szerkesztett változataként.

A Didaktikában történeti áttekintő bevezetés után Fináczy kifejti nézeteit más pedagógiai irányzatokról is, például Herbart pedagógiájáról. Herbart tanait Kármán Mór közvetítésével ismerte meg, és saját műveiben is felhasználta. A Didaktika egyértelműen a herbarti pedagógia hatásait tükrözi, amely az erkölcsös nevelés fontosságát hangsúlyozza, célul tűzve ki, hogy etikus és erkölcsös embereket formáljon. Fináczy hasonló elveket vallott: számára az oktatás három fő területből állt – a testi, az értelmi és az erkölcsi nevelésből. Úgy vélte, hogy az oktatásban nem csupán az értelmi fejlődésnek van szerepe, hanem a tanulók lelkét is formálnia kell. Ezt ő maga „lélekművelő oktatásnak” nevezte.

Továbbá az oktatás két fő feladatát emelte ki. Az első az emberiség művelődési kincseinek átadása, mivel véleménye szerint alapvető a közös kultúra örökségének továbbadása. Ugyanakkor fontosnak tartotta, hogy ezek a kultúrjavak a tanulók lelkére is hassanak: a közös műveltséget ne csak megkapják, hanem be is tudják fogadni, feldolgozni, sőt tovább is gyarapítani. Fináczy szerint ez a két feladat szorosan összefügg, hiszen a lelki neveléshez elengedhetetlen a kulturális anyag átadása is.

Kiemeli könyvében a klasszikus nyelvek tanításának fontosságát, amelyet későbbi munkáiban is következetesen hangsúlyoz. Mivel maga is görög–latin szakos tanárként végzett, érthető az ezek melletti határozott kiállása. Érvei között szerepel a klasszikus nyelvek folytonosságot biztosító ereje – hasonlatával élve: „a gyökerét vesztett növény is elpusztul” –, valamint az antik kultúrák megismerésének jelentősége, hiszen szerinte egy kor gondolatait és eszményeit csak saját nyelvükön olvasva érthetjük meg igazán. Mai szemmel ezek a gondolatok különösen érdekesek, hiszen napjaink középiskoláiban szinte mindenütt a modern nyelvek – elsősorban az angol – ismerete élvez elsőbbséget.

A Didaktikában Fináczy a tantárgyak szerepére is kitér. A legfontosabbak közé sorolja a történelmet, a természetrajzot, a hittant (vallástant) és az irodalmat – azon belül is a hazait –, mindegyiknél hangsúlyozva azok jelentős hatását az erkölcsi nevelésre. Úgy vélte, hogy a tantárgyakat oktató tanároknak nem szabad sem modorosnak, sem nyugtalannak lenniük; természetes viselkedésükkel kell elnyerniük a diákok bizalmát. Hangsúlyozta továbbá, hogy a tanár hangjának érthetőnek és nyomatékosnak kell lennie, miközben választékos nyelvezetet érdemes használnia.

Könyvének zárásaként egy régi mondást idéz: „Az ifjúság nevelése a világ megújítása.” E gondolat jegyében hangsúlyozza, hogy az érzelmi és értelmi kultúra megújítása elengedhetetlen feladat.

Írásaiban hangsúlyosan jelen van az idealizmus és a vallásos világnézet fontossága, nemcsak saját életében, hanem pedagógiai szempontból is. Az ókori zsidóság neveléséről például úgy ír: „csakis a monotheismusnak lehet állandó nevelő hatása.” [Fináczy Ernő: Az ókori nevelés története, Budapest, 1984, 296.] A vallás mellett a nemzeti eszme is kiemelt jelentőséggel bírt számára: a nevelésnél szerinte szem előtt kell tartani, hogy a fiataloknak át kell adni, mivel tartoznak hazájuknak és nemzetüknek.

A pedagógia tudományosságát igyekezett megalapozni, jóllehet ő maga is befejezetlen vagy éppen vegyes tudományként tekintett rá. Ugyanakkor a pedagógiát egyfajta világnézeti tükörnek is nevezte, amit így indokolt: „aminő célt tűzünk ki életünknek, olyan célt kell kitűznünk a nevelésnek is.” [Fináczy Ernő: Elméleti pedagógia, Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, 1995, 20.]

Fináczy alapos ismeretekkel megalapozott munkái jelentős állomásai a hazai pedagógiatörténetnek. Az azokban kifejtett gondolatai nemcsak korukban voltak meghatározóak, hanem ma is érdemes újragondolni és értékelni őket.

Nyitókép forrása: Márton Ferenc / Wikimedia.org

A bejegyzés a Fináczy Ernő Oktatáskutató Központ megbízásából készült.

Témakörök: Fináczy, oktatás, tanár, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT