Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Libárdi Péter

Petőfi másképpen

A diákok produktív alkotófolyamatnak élték meg a projektmunkát.

Libárdi Péter 2025.05.13.
Bíró Csilla

A latin nyelv egykori tankönyvei

A jezsuita Manuel Alvarez-féle tankönyvcsalád.

Bíró Csilla 2025.05.06.
Gósy Mária

Miért érdemes konferenciára járni?

A korábbi mozaikszerű ismeretek észrevétlenül egész képekké állnak össze.

Gósy Mária 2025.04.29.
Köő Artúr

A válogatott labdarúgóból lett magyar miniszterelnök

Kormánya nem volt széles körben elismert.

Köő Artúr 2025.04.22.
Taxner Tünde

Szív és agy az osztályteremben

Történetmesélés az oktatásban.

Taxner Tünde 2025.04.15.
TANÁRI SZOBA BLOG
Stárics Roland
Stárics Roland
földrajz–történelem szakos tanár
  • 2024.09.12.
  • 2024.09.12.

A „mágikus ötös” a földrajzórákon

Kreatív, játékos, trendi és vagány, avagy tematikus plakátkészítés a földrajzoktatásban

Pedagógusként – a tervezéstől a témafeldolgozáson át az ellenőrzésig – nagy felelősségünk van abban, hogy hogyan dolgozunk fel egy-egy többleckés témakört. A magunk elé kitűzött célok elérése érdekében megkerülhetetlen a tanulók kíváncsiságának felkeltése és érdeklődésének fenntartása. Mindezeket szem előtt tartva mi lehetne alkalmasabb, látványosabb és didaktikai szempontból hatásosabb, mint egy diákalkotásokból álló, problémafókuszú, tematikus földrajzos plakátbemutató, amely a frontális, leíró jellegű tudásátadás mellett az egyedi gondolkodási technikák megismerését és a gyakorlatias ismeretek kiemelését helyezi a középpontba? A plakátkészítés ugyanis az önálló produktum létrehozásának örömén túl a forráskritikus anyaggyűjtés, az ötletgazdag kivitelezés és a tanulói bemutatókban testet öltő kortárs tudásmegosztás terén is megannyi sokrétű, értékes tapasztalatot és lelkesítő élményt képes nyújtani.

A földrajztudománytól és a földrajz tantárgytól elválaszthatatlan a vizsgálódás, a tevékenykedtetés, a szemléltetés, a megértés és a cselekvésre ösztönzés. E „mágikus ötös” kiemelkedő szereppel bír a modern földrajzoktatásban, ugyanis a természeti-környezeti és a társadalmi-gazdasági folyamatok és jelenségek megismerése és közérthető átadása kulcsfontosságú az egyén és a közösség számára egyaránt eredményes és hasznos tanulási folyamat és életvezetés érdekében.

A következőkben egy, a tanári munkám során bevált és gyakran alkalmazott lehetőséget mutatok be, amely alkalmas a témakör-feldolgozásra, az ismeretközvetítés,re a szemléletformálásra.

Évek óta a környezeti neveléssel kapcsolatos emléknapokra időzítve (április 22. – a Föld napja, október 11. – Földünkért világnap) – az intézmény ökoiskolai programjához illeszkedő – tanulást segítő, ismeretterjesztő és szemléletformáló plakátkiállításokat szervezek a földrajz -fakultációs diákjaim egyéni vagy páros munkában készült alkotásaira támaszkodva.  Célunk, hogy felhívjuk az iskola valamennyi tanulójának figyelmét az ökológiai rendszer törékeny egyensúlyára és nagyfokú sebezhetőségére. Tapasztalataim szerint a gimnázium aulájában vagy galériáján két-három hétig látható plakátkiállítások azon túl, hogy segítik a tananyag fantáziadús feldolgozását, és megkönnyítik az ismeretek elsajátítását, hozzájárulnak az iskolai közösség természetbarát, környezettudatos és energiatakarékos magatartásmódjának elősegítéséhez is.

Választható plakáttémák a földrajz fakultációs diákok számára

  • a napjainkban zajló globális felmelegedés és az éghajlatváltozás jelei a Kárpát-medencében;
  • a belföldi jégtakaró és magashegységi gleccserek elolvadása;
  • a trópusi esőerdők pusztulása és az egyenlítői éghajlat biodiverzitásának csökkenése;
  • a Természetvédelmi Világszövetség „Vörös listájának” kategóriái és a Föld legveszélyeztetettebb állatfajai;
  • a Száhel-övezet ökológiai és humanitárius válsága, illetve az elsivatagosodás elleni küzdelmet megtestesítő „Zöld Fal” projekt alakulása;
  • levegőszennyezés Indiában és Kínában;
  • savas esők pusztítása Közép-Európában (Kárpátok);
  • az ózonréteg elvékonyodása;
  • a világtenger, a folyók és a tavak vízszennyezése, fokozódó hulladékterhelése;
  • túlhalászat és illegális bálnavadászat a világtengereken;
  • az Aral- és a Csád-tó, illetve térségeik felelőtlen emberi tevékenységre visszavezethető katasztrófája;
  • a Nílus menti államok vízvitája;
  • a nagyvárosi levegő-, fény-, zaj-, rezgés- és hőszennyezés;
  • a tömegturizmus természetátalakító és súlyosan környezetterhelő hatásai;
  • a Föld-túlhasználat napja (a globális túlfogyasztás napja);
  • az ökológiai és karbonlábnyom világméretű egyenlőtlenségei;
  • a 2000. évi tiszai ciánszennyezés és a nyomában fellépő ökológiai katasztrófa;
  • a 2010. évi ajkai és kolontári vörösiszap-katasztrófa okai és hatásai;
  • az italcsomagok 2024-től érvényes, új visszaváltási rendszere.

A pedagógus szerepe és feladata a plakátok készítésének és bemutatásának folyamatában

  • ismerteti a szükséges tudnivalókat (pl. témaválaszték, leadási határidő, eszközigény, plakátméret, segédanyagok, szükséges számú illusztrációk, osztályozási szempontok)
  • szervezi, tanácsaival támogatja és nyomon követi a teljes munkafolyamatot;
  • állandó visszajelzéseket ad az egyes munkafázisok készítése során;
  • felhívja a tanulók figyelmét az életkori adottságoknak megfelelő ismeretterjesztő folyóiratcikkekre, aktuális kutatási eredményekre, érdekességeket nyújtó szakportálokra, szabad felhasználású adatbázisokra és képgyűjteményekre;
  • koordinálja az iskolai szintű plakátkiállítást és a tanulócsoport tanórai plakátbemutatóit;
  • biztosítja a helyi médiamegjelenés lehetőségét (pl. újságcikk, városi tv tudósítása);
  • lehetőséget ad a tanulók önértékelésére, személyre (párosra, csoportra) szabott értékelést ad.

A jó plakát ismérvei

  • segíti a tananyag megértését és elsajátítását;
  • esztétikai és vizuális élményt nyújt;
  • figyelemfelhívó, érdeklődésfenntartó, szemlélet- és tudatformáló;
  • a tananyag keretein túlmutató többlettartalommal rendelkezik;
  • a vizsgált téma sokrétűségét, térbeli és időbeli aktualitását mutatja;
  • sokszínű és felelős forrásfelhasználáson alapul;
  • személyesen megélt tapasztalatokra és jó gyakorlatokra is támaszkodik;
  • saját készítésű és változatos vizualizációs elemeket tartalmaz (pl. ábra, grafikon, kép, rajz, táblázat, térkép);
  • problémaközpontú témafeldolgozás esetén: azonosítja és megnevezi a vizsgált problémát, feltárja a kiváltó okokat, megvilágítja a természeti-környezeti és a társadalmi-gazdasági kölcsönhatásokat, következtetéseket von le, tartalmaz megoldási lehetőséget és kiútkeresési javaslatokat.

Várható pozitív hatások a tanulóközösségre és egyénileg a diákokra nézve

  • átélik a játszva tanulás és az önálló alkotómunka megvalósításának élményét;
  • megtanulják a pontos időbeosztás, a fantáziadús tervezés, a részletgazdag szervezés, a lényegkiemelés és a hatékony kommunikáció jelentőségét;
  • megismerkednek a szakirodalom-gyűjtés és -feldolgozás eszközeivel és módszereivel;
  • betekintést nyernek a forráskritikai és az analitikus gondolkodásba;
  • elsajátítják a helyes forráshasználat fortélyait;
  • támaszkodnak rég nem használt („szunnyadó”) készségekre és képességekre;
  • fejlődik az önkifejező készségük, a kézügyességük és a digitális kultúrában való jártasságuk;
  • tartós tudásra tesznek szert, mivel mélyebben és hosszabb ideig rögzül a maguk által gyűjtött ismeretanyag és a maguk által készített vizuális tartalom;
  • megtapasztalják a pedagógiai szerepek felcserélését, hiszen tudásközvetítővé és mintaadóvá válnak, amikor bemutatják egymásnak az alkotásaikat;
  • megélénkülnek a személyes interakciókon alapuló kortárs kapcsolatok;
  • szorosabbá válik a közösségen belüli együttműködés és kohézió;
  • javul az önbecsülésük szintje, teret nyer a reális énkép és a pozitív önértékelés;
  • motiválják a sikerélmények a tanítási-tanulási folyamat további szakaszát is.

Azonban nem csak a földrajztanórán érdemes plakátkészítéssel motiválni a diákokat. Néhány további ötlet a módszer felhasználására

  • a magyar tudomány ünnepére időzítve Nobel-díjas tudósaink munkásságára hívhatjuk fel a figyelmet a fizika, a biológia, a kémia és az irodalom tantárgyhoz kapcsolódóan;
  • hon- és népismeretből a magyar zászló és címer napja nyújt alkalmat vármakettek és várbemutató tablók készítésére;
  • a magyar szentek és boldogok napja pedig az első magyar uralkodócsalád nagy formátumú személyeihez kötődő legendás tettek felelevenítésére szolgáltat alkalmat.

Mindezek alapján bátorítom a pedagógustársaimat, hogy saját maguk is tapasztalják meg a tanulók tevékenykedtetésén alapuló plakátkészítés és a ráépülő plakátbemutató (kiállítás) megannyi előnyös és előremutató oldalát.

Témakörök: földrajz, oktatás, tanár
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT