Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Taraczközi Anna

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

Taraczközi Anna 2025.07.18.
Navracsics Tibor

A Nagy Átalakítás kísérlete

Az előttünk álló két évben eldől, hogy sikerül-e Ursula von der Leyen Nagy Átalakítása.

Navracsics Tibor 2025.07.17.
Pató Viktória Lilla

Versenyképesség és tudomány az új költségvetésben

Merre tart az EU kutatásfinanszírozása az FP10 keretében?

Pató Viktória Lilla 2025.07.16.
Petruska Ferenc

A multimodális rendszerek kockázatai háborúban

Kétélű fegyver, hiszen nemcsak biztonságot és védelmet nyújt, hanem veszélyeket hordoz.

Petruska Ferenc 2025.07.15.
Matuz János

Mennyire és milyen területen fontosak a Türk Államok az Európai Uniónak?

A Türk Államok részvétele a közvetlen uniós programokban.

Matuz János 2025.07.15.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Mernyei Ákos Péter
Mernyei Ákos Péter
kutató, NKE EJKK Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.06.13.
  • 2025.06.13.

A költség(vetés) fogságában

Az Európai Bizottság a múlt hét közepén megjelentette a jövő évre vonatkozó költségvetési javaslatát, amelyből kiolvashatóak a Bizottság (szak)politikai prioritásai.

A költségvetés-tervezés mindig izgalmas folyamat – már háztartási szinten is, nemhogy egy állam vagy az Európai Unió szintjét. A megvalósítani kívánt célok ugyanis egyrészt jellemzően számosak, másrészt ezek mindegyikére alig fordul elő, hogy fedezet álljon rendelkezésre. A helyzet logikailag csak priorizálás útján oldható fel: a legfontosabbnak ítélt célokra többet, míg a hátrasoroltakra kevesebbet tud a szervezet költeni. A költségvetés-tervezés ezért messze nem pusztán technikai-gazdasági folyamat, hanem nagyon is politikai: a tervezetből ugyanis kiolvashatók a korlátozottan rendelkezésre álló javak miként elosztására vonatkozó tervek, vagyis az, hogy a jogalkotó milyen területeket gondol a legfontosabbnak, s melyeket tart másokhoz képest mellőzhető(bb)nek.

Így van ez az Uniós költségvetés tervezésénél is, amelynek a politikai vitára való előkészítése az Európai Bizottság feladata. A most közzétett tervezet következésképpen arról ad jó áttekintést, hogy a Bizottság a 2026-os esztendőben milyen célokat, illetve területeket tart fontosnak, s ezeket milyen kötelezettségvállalásokkal, illetve kiadásokkal szeretné támogatni az uniós büdzsé terhére.

A tervezet szerint a költségvetés főösszege 193 milliárd euró lenne, de úgy, hogy azt egy 105 milliárdos NextGen EU boríték egészítené ki. Érdekesség, hogy a főösszeg közel 10%-al (7 milliárd euróval) alacsonyabb az idénre jóváhagyotthoz képest (a 2025-ös teljes kötelezettségvállalási főösszeg 199,5 milliárd euró).

A költségvetés legnagyobb kiadása a Közös Agrárpolitika (KAP) lenne, közel 54 milliárd eurós kiadási főösszeggel, amelyet a regionális fejlesztés és kohézió követ, valamivel több, mint 42 milliárd euróval. Fontos, hogy míg a KAP-ra vonatkozó kiadások hozzávetőleg megfelelnek az ideinek, addig a kohéziós boríték 16%-al kevesebből kellene, hogy gazdálkodjon, arra ugyanis idénre 49,2 milliárd eurót hagyott jóvá az uniós jogalkotó. A mezőgazdaságot tehát az infláció ellenére nominálisan azonos összeggel támogatná a Bizottság, a vidékfejlesztést és a területi kohéziót láthatólag hátrább sorolná.

Az Unió nemzetközi kapcsolatainak építésére szánt forrás ugyancsak tetemes összeget, 15,5 milliárd eurót tenne ki, mégpedig úgy, hogy a tavalyi tervekhez (13,6 milliárd euró) képest ez a terület közel két milliárd euróval több forráshoz jutna. A tárgykör belső tagolása szerint több, mint 10 milliárd eurót szánna a Bizottság az ún. „Neighbourhood, Development and International Cooperation ”, röviden „NDICI – Global Europe” eszközre. 2,2 milliárd euró jutna az Előcsatlakozási Eszközre (Pre-Accession Assistance (IPA III)) és 500 millió euró a Nyugat-Balkán fejlesztési eszközre. E két utóbbi tárgykör idén is közel ilyen költségvetéssel gazdálkodhatott. További, közel 2 milliárd eurót szán a Bizottság humanitárius célokra a Humanitarian Aid (HUMA) eszközön keresztül, amely szintén megfelel az idei adatnak.

Nagy figyelmet kapna Ukrajna támogatása az ún. „Ukraine Facility” eszköz révén, mégpedig a tervek szerint úgy, hogy közel 4 milliárd eurót bocsátana Ukrajna rendelkezésére a Bizottság vissza nem térítendő támogatás formájában, és 6,7 milliárd eurót kölcsönként a jövő évben. Ez összesen több, mint 10 és fél milliárd euró, azaz 4200 milliárd forint körüli összeg – jelenlegi árfolyamon számolva. Ez az összeg, a nagyságrend érzékeltetése végett, a teljes 2025-ös magyar költségvetés 10 százaléka.

Ezzel szemben az európai stratégiai beruházásokra szánt teljes költés valamivel kevesebb, mint 4,6 milliárd euró értékű lenne – ami megfelel az idei számoknak. Ennek belső bontása egyébként: a határkeresztező-infrastruktúrák fejlesztésére dedikált boríték, a Connecting Europe Facility (CEF) 3 milliárd, a Digital Europe Programme 1 milliárd, míg az Invest EU eszköz mindössze 300 millió euró értékű volna.

14 milliárdnál valamivel több jutna a kutatás-fejlesztésre, 600 millió euróval több, mint tavaly. Az alcím döntő részét (közel 13 milliárd eurót) továbbra is a Horizon Europe tenné ki. Nagyságrendileg ugyanekkora lenne a kissé kontúrtalanul megfogalmazott „értékek és ellenállóképesség” boríték, amelynek jelentős részét ugyan az Erasmus+ tenné ki (4,3 milliárd euró), azonban nem igazán látható, hogy a többi 10 milliárdot ebből a zsebből hova és milyen célra fordítaná a Bizottság. Az alcím ugyanakkor 3,33 milliárd euróval több lenne a tavalyi tervekhez képest, s abból majdnem 333 millió eurót szánna Bizottság arra, hogy az „európai igazságot, jogokat és értékeket” népszerűsítse. Ez utóbbi jelentősen, közel 100 millió euróval több a tavalyi tervekhez (235 millió euró) képest.

Nagyságrendjük miatt ugyancsak érdekes párba állítani a környezet- és klímavédelemre fordítani tervezett összeget (2,2 milliárd euró) a migrációs kérdésekkel kapcsolatos tervezett kiadásokkal (2,32 milliárd euró). Ez utóbbival kapcsolatban a Bizottság kifejezetten kiemeli, hogy tervei szerint közel 2,1 milliárd eurót a migránsok és menedékkérők támogatására kíván fordítani, hozzátéve, hogy „összhangban értékeinkkel és prioritásainkkal”, bár, hogy ezek alatt pontosan mit ért, nem tisztázza.

Határvédelemre összesen 2,7 milliárd euró, míg védelmi képességek fejlesztésére 2 milliárd eurót szán. Végül, 1 milliárd euró körüli kiadási előirányzattal szerepel az Egységes Piac működésének támogatása.

Ezek tehát a bizottsági tervek. Hogy ebből mi sül ki a költségvetési tárgyalássorozat végére, az a nyár, s különösen az ősz zenéje lesz. Figyelemmel az európai parlamenti és tanácsi tárgyalási fordulókra, s tekintetbe véve a számtalan, nem csak egymás mellett, de egymással élesen konkuráló célt is – így pl. a kohézió, a védelmi kiadások, s a versenyképesség céljait, s mindehhez hozzátéve a „puha típusú”, szemléletformáló kiadásokat, nagy politikai csaták várhatók.

Nyitókép forrása: Ivan Radic / Flickr

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, jog, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT