Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Navracsics Tibor

A Nagy Átalakítás kísérlete

Az előttünk álló két évben eldől, hogy sikerül-e Ursula von der Leyen Nagy Átalakítása.

Navracsics Tibor 2025.07.17.
Pató Viktória Lilla

Versenyképesség és tudomány az új költségvetésben

Merre tart az EU kutatásfinanszírozása az FP10 keretében?

Pató Viktória Lilla 2025.07.16.
Matuz János

Mennyire és milyen területen fontosak a Türk Államok az Európai Uniónak?

A Türk Államok részvétele a közvetlen uniós programokban.

Matuz János 2025.07.15.
Czeczeli Vivien

Globális euró pillanat II.

A fiskális akadályok Előzőleg már írtunk arról, hogy a dollár geopolitikai szerepének változása, valamint az amerikai gazdasági és pénzpiaci fejlemények új ajtókat nyithat az euró nemzetközi

Czeczeli Vivien 2025.07.14.
Czeczeli Vivien

Globális euró pillanat I.

Lehetőség az átalakuló világgazdasági környezetben?

Czeczeli Vivien 2025.07.14.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.03.27.
  • 2025.03.27.

Vita a kohéziós politika jövőjéről

Gőzerővel folyik már az uniós intézményekben az elkövetkező, 2028-ban kezdődő költségvetési időszak főbb szakpolitikai irányainak tervezése. Igaz ez a most, napjainkban kibomló, még bizonytalan jövőjű területekre, de az olyan, nagy hagyománnyal rendelkező szakpolitikákra is, mint például a kohéziós politika. A holnap, azaz március 28-án sorra kerülő tanácsülés, ahol az Általános Ügyek Tanácsa keretében a kohéziós miniszterek adnak egymásnak randevút, éppen ezért lehet jelentős esemény az Európai Unión belüli kohézió erősítését szolgáló szakemberek számára.

A sorra kerülő vita célja dinamikusabb és stratégiaibb jellegű kohéziós politika kialakítása azon változások és változtatások számba vétele révén, amelyek a jövő szakpolitikáját meghatározhatják. A tagállamok közötti vita már korábban kezdődött, és tulajdonképpen a nemrég lezárult magyar elnökség alatt a napirenden is szerepelt. Az Európai Unió versenyképességi célkitűzései és a geopolitikai helyzet kettős nyomása alatt a hagyományosan az Unió egyik sikertörténetének tartott kohéziós politikával kapcsolatban is egyre gyakrabban fogalmazódtak meg változtatási igények.

Ennek következtében már tavaly két nagy tábor sorakozott fel: a hagyományosan szerkezetet és szakpolitikai kereteket megtartani akarók, valamint a változtatásban érdekelt országok csoportja. Az előbbi véleményen lévő tagállamok a mostani tanácsülésen mutatják majd be azt a non-papert, amely „A növekedést, konvergenciát és versenyképességet támogató erős kohéziós politika” címet viseli. A Románia által kialakított állásponthoz Bulgária, Ciprus, Csehország, Észtország, Görögország, Horvátország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Málta, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Szlovákia és Szlovénia – vagyis azok az országok, amelyek általában a kohézió barátai nevű csoportot alkotják – csatlakoztak.

Vitairatuk célja, hogy a következő pénzügyi kerettervben biztosítsák a kohéziós politika számára a költségvetés reálértékének megőrzését, valamint maradjon meg a források hagyományos, az egy főre eső regionális szintű nemzeti összterméken alapuló rendszere a régiókat illető források elosztásánál. A dokumentum tudatosan épít a tavaly a közép- és kelet-európai tagállamok által elfogadott úgynevezett prágai deklarációra, amely először tett hitet ezek mellett az alapelvek mellett.

Annak ellenére, hogy 2024 májusában a Bizottság területi kohézióért felelős tagja is jelen volt a deklaráció ünnepélyes aláírásán Prágában, a Bizottság most sokkal inkább a lengyel elnökség által elkészített hivatalos dokumentumot látszik támogatni, amely sokkal inkább a változásra, mintsem a hagyományos megoldások megtartására koncentrál. A vitaanyag alapvető pozíciója, hogy a kohéziós politika a kor változásai közepette nem működhet ugyanúgy, mintha semmi sem történt volna, és a jövőben hozzá kell járulnia az Európai Unió versenyképességi, geopolitikai és bővítési kihívásainak megválaszolásában.

Ehhez az értékeléshez nyújt remek időkeretet a jelenlegi többéves pénzügyi keret félideje. Hiszen a 2021 és 2027 közötti költségvetési periódus számos tekintetben megváltozott körülményekkel kell, hogy számoljon az időszak második felében. Éppen ezért – az elnökségi dokumentum szerint – a jövőben már nem elégséges regionális nemzeti össztermék az elosztási rendszer alapjaként, hanem új szempontokat is érvényesíteni kell. Ehhez nyújtott mintát a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz, amely a korábbi, alapvetően a számszerűségen alapuló értékelési módok helyett számos, politikai értelemben normatív szempontot is bevezetett.

Az új koncepció ellentétes a prágai deklarációban a tagállamok által meghirdetett elvekkel, amelyek a kohéziós politika alapvető és hagyományos kereteit jelentik. Ennek ellenére a tagállamok többsége még annak a kondicionalitási szempontrendszernek a kohéziós politikába való bevezetése fölött is szemet huny, amivel kapcsolatban Magyarországnak meglehetősen rossz tapasztalatai vannak. Éppen ezért Magyarország a tanácsi határozat szövegéhez különnyilatkozatot fűz, amellyel felhívja a figyelmet arra, hogy a feltételességi eljárást jelen formájában a kohéziós politika szellemiségétől idegennek tartja, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a jövő kohéziós politikája megmaradjon a hagyományos és mindeddig sikeres keretek között.

A határozat elfogadásával azonban a vita még minden bizonnyal nem ér véget. Az elkövetkező időszakban több fordulóban csaphatnak még majd a kohézió barátainak és a feltételességi szempontrendszer híveinek érvei.

Kép: Euractiv

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, kohézió, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT