Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pócza Kálmán

Piszkos kezek és keresztény politika

Mit kezdjünk az erkölcsi kompromisszumokkal egy tragikus világban?

Pócza Kálmán 2025.06.13.
Mernyei Ákos Péter

A költség(vetés) fogságában

A költségvetés-tervezés mindig izgalmas folyamat. Nagy politikai csaták várhatók.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.13.
Matuz János

Az EU szuverenitása is csökken a világban, a tagállamoké is az EU-n belül – akkor ez most lose-lose?

Együtt erősebbek, stabilabbak, hatékonyabbak stb. lesznek?

Matuz János 2025.06.12.
Csepeli Réka

Francia jelentés az iszlamizmus beszivárgásáról

„A köztársasági eszme az iszlám fundamentalizmus fenyegető árnyékában.”

Csepeli Réka 2025.06.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az euróövezet előnyei és hátrányai

Bolgár tüntetések az euró bevezetése ellen.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.06.10.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Tóth Bettina
Tóth Bettina
munkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.01.17.
  • 2025.01.17.

A lengyel elnökség klímapolitikai prioritásai

A magyar uniós elnökséget követően Lengyelországé a főszerep az Európai Unió Tanácsában 2025 első félévében. Varsó – hasonlóan Budapesthez – legfőbb prioritásai közé nem emeli az éghajlatvédelmet, ugyanakkor számos kisebb törekvést megneveztek a területen.

2025 januárjától Lengyelország tölti be az Európai Unió Tanácsának soros elnöki pozícióját, az új évvel pedig újabb elnökségi trió, a lengyelek mellett a dán és a ciprusi tisztségviselők is szerves részét képezik az európai uniós ügyeknek. Mind a lengyel programban, mind a trió közös programjában kiemelt szereppel bír az európai biztonság kérdésköre; ezalatt többnyire a külső határok védelme, a hatékony menekültügyi rendszer, a demokrácia, az energiabiztonság, a gazdasági stabilitás megteremtése és a versenyképesség kap kiemelt hangsúlyt.

Ezek a prioritások – és már részben a magyar elnökségi program is – teljes mértékben tükrözik az új Bizottság fókuszpontjait. Így volt ez az előző ciklusban is, miután Ursula von der Leyen első ciklusában zászlóshajójára tűzte az európai zöld megállapodást; az első években a soros elnökségek is leképezték ezt a prioritást, hiszen Zágráb, Berlin, Lisszabon és az őket követők is kiemelt kérdésként tekintettek rá. Ahogy 2023-ban és 2024-ben egyre erősödött valamennyi ágazatban a klímavédelmi célkitűzésekkel szemben kinyilvánított negatív vélemény, úgy – érthetően – a politikai döntéshozók egy jelentős része is inkább háttérbe szorította (sokszor kritizálta is) ezt a szakpolitikai területet, és ha zöld kérdések merülnek fel, leginkább az energetikai átállásban gondolkodnak. Ebből fakadóan a lengyel elnökség is leginkább a már meglévő, a klímaváltozás mérséklésére irányuló szakterületekkel kíván foglalkozni – a nagyobb számú energetikai kérdések mellett – 2025 júniusáig.

A hét prioritás közül a konkrét megnevezés hiányában valójában csak következtetni lehet, hogy mely pontokon belül gondolkodik a klímapolitikát illetően a lengyel kormány. A fent említett energetikai átmenetnek, ha közvetlenül nem is, közvetetten biztosan részét képezik a szakterület kérdései, továbbá a versenyképes és reziliens mezőgazdaság, valamint az egészségügyi biztonság esetében is felfedezhetők utalások klímavédelmi cselekvésekre. Előbbi esetében a program hangsúlyozza, hogy „a gazdálkodókat kényszerítés helyett ösztönözni kell (lényegi utalás az elmúlt időszakban bekövetkezett gazdatüntetésekre) a környezetvédelemre, meg kell mutatni az éghajlatváltozás hatásai – például az árvizek és aszályok – elleni küzdelem és megelőzés előnyeit.” Az egészségügyi prioritás tekintetében hasonló érvekkel szólnak a klímaváltozás mérséklése esetében.

A bővebb klímapolitikai tevékenységről a Környezetvédelmi Tanács tervezett találkozóinak témái kapcsán tájékoztat a lengyel elnökség: a hangsúlyt az emberi élet szempontjából kritikus erőforrásokhoz, például a vízhez és a talajhoz való hozzáférésre vonatkozó jogszabályokra helyezik.

Ahogyan korábban – többek között – Berry Buzan megfogalmazta, a biztonság szektorok között említhető a környezeti biztonság is. Hasonlóan gondolkodik Varsó is, programjuk egészét átitatják a biztonsági kérdések. A klímapolitika tekintetében kiemelik, hogy „a lengyel elnökség az éghajlatváltozással szembeni biztonság, a környezeti és társadalmi ellenálló képesség kérdéseire fog összpontosítani, és támogatni fogja az EU éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodásra vonatkozó uniós terv kidolgozását.” Mindezt az okok és a hatások kezelésével, semmint egyes cselekvések betiltásával és az európaiakra áthárított „túlzott terhekkel” kívánják támogatni. A polgárok megszólítása több ponton is prioritás, például az éghajlatvédelmet körülölelő dezinformációs kampányok megszüntetésével is támogatni fogják, hogy az európai polgárok hiteles tájékoztatást kapva értesülhessenek az Európai Unió klímapolitikai tevékenységéről. Ez a programpont abból a szempontból is üdvözlendő, hogy jelenleg már valóban kevésbé „méregzöld” az EU-s szakpolitika, vagyis lényegi előremozdulás történt a fogyasztóbarát klímavédelem irányába; ez a lépés (és ennek hiteles kommunikációja) segíthet abban, hogy a társadalom befogadóbb legyen a témában, ugyanakkor nem biztos, hogy jelen állapotban ez az elegendő cselekvés.

A jogszabályok terén a már tárgyalt jogszabály-javaslatokon kívánnak dolgozni a következő félévben. Folytatni fogják a tárgyalásokat az Európai Parlamenttel a kémiai anyagok bevizsgálásáról szóló Bizottsági javaslatról (One substance, one assessment), az elhasználódott járművekről szóló irányelvről, a mikroműanyagokról, illetve a hulladékokról szóló törvény felülvizsgálatáról az élelmiszerek és a textíliák tekintetében. Ezek mellett folytatni fogják a munkát a magyar elnökség alatt is tárgyalt, a talajvizeket érintő szennyezésről szóló irányelvről, a talajról szóló törvényről, valamint a zöldrefestést (greenwashing) visszaszorító javaslatról (Green Claims Directive). Utóbbi lényegében egy fogyasztóvédelmi javaslat is egyben, ami azt szolgálja, hogy az európai polgárok hiteles tájékoztatást kapjanak az EU piacán kapható termékek származásáról, a gyártók környezetvédelmi (nem) cselekvéséről.

Összességében elmondható, hogy a lengyel elnökség a klímapolitika terén inkább a biztonsági játékot választotta, ugyanis a következő fél év során nem fog olyan ügyekkel foglalkozni, amelyek eddig még nem jelentek meg az EU agendáján. Illetve ezeket a területeket nem övezte nagyarányú negatív visszhang sem a tagállamok képviselői, sem az állampolgárok részéről. Amennyiben a felsorolt jogszabályokkal behatóan fognak foglalkozni a két formális és az egy informális Környezetvédelmi Tanács ülésen, a „sok kicsi sokra megy” elve mentén remélhető előrelépés az európai uniós klímapolitika tekintetében.

Kép: Notes From Poland 

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, klíma, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT