Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kalas Vivien

Kötelezettségmentes párbeszéd az Általános Ügyek Tanácsában

A havi rendszerességgel összehívott Általános Ügyek Tanácsa a legjelentékenyebb tanácsi formációk közé tartozik.

Kalas Vivien 2025.09.18.
Zsivity Tímea

Az EUFOR jövője Bosznia-Hercegovinában

A béke és a stabilitás fenntartásának kihívásai.

Zsivity Tímea 2025.09.17.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az EU 2025. évi stratégiai előrejelzése

A 2040-ig tervező dokumentum jól látja a veszélyeket, ám kevés reális megoldást javasol.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.09.16.
Sorbán Kinga

Mentsük meg a videójátékokat!

Polgári kezdeményezés a videójátékok deaktiválása ellen.

Sorbán Kinga 2025.09.15.
Mernyei Ákos Péter

Energia vagy enerváltság?

Ítéletet hozott az Európai Bíróság a paksi erőműfejlesztés ügyében.

Mernyei Ákos Péter 2025.09.15.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Máthé Réka Zsuzsánna
Máthé Réka Zsuzsánna
tudományos munkatárs, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2024.11.20.
  • 2024.11.20.

Mit várhatunk az új Bizottságtól?

Ursula von der Leyen erős politikai irányvonalat jelölt ki az Európai Unió számára, ezzel pedig túllépi hatáskörét

Az Európai Unióban aktuálisan az a legnagyobb kérdés, hogy képes lesz-e megalakulni az új bizottság december 1-jéig. Az Európai Parlament különböző politikai családjai és a Bizottság elnöke közötti élénk tárgyalások azonban előbb-utóbb lezáródnak, remélhetőleg pedig december elején az új Bizottság elkezdi munkáját. Az újonnan megalakult testület feladatait a Bizottság elnökének útmutatása alapján kell majd végeznie.

Ursula von der Leyen az újraválasztási kampánya során ismertette a 2024–2029-es ciklusra szóló bizottságtól elvárt politikai irányvonalakat. A „politikai irányvonal” kifejezés igencsak problémás, hiszen az Európai Unióról szóló szerződés 15. cikke szerint Az Európai Tanács adja az Uniónak a fejlődéséhez szükséges ösztönzést, és meghatározza annak általános politikai irányait és prioritásait. Ezzel szemben, a 17. cikk a Bizottság feladatkörei közé nem sorol sem politikai útmutatást, sem politikai prioritások megállapításának jogkörét. A Bizottság az Európai Unió Bíróságának ellenőrzése mellett felügyeli az uniós jog alkalmazását, végrehajtja a költségvetést és irányítja a programokat, végrehajtó és igazgatási feladatokat lát el, ellátja az Unió külső képviseletét. Ezek fényében és az intézmények közötti megállapodások létrehozása céljából indítványt tesz az Unió tevékenységének éves és többéves programjára. CSakhogy mindezeknek követnie kell a 15. cikkben meghatározottakat.

A szerződésbe foglaltak ellenére Ursula von der Leyen igencsak erős politikai irányvonalat jelölt ki az Európai Unió számára. A dokumentum szerint minden korábbi célhoz és eredményhez, így a a NextGenerationEU-hoz, a migrációs és menekültügyi paktumhoz, valamint az európai zöld megállapodásban meghatározottakhoz tartani kell magunkat, és a Bizottság tartani is fogja az irányt. Vagyis, von der Leyen nem számol azzal, hogy demokratikus választások következtében a tagállamok kormány- és államfői egyes kérdésekben másképpen dönthetnek és más politikai irányt szabhatnak a Bizottságnak. Vagy, ha mégis így tennének, a Bizottság elnöke azt sugallja, hogy nem fogja figyelembe venni a politikai iránymutatást.

A vezető egy rendkívül erős megjegyzést tesz Ukrajnára vonatkozóan: „Ukrajna minden nap a mi szabadságunkért küzd – és nekünk is dolgoznunk kell a szabadságáért.” Ennek fényében elhatározta, hogy „továbbra is a legfontosabb prioritásunk lesz mind belföldön, mind nemzetközi szinten partnereket gyűjtve a rövid távú szükségletek és a hosszú távú újjáépítési erőfeszítések támogatásához.” Ezzel párhuzamosan kijelenti, hogy a legjobb befektetés az európai biztonságba az, ha Ukrajna biztonságába fektetünk be. Európa pénzügyi, politikai és katonai támogatását mindaddig fenn kell tartani, amíg ez szükséges. „Minden rendelkezésünkre álló eszközt fel kell használni, például az Európai Békefenntartási Eszközön keresztül, az azonnali szükségletektől kezdve az ukrán eszközön keresztül a jövőbeli újjáépítési erőfeszítésekig” – jegyzi meg a dokumentum. 

Az Unió „legfontosabb prioritásának” meghatározása nem a Bizottság feladata. Ahogyan a támogatás mértékének és időtartamának meghatározása is egy rendkívül éles politikai kérdés – mindenképpen túlmutat az uniós jog alkalmazásán, a költségvetés és az uniós programok végrehajtásán, a rutinszerű igazgatási feladatokon az intézmények közötti megállapodások elősegítésén vagy az Unió külső képviseletén. Más szavakkal, von der Leyen olyasmit ígért meg megválasztásakor, amihez nincsen intézményi felhatalmazása.

Az újonnan megalakuló Bizottság egy rendkívül átpolitizált környezetben kell, hogy szakmai, koordinációs és felügyeleti feladatot ellásson – és tagjai vélhetően túl fognak terjeszkedni a Bizottság hatáskörén. Várható, hogy olyan kérdésekben kívánnak majd döntést hozni, amelyekben a szerződések szerint a kormány- és államfőket tömörítő Európai Tanácsnak van joga dönteni. Ezzel felmerül a kérdés, hogy mennyire bízhatunk meg egy olyan testületben, amelynek feladata a szerződések felügyelete és betartatása, ám önmaga nem tartja be a szerződések rá vonatkozó részét?

Kép forrása: europa.eu

Témakörök: bizottság, Európai Unió, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT