Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
Taraczközi Anna

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

Taraczközi Anna 2025.07.18.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Kalas Vivien
Kalas Vivien
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2024.11.13.
  • 2024.11.13.

Úton 2030 felé

Bizakodók lehetnek a tagországok a 2030-ig elérendő oktatáspolitikai célkitűzéseik megvalósításával kapcsolatban. A legnagyobb lemaradás a diákok alapkészségeivel kapcsolatban mutatkozik meg.

Az európai uniós szakpolitikákat a jogalkotási kompetencia alapján három nagyobb csoportba lehet sorolni. A kizárólagos hatáskörbe tartozók – például versenypolitika, közös kereskedelempolitika – esetében csakis közösségi szinten alkotható jogszabály. A legtöbb szakpolitika megosztott hatáskörbe tartozik, vagyis mind az Európai Unió (EU), mind a tagállamok végezhetnek jogalkotást, mindössze arra kell ügyelni, hogy a nemzeti szinten hozott jogszabály nem mondhat ellent közösségi szintűnek. A nemzeti hatáskörbe tartozóknál – így például az oktatáspolitikában is – ugyanakkor az EU csupán csak kiegészítő, koordináló, összehangoló tevékenységet végezhet.

Noha tehát közösségi szintű jogalkotásra nincsen lehetőség ezen szakpolitikai területen, mindez nem jelenti azt, hogy a tagországok ne törekednének kooperációra. Az oktatáspolitikában való koordináció az 1970-es évektől vált egyre intenzívebbé az Európai Unió nemzetei között, amelyek felismerték azt, hogy az oktatás hozzájárul a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentéséhez, elősegíti az esélyegyenlőséget, továbbá a humánerőforrás fejlesztésével az adott állam versenyképessége is növekedni tud.

A 2021 és 2030 – egy esetben 2025 – közötti időszakra szóló stratégiai keretrendszer is ennek az együttműködésnek a részét képezi. 2021 februárjában az oktatáspolitikáért felelős politikusok több területen fogalmaztak meg az évtized végére – vagy közepére – közösen elérendő referenciaértékeket. Az egyik a kisgyermekkori nevelésben részesülők száma, illetve aránya volt. 2030-ig azt szeretnék elérni, ha a háromévesnél idősebb, ám még nem iskoláskorú gyermekek több mint kilencvenhat százaléka venne részt ilyen nevelésben. A legfrissebb adatok szerint 2022-ben ez az arány 93,1 százalékos volt az Európai Unióban, amely összességében növekedést jelent az elmúlt esztendőkhöz képest. A legjobb mutatókkal Belgium rendelkezik – 98,4 százalék –, a legtöbb teendő pedig Romániára vár még. Magyarországon 2019-től minimális csökkenés tapasztalható a kisgyermekkori nevelésben részesülők körében, ám így is csupán fél százalékponttal vagyunk lemaradva az uniós átlaghoz képest.

A második pontot a természettudományok, a szövegértés, illetve a matematika területén való alapkészségek jelentik. E kapcsán a politikusok tizenöt százalék alá csökkentenék azon diákok arányát, akik a PISA felmérések alapján alulteljesítenek ezekben a tárgyakban. A háromévenként publikált adatok azt mutatják, hogy nem csak, hogy nem közeledik az EU ezen céljához, de egyre távolabb kerül tőle valamennyi területen. Az országok közül Litvániában és Magyarországon tapasztalható a természettudományokat illetően folyamatos fejlődés az elmúlt kilenc évben.

Kilenc százalék alá szorítanák vissza 2030-ra továbbá azon 18 és 24 év közötti fiatalok arányát, akik korai iskolaelhagyónak minősülnek, vagyis legfeljebb alapfokú végzettséggel rendelkeznek és nem folytatták tanulmányaikat. E területen már ismét javulás látható uniós szinten. 2023-ban – folyamatos csökkenést követően – 9,5 százalékos volt ez az arány. A legmagasabb arányban Romániában – 16,6 százalék – és Spanyolországban – 13,7 százalék – figyelhető meg ez a jelenség, a legjobban pedig Görögország és Lengyelország teljesít 3,7 százalékos aránnyal. Magyarországon ugyan magasabb ez a szám – 11,6 százalék –, mint az uniós átlag, az elmúlt évek alatt azonban csökkenő tendencia volt tapasztalható.

A politikusok a 25–34 éves korosztály körében a felsőfokú végzettséggel rendelkezők arányát negyvenöt százalékot meghaladóra növelnék az évtized végére. Tavaly közösségi szinten 43,1 százalékuk szerzett diplomát, a folyamatok pedig arra engednek következtetni, hogy kényelmesen meg tudják majd valósítani a nemzetek a kitűzött célt. A huszonhét tagországból 2023-ig tizenötnek sikerült egyedül is teljesítenie a negyvenöt százalékos arányt. Ezen túlmenően a felnőttképzésben résztvevők arányát hatvan százalék fölé szeretnék emelni a 25-64 évesek között. 2020 óta az erre vonatkozó értékek folyamatos emelkedést mutatnak, tavaly 12,8 százalék mondhatta el magáról, hogy részt vett valamilyen további képzésen. A legtöbben Dániában – 30,5 százalék – és Svédországban – 38,8 százalék – választják ezt a lehetőséget, a legkevesebben pedig Bulgáriában – 1,4 százalék – és Görögországban – 3,4 százalék – élnek vele.

Végezetül, a tagországok 2025-re a 25–34 esztendős, felsőfokú szakképesítést szerző fiatalok körében tűzték ki célul, hogy hatvan százalék fölé emelik azok arányát, akik már tanulmányaik során szereztek munkahelyi tapasztalatot. 2022-ben ez a szám 60,2 százalék volt, ezt azonban meg is kell tudniuk őrizni a nemzeteknek az évtized közepéig. A legmagasabb arányban Spanyolországban – 98,6 százalék – voltak ilyen fiatalok, a legkisebb arány pedig Romániában – 8,4 százalék – volt megfigyelhető.

A 2030-as, illetve 2025-ös célok felé haladva a legtöbb területen folyamatos fejlődés látható közösségi szinten, egy kitűzött referenciaértéket pedig már el is értek a tagállamok. A legtöbb munka az alapkészségek területén vár még rájuk, ahol az eredmények és a szándékok között egyre nagyobb szakadék rajzolódik ki.

Kép: The Parliament Magazine

Témakörök: célkitűzések, Európai Unió, oktatás, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT